Mazda, it just feels right ...

Mazda 626 GT Coupé 4WS



Introductie

Sinds 1997 ben ik de gelukkige eigenaar geworden van deze auto. Na een flinke zwerftocht door Nederland trof ik de auto aan in een klein plaatsje in de provincie Zeeland, Rilland genaamd. Daar waar je het niet verwacht, och, en ergens toch ook weer wel, juist misschien. Het was een drang. Ik moest en zou deze auto in bezit krijgen, ongeacht de staat waarin het zich zou verkeren. Insiders wisten mij te vertellen dat er door de Binckhorst, de Mazda-importeur, voor de eerste intekening niet meer dan 3 auto's waren ingekocht, een rode, een zwarte en een witte. Alle drie de auto's zijn inmiddels gelokaliseerd. Op de meeste verkooplijsten komt deze auto niet voor en dealers brachten het niet naar voren omdat ze prijstechnisch te duur waren voor een land als de onze. Nadien zijn er nog enkele nageleverd. Sommige mensen verkregen de 4WS coupé ook middels grijs import. Wat het voor mij betekende? Een jarenlange zoektocht, maar ze waren er nog, toch nog! Ik zou niet rusten totdat ik weet waar de auto's gebleven waren. Ze moesten er dus nog zijn. Al zijn het er maar een paar.
                                                                                             
Door rond te bellen, want ik was op dat moment op zoek naar een andere coupé, kwam ik door info uit Zierikzee in Rilland uit. Die beste man vertelde dat hij iemand wist die toevallig zo'n auto had en hoe bijzonder dat was. Ik belde de dealer en uiteindelijk kwam ik uit in Rilland. Deze dealer, de firma Hoebeke is zeker geen onbekende in de autowereld. Ze zijn zo'n beetje de top wat Mazda te bieden heeft en hebben me prima verder geholpen. Met een kleine omzwaai kwam ik in contact met de toenmalige eigenaar die de auto gekocht had als huwelijkscadeau, heel origineel. De auto nam wat kosten met zich mee maar na een paar contacten verruilde ik mijn auto en wat bijbetalen maakte het mij tot de gelukkige bezitter van dit mobiel. Een half jaartje later en de auto staat bij mij voor de deur.

Alhoewel de auto door Hoebeke technisch prima was onderhouden, moest er toch nog flink aan worden gewerkt . Als eerste, de 4WS moest worden gerepareerd, daarbij komt de uitlaat, een 200.000 ton beurt etc...


Ik ben iemand die van goed werk houd. Ik ben iemand die er van houd de auto weer in fabrieksbalans te brengen. In die 10 jaar dat ik met Mazda heb is er een ding duidelijk. Alles is al uitgevonden, de rest is onderhoud. Aanpassen met imitatie werkt niet. Uiteindelijk ga je toch weer naar die producten toe dat Mazda heeft voorgeschreven.
In 2000 was mijn auto elf jaar oud en had meer dan 240.000 op de teller staan. Er moest dus veel gebeuren om de auto weer als nieuw te laten draaien. Dat gebeurde dus ook.
                                                              
Nadat al het werk in 2003 was afgerond werd ik benadert door het bekende autoblad Autoweek. Wanneer je iets over merken en auto's publiceert dan kan dat geen rotzooi zijn. Voordat je het weet hangen er allerlei processen aan je lijf, dus dat moet wel goed zijn.

Al met al resulteerde mijn werk in een door Autoweek genoemde "Technische Topper". (pagina 1 en pagina 2). De kroon op mijn werk. Men heeft gelijk, bij Mazda moet je het met origineel materiaal doen, dan heb je er het meeste plezier van en met alleen een paar kentekenplaat vernieuwen kom je er echt niet.

                                                                                                                                                                                 

Met vriendelijke groeten,
Hans Peters

Klik hier om terug te gaan