Anette                          groep: 6                          26 kinderen  

Werkvorm: Inspringspel
Beginsituatie:

De leerlingen hebben nog weinig aan drama gedaan. Tableau is ook nog nieuw voor hen.

Doelen:

De leerlingen kunnen een persoon, voorwerp of handeling in tableau  neerzetten.

De leerlingen kunnen vanuit een gegeven rol een inspringspel spelen.

Opstelling/ruimte:

De les wordt gegeven in de gymzaal.

Materiaal:

Kaartjes met wie-wat elementen.

Beginkaartjes (blauw) en volgkaartjes (geel)

Inleiding: 10 minuten
  • De leerlingen lopen rond en op een afgesproken teken (klap) “bevriezen” ze (ook ogen, hand, hoofd). Ik laat ze sneller lopen en vervolgens weer bevriezen. Daarna mogen ze rennen en wederom bevriezen op een teken. Als laatste schudden ze zichzelf door elkaar en blijven ze in de meest idiote houding staan.
  • In tweetallen boetseren de leerlingen “beelden” van beroepen.
Kern: 20 minuten
  • Inspringspel in tableau naar aanleiding van opdrachtkaartjes wie en wat.

          De kinderen pakken van een stapeltje kaarten er één af. Eerst zijn het             

          personen, later handelingen.

          Door middel van een tableau laat een kind zien wat er op het kaartje staat.            

          Als een ander kind weet wat er bedoeld wordt mag het inspringen.

  • Idem als boven, maar nu mag een tweetal verder spelen als er iemand is ingesprongen.

 

Afsluiting: 15 minuten

Inspringspel met situaties.

De kinderen spelen aan de hand van opdrachten op twee verschillend gekleurde kaartjes, Blauw en Geel.

Ik deel de kaartjes uit. Een kind met een blauw kaartje begint het spel op mijn teken.

De kinderen met gele kaartjes moeten goed opletten, want elk geel kaartje hoort bij één  blauw kaartje. Zodra hun gele kaartje wordt gespeeld, mogen ze mee gaan spelen.


 

Evaluatie:

De inleiding met een vooroefening voor tableau ging goed. De kinderen hadden gauw in de gaten wat de bedoeling was. Deze voorbereiding was ook voldoende voor de werkvorm in de kern.

Het inspringen in tableau was gemakkelijker, waarschijnlijk veiliger. Het werkelijk gaan spelen na het inspringen vonden ze nog best moeilijk. Bleek dat degene die insprong het wel eens verkeerd had begrepen. Hierdoor werden ze wat onzeker.

Sommige kinderen durfden dus in de afsluiting niet goed in te springen, waren bang dat ze niet in de juiste situatie stapten. Ik heb hierover met de kinderen gesproken, dat sommige situaties op elkaar lijken,  als je verkeerd zit, mag je er gewoon uitstappen.  Daarna ging het weer wat beter.

 

 

BEGINKAARTJES

 

DANSER                                                                      LEEUW

 

TANDARTS                                                                           SCHOENENVERKOPER

 

IEMAND MET EEN                                                                 BABY

KAPOTTE SCHOEN

 

IEMAND MET EE                                                                OBER

GEBROKEN BEEN

 

SUPERMARKTCASSIERE                                             BAKKER

 

SLAGER                                                                        HOND

 

BADMEESTER/JUFFROUW                                      BOOM

 

GITARIST IN EEN BANDJE                                          TREINREIZIGER

 

KAPPER                                                                         BLINDE

 

ZIEKE POES                                                         BUSCHAUFFEUR

 

                                                                   

 

 

VOLGKAARTJES

 

DANSERES                                                                   LEEUWENTEMMER

 

IEMAND MET KIESPIJN                                        DOKTER

 

IEMAND DIE NIEUWE                                                    ZWEMLEERLING

SCHOENEN WIL HEBBEN

SCHOENMAKER                                                            HOUTHAKKER

 

MOEDER                                                                       DIERENARTS

 

IEMAND DIE BOODSCHAPPEN                                       CONDUCTEUR

MOET DOEN

 

IEMAND  OP EEN TERRASJE                            

OF IN EEN RESTAURANT

 

IEMAND DIE VLEES WIL KOPEN

 

IEMAND DIE BROOD WIL KOPEN

 

DRUMMER IN EEN BANDJE

 

IEMAND DIE  ZIJN  HAAR

WIL LATEN KNIPPEN

 

BAASJE DAT DE HOND

MOET UITLATEN

 

BLINDE-GELEIDEHOND

 

IEMAND DIE MET

DE BUS MEE MOET

 

                                              

WIE

BOKSER                                                                        SOLDAAT                              

ONDERWIJZER                                                           IJSCOMAN

PILOOT                                                                        DIRIGENT

 

FOTOGRAAF                                                                POSTBODE

 

ZAKKENROLLER                                                          TANDARTS

 

DOKTER                                                                       ZANGER

 

LIFTER                                                                         KOK

 

VOETBALLER                                                                SCHILDER

 

GLAZENWASSER                                                         BLINDE

 

JAGER                                                                          KRACHTPATSER

 

 

WAT?

 

 

SCHRIJVEN                                                               AUTORIJDEN

 

SCHILDEREN                                                               TROUWEN

 

BEDELEN                                                                      PROEVEN

 

AFLUISTEREN                                                             BIJTEN

 

SCHIETEN                                                                    SLAAN

 

SCHOONMAKEN                                                         TYPEN

 

BIDDEN                                                                        MARCHEREN

 

COLLECTEREN                                                             GITAAR SPELEN