Google

Video tape naar (X)SVCD of DVD   


Inleiding

Capturing

(X)SVCD

DVD

MPEG2

RM 95 remote commander

DV-in uitschakelen

Korte handleiding Adobe Encore

Videowoordenboek

Wat gaat er soms fout

Links

Gastenboek



Nixieklok

Zonnepanelen 

Hugo's gamepagina

Medische links



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 

Inleiding

Vanaf ongeveer 1990 heb ik video opnamen gemaakt op S-VHS tape en de laatste jaren op DV. Helaas gaat dit materiaal na zo'n 10 tot 15 jaar langzamerhand in ruis ten onder. Als videobanden gekoeld,droog en niet met liggende spoelen worden bewaard kan dit proces aanzienlijk worden vertraagd maar in de normale situatie zijn de omstandigheden niet ideaal. Want wie bewaart zijn videobanden nou in de ijskast ?   

Met name om de opnames van de kinderen op jonge leeftijd, vakanties etc. te behoeden voor aantasting door de tand des tijds besloot ik begin 2002 deze opnames over te zetten op een in theorie stabieler medium, CDR(W) en sinds juli 2002 op DVD+R(W). Een verder voordeel van deze nieuwe media is dat het videomateriaal veel toegankelijker wordt, omdat je een groot aantal clips kunt maken die via het menu van de DVD of SVCD snel te kiezen zijn.  

Eenvoudige methodes, weinig invloed op eindprodukt 

1. Je kunt voor de eenvoudigste weg kiezen: de videobanden rechtstreeks overzetten op DVD+RW middels een stand-alone DVD-recorder, die steeds goedkoper worden aangeboden, maar je hebt dan geen mogelijkheid om het materiaal te bewerken en het terugvinden van bepaalde scenes wordt er ten opzichte van tape ook niet veel beter op. De meeste DVD-recorders bieden wel de mogelijkheid om hoofdstukmarkeringen aan te brengen en sommige, zoals de Philips DVDR 70 laten je eventueel een indexpagina maken. Edit mogelijkheden zijn er echter niet of nauwelijks.

2. Tegenwoordig zijn er ook videocamera's (o.a.  van Hitachi)  in de handel die niet meer op tape maar rechtstreeks op DVD+RW registreren. Hiervoor geldt hetzelfde bezwaar: je hebt niet of nauwelijks meer de mogelijkheid om te bewerken. Het materiaal wordt onmiddellijk gecomprimeerd opgeslagen en de afzonderlijke beeldjes zijn niet meer te achterhalen want er wordt al tijdens de opname real-time MPEG2-compressie toegepast. 

Meerstapsmethode, eindprodukt volledig in eigen hand !

Hoewel er op het internet veel informatie te vinden is over het overzetten van videotape naar CDROM of DVDR is het meeste nogal verbrokkeld en staat er ook een hoop onzin.  Het kost  wat zoekwerk om te komen tot een methode die uitstekende resultaten levert en  waarbij geen kwaliteitsverlies optreedt. Ik heb mij in eerste instantie geconcentreerd op de verwerking van analoge video, het leeuwendeel van mijn oudste materiaal, en daar een goed werkende combinatie voor gevonden. De stap naar digitaal is vervolgens eigenlijk eenvoudiger omdat met name het 'capturen', het beeld voor beeld inlezen in de PC via een zogenaamde firewire (IEEE 1394) kaart heel eenvoudig gaat.

Het is wel van belang je te realiseren dat videoverwerking nogal wat eisen aan de PC stelt: snelle processor, grote harde schijf, goede monitor en videokaart. De minimumconfiguratie is mijnsinziens een Pentium3 op 850MHz, 80 GB harddisk, 128 MB RAM, Geforce 2 videokaart.  Hardware wordt echter nog steeds met de week sneller en opslagcapaciteit steeds groter, dus zal het met de meeste van de huidige configuraties wel lukken. 

De methode die ik volg is wel wat arbeidsintensief maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door de uitstekende resultaten. Een goed eindproduct is in hoge mate afhankelijk van het voorkomen van kwaliteitsverlies in de verschillende stappen van het proces.  Die stappen zijn achtereenvolgens : 

1. Capturing: inlezen van de videobeelden (inclusief audio) in de PC. Het materiaal wordt als AVI file op de harde schijf opgeslagen. (Er is ook hardware beschikbaar waarbij de bronvideo meteen als MPEG2 wordt gecaptured, maar dat heeft een boel nadelen) 

2. Editing: bewerken en knippen van de beelden, toevoegen van titels en overgangen. Het resultaat als AVI file opslaan. 

3. MPEG2 encoding:    AVI file middels een zgn. MPEG2 encoder omzetten naar MPEG2 formaat, (o.a. vanuit Adobe Premiere kun je de bewerkte tijdlijn ook rechtstreeks naar MPEG2 omzetten zonder eerst naar AVI te gaan)

4. De resulterende MPEG2 files inlezen in een authoring pakket waarmee de layout en menu's (ook bewegende) voor de DVD naar eigen inzicht worden opgebouwd. 

5. De door het authoring programma gemaakte DVD-image middels Nero of rechtstreeks vanuit het authoring pakket naar DVD+R(W) branden

Tegenwoordig is weliswaar, naar analogie van de stand-alone DVD-recorders, ook software beschikbaar waarbij de DV-camera slechts aan de PC behoeft te worden gekoppeld waarna er vervolgens onmiddellijk een DVD+R(W) wordt gebrand, echter de op die manier verkregen output is kwalitatief bijna altijd slechter dan via de meerstapsmethode, die ik middels de volgende pagina's nader zal uitleggen. Het direct naar DVDR of CDR branden slaat uiteraard ook de bewerkingsstap (Editing) over. Dat komt het eindresultaat niet ten goede want er is maar weinig materiaal wat tijdens de opname al zo goed geconstrueerd is dat het er zich voor leent om zonder bewerking naar DVD te worden geschreven. 

Het is ook mogelijk de bewerkte video vanuit het editprogramma, bijvoorbeeld Pinnacle Studio, rechtstreeks terug te schrijven naar DV-tape als de DV-camcorder een DV-in mogelijkheid heeft. Enkele jaren geleden was deze mogelijkheid bij een aantal camera's standaard uitgeschakeld omdat voor een camera met DV-in meer invoerrechten moesten worden betaald. De laatste tijd lijkt de situatie wat verbeterd. Er zijn overigens tools te krijgen die de latent aanwezige DV-in in werking kunnen zetten. (DV widget, maar ook de verderop genoemde RM95 remote commander

 

Toekomst?

Een interessante ontwikkeling is mijnsinziens het rechtstreeks schrijven naar Flash RAM wat sommige videocamera's nu kunnen. Panasonic heeft, aanvankelijk alleen  voor de Amerikaanse markt maar inmiddels ook voor Europa, een videocamera uitgebracht waarbij geen tape wordt gebruikt maar een 512 Mbyte Flash RAM kaartje. Dat lijkt natuurlijk prima, want in theorie heb je net als bij tape alle bewerkingsmogelijkheden. Helaas blijkt er toch een compressiemethode te worden toegepast waardoor er uiteraard meer op het kaartje past maar editen toch een stuk lastiger wordt.

Bezwaar is verder dat op 512 MB slechts ongeveer 10 minuten video (in hoge kwaliteit)  kan worden geregistreerd. Geheugens worden echter, afgezien van de gebruikelijke prijsschommelingen, met de tijd steeds goedkoper. Een 4 Gigabyte kaartje, nu al beschikbaar, levert al een opslagcapaciteit van 80 minuten hoge kwaliteits video (gecomprimeerd) en zou theoretisch 20 minuten ongecomprimeerd materiaal in DV-AVI formaat kunnen bevatten.  

Het zou wat mij betreft de voorkeur verdienen als de gebruiker zou kunnen kiezen voor ofwel gecomprimeerde opslag of ongecomprimeerd als DV-AVI met alle bewerkingsmogelijkheden van dien. Met het groter en goedkoper worden van Flash RAM zou dat moeten kunnen. 

In de zomer van 2005 heeft JVC de Everio-G camera uitgebracht die opneemt op harde schijf. Er is een 20GB of een 30GB versie leverbaar. Op 30 GB past volgens de fabrikant  9 uur video in hoge kwaliteit (7Mbit/sec). De camera neemt op in MPEG2 formaat (in DV-AVI formaat zou er  ong. 2,5 uur op de schijf passen) en heeft daarmee hetzelfde nadeel als hierboven gemeld bij de Flash RAM camera van Panasonic. Middels de bijgeleverde software kan geedited worden en kan een DVD worden opgebouwd. Editen van MPEG2 files is mijninziens een nadeel. De edit mogelijkheden zijn veel beperkter en het is lastiger dan het editen van DV, omdat tijdens de realtime compressie naar  MPEG2 al veel beeldjes worden 'weggegooid'. De HD kan niet verwijderd worden en de inhoud moet dus op gezette tijden worden weggeschreven naar PC of DVD-recorder. Een dergelijk camera zou voor mij aantrekkelijker zijn als je behalve de MPEG2 compressie ook zou beschikken over DV-AVI registratie op de harde schijf. 2,5 uur video op een 30 GB schijf is ook nog zo gek niet en je blijft dan over volledige edit mogelijkheden beschikken.  Voor degenen die nooit editen is het natuurlijk wel een prima oplossing. 

Vanaf medio 2006 beginnen er ook prosumer videocamera's op de markt te komen die 720p of 1080i ondersteunen.  Er komen ook steeds meer met name LCD TV's beschikbaar die HD (high definition, ofwel hoog oplossend vermogen) ondersteunen. Die zijn ook geschikt om het materiaal van deze hoge resolutie camera's af te spelen. Adobe Premiere Pro ondersteunt ook capture in deze formaten.

Er wordt momenteel, medio 2007, nog weinig materiaal in hoge resolutie uitgezonden maar DVD's in BluRay of HD-DVD formaat zijn in toenemende mate beschikbaar. Op Usenet zijn veel recente en ook oudere speelfilms in HD formaat te vinden (bijvoorbeeld afkomstig van Film 1 HD) zodat je op het TFT scherm van je PC al een prima voorproefje kunt krijgen. 720p ziet er op een goed TFT scherm verrassend veel scherper uit dan de traditionele DVD's op hetzelfde scherm. 1080p (1920 x 1080 non-interlaced) is nog fraaier maar die stap is tov 720p minder groot dan vanaf 576i (de oude standaard) naar 720p. Zie mijn videowoordenboek voor uitleg van de verschillende termen. Het formaat waarin het materiaal wordt aangeboden is avi, wmf, of mkv.  Dit laatste wordt niet ondersteund door Windows Media Player maar wel door bijvoorbeeld BS player of  VLC Mediaplayer (gratis te downloaden :   http://www.videolan.org/vlc/ ).

This page was last updated on  june 3,2007,  Alfred Jan Apperloo