Gevoel Blij

 

Dramatische vorming; een blij gezicht

(lesduur; 45 min.)

 

Beginsituatie;

De leerlingen kunnen veel vertellen over het gevoel blij. Ze weten in welke situaties je blij kunt zijn.

 

Doelen;

- de leerlingen kunnen bij spel bewust gebruik maken van houding en mimiek

- de leerlingen kunnen op basis van foto's emoties herkennen en onderscheiden

 

- de leerkracht zorgt voor een ontspannen sfeer in de klas

- de leerkracht zorgt voor structuur in de klas

 

Materialen;

- een spiegel

- colour cards (emotions) nr. 7 en nr. 29 t/m 48 (gevoel blij / prettige situaties)

- colour cards (emotions) nr. 20 t/m 28

(ben je niet in het bezit van emotion cards kun je de leerlingen ook vragen foto's mee te nemen waarop ze blij, verdrietig, boos of bang kijken)

 

Inleiding; (10 min.)

Je hebt al over verschillende gevoelens gepraat. Vraag de leerlingen het volgende;

Als je boos bent; wat doe je dan? (wegrennen, boos kijken, stampen)

Als je bang bent; wat doe je dan? (verstoppen, huilen, in elkaar kruipen)

Als je verdrietig bent; wat doe je dan? (huilen, alleen zijn)

En wat doe je allemaal als je blij bent? (lachen, springen, huppelen).

Vandaag ga je werken over blij.

 

Kern; (20 min.)

Je laat nu emotion cards nr. 7 zien. Hier is iemand die blij is. Hoe zie je dat? Waaraan kun je zien hoe iemand zich voelt? Hoe zijn iemands ogen en mond als hij blij kijkt? Probeer maar eens en voel eens bij jezelf. Laat iedereen een voor een in de spiegel kijken.

Iedereen zit op zijn stoel. Je gaat beurten geven met de volgende opdracht;

Wie kan er voordoen hoe een oude oma doet als ze blij is?

Wie wil eens laten zien hoe je kijkt als je bijv. een voetbal hebt gekregen?

Kun je ook laten zien hoe een hond doet als hij blij is? En een poes.

 

Afsluiting; (15 min.)

Leg nu emotion cards nr. 29 t/m 48 voor iedereen goed zichtbaar, op de grond neer. Leg daar ook andere emotion cards (nr. 20 t/m 28) tussen, die niet over het gevoel blij gaan. Iedere lln. mag een foto pakken, die hij / zij bij blij vind passen.

Iedere lln. mag daarna vertellen waarom hij / zij die foto heeft gekozen en waarom diegene op de foto blij zou kunnen zijn.