Onderwerp van de les:

Tableau vivant

Lesdoelen:

De kinderen leren hoe je een tableau vivant kunt maken

 

Beginsituatie:

De kinderen zijn nog niet bekend met deze vorm van drama

 

 

Lesopbouw Tijd
 

Inleiding:

We beginnen met een concentratiespel.

Alle kinderen moeten gaan staan. Ze moeten doen alsof ze op hun horloge kijken. Dan moeten ze muisstil blijven staan. Wat er ook gebeurt, ze mogen niet bewegen. Ik maak een rondje door de klas, en probeer sommige kinderen af te leiden. Als ze uit hun rol vallen, is dit niet erg. Het is bedoeld om te oefenen.

Dan nemen ze een houding aan alsof ze aan het rennen zijn en tijdens het rennen worden bevroren. Weer probeer ik ze af te leiden.

 

Kern:

Nu ga ik de kinderen kennis laten maken met het tableau vivant.

Ik speel zelf een klein tableau. (wachten op de bus, in de bus stappen) De kinderen moeten steeds hun ogen dicht doen als ik een andere houding aanneem.

Ik vraag de kinderen wat ik uitgebeeld heb. Dan vertel ik dat deze vorm van drama een tableau vivant heet. Het is net alsof je foto’s aan het kijken bent. Je vertelt een verhaal, maar je mag niet bewegen en niet praten.

Vervolgens gaat ieder groepje zijn eigen tableau bedenken en uitbeelden. Je mag er hulpmiddelen bij gebruiken. Als groepjes niet weten wat ze moeten doen, help ik ze op weg. Het tableau mag uit 3 tot 5 tableau’s bestaan.

 De rest van de groepjes moet raden wat er uitgebeeld is.

 

Afsluiting:

We bespreken wat de kinderen van deze vorm van drama vinden. Hoe ver kun je het uitbouwen? Waar kun je het goed voor gebruiken?

 

 

 

 

 

 

 

5 minuten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 minuten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 minuten