Mazda, it just feels right ...

 

Geschiedenis

Nadat de 4WS in mijn bezit kwam trad ik in contact met Marcel Boom. Hij was de eerste die reageerde op mijn advertentie, jaren geleden in Autoweek. Hij had de Hatchback versie van dit model en samen werkten we aan oplossingen van diverse kleine kwaaltjes maar ook aan de 4WS. We waren al een eind op weg totdat hij besloot zijn auto van de hand te doen. Door een defect aan de motor en de te komen onderhoudskosten besloot hij tot aanschaf van een ander type 626. De auto met 4WS kwam in mijn bezit. Mijn autoliefde voor dit model zit beduidend dieper. Met Marcel ben ik goed bevriend en dank hem voor de tijd die we samen hebben mogen doorbrengen. De auto is nu bezit van Leonora van der Pijl. Ze heeft de auto schitterend opgeknapt.
                                                                              
Uit de omgeving van Breda belde een dame die mij een coupÚ wilde verkopen. Na wat treuzelen en aanhouden ben ik gaan kijken. Het was een lichtblauwe in nieuwe staat. Stond daar gewoon in de garage en niemand was ge´nteresseerd. Ik kocht de auto, eigenlijk werd er geruild. Omdat ik de enigste was die was komen kijken mocht ik 'm meenemen voor een fles wijn. Dat was geregeld. Een hele fijne wagen, hoor.

Toen kwam er een Custom Black boven drijven met sportset. De auto was een regelrechte ramp. Kop kapot etc... Sportset eraf, reserve onderdelen eraf en weg. Dankzij Tonnie van Deijne, met wie ik inmiddels een prima relatie heb opgebouwd, hij die gelukkig ook een clubhart heeft, mocht ik de auto demonteren en opruimen. 
                                                                                                                
Na een paar weken belde er iemand op die een ongeluk had met een witte 4WS. Ik nam de auto over om te demonteren. Ik maakte de auto volledig kaal, weer dankzij Tonnie van Deijne, mocht ik gebruik maken van Cor, chef werkplaats, een brug en wat al niet meer om de hele auto van top tot teen te demonteren. De tank werd overgenomen, de rest ligt bij mij als voorraad. De auto was over diagonaal gevouwen en dan is het echt voorbij.

Ik ging verder en kocht een 2de witte coupe, bouwde er gas in maar besloot toch tot sloop na verloop van tijd. De motor is in prima conditie, daar werd een koper voor gevonden, Patrick Leegte heeft het blok als reserve opgeslagen. 
                                                                                                                                                                                                
Middels een telefoontje kreeg ik de kans een 4WS te nemen doch mijn neef was ge´nteresseerd. Na verloop van tijd nam ik de auto over en besloot deze op te knappen. Joost wilde deze graag overnemen. Joost werd de nieuwe eigenaar.

Het was einde zomer toen er iemand uit St. Willebrord belde. Hij had de GT van de zoon van de President Directeur van Mazda over genomen. Deze auto is in Japan tijdens een introductie besteld en alle mogelijke opties zitten er origineel op. Origineel europees digitale snelheidsmeter, servo- gestuurde ventilatie en warmteregeling maar ook stoelverwarming en AAS. Deze auto heeft een enorm vermogen. Ik nam de auto en betaalde de hoofdprijs. Rijden, geweldig!

 

 

 

 

        

Toen belde er iemand op met een rode GT. De auto had een kapotte krukaslager. Meer als de helft van de auto heeft schade gehad en was gerepareerd. Wat moest ik er verder nog mee.

Ik ging naar hem toe en nam de auto mee om 'm op te ruimen. Volledig gedemonteerd en diverse onderdelen ervan verkocht. Een unit, de bak, schokdempers, stoel etc... 

Vanuit Oss nam een eigenaar van een hele mooie 4WS contact op. Een clublid wilde deze namelijk kopen maar liet het afweten. Een ander clublid nam de auto over maar op het laatste moment liet er ons mee zitten. Vanaf dit moment besloot ik niets meer te regelen voor anderen. Voelde me echt rot. Hendrik Jan vernam het verhaal, ging mee en was meteen verkocht. Hij werd de eigenaar van deze reserveauto die inmiddels machtig mooi is opgeknapt. Vakwerk Hendrik Jan.
                                                                                                                                                                                        
Via via belde iemand mij op en wilde mij een 929 CoupÚ verkopen. Na wat info gewonnen te hebben pingelde ik zover door dat ik de auto toen mee mocht nemen voor 75 gulden. Meer was het ook niet waard. Heb er nog wat aan opgeknapt toen mij een andere 929 werd aangeboden. Deze auto's waren beiden uit 1985 en hadden dus ook een 2.0i motor van 138pk. Dit waren dus de duurdere modellen met AAS etc... Ik kocht de grijze, haalde uit de bruine de stuurbekrachtiging eruit en heb nu een hele fijne 929 coupÚ met alles er op en er aan, zelfs een semi digitaal dashboard, een schuifkanteldak vanaf de fabriek en het interieur is nog zo goed als nieuw. De bruine 929 moest helaas naar de sloop. Wegens het onderdelenprobleem, er zijn er niet zoveel van en de onderdelen zijn ook niet meer leverbaar, koos ik voor de beste, niet voor de mooiste en de bruine vertrok. Heel jammer maar helaas. Begin dit jaar heb ik de koppeling vervangen omdat ik die voor een dubbel vriendenprijsje mocht hebben. Pebo Eindhoven, nogmaals mijn dank voor jullie steun!                                                                                    

Ongeveer een klein jaartje geleden kreeg ik de mogelijk weer een 4WS op te halen. Hier was erg veel werk aan maar al zou het werk gedaan zijn dan heb je toch een prima auto. De auto werd in Friesland opgehaald, flink en goed werken levert weer een nette 4WS op. Vincent was ge´nteresseerd. Vincent werd de nieuwe eigenaar. Inmiddels is de auto overgedaan aan Hendrik jan Zwerver.

Ondertussen kreeg ik nog een 4WS aangeboden met sportset! Helaas, ik had er het geld op dat moment niet voor maar Hendrik Jan wilde dit als zijn 3de 4WS. Sportset en 4WS, leuk reserves. Zover kwam het niet. Week na week werd er gesleuteld en uiteindelijk was de wagen waar ie moest zijn, prima in orde. Jurgen was ge´nteresseerd, Jurgen werd de eigenaar.

Het laatste wat ik kocht was een sloop coupÚ, een blauwe 2.2i. Deze had de originele GT-velgen van een 4WS uit Japan zelf. De auto was een import maar alles was aan gort gereden. De auto verkocht ik door aan onze vriend Michael (collega van Tonnie van Deijne) die er mee crosst, de rest verdween naar mensen die onderdelen nodig hadden. De motorkap en bumper hield ik zelf, ook de koplampen etc...


Hoe kreeg ik reacties van al die 4WS eigenaren?                                                                                                 

Ja mensen, hoe kom je aan al die auto's? In het begin vroeg ik bij Mazda een lijst op van alle 4WS modellen. Ik vertelde hen hoe ze dit konden achterhalen en ik kreeg een hele lijst, zowel Nederlandse als van de ge´mporteerde GT's. 
Deze mensen had ik in het begin ter introductie een brief geschreven en omdat het bestuur van de toenmalige club er niet van hield om niet-vrienden binnen te laten nam ik het initiatief zelf in handen. Ik stuurde hen een brief en zelfs nu nog reageren eigenaren. Ik heb verschillende mensen geholpen met hun auto, sommige zijn zelfs hierdoor lid geworden van de Mazda 626 Club. Er waren er ook die hun auto wilden verkopen. Zover het zinnig en acceptabel is heb ik de auto's gekocht en gered van sloperijen en demontagebedrijven. De auto behoort aan een liefhebber, daar vind ik hem ook uniek voor. Helaas zijn de kosten erg hoog maar door het zelf te doen is er in veel gevallen nog wel iets van te maken. Dat kost wel tijd, veel tijd.
Er zijn er zelfs bij die ik heb laten staan en bewust. Er zit veel wrakwerk bij of auto's waar de investeringen voor mij veel te hoog waren. Het moet niet zo zijn dat ik ook nog eens hele carrosserieŰn ga opknappen. Tikje voor, tikje achter, dak slecht, rode kleur verbleekt, rammelende motoren, ABS, 4WS ja ja alles is te maken, geloof me, om van zover weer iets te moeten maken, nee dank je. Men denkt vaak dat het allemaal goud waard is, helaas dat is het niet, ik kan veel maar ook ik heb in mijn uitgavenpatroon weldegelijk grenzen.                                             



Klik hier om terug te gaan