DRAMA vanuit MUZIEK !

 

Op het moment dat je (spreek-) taal weglaat, komt het accent op beweging te liggen (denk aan bijv. pantomime, maskerspel, enz.). Hierdoor kun je mooi met taal gaan werken, omdat het kind in bijvoorbeeld de nabespreking ideeŽn zal moeten verwoorden, feedback moet geven enz.

Dit soort lessen kun je geven vanaf groep 6. Kijk goed naar jouw groep en kies dan pas je muziekjes uit (geef de les eerst in je hoofd !). Je kunt deze les zo uitgebreid geven als jijzelf wil, met vooroefeningen enz. Dit is enkel om jou een concreet beeld te geven wat je zou kunnen doen.

 

Introductie.

Punten waar je het in jouw introductie over kunt hebben zijn:

-Stomme film: toen er nog geen geluidsfilm was, werd er d.m.v. muziek (vaak een pianist) een bepaalde sfeer gecreŽerd.

-Componisten werkten vroeger vaak vanuit een concreet beeld (een verhaal, een natuurverschijnsel, enz.).

-Wat gebeurt er als je in een zielige of spannende film de muziek weg zou halen ?

 

DRAAI EEN VOORBEELDMUZIEKJE.

* Is deze muziek vrolijk, dreigend, gezellig, koud, warm, enz.

* WAAROM VIND JE DAT ?

* herhaal voorbeeldmuziekje.

* Als deze muziek voor een film of verhaal zou zijn, wat zou er in kunnen gebeuren ?

! Je kunt ze dit in bijv 4-tallen ook echt laten doen.

- Belicht de ideeŽn, waar in de muziek gebeurt wat, enz.

 

KERNOPDRACHT.

DRAAI HET VOLGENDE VOORBEELDMUZIEKJE

- Zeg niets, maar schrijf een aantal woorden op die je te binnen schieten (associŽren). Deze woordenlijst is het uitgangspunt voor een schrijfopdracht. Een verhaal n.a.v. de muziek (draai het eventueel een tweede keer).

-De verhalen worden voorgelezen (bepaal zelf hoeveel).

-Er worden groepjes van +/- 5 pers. gemaakt.[1]

-Per groepje wordt het meest aantrekkelijke verhaal uitgeko≠zen, of er worden verhaal-elementen van de verschillende verhalen gecombineerd.

-Het uitgangspunt voor de presentatie ligt klaar.

Gebruik eventueel kleding. De kinderen zetten hun verhaal in beweging.

 

 

 

Begeleidingspunten:

Uitvergroten van bewegingen, reakties fysiek maken, gebruik van het hele lichaam (dus ook mimiek !), timing in de muziek.

Doe bijv. een vooroefening op muziek met bewegingskwaliteiten als slow motion, licht bewegen, zwaar bewegen, krachtig bewegen, enz.

- Hou de muziekjes kort (max. 2 1/2 minuut).

 

 

 

H. de Nooij

 

 



Voorbeeldlessen drama tweedejaars voltijdopleiding IPABO Amsterdam/Alkmaar. www.hs-ipabo.edu