IdeeŽn voor rollenspelen met de middenbouw.

 

Thema’s zijn bijvoorbeeld: spelen/niet mee mogen spelen, ruilen doet huilen, de baas zijn/de baas spelen.

 

Het boze-mensen spel

ō      Een oudere vrouw wordt kwaad als kinderen altijd door haar tuin lopen. Laat zien waarom ze kwaad wordt en wat de kinderen daarna kunnen doen.

ō      Een paar kinderen willen iets stelen en andere kinderen willen dat weer niet. Hoe lossen ze dit op?

ō      Een paar kinderen gooit met stenen en maken de voorruit van een auto kapot. Een kind speelt de automobilist. Hoe lossen ze dit op?

 

 

Ruilen doet huilen!

Flip en Moniek hebben op school iets geruild. Flip ruilde de pen die hij van zijn ouders had gekregen voor een opwindbeestje ( of iets anders “aantrekkelijks”). Thuis vertelt hij zijn moeder het verhaal. Moeder is woedend om de ruil en eist dat hij zijn pen terug vraagt. Hoe pakt Flip het aan?

Extra informatie: Moniek denkt er niet aan de pen terug te geven. “Geruild is geruild!” , zegt ze. Op het moment dat ze er beiden niet uitkomen kunnen ze de leerkracht inschakelen als “scheidsrechter”.

Flip en Moniek gaan elk, met twee “raadgevers” de gang op om hun rol door te spreken. Intussen praten de andere kinderen over wat “eerlijk” zou zijn in deze situatie.

 

Vragen voor de nabespreking:

Wat vonden jullie van de oplossing?

Wie vond het oneerlijk?

Wie vond het eerlijk?

Wat zou je zelf hebben gedaan als je Flip was?

En wat als je Moniek was?

Wie heeft zoiets wel eens meegemaakt?

Ging dat toen eerlijk?

Wat is de beste oplossing in zo’n situatie?

 

NA het spel mogen de spelers een reactie geven, wat vooral van belang is voor degenen die iets pijnlijks of een nederlaag te verwerken kregen in het spel. Daarna wordt het spel in een kringgesprek samen met de toeschouwers besproken. Vervolgens kan het spel opnieuw worden gespeeld door andere of dezelfde spelers. Meestal wordt er dan adequater gereageerd of komen er nieuwe oplossingen. Het is ook mogelijk om tijdens de herhaling van het spel toeschouwers te laten inspringen als zij een goede aanvulling, beter tegengas of een nieuwe opening denken te kunnen geven. Dit is alleen mogelijk als de spelers voldoende spelervaring hebben.