Mazda, it just feels right ...

 

Onderhoud

Ik heb alles al eens of meerdere keren gedaan. Waarom zoveel onderhoud? Het moge gezegd worden dat nagenoeg iedereen een auto koopt om in te rijden. Na 12 - 15 jaar afschrijving en restwaarde houd het zo'n beetje op. Wanneer je dus de auto terugbrengt in nieuwstaaat dan moet het ook opnieuw ingeschaald worden dmv een taxateur.                                                                                                                                 
Onderhoud?, als ie maar loopt. Hobby?, dan rijdt de auto over 5 jaar nog. Er voor gaan?, reserve onderdelen opslaan en vervangen nu het nog kan en nu het nog leverbaar is.


    Ik had de auto al gemaakt voordat ie kapot kon gaan.

Ja, dat was zo. Na zo'n 12 jaar begint iedere auto kleine mankementen te vertonen. Of dat nu een Aston, of een BMW is, roest heb je nu eenmaal omdat we te maken hebben met weersomstandigheden, temperatuur van buiten maar ook van de motor, strooisel, zandschade waardoor plaatwerk beschadigd en gaat roesten enzovoorts. Al deze factoren samen, dat is niet leuk voor een echte liefhebber die dol is op zijn auto.
                                    
Heel veel werk moet je plannen, worden projecten en kosten veel geld. Wanneer je bijvoorbeeld de benzinetank moet vervangen dan neem je meteen ook een nieuwe vulslang, dat geldt ook voor de distributie. Ga niet bezuinigen met zo'n auto want dan haal je het nooit. Distributieriem vervangen, dan ook de keringen, de spanrol en druklager.
                                                                                                                                                  
Wat heb ik inmiddels gedaan aan mijn GT met 4WS? Heel veel. Was het allemaal wel nodig? Nee, dat niet, wel voor de toekomst. Ik was daar toch bezig dus laat ik het maar meenemen.

Ik begon op 214000km met

01 uitlaat
02 alarm ingebouwd
03 banden
04 distributieriem, spanner en druklager, keringen
05 inbouwen airco
06 inbouwen cruise controle
07 inbouwen oscillerende ventilator
08 inbouwen origineel lederen sportstuur
09 koppeling vervangen (drukgroep, plaat en lager + toplager)
10 kleppendekselpakking
11 remklauwen achter vervangen
12 laswerk op bodemplaat achter beide voorstoelen
13 frontbalk en onder de accu bewerken en lassen
14 ruitenwissers vervangen
15 hoogteregeling koplampen ingebouwd
16 AAS ingebouwd
17 interieur vervangen voor nieuw (compleet set aangeboden met nieuwe stoel)
18 koplampsproeiers ingebouwd 
19 4WS gerepareerd
20 ABS ingebouwd
21 Xenonverlichting ingebouwd
22 digitaal dasboard ingebouwd
23 benzinetank vervangen met vlotters
24 vulpijp vervangen
25 stuurbekrachtigingleidingen vervangen op de achteras
26 bougiekabels, verdelerkap en rotor
27 radiateur vervangen
28 auto gedemonteerd en zowel binnen als buiten over laten spuiten.
29 lampen in sportset vervangen
30 stoelverwarming ingebouwd
31 elektrische antenne ingebouwd
32 schijven en blokken vervangen voor
33 accu vervangen
34 relaisaansluitingen en stekkers gereinigd
35 voorruit vervangen
36 wielkassen gereinigd en opnieuw bewerkt
37 kofferdekselspoiler gedemonteerd, gereinigd en bewerkt
38 velgen voor mooiere vervangen
39 startmotor vervangen
40 hoes om versnellingspook vernieuwd
41 sigarettenaansteker en asbak omgeruild voor nieuw
42 autopyjama gekocht voor winterstalling
43 voorpijp gerepareerd
44 diverse computers gerepareerd en eventueel waar nodig aangepast
45 binnenspiegel vervangen voor nieuw
46 zonnekleppen vervangen voor nieuw
47 stuurhoesrubber rechts vernieuwd
48 hulpkoppelingcylinder 
49 versnellingsbak
50 Accuplaat, beugels, relaishouder en dergelijke gecoat


                                                                                                
Zoals je kunt zien heb ik veel vervangen, alleen omdat deze identiek zijn aan het origineel en veel mooier waren. Nu heb je dan ook een nieuwe auto. Ik moet hierbij wel vertellen dat ik veel dank verschuldigd ben aan Tonnie van Deijne. Zonder hem was heel veel niet mogelijk geweest en had ik het waarschijnlijk ook niet zo maar gedaan.

Wanneer wat gebeurd is en bij welke stand weet ik niet. Daarbij komen er nog de regelmatige onderhoudsbeurten bij. Niet te gierig met olie en bougies, filters (lucht en benzine) regelmatig vervangen, en natuurlijk banden op spanning houden en halfjaarlijkse controle op uitlijnen en iedere 2 jaar controle op de airco met vervangen van de droger.

                                                                                                                                                                                    

Wat zijn de slechte plekjes bij de Mazda 626 GD modellen. 

Carrosserie
01 onder de accubak
02 voorzijde onderste frontbalk
03 wielkassen voor, met name links onder de luchtfilter en bij de ABS- stekkers
04 bij de achterlichten
05 onder de bodem bij de achterste stoelbouten
06 onder de bodem bij passagierszijde
07 bij schuifkanteldak (fabriek) de afwatering
08 bij schuifkanteldak (nabouw) afdichting rubbers 

Technisch
01 4WS defect
02 uitlaat
03 keringen hard achter distributieriem
04 kleppendekselpakking
05 remklauwen achter
06 stuurhoesrubber kapot of hard geworden (gaat dan gauw kapot)
07 vlotters in tank
08 bestuurdersstoel
09 oud koelvloeistof                                                                                                                                                            
10 tikkende klepstoters                                                                                                                                                
11 versleten koppeling
12 remolie net water                                                                                                                                                    

Mensen, het klinkt vervelend maar na 12 jaar mankeert er best wel wat wanneer men niets onderneemt. Naast dit soort werk heb je nog het mechanische werk te reinigen.
Motorreiniger, injectorenreiniger en kleppenreiniger. Ook het luchtklephuis zal er af moeten om te reinigen, sensoren reinigen en/of vervangen. 
                                                                                                                                        
Het is allemaal heel wat maar alles werkt in die motor samen dus alleen een kabeltje vervangen heeft dan niet zo heel veel zin. Alles is in die motor op elkaar ingesteld dus een touwtje en een filtertje bij "Harrie om de hoek" werkt echt niet, ook al zul je dat niet eens direct merken. Het sluipt er langzaam in en uiteindelijk hou je een "bak" over.

En er is nog een punt, als je er eenmaal aan begonnen bent sla dan de rest maar eens over. Daar doe je het dus ook niet voor.

Klik hier om terug te gaan