HOME

 

 

FIAT 128

 

 

BMW_motor

ex-bikes

2009

 2007

 2006

 

 

Muziek

my_music

youtubeS

youtubeM

youtubeXXL

 

Links

 

 Stupendo!

Als je ouder wordt, dan worden de auto's die je ooit reed vanzelf klassiekers. Zelden kom ik nog exemplaren tegen van mijn eerste liefdes. Een metallicgroene Peugeuot 305 met een 1600 blok en electrisch bedienbare ramen. Een rode Citroen Visa met 1700 dieselmotor met zwarte kunststof spatschermverbreders. En niet te vergeten mijn rode Opel Kadett E 1.8S met toerenteller!

 

Het wordt binnenkort tien jaar geleden dat ik een echte klassieker kocht. Een Fiat 128CL. Op het internet kwam ik een tijdje na de aanschaf daarvan een 128 SportCoupe SL tegen. Ik heb een aantal jaren beide auto's naast elkaar gehad, maar uiteindelijk vond ik deze de leukste. Hij is blauw (Francia) en gebouwd in 1973.  

 

 

 

Bella donna

Of je een 128 een mooie auto vindt is een kwestie van smaak. Maar in ieder geval zijn het inmiddels unieke auto's, hoewel er vroeger miljoenen van gemaakt zijn. Ik vind het leuk om de klok voor mezelf en voor de andere weggebruikers even terug te zetten naar een andere tijd. En het spreekt mij meer aan om dat in een Fiat 128 te doen dan in een Volvo Amazone, een oude Mercedes of een MG-B. Ook mooi, maar enthousiast raak ik bij een Simca 1301 of een Austin Allegro. 

Sleutelen

Op zich zijn klassiekers helemaal niet zo duur in aanschaf. Het probleem is dat ze toch net even wat meer aandacht vragen dan een moderne auto. Daarom krijg je een hobby extra cadeau als je begint aan het rijden met een klassieker: het sleutelen aan je autootje. Voor mij is het een voordeel dat de techniek van zo'n Fiat 128 eigenlijk vrij eenvoudig is. Je kunt nog een hoop zelf doen en als er wat fout gaat dan is de schade nog wel te overzien. Onderdelen zijn goed aan te komen (behalve carrosseriedelen) en vrij goedkoop.

 

Forli

De SL komt uit Italie. Hij heeft daar jaren rondgereden in Forli en is eind jaren negentig van de vorige eeuw geimporteerd. Bij aankoop viel me op dat de auto geen schoonheid was, maar dat hij wel een goede basis had. De onderkant was bijzonder hard, de deuren waren goed en motorisch klonk het ook prima. Het was me ook duidelijk dat er wel wat werk aan zat. Hier en daar een roestplekje, de motor was aan de buitenkant best wel nat. Maar daar was de prijs ook naar. Het leuke was tot slot dat er allerlei papieren bij zaten van de vorige eigenaar.

Plaatwerk en keerringen

Het was even schrikken om te constateren dat de kokerbalken volgestort waren met plamuur. Op zich een kwestie van aanpakken, het is een relatief eenvoudig klusje om de kokerbalk te herstellen. De motor heb ik eruit gehaald en ik heb de keerringen vervangen. Dit om ervoor te zorgen dat de stoep wat verschoond blijft van olietroep. Verder was het rond de achterruit flink aan het roesten. De ruit en het ruitrubber heb ik er daarom uitgehaald, alles schoongemaakt, nieuwe stukjes ingelast en de zaak weer afgewerkt. Dit is een lastig klusje omdat het hoekjes en randjes zijn die in het zicht blijven. Ik ben niet 100% tevreden over het resultaat, maar ik zie het een leerproces. Het is immers geen dure Ferrari waaraan we werken, het is hobbywerk.

Onderstel

De SL staat naar mijn mening veel te hoog op de poten. Inmiddels heb ik met een setje schokbrekers van de 127 de voorkant een mooi stukje verlaagd. Die schokbrekers werken prima, de demping is weer helemaal in orde. Daarbij ook alle rubbers voorin vervangen om te zorgen dat de auto lekker strak gaat rijden. Ik had alleen niet verwacht dat het camber zo uit het lood zou raken. De wielen stonden er echt behoorlijk scheef onder. Daarom de schokbrekers onder handen genomen, uitgeboord om ervoor te zorgen dat ik het camber kan verstellen. Vervolgens naar de bandenhandel om de zaak goed af te laten stellen. De achterkant heb ik wat laten zakken met een rubberblok waarmee ik de dwarsgeplaatste dwarsveer onder voorspanning heb gezet. De achterkant is daarmee een paar centimeter verlaagd en het is allemaal wat steviger afgeveerd. Inmiddels zit dit blok er een tijdje tussen en ik meen dat het blokje wat minder hoog is geworden. Daar moeten we nog maar eens naar kijken.

Motor en versnellingsbak

Op het internet heb ik een Ritmo 85S blok gevonden met daaraan gekoppeld een 5-bak. Die heb ik overgezet in de SL. Het blok heb ik uit elkaar gehaald op de krukas en de zuigers na. Alle pakkingen en keerringen zijn vernieuwd, de kleppen heb ik opnieuw ingeslepen. Het blok is weer opgebouwd. De klepspeling is door de garage in Wijchen (Fiaitalia) met de klepstelplaatjes afgesteld en ook de ontsteking is op tijd gezet. De versnellingsbak is ook helemaal los geweest, nagezien en voorzien van verse pakkingen.

Het hele geval vervolgens ingebouwd. Het is even uitkijken met de uitlaat en de motorsteun. En ook een uitstekend deel van de vijfbak moet wat bijgevijld worden. Maar het resultaat is de moeite waard. Vooral onderin is er veel meer vermogen en ook de vijfbak zorgt er voor dat je er lekker in kan cruisen. En als het snel moet kan het ook: 180 op de teller is gehaald... maar dat is eigenlijk met het type autootje niet echt verantwoord.

                            

"I swear I found the key to the universe in the engine of an old parked car..." Fiat Ritmo 85S blok, onderblok en cilinderkop.

 

                                              

Fiat 128 blok in de takels en daarna naast de auto.

 

 

 

                              

Het nieuwe Ritmo blok en de losse 5-versnellingsbak van de ritmo.

 

 

CURRICULUM VITAE             FIAT 128 SL

Bouwjaar 1973, ..-..-..
Kleur Francia
Carosserie 2-deurs
Motor 1290cc SOHC, in dwars geplaatst, gietijzer blok met aluminium kop, 5x gelagerde krukas, getande riem, tweetraps carburateur
Prestaties

..pk, max. snelheid ... km/u

Transmissie 4 gesynchroniseerde versnellingen vooruit, bak naast motor geplaatst, voorwielaandrijving
Ophanging Onafhankelijk, McPherson voor, bladveer achter.
Wielen, banden  
Remmen Hydraulisch, remdrukregelaar op de achterwielen, voor schijven, achter trommels
Prijs 1978  
SL

Dubbele ronde koplampen

Opties

Verkoopfolder

Geen info.

   
Importeur Leonard Lang bv., Dan. Goedkoopstraat 9, Amsterdam

 

 

 

 

Ben je nog steeds niet uitgelezen over FIAT....

Kijk dan eens naar de links hieronder. De eerste leidt je naar een verhaal op deze site over mijn vorige Fiat 128 CL (rode Fiat logo). De andere twee logo's leiden je naar de prachtige website over de Fiat 128. Tenslotte kun je op de link naar de Fiat Club Nederland klikken om daar te lezen over al die andere legendarische Fiat modellen.

                          www.fiat128.nl forum index                          

 

 

 

Even meerijden met een 128....

Hieronder een filmpje van een 128 bij een bergrennen.

 

"She's a hot stepping hemi with a four-on-the-floor..."