Reisverslag

Dag 10, 25 Juni - Benevent-l'Abbaye naar Uzerche, 110 km, totaal 1122 km

Bij het ontwaken in Hotel Du Cedre (foto) miezerregende het al en dit heeft aangehouden tot een uur voor aankomst op eindbestemming van de dag, Uzerche. De gehele route geen fietser of wandelaar gezien alleen dieren als de Limousin koeien, paarden, geiten, vogels en slakken. Deze laatste kunnen zonder overreden te worden oversteken (foto) want verkeer is er eigenlijk niet. De route was weer zeer inspirerend door de afwisseling tussen meertjes met mooie bruggen (foto), bossen, weiden met dieren en landbouwgebieden. Apart waren ook de afdaken op de kerkhoven boven sommige graven(foto). Na meer dan 6 uur fietsen en 7 uur en 30 minuten onderweg werd Uzerche bereikt na 110 km en 1375 hoogtemeter, lijkt er dus een beetje op dat ik iedere dag een DSM Classic doe, op 25 augustus zal ik er dus wel klaar voor zijn. In Uzerche nog snel een stempel voor mijn Credencial del Peregrino opgehaald en de kerk bezocht.

Enkele leuke ontvangen reacties, bedankt hiervoor !!
Ik heb net op je website gezien dat je al meer dan 1000 km ver bent. Chapeau !!. Het is een genot om te lezen en te zien waar je voorbij komt en wie en wat je allemaal ontmoet. Ik ben nu al benieuwd naar de rest van je toer.
Groeten Frans Op den Buijsch

Hoi Willie,
Wat betreft je huiskamervraag, het zijn de typische koeien van de limousin streek, ook wel 'Limousin' genaamd. Ik herken ze als boerendochter van onze vakantie 2 jaar geleden. Het is een speciaal koeienras, gekend voor zijn vlees. Even gegoogled: Het Limousin koeienras is blondrood tot roodbruin en heeft korte hoorns.De natuurlijke leefomstandigheden en de natuurlijke voeding zorgt dat de dieren een goeie spierontwikkeling hebben. Het vlees zelf heeft een fijne vezel en is uitstekend van kwaliteit (het ras won reeds vele culinaire prijzen in Parijs). Limousinrunderen geven gezond, lekker en natuurlijk vlees.
Liliane Teuwen

Dag 9, 24 Juni - La Chatre naar Benevent-l'Abbaye, 103 km, totaal 1012 km

Door een e-mail van Pierre van Dyck uit Schin op Geul geinspireerd heb ik vandaag geprobeerd de kerken op de route te bezichtigen, zeker omdat ze op zondag wel open zullen zijn. Een aantal kunnen bekijken zoals in Neuvy-St.Sepulchre(foto), Cluis, Crozant, la Souterraine en in La Grand Bourg (foto). Opvallend onderweg was dat de koeien eerst wit waren en na Cluis altijd rood gekleurd zijn (foto). Huiskamervraag is waarom? Vandaag de eerste twee wandelaars op camino ontmoet, een Fransman en een Duitser uit Wurzburg (foto), de laatste klaagde over de hoge prijs van de Franse herbergen. In de klim naar Crozant stond het bord met nog 1613 km naar Santiago de Compostela (foto). Opvallend is dat deze tekens steeds meer aanwezig zijn. Het hele gebied was trouwens overwegend smalle wegen met veel begroeiing (foto).

Vandaag hebben we met Wiel gepraat via de IPad het is leuk om met Wiel vanaf huis te praten. Wiel heeft ons laten zien waar hij slaapt we hebben de Hotelkamer gezien en ook de spiegel in de badkamer waar we ons zelf weer konden zien in de Ipad van Wiel en dat is grappig. Wiel heeft ons heel veel vertelt over zijn dagen die hij heeft gereisd hij heeft vertelt over twee mannen die ook uit Nederland komen en over een familie vertelt.

Wij vind het cool dat Wiel dat doet voor de kinderen in het ziekenhuis! Pappa heeft ook een foto van ons gemaakt toen we met Wiel waren aan het praten wij missen Wiel heel erg.
Groetjes Mileau en Beauline.

Dag 8, 23 Juni - Nevers naar La Chatre, 139 km, totaal 909 km

Met zonnig weer Nevers verlatend werd ik direct getroffen door het prachtige aquaduct van Allier (foto). Het lijkt dat de enige levende wezens koeien zijn die naar je kijken alsof je iets aparte bent (foto). Naast het landschap zijn er ook veel kerken, eentje van binnen kunnen bekijken omdat de deur open was (foto). In St.Amand-Montrond ontmoette ik de zoon van oud collega Jo Vaassen uit Stein, namelijk Jos met Marja Hoofman die al fietsend een rondrit aan het maken waren. Door enig omrijden werd de rit 10 km langer. Na ook nog tijdens de rit 2 keer inkopen gedaan te hebben in de Intermarche was ik rond 5 uur in le Chatre.

Na een week ben ik geweldig getroffen door alles wat ik heb gezien en meegemaakt. Naast de uitgestrekte gebieden met prachtige flora en fauna en mooie en minder mooie gebouwen lijkt het vaak dat de dorpen zijn uitgestorven. Daarnaast lijkt de wereld ook weer klein als je ziet wie ik ontmoet heb. Zelf voel ik me goed, de benen gaan nog steeds goed rond, wordt ook al wat bruiner en ben nog steeds gezond, drinken en eten lukt goed. Dus op naar week 2.

Dag 7, 22 Juni - Asnieres-s/s-Bois naar Nevers, 110 km, totaal 770 km

Eerst van gisteren nog een vergelijk van moeten en snelheid, de TGV (foto) wil/moet steeds sneller terwijl ik 15 minuten heb gewacht om de foto te maken en mijn snelheid 22 km/uur was op die plaats. Vandaag dan de laatste etappe van boekje 1 van "Langs Oude Wegen". Na 9 km in Vezelay zag ik de eerste tekens van de route St.Jacques de Compostela (foto). Soms zijn er zelfs straten naar genoemd, zoals in Guipy (foto). Dat de wereld klein is bleek wel toen onderweg iemand in een groep wielrenners ineens mijn naam begon te roepen, bleek dat Paulo te zijn van 2 dagen terug. Het gebied werd nu meer gedomineerd door weiden en koeien. Bij Corbigny moest ik me een weg banen door de wekelijks markt (foto). Later trof ik nog een Limburger uit Wijnandsrade en oud DSM'er die bij de ABS had gewerkt. Hij was met zijn vrouw al 54 dagen met de fiets onderweg en nu op weg naar huis. Met de hele dag tegenwind werd toch om even na 3 Nevers bereikt en heb ik bij het "Hotel de Ville", het gemeentehuis, de stempel van de stad gehaald.

Enkele leuke ontvangen reacties, bedankt hiervoor !!
Ha die Willie, knap hoor, zo'n 100km per dag! Wat wordt het een mooi reisverslag! Hopelijk blijft het weer redelijk tot goed! Voorzichtig en veel plezier!
Josefien Swagten

Hallo Willie,
Fijn te lezen dat je reis voorspoedig verloopt! Dit is een ervaring die je voor de rest van je leven met je meedraagt dus geniet van elk moment en elk detail en sla het op op die harde schijf onder je helm... Beginnen de kilometers al in je benen te geraken of gaat het nog steeds zoals gewenst en geeft dit speciale doel je misschien speciale krachten?? Wij volgen je in elk geval via je website en hopen van harte dat je je doel zonder ongemakken en kleerscheuren mag bereiken! Dat je nog heel veel mooie ervaringen en indrukken mag opdoen!!
Groetjes vanuit Meers, van Marina en Willy

Dag 6, 21 Juni - Montigny les Monts naar Asnieres-s/s-Bois, 115 km, totaal 660 km

Na de goede verzorging in www.leclospoli.fr op weg naar Auxerre waarbij het landschap veranderde van korenvelden naar wijngaarden voor de Chablis wijn (foto). Ik was verrast door de schoonheid van de stad Auxerre en heb dan ook de tijd genomen om goed rond te kijken, zeker ook in de Kathedraal St.Etienne (foto). Later vertelde Sytze Wijbinga uit Wouterswoude bij Dokkum dat er zelfs een raam is welk volledig aan de heilige Jacobus is gewijd. Na wat gegeten te hebben de route weer vervolgd langs kanalen met hun ontelbare bruggen en sluizen (foto). Hierbij werden ook de hemelsluizen opengetrokken met een geweldig onweer en regenbui. Toen dit over was scheen de zon weer en was het prachtig weer. Ongeveer 15 km voor mijn einddoel ontmoette ik de eerder genoemde Sytze weer (foto), had hem ook al de 2de dag gezien voor Leglise en de 4de dag in Varennes voor een winkel. Zijn website is www.sytzegaatfietsen.nl. Net voor aankomst, was trouwens fout gereden en moest dus 8 km meer doen, werd ook nog eens gezegend door een echte bui. Nat arriveerde ik in een echte gite (foto). Omdat Madamme Mouchart op bezoek moest en me geen warm eten kon maken kreeg ik een uitgebreide koude schotel van kip, ei, ham, brood, sla en meloen gratis (foto).

Dag 5, 20 Juni - Coole naar Montigny les Monts, 111 km, totaal 545 km

Door Jean-Pierre en Monique Songy (foto) werd door hun optimale verzorging en aandacht me het gevoel gegeven dat ik thuis was wat je kunt vergelijken met wat we voor de kinderen willen met de sponsoraktie. Op weg werd ik verrast door een vos die de weg op kwam (foto). Naar Troyes te ontmoette ik Paulo, een Belg uit Brussel, die nu onderweg was naar Nevers, vorig jaar Brussel-Lissabon v.v. had gedaan. Bij een veld van papavers heeft hij deze foto gemaakt (foto). Monique had me verteld dat deze planten gebruikt worden om morfine te maken voor de gezondheidsdienst. Om ongeveer 1 uur was ik in Troyes en heeft een jonge dame tijdens haar lunch me vastgelegd voor het nageslacht voor de Kathedraal St.Pierre-et-Paul (foto). Zij is zelfs meegelopen om de weg te wijzen. Na Troyes verlaten te hebben heb ik in de berm een cup-a-soup gemaakt en werd direct aangesproken door een Frans echtpaar die alles wilden weten. Om ca. 16.30 uur was het einddoel, vooraf gereserveerd, bereikt.

Dag 4, 19 Juni - Varennes-en-Argonne naar Coole, 103 km, totaal 435 km

Na een goede nachtrust en behandeling als pelgrim in hotel Du Grand Monarque (foto) is eerst nog genoten van de stilte van een bos waarna het landschap volledig overging in kilometers lange graan- en zonnebloemvelden, soms roodgekleurd door bloemen (foto). In de dorpjes die ik passeerde is alles dicht en lijkt het of er niemand meer woont. Soms kwam ik wel prachtige bouwwerken tegen zoals in l'Epine (foto). In deze velden ligt Chalons-en-Champagne als een oase. Prettig was ook dat de medewerker van de VVV (foto) in 5 minuten regelde dat ik ca. 30 km verder een slaapplaats bij mensen thuis kreeg, dus een super service. Na nog wat rond gekeken te hebben ben ik op weg naar Coole gegaan waar ik me moest melden bij de secretaresse van de burgemeester die me naar haar huis bracht en dat geheel voor mij ter beschikking stelde.

Dag 3, 18 Juni - Villers devant Orval naar Varennes-en-Argonne, 88 km, totaal 331 km

Eerst nog de Abdy van Orval bezocht en een stempel opgehaald. Daarna op weg naar Avioth met de basiliek Notre Dame (foto). Door een prachtig landschap naar Montmedy waar de citadel (foto) is beklommen (12%) om dit te bezichtigen en de stempel op te halen. Opvallend in dit gebied is de aandacht voor de slachtoffers van de 1ste Wereldoorlog I, 1914-18. O.a. in Juvigne-sur-Loison worden Fransen herdacht (foto) en in Romagne-s/s-Montfaucon Duitsers (foto). Genoten van een divers landschap met mooie gebouwen maar lijkt of er bijna niemand is.

Dag 2, 17 Juni - Baraque Fraiture naar Villers devant Orval, 117 km, totaal 243 km

Vandaag eerst door uitgestrekte bossen met fluitende vogels en een prachtige route langs de rivier d'Ourthe. Daarna bij Bourcy een mede camino-ganger ontmoet, Serv Ickenroth uit St.Odlienberg (foto). Na 2 jaar geleden ook de tocht gemaakt te hebben was hij nu weer onderweg. In Bastogne me laten vereeuwigen voor de tank (foto). Daarna richting Leglise en Abdy van Orval door wijdse landschappen met mooie vergezichten. Ook nog 2 begraafplaatsen van Franse militairen gezien tussen Les Fosses en Rossignol (foto). In Moyen nog een uitzicht op de Semois vastgelegd (foto).

Dag 1, 16 Juni - Geulle naar Baraque Fraiture, 125 km - totaal 125 km

Na een heerlijk ontbijt om precies 9 uur vertrokken voor de camino. De eerste 50 km tot Limbourg hebben Frans, Edwin en Jean Bruls, Jan Wijnen en natuurlijk Donnie me begeleid (foto). Na een kop koffie of cola zijn zij naar huis teruggekeerd en ben ik doorgegaan. Dit betekende klimmen, klimmen en nog eens klimmen. Ondanks de slechte weersvoorspelling is het tot 85 km droog gebleven, daarna dus regen. Heb 125 km moeten doen omdat alles vol was of er was geen gite of B&B. Ook kunnen genieten van het mooie landschap en een mooie grot in Trou de Bra (foto).