Gevoel Bang

 

Dramatische vorming: De wachtkamer

(lesduur 60 min.)

 

Beginsituatie;

De leerlingen hebben de introductie 'bang' al gehad. Ze kunnen benoemen waar je allemaal bang voor kunt zijn.

 

Doelen;

- de leerlingen kunnen situaties naspelen

- de leerlingen kunnen op basis van een situatie improviserend een spel spelen

 

- de leerkracht zorgt voor een veilige sfeer in de klas

- de leerkacht stimuleert de leerlingen om mee te doen

 

Materialen;

- banken om op te zitten

- stoeltjes voor in de wachtkamer

- boekjes voor in de wachtkamer / over de tandarts

 

Inleiding; (15 min.)

Praat nog even over het gevoel bang. Hoe voelt het om bang te zijn? Hoe zie je aan iemand dat die bang is? De kinderen kunnen dit zelf ondervinden door het eens uit te proberen.

Vertel de kinderen dat je morgen naar de tandarts moet. Daar ben je toch wel een beetje bang voor… Misschien heb je wel een gaatje. Om samen te oefenen en ervoor te zorgen dat je morgen niet bang bent, gaan we een wachtkamer namaken.

 

Kern; (30 min.)

De leerlingen zetten allemaal in de speelzaal stoeltjes neer. Jij bent de eerste die binnenkomt. Door mijn lichaamstaal laat je duidelijk zien dat je bang bent. Dan komt er een kleuter, deze moet ook laten zien dat hij / zij bang is. Zo komen er steeds meer kleuters bij. Als alle kleuters een keer zijn geweest, mogen ze weer gewoon op de banken gaan zitten.

Dan zet je maar twee stoeltjes neer. Er kunnen dus maar twee kinderen tegelijk zitten. Twee kinderen beginnen. Na een tijdje roep je een kind weg; die mag al naar de tandarts toe (op de banken gaan zitten). Op het moment dat er een stoel vrij komt, mag iemand anders (vrijwillig) die plaats innemen. Zo komt iedereen aan de beurt. Kinderen die niet willen, mogen toeschouwer blijven. Verplicht niemand op mee te doen.

 

Afsluiting; (15 min.)

Samen met de kleuters spreek je de activiteit even na; wat vonden ze ervan? Wie vond het gemakkelijk / moeilijk?