Hoe vliegt een vliegtuig?


Direkt zum Seiteninhalt

Geschiedenis van het vliegen.

Uitvinders waren aan het eind van de 19e eeuw bezig met het uitvinden van een vervoermiddel waarmee men gemotoriseerd kon vliegen. De luchtballon was al in 1783 uitgevonden, het zweefvliegtuig werd voor het eerst succesvol getest door Otto Lilienthal in 1891. In 1903 wisten de Amerikaanse Gebroeders Wright als eerste mensen met hun zelf gebouwde en gemotoriseerde vliegtuig, "The Wright Flyer", een gecontroleerde vlucht te maken ( hiernaast een foto van de "Wright Flyer").. In Nederland vloog het eerste vliegtuig op 27 juni 1909, bestuurd door Charles de Lambert, zie onderstaand artikel.

Sinds de eerste vluchten is het vliegtuig niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het wordt dagelijks toegepast voor het vervoer van personen / producten maar ook voor bewaking en oorlogsvoering. Klik voor een uitgebreide toelichting op de geschiedenis, op deze link.

Vanaf 1911 gingen de Europese legers zich interesseren voor het vliegtuig met het oog op een aankomende oorlog, die zou uitlopen in de . Tegenwoordig is het vliegtuig niet meer weg te denken als oorlogstuig.
Na de oorlog kwamen veel vliegers en vliegtuigen zonder werk te zitten. Men ging de bommenwerpers ombouwen tot de eerste volwaardige passagiersvliegtuigen om de moeilijke naoorlogse jaren door te komen. Terwijl de passagiersvliegtuigen steeds beter werden, stonden de ontwikkelingen in de militaire tak nagenoeg stil. Alleen de luchtraces gaven vliegtuigbouwers de mogelijkheid om nieuwe technieken uit te proberen. Uit deze luchtracers ontstond dan ook de eerste nieuwe generatie jachtvliegtuigen waarmee de Tweede Wereldoorlog werd ingegaan
Na de Tweede Wereldoorlog zorgde de wapenwedloop tussen het ontstane Warschaupact en de NAVO tot een blijvende prikkel om met nieuwe vliegtuigen te komen. De vliegtuigen moesten hoger, sneller en langer in de lucht kunnen blijven.

Sneller dan het geluid.

Chuck Yaeger doorbrak als eerste in 1947 de geluidsbarrière met zijn toestel de Bell X-1. Hij vloog dus sneller dan dan 1200 km/u.



Tegenwoordig is het vliegtuig niet meer weg te denken als oorlogstuig.
Na de oorlog kwamen veel vliegers en vliegtuigen zonder werk te zitten. Men ging de bommenwerpers ombouwen tot de eerste volwaardige passagiersvliegtuigen om de moeilijke naoorlogse jaren door te komen. Terwijl de passagiersvliegtuigen steeds beter werden, stonden de ontwikkelingen in de militaire tak nagenoeg stil. Alleen de luchtraces gaven vliegtuigbouwers de mogelijkheid om nieuwe technieken uit te proberen. Uit deze luchtracers ontstond dan ook de eerste nieuwe generatie jachtvliegtuigen waarmee de Tweede Wereldoorlog werd ingegaan
Na de Tweede Wereldoorlog zorgde de wapenwedloop tussen het ontstane Warschaupact en de NAVO tot een blijvende prikkel om met nieuwe vliegtuigen te komen. De vliegtuigen moesten hoger, sneller en langer in de lucht kunnen blijven.


In diezelfde tijd kwam ook het massatoerisme op in de westerse landen. Niet alleen werden de passagiersvliegtuigen steeds groter, zoals de , maar ook steeds sneller, met als hoogtepunt de supersonische
Concorde.

De Concorde.


In diezelfde tijd ontwikkelde zich ook de privé- of zakenjet, zodat belangrijke zakenlieden niet gebonden waren aan vliegtijden en krappe vliegtuigen. Vlak voor het uiteenvallen van het Warschaupact en de Sovjet-Unie werd de stealth-techniek toegepast op andere vliegtuigen dan alleen de spionagevliegtuigen. De Europese landen lopen tegen de enorme ontwikkelingskosten op, waardoor men gezamenlijk met moeite de van de grond weet te krijgen. Kleinere landen, zoals Taiwan, Israël, Korea en Zweden weten het hoofd boven water te houden door het maken van militaire vliegtuigen die gebaseerd zijn op bestaande technieken, terwijl de kosten voor de Amerikaanse F35 alleen maar oplopen.

In de burgerluchtvaart gaan de ontwikkelingen echter door. Airbus kiest voor groter met de dubbeldeks A380, het tot nu toe grootste passagierstoestel. Boeing kiest voor milieuvriendelijker met de Boeing 787. Het Russische Antonov heeft met zijn A225 het grootste vrachtvliegtuig op zijn naam.

De Airbus A380 en De Antonov A225.


Klik op deze " link" voor nog meer informatie!




Zurück zum Seiteninhalt | Zurück zum Hauptmenü