Anette                groep:   onderbouw/middenbouw  

Werkvorm:

Verhalen vertellen

Doelen:

De leerlingen leren stemmen bij stereotype figuren te gebruiken.

De leerlingen leren korte uitspraken en andere tekst met ondertekst uit te spreken. ( in verschillende emoties) ( je bedoelt iets anders dan je zegt)

 

Opstelling/ruimte:

De leerlingen zitten in een kring. De les wordt gedaan in het klaslokaal.

 

Materiaal:

Versje(s) dat de kinderen al kennen.

 

Inleiding:

      Het gebruik van de stem: Allerlei verschillenden personages en de (stereotype) stemmen die daarbij horen. Bv. heks, lief meisje, baby, strenge meneer, oude mevrouw, slome Jan, boze agent, etc.

      Ondertekst: Allemaal standaard, korte uitspraken op verschillende manieren zeggen. Bv. Hallo, Leuke jurk, Geweldig, Lekker weer h?, etc.

 

 

Kern:.

Gebruik hierbij een gedicht dat de kinderen al kennen. Onderaan deze les staan een aantal bruikbare gedichten.

 

Het gedicht gaan we met verschillende emoties vertellen, bv. boos, vrolijk, verdrietig.

Eerst krijgen de kinderen de kans om het te oefenen en daarna wordt het voorgedragen in de groep. In de laagste groepen doe je het in aan aantal emoties voor en vraagt daarna een kind het ook eens te proberen, of je doet het met de hele klas samen.

 

Afsluiting:

Associatiespel: De leerkracht begint met een woord, de kinderen associeren hierop. Zie uitleg bij les “verhalen vertellen midden- en bovenbouw.”

 

Voor de jongere kinderen kan gekozen worden om een gedicht uit te spelen. Associren is voor hen misschien nog te moeilijk.


 

 

 

 

Bruikbare gedichten:

 

De blaffende giraffen.

Er stonden in de dierentuin twee prachtige giraffen

Ze piepten niet – ze kwaakten niet – ze stonden maar te blaffen

 

De dokter van de dierentuin zei: “dat klinkt ongezond,

Ze zijn nogal verkouden en ze hebben rode hond.”

 

Hij haalde dus wat pillen en een drankje uit zijn tas

En gaf ze een recept mee voor een wollen winterjas!

 

 

De allerbeste wensen

Sneeuw die dwarrelt neer

Wel honderdduizend vlokjes

En in de winkelstraten

Klinkt de kerstmuziek

Binnen staat een boom

Met rinkelende klokjes

Wat slingers er om heen

En bovenin een piek

 

De postbode die brengt

Vandaag voor alle mensen

Weer grote stapels post

Hij heeft het heel erg druk

En brengt voor jou en mij

De allerbeste wensen

Voor in het nieuwe jaar

Veel voorspoed en geluk!

 

Ik ben boos

Ik ben boos

Ik ben kwaad

Ik ben woedend

Pas maar op – aan de kant – daar kom ik aan

 

 

 

Ik ben boos

Ik ben kwaad

Ik ben woedend

Ik zou de wereld willen schoppen – willen slaan

 

Ik ben boos

Ik ben kwaad

Ik ben woedend

Kijk maar uit – want anders krijg jij ook een mep

 

Ik ben boos

Ik ben kwaad

Ik ben woedend

Omdat ik bij dit spel alwr verloren heb!

 

Alle kleuren van de regenboog

Er woonden zeven olifantjes in een dierentuin

De n was groen, de ander rood, de derde die was bruin

 

De vierde blauw, de vijfde geel, de zesde die was zwart

De zevende oranje en die vond dat heel apart

 

Maar ’t kleine zwarte olifantje vond het jammer dat

Hij niet zoals zijn vriendjes ook een vrolijk kleurtje had

 

Dus verfde hij zichzelf en na een uurtje was hij droog

Nu heeft hij alle kleuren van de grote regenboog

 

Een engeltjesdroom

Ik lag in mijn bedje, toen kreeg ik een droom

Ik was een klein engeltje hoog in de boom

 

Ik poetste de ballen – ik stofte de piek

En maakte met klokjes een beetje muziek

 

Ik vlocht in de slingers wat engelenhaar

Ik keek naar de kransjes en at er een paar

 

Ik klom langs de takken – maar o wat een pech

n takje was glad en mijn voetje gleed weg

 

Ik viel naar beneden – ’t was uit met de pret

Ik schrok want ik lag op de grond naast mijn bed