Het Project: "De achteras van de 4WS"

Restauratie Tank en 4WS as.

 

Mij is gevraagd, om naast de voorbereiding en werkzaamheden aan de 4WS van Leonora haar auto, er ook een stukje er over te schrijven. Dat is natuurlijk geen enkel probleem.

Omwille van het feit dat het NU nog niet direct nodig is om onderstaande onderdelen te vervangen is het zeker geen slecht idee om ze alvast aan te schaffen. Je zult dadelijk zien dat je ze achteraf beter wel had kunnen hebben liggen. Alles is nog gewoon leverbaar dus waarom niet?

Wanneer men aan een zodanig project begint moet je eerst alles op papier zetten en overwegen. Je kunt wel bot en lomp beginnen te starten met te vernieuwen en vervangen van onderdelen die dat moment direct nodig zijn maar dan blijf je bezig. Wie weet heb je dadelijk weer iets nodig en dan heb je de auto net dicht gebouwd, tenzij je graag iedere keer een tank er onderuit haalt of de as laat zakken. Overigens onderdelen vervangen die op dat moment ook niet nodig zijn is pure verspilling. Dus? Overwegen, goed overwegen!

Welke onderdelen heb je nodig bij het vervangen van de leidingen op de achteras of een benzinetank? De vraag die er onmiddellijk op aan sluit is, wat kan ik nog meer doen nu het toch open ligt?

Een project als deze vereist veel tijd. Je stampt niet zomaar een tank er onder en als je dat doet wat gebeurd er dan met de 4WS? Je krijgt de as nooit meer zo gekoppeld als origineel, een millimeter ernaast en het scheelt graden. Je wilt ten slotte niet het probleem hebben dat je stuur gaat verdraaien naarmate je harder rijdt, toch? Nou ja, als je er niets om geeft is het een ander verhaal maar ik ga in deze zin er van uit dat iemand die deze kosten maakt weldegelijk een liefhebber moet zijn.

Voorbereiding…  

In dit geval koos zij heel verstandig. Wat te vervangen wat ook nodig zou kunnen zijn na 20.000km of meer. Omdat de as er toch onder uit moet is het niet onverstandig de tank er bij te nemen of andersom. Leidingen zijn nodig, ook een koppelstuk, natuurlijk een filter en bij de benzinetank twee nieuwe vlotters, filters in de tank enz... Uit de 8 4WSen die ik gereviseerd heb, blijken altijd de vlotters gaar te zijn en bij die ene bij wie ik ze niet vervangen heb, begint het nu te rommelen.

Dat is dus knap stupide wanneer je hier op bezuinigd. Het graag willen en mag niets kosten principe is nu net iets waar ik me niet in kan vinden. Je doet het goed of helemaal niet. Anders maar volgend jaar maar niet half, imitatierommel en dan niet afwerken, dat is iets voor prutsers.

Leonora is het hier natuurlijk mee eens en investeerde juist in mijn ogen. Ik heb zomaar even een paar foto’s geschoten van wat onderdelen. Ik moet zeggen, het is een kostbaar plaatje maar dankzij goede contacten kon de club op 40 tot 50 procent korting rekenen op onderdelen ouder dan 10 jaar. Dit werd beoordeeld op het feit of het een project zou zijn of standaard onderhoud. Onderdelen in deze vielen dan ook na 10 jaar onder een soort opruiming. Het gaat er dus weer om WIE je kent en niet WAT je kent. Dat scheelde in deze ruim 800 euro op de normale klantenprijs. Dus, alles meenemen en dan ook alles meenemen. Geen gezeur!

Er wordt links en rechts vaak geschreeuwd dat er iets niet meer te krijgen is, mensen, laat je niet van de wijs brengen, alles is nog gewoon leverbaar.

2 leidingen en een retour
1 benzinetank en een vulpijp
2 vlotters

2 afdekrubbers voor de pompen
Eventueel een paar extra schroefjes voor het geval dat ze kapot gaan
Filters om de pompen heen kunnen gereinigd worden
Rubberen leidingen, eventueel klemmen

Het grote probleem bij de 4WS modellen zijn de leidingen over de achteras. Ja, en die krijg je dus niet meer los met een sleuteltje. Ook het monteren van de leidingen is geen pretje en altijd weer spannend. De leidingen komen niet geheel uit en als een slangetje buig je deze roestvrijstalen pijpjes niet. Het moet heel correct gebeuren want een dolgedraaid gat, ja ja dan gaat het dus niet meer lukken en dan? Even een ander asje eronder? Om de leidingen na te maken is niet zinvol. De maten en de wartels zijn een ramp, dan is het spul nog dubbel geflenst zodat het met koper op een soort van bolle ring worden afgedicht. Dat kan niet met de hand gedaan worden. Verder de afstand tussen twee punten zijn niet nauwkeurig na te maken. Geloof me mensen, ik heb het allemaal uitgezocht en het werkt niet. Heel vervelend als alles uit elkaar ligt en het past niet. Dat is niet leuk!

Daarbij speelt ook de leiding naar voren een rol. Boven in de hoek bij de uitlaat is ie altijd half gaar. Dus je zult je oplossingen klaar moeten hebben liggen. Goed voorbereid kost je de helft van je tijd. Ik heb eindjes laten maken en met koppelstukken de zaak weer aan elkaar gezet. Een nieuwe leiding van voor naar achter gaat compleet met schild en de brutoprijs is gelijk aan de prijs van 4 nieuwe banden. Duur dus.

 

 

                                                                       …. Wordt vervolgd,….


Mocht je in het bezit zijn van zo'n auto en na het lezen van bovenstaande graag een advies willen hebben dan ben ik graag bereid te helpen. 
Schrijf naar: Hans Peters met als onderwerp 4WS.

 

Klik hier om terug te gaan