Kijkopdrachten bij dramalessen.

 

In een spelles streven we ernaar alle kinderen actief bij het gebeuren te betrekken. Kijkopdrachten waarover na afloop iets verteld mag worden, helpen de toeschouwers zich op het spel te concenteren.Door bij ieder spel een andere kijkopdracht te geven, houd je de nabespreking levendig.

Afhankelijk van de vorderingen van de spelers worden de kijkopdrachten gedetailleerder. Stel open vragen en wees ge´nteresseerd in de mening, ervaring en ontdekking van het kind. Gesloten vragen kunnen soms helpen bij de analyse van concrete opdrachten.

Waak ervoor dat er te veel gepraat en te weinig gespeeld wordt.

Hou de nabespreking positief, zorg dat het spel niet wordt afgekraakt.

 

Voorbeelden van kijkopdrachten:

( om het spel te verbeteren. Kijkopdrachten over de inhoud zijn afhankelijk van de inhoud en moeten dus zelf bedacht worden.)

Wie kan er wat zeggen over het samenspel?

Wie kan er wat zeggen over iedere rol?

Wie kan er wat zeggen over de opbouw van het verhaal?

Wie kan er wat zeggen over het decor en de attributen?

Wie kan er wat zeggen over het technisch spelen?

 

Uit: Het rijk der verbeelding van Lidwine Janssens