Een aantal verkorte lesinhouden.

Hier staan een aantal lessen verkort beschreven zodat je die zelf kunt uitwerken/organiseren

 

LES 1: Nasynchroniseren. Les duurt minimaal 60 min.
Introductie: Je legt iets uit over nasynchroniseren (desnoods laat je een stukje video zien). En kind krijgt een eenvoudige mimeopdracht,  jij doet ter plekke de stem erbij.
Inleiding: In tweetallen, a speelt iets in mime en b doet ter plekke de stem. Spreek vooraf niet af wat je speler gaat doen zodat de stemspeler goed moet opletten. Daarna wisselen.

Tip: laat de tweetallen hierna het volgende nasynchroniseren: lachen, huilen (beide  laten opbouwen), fluiten, sssst (stilte) klappen…..

Kern: Maak een even aantal groepjes  (als het kan 4). Je geeft een thema (bijv “iets stiekem doen”), je kunt het je groep makkelijker maken door de inhoud voor ze te bepalen (kaartjes met sprookjes, tv-programma’s, filmgenres…). Ze krijgen kort de tijd om daar een mimestukje van te maken. Daarna spelen ze het twee keer voor een ander groepje, de tweede keer doet het kijkende groepje de stemmen erbij. Er wordt gewisseld en uitgevoerd. OF: Maak bijv. 4 groepjes van 8 kinderen, ze maken gezamenlijk n stukje (4 spelen, 4 doen de stemmen), dit werkt doorgaans goed maar niet iedereen heeft dan nagesynchroniseerd.

Leg uit dat alleen de stemacteur mag praten als de betreffende acteur belangrijk in het verhaal is, anders beginnen de stemacteurs door elkaar heen te tetteren.

Afsluiting: naar eigen inzicht.

 

 

LES 2 : TABLEAUX: t.v. en film.
Introductie: naar eigen inzicht.
Inleiding: De kinderen lopen door elkaar zonder elkaar aan te raken. Als de groep en/of het lokaal het niet toelaat doe je dit in halve groepen. Als jij op je fluitje blaast (o.i.d.) bevriezen ze zoals ze op dat moment zijn. Daarna hetzelfde alleen vertel je ze hoe ze moeten lopen, bijv: de Held, de Slechterik, de Jonkvrouw/Jongeling….

Inleiding 2: In groepjes wordt er een soort tv-programma gekozen en er wordt n tableau van gemaakt (je kunt het ook op kaartjes geven om dubbelingen te voorkomen).

De tableaux worden uitgevoerd en besproken.

Kern: Op kaartjes krijgen de groepjes een filmgenre toegewezen waarvan ze drie tableaux moeten maken. De tableaux worden uitgevoerd en besproken.

Kaartjes: Historisch drama, Western, Superheldfilm, horror, SF, Politiefilm….

Afsluiting: Naar eigen inzicht.

 

 

Les 3: Pantomime Beroepen.
Introductie: naar eigen inzicht.
Inleiding:

        In tweetallen. A speelt een beroep in pantomime, B maakt duidelijk dat hij het snapt door mee te spelen (moet/mag ander spel zijn). Bijv:  A is de ramenlapper, B is de buurvrouw die een kopje koffie aanbiedt.

        De tweetallen spreken samen een beroep af, spelen die voor een ander tweetal die vervolgens weer inspringt. Daarna wisselen.

        De viertallen spreken een beroep af, enz….

Kern: In groepjes krijgen ze een kaartje met daarop beroepen die  handelingsgericht zijn (rioolwerkers, brandweerlieden, duikers, ziekenhuispersoneel, filmstudiopersoneel,  dierentuinpersoneel, circuspersoneel, astronauten.…). De stukjes worden uitgevoerd en nabesproken op techniek, succesmomenten en werkpunten.
Afsluiting: Naar eigen inzicht (bijv. mime-estafette).

 

 

 

H. de Nooij