Mazda, it just feels right ...

 

Waarom 4-wielsturing?

Ja, waarom. Ik kan hier wel een hoop technische foto's plakken en ik kan hier wel de video van Mazda plaatsen die je kunt downloaden maar dat zegt natuurlijk niets over waarom ik het zo leuk vind om met een auto te rijden die met 4 wielen stuurt (4WS).
Vierwielaandrijving (4WD) is natuurlijk ook erg leuk en ik heb daar ook vaak over gedacht. Ik nam contact op met Mazda om het een en ander te bespreken en mijn keuze was gemaakt.

Voor en nadelen                                                                                                

Voordelen 4WD Nadelen 4WD Voordelen 4WS Nadelen 4WS
Is goed bekend, veel materiaal over Veel dure onderdelen Makkelijk sturen op drukke plaatsen Onderdelen duur
Lekker voor sprintjes Zware onderdelen met montage Stabielere wegligging in bochten Storingsgevoelig
Fijn werkpaard Duur benzineverbruik Benzineverbruik niet extreem Onderhoudsgevoelig (mn op de leidingen)
Zwaardere motor Geen kennis bij dealer of importeur
Versnellingsbak niet extra belast ABS met 4WS is erg duur systeem bij defect.

Ja, en dan nu het verhaaltje. Waarom ?

De auto stuurt makkelijker omdat de achterwielen een groot gedeelte van het sturen opvangen. Je kan scherper draaien en je slingert gemakkelijker je weg door allerlei bochten en parkeerplaatsen. Doordat de achterwielen meesturen is het stuuruitslag ook een heel stuk minder. Dat is heel prettig. Nu is dat heel veel extra scherp sturen ook weer een beetje trucage want de voorwielen sturen sowieso al iets scherper dan bij een gewone auto. Dat verklaart meteen waarom de buitenkant van de banden ook wat sneller slijten als bij een conventionele auto.  Wanneer je boven de 35 km/u rijdt dan schakelt er intern een kam om zodat de wielen met elkaar mee draaien. De achterwielen staan dan in dezelfde richting als de voorwielen. Men maakt dus eigenlijk zijdelingse bewegingen. Nu is dat niet het 1 op 1 verhaal. Het is een aanpassing en deze aanpassing stopt pas bij 120 km/u. Dat wil dus zeggen dat er geen controle en aanpassingen meer plaats vinden. Wanneer je 150 km/u rijdt en je draait je stuur 10 graden dan gaan de achterwielen ook 10 graden mee.





Bij een Hatchback ligt dat pas rond de 130 km/u. Of dat allemaal gerelateerd aan de lengte van de wielbasis, misschien ivm de stabiliteit en de krachten op het chassis, weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat wanneer dit teruggebracht zou worden naar bijvoorbeeld 70 km/u  het chassis wel zo'n enorme opdoffer krijgt bij scherpe bochten dat er haarscheuren zouden kunnen ontstaan in bijvoorbeeld de wielkassen of bij chassisbalken. Verklaart niet alleen daarom de aanwezigheid van de veerpootbrug achter in een Coupé.

Helaas is dit grotendeels speculatie want we hebben het niet kunnen testen, wel dat er verschillende begrenzingen zijn in de computers van de 4WS.                                                      
Wanneer je denkt dat je harder kunt rijden omdat er 4WS onderzit kom je behoorlijk bedrogen uit want het heeft niets met elkaar te maken. De 4WS auto's hebben zo'n enorme krachten op de hoeken zodat niet alleen het chassis te leiden heeft maar ook de schokdempers. Bij de meeste 4WS auto's ontdekte ik dat de schokdempers allemaal achter vervangen zijn geweest. Veelal door lekkage maar ook door onkunde. De 4WS haperde of men nam een rotonde op een kruissnelheid net wanneer het systeem onder en boven de 35 km/u omschakelden. Er werd al direct aangenomen dat de dempers dan maar kapot moesten zijn.
Schokdempers voor deze auto's zijn belachelijk duur en om ze te vervangen (dan ook eigenlijk 4) namen ze schokdempers van een GLX. Ja, dat werkt dus niet. Wanneer het past wil nog niet zeggen dat het er voor gemaakt is. Daarbij komt nog even het plaatje dat een schokdemper, ook al lijkt het dat het niet zo is, versleten is na 10 a 15 jaar. Je kunt nog wel rijden maar de prestaties zijn er niet meer. Schokdempers van andere merken voor 4WS bestaan niet, je moet hiervoor naar je dealer. En ja, wat heb je aan 4WS als je 'm niet kunt rijden als een 4WS. Who's fooling who?  
       

Ik heb het er voor over om zo'n auto weer helemaal fabrieksnieuw te krijgen. Nieuwe schokdempers, de juiste banden, perfecte uitlijning, goed uit geregelde 4WS en dan met een prima onderhouden motor is de auto helemaal weer terug voor op de weg. Het stuurt, het rijdt, het heeft een gezond vermogen en wanneer je in Nederland (en daar is het vol en zeker bij bedrijven en winkels, parkeergarages) even er tussendoor wil dan gaat dat prima! Meer hoef je er ook niet van te verwachten. Waarom dan 4WS ondanks de hoge prijzen? Ik vind het leuk om zo'n auto te rijden en daarbij niemand heeft het en dat maakt het zo uniek.                                                     

Dan de vraag is het zinvol?   

Nee, volstrekt niet wanneer je kosten en baten afweegt. Het is een mooi maar te duur systeem. Voor dat geld kun je heel wat banden kopen. Het stuurt wel veel degelijker en de auto ligt ook stukken beter op de weg maar je kan nog steeds zonder 4WS rijden. 

Mazda is heel wat verder nu. Het systeem is aangepast op de 626 modellen tussen 1992 en 1995 (GE modellen) Later is het nog eens bekeken en op de dure Xedos 9 modellen geleverd. Hier is het systeem wel zo ver uitgedacht dat er nu allerlei correcties zijn ingebouwd . De bestuurder heeft hier veel meer waar voor zijn geld. Het 4WS systeem helpt en corrigeert niet alleen bij het inhalen maar ook in bochten en bij het slippen in bochten. De snelheid van ieder wiel wordt uitgelezen en afgezet tegen de snelheid van de auto. Daarbij houdt het rekening met de stand van het stuur zodat het systeem weet waarheen geregeld moet worden bij welke slip en bij welke stuurstand. Heel geavanceerd. 

Enig toekomstbeeld?                                                                                
Ik ben bang van niet. Honda heeft het nog wel op de Preludes maar het is voor Nederland gewoon te duur. Zolang de belasting hier op opties en gewicht zit zal het hier nooit kunnen. In andere landen wordt belasting geheven op het vermogen van de motor, dan kun je dus bij wijze van spreken 4WS bouwen op een muggenbultje. Jammer maar ook de politiek heeft wel ergens heilige huisjes en provisies. 

En de 4WS ?                                                                                                      
Ik ben er van overtuigd dat het 4WS-systeem goed is uit ontwikkeld, het kost dus eigenlijk niets meer. Ook de stuurassen wegen geen 50 kilo meer en het hele systeem kan bijna in een sigarenkistje. Wanneer Mazda dit terug zou brengen op gewone auto's dan zou het best nog wel eens wat op kunnen leveren. De extra prijs die hiervoor betaald zou moeten worden hoeft ook geen 4500 euro meer te kosten.

                                     Klik hier voor foto's van het vernieuwen van mijn ... 626 GT 4WS Coupé

 

Hans Peters

 

Klik hier om terug te gaan