Gevoel Verdrietig

 

Dramatische vorming; poppenkast

 (lesduur 60 min.)

 

Beginsituatie;

De leerlingen zijn bekend met het gevoel 'verdrietig'. Ze hebben nog geen kennis gemaakt met de uitingen van dit gevoel. Ze kunnen situaties noemen waarin je verdrietig kunt zijn.

 

Doelstellingen;

- de leerlingen kunnen bij spel gebruik maken van vingerpoppetjes

- de leerlingen kunnen bewust gebruik maken van stem en taal

 

- de leerkracht zorgt voor structuur in de les

- de leerkracht zorgt voor gevarieerde les

 

Materialen;

- gevoelsplaat 'verdrietig'

- zwarte watervaste stift

- Dromelito

- poppenkast

- verschillende vingerpoppetjes

 

Inleiding; (15 min.)

Ga samen nog even praten over verdriet. Dromelito is erbij, hij vertelt dat hij erg verdrietig is, omdat hij vanmorgen heel hard is gevallen. Wie weet er nog meer verdrietige dingen. De verdrietige dingen schrijf je op de gevoelsplaat.

Nu weten de leerlingen, wanneer je verdrietig bent of kunt zijn. Maak groepjes van twee. Met zijn tweeŽn gaan de leerlingen een verhaaltje bedenken over verdrietig, wat ze in de poppenkast aan de anderen laat zien.

 

Kern; (30 min.)

Het eerste tweetal mag achter de poppenkast gaan zitten. Zij kiezen de poppen uit die ze nodig hebben, bespreken even het verhaal en beginnen met het spel. Dit mag niet te lang duren (ongeveer 2  minuten is lang genoeg). De andere kinderen zijn het publiek en kijken dus muisstil naar de poppenkast.

Als alle groepjes zijn geweest, ruim je de poppenkast op.

 

Afsluiting; (15 min.)

Praat nog even na over de les. Wat vonden we ervan? Welke stukjes zijn er gedaan?