Anette                                                 Middenbouw/bovenbouw
Werkvorm: Pantomime

 

Doelen:

De kinderen maken kennis met pantomime

De kinderen leren een voorwerp of situatie te suggereren

 

Materiaal:

Ballonnen, voor ieder kind n.

Inleiding: 10 min.

      In een kring je naam in de lucht schrijven met verschillende lichaamsdelen

( neus, voet, knie, elleboog, etc.)

 

      Naar een van te voren gekozen punt in de ruimte lopen: rechte lijn, gebogen lijn, trapsgewijs

 

      In de kring een voorwerp doorgeven en transformeren. De bewegingen flink uitvergroten.

 

      Ik ga op reis en ik neem mee…………..de voorwerpen worden in pantomime uitgebeeld.

Kern: 20 min.

Denkbeeldige krachten met ballonnen.

      De kinderen proberen zelf een aantal dingen uit met de ballon. Ieder kind doet dit individueel. Trekken, duwen, de ballon wil omhoog (licht) een zware ballon, de ballon wil er vandoor, etc.

      Laten zien aan elkaar wat er allemaal mogelijk is met denkbeeldige krachten m.b.v. de ballon

      Met tweetallen maken de kinderen een stukje pantomime met de ballonnen. (denkbeeldige krachten)

 

 

Afsluiting: 10 min.

 

Het laten zien van de stukjes uit de kern ( laatste opdracht). De overige kinderen kijken en letten op de volgende dingen:

  1. Wat beelden de kinderen uit?
  2. Wat werd er heel goed gedaan?

 

Daarna vertellen de kinderen die het stukje uitvoerden of het klopte met hun eigen verhaal.