Mazda, it just feels right ...

 

De toekomst...

 

Ja, wat zal de toekomst brengen? Logisch gezien worden alle auto's wel eens oldtimer. De 626 GT & Coupé club zal moeten kiezen, of de GE types erbij en verder of oldtimer worden. Een coupé club op zichzelf heeft geen lang leven want je wilt toch verder en nieuwe leden... tja, het houd een keer op. Dat was ook zo bij de 121 club. Hadden toch 'tig 100 leden en opeens...                                                                                                         

Echte klassiekers blijven over, de 1200, 1300, de RX modellen, 929, de 121 coupé en misschien nog wel enkel ander oud spul, de eerste 626 -en, ja die waarschijnlijk ook want die waren er niet zoveel. En onze 626 GC of GD en later.... misschien, heel misschien over zo'n 15 jaar. Heeft het model iets klassieks? Zit er iets bijzonders aan behalve dat er 4WS modellen zijn geweest? Handwerk zoals het dashboard van een 929 uit 1983-1986?
Ik weet het niet, tijd zal het leren. Weliswaar is het feit dat er inderdaad opties zijn geweest die in de toekomst wel weer eens opgepakt kunnen gaan worden of die echt voorgoed verdwijnen. 


Die maken het de auto interessant maar klassiek?                                

Mazda is altijd erg vooruitstrevend geweest en nu nog. Ze ontwikkelen supertechnieken en zijn hun tijd erg ver vooruit in vergelijk met een Europese collega. 4WS, AAS zijn leuke gadgets, Miller en rotatiemotoren zijn prima alternatieven en alles is bijzonder te noemen.

                                                                                                                                        

Hoe ziet nu mijn toekomst er uit? Geen idee. Momenteel draait de 626 club prima, we hebben een hele grote vaste kern en het is altijd erg gezellig maar ik verwacht wel dat er een tijd zal komen dat we steeds meer aansluiting gaan krijgen voor de oldies. Momenteel heb ik al een aantal oldie bijeenkomsten georganiseerd en dat gaat prima. Zij zijn de echte restaurateur, de bouwer en hier zit enorm veel kennis. Ik probeer langzaam aan aansluiting te krijgen met deze groep zodat een overstap makkelijk te maken is. Nu gaat het nog, er is nog veel te krijgen maar over een jaar of 5 wordt dat toch anders. Dan is opknappen niet meer aan de orde en zul je alternatieven moeten vinden om je auto de weg op te houden. Creativiteit en eigen kennis is dan heel waardevol. Dat kan nu opgebouwd worden.                                                                        

Eind mei ben ik met Johan bij Gaston geweest. Hij IS een echte bouwer en een restaurateur. Tjonge wat is die vent goed zeg. Ik heb bij hem een auto zien staan daar houd je niet voor mogelijk, werkelijk gewoon fantastisch. Helaas voor deze site maar ik heb hem mijn woord gegeven er niets over los te laten totdat ik over een half jaartje groen licht krijg. Maar dit slaat werkelijk alles, schitterend!  Om toch iets te vertellen heb ik wat foto's mogen nemen van zijn 121 projecten die hij aan mij overgedragen heeft.                                                          

Mijn toekomst? Bezig blijven met Mazda! Deze auto's blijven altijd boeien, hun gadgets hun aparte technologieën en hun futuristische modellen blijven mij toch aanspreken. Dat vind ik leuk. Bij andere merken heb je gewoon ook een kadetje of kever of wat dan ook. Bij Mazda heb je..'hé, wat is dat?.. dat heb ik nog nooit gezien!' Dat vind ik leuk, een onbekende auto van een bekend merk. Mijn toekomst!

Verder wil ik graag hiervan gebruik maken Gaston te bedanken voor zijn gulle gift, vertrouwen en gastvrijheid. Ik hoop dat we nog lang plezier aan de auto's kunnen en mogen beleven.

De foto's boven aan deze pagina zijn genomen tijdens de Mazda-Classics bijeenkomst op 18 april 2004 te Nieuwegein.                                                                                                      

        Hans Peters

Klik hier om terug te gaan