Gevoel Boos

 

Dramatische vorming; tableau vivant

(lesduur 60 min.)

 

Beginsituatie;

De leerlingen hebben al een kennismaking gehad met het gevoel boos. Ze hebben zich nog niet ingeleefd in dit gevoel, maar ze kunnen wel situaties benoemen waarin je boos kunt zijn.

 

Doelen;

- de leerlingen leren een tableau vivant maken

- de leerlingen kunnen bewust gebruik maken van houding en mimiek

 

- de leerkracht geeft een goede begeleiding

 

Materiaal;

- boek 'ruzie' (Andel L. van Ruzie De kijkdoos, Houten 1995)

- fototoestel

 

Inleiding; (15 min.)

Alle leerlingen zitten in de kring op hun stoeltje. Pak het boek ruzie voor je. Waar zou dat boek over gaan? Kun je dat op het plaatje zien?

Samen kijk je in het boek en bespreken je alle plaatjes. Wie is er boos en waarom?

In het boek staan ook foto's over mensen die boos zijn. Misschien kunnen we die foto's wel namaken. Jij bent de fotograaf van het boek en wil foto's maken van boze mensen en kinderen.

 

Kern; (30 min.)

Verdeel de klas in groepjes van 3 kinderen. Die groepjes gaan apart een plaatsje zoeken. Samen bespreken ze, wat ze op de foto willen laten zien. Het mag ook iets zijn wat niet in het boek staat. Eerst gaan ze oefenen. Dit mag zo ongeveer 5 tot 10 minuten duren. Loop langs elk groepje om te kijken wat ze hebben bedacht.

Als iedereen klaar is, mag iedereen op zijn stoel gaan zitten. Het eerste groepje komt naar voren en gaat klaar staan voor de foto. Maak de foto. Zo tot elk groepje geweest is.

 

Afsluiting; (15 min.)

Als iedereen op de foto is geweest zit iedereen weer op zijn stoel. Samen spreken we de les even door.