Mazda, it just feels right ...


Doelstelling

Wat wil ik eigenlijk bereiken? Ergens in de zomer van 2002 kocht ik een voorkant van een origineel Japanse 626 met hoog vermogen. De voorkant, afgeslepen vanaf de voorruit, bevatte alle onderdelen. Motor met origineel automaat voor GT. Na wat onderzoek kwam ik in contact met een echte automatenfreak, een prof die al meer dan 30 jaar in het vak zit en automaten reviseert voor Jaguar, Mercedes, Volkswagen maar ook Amerikaanse auto's en terreinwagens. Deze automaat, welke zwaarder is uitgevoerd, naar onderzoek bleek, was nog in prima staat en die is dus te gebruiken.                                                                                                                           
Van Tonnie van Deijne kocht ik 2 jaar geleden een gereviseerde motor, dezelfde serie als die ik er bij Leonora ingebouwd heb. Deze automaat met nieuwe motor komt in mijn andere witte coupé. Deze coupé was voorheen de auto van de zoon van de president-directeur van Mazda. Of ik hier nog 4WS onder ga bouwen weet ik nog niet, wellicht... al het andere zit er al op.

Daarnaast heb ik een coupé uit 1981, deze is verder prima maar er moet nog wat afgewerkt worden voor het oog. 

Dan volgt de GT 4WS dat ik geërfd heb van onze vriend Anton Smits. Deze is al in een nieuwe staat. De auto is door mij 2 jaar geleden helemaal gereviseerd. Anton liet alles aan mij over en ik heb toen zelfs nog de koppeling ervan vervangen. Dit wordt mijn auto voor de winter. Even wat kleine schades wegwerken en dan kan ie zelfs mee naar de clubdagen.
                                           
Rest mij nog te vertellen over een Sedan, deze kocht ik begin maart. 114000 op de teller maar de wielkastranden zijn door. De rest is nieuw, altijd in de garage gestaan bij een Mazdamonteur. Rijdt verder fantastisch en kost niets meer. Het ding is nu 25 jaar oud. Inmiddels zijn de wielkasranden gedaan en de benzinetank heeft ook een bezoekje afgelegd bij het Eindhovens Radiateur Fabriek.

Tijdens mijn georganiseer liep ik een 121 uit 1978 tegen het lijf. Deze jongeman verzette zijn werk naar het buitenland en zocht een echte liefhebber voor zijn 121. Ik kreeg er twee. Één ervan is klaar, wat klein werk en APK. De ander heb ik inmiddels overgedragen aan een liefhebber. Hij had gewoon de ruimte en meer tijd voor dit grote project. Daarbij ligt mijn aard meer in injectiemotoren dan carburateurmotoren. Dat betekent dat nu ook deze 121 te koop staat. APK staat er op, je kan er gewoon mee toeren.             

Rest mij nog een klein karweitje aan de 929. Ben niet zo weg van de spoiler, eraf met die rommel. Dat betekent wel dat de achterkant gespoten moet worden. Nou, dan moet dat maar.

En dan?                               
Het houd maar niet op, prompt pompte mij het bloed naar de 929 Limousine. Deze 200Pk sterke V6 met automaat, AAS etc... kon ik écht niet laten staan. Dan houd ik er voorlopig mee op... misschien ga ik wel een oude Aston Martin opknappen, dat vind ik ook heel mooi.

Klik hier om terug te gaan