Molletje                                            Liedje        Muziek + zang         Achtergrondinformatie

Groep 0 - 1 - 2 - 3 / OB                                                                    Resultaten

Les geschikt voor:                  onderbouw
Lesduur:
                                30-60 minuten
Doelstellingen:
Productdoel:
- Aan het eind van de les kennen de kinderen het liedje ‘Onder de grond’.
- Aan het eind van de les kunnen de kinderen de bewegingen die bij het lied horen ook doen.

Procesdoel:
- Muzikale vorming ontwikkelen.
- Melodie leren zingen.

Materialen:
- Handpop 'mol'.
- Voorleesverhaal. (te vinden op site)
- Beeldplaat (te vinden op site)
- Cd-speler en de cd 'Eigen-wijs' of gedownload fragment van deze site.
- Karton, papier, lijm, scharen.
- Kleurpotloden, viltstiften

Inleiding:
Klassikaal in de kring. De  beeldplaat van de mol ligt op de grond. In de kring wordt een verhaal over een mol voorgelezen. De leerkracht gebruikt hierbij een handpop.
De leerlingen luisteren naar het verhaal en bekijken de beeldplaat.

Kern:
Klassikaal in de kring. Bij het aanleren van het lied kan gebruik gemaakt worden van de cd die hoort bij 'Eigen-Wijs liedbundel voor het basisonderwijs' of het muziekfragment dat te downloaden is van de site. De titel van het lied is 'Onder de grond' (nr. 46 cd A). Stel na het voorlezen nog wat vragen over mollen. Over hoe ze wonen en hoe hun vachtje is en dergelijke. Zing het lied voor en laat daarbij meteen de bijbehorende bewegingen zien. Stel aan de kinderen vragen over de tekst van het liedje (bv. 'Hoe lang is de gang die de mol graaft?') en zing het nog een keer voor. Stel vragen die dus gericht zijn op het luisteren naar het lied. Net zolang tot je zeker weet dat de kinderen het liedje kennen. De kleuters die willen mogen meezingen en de bewegingen meedoen. Elke keer bied je het lied in zijn geheel aan. De kinderen denken mee over de vragen die gesteld worden. Bij het voorzingen luisteren ze goed naar het liedje en zodra ze het kunnen doen ze mee met het lied en de bewegingen. 

Verwerking:
Klassikale instructie waarna de kinderen bij ‘arbeid naar keuze’ de mogelijkheid hebben om in groepjes of individueel verder te gaan. Er zijn vandaag extra dingen: bij de zandtafel mogen kinderen nabouwen hoe de mol zijn huis eruit ziet, dus met gangen en dergelijke. Dit kan ook geknutseld worden met papier/karton/lijm etc. Verder kun je de handpop bij de poppenkast (bij de andere poppen/dieren) neerleggen.