J.A. DEELDER
Herman Brood / Bart Chabot

      
J.A. (Jules) Deelder, de inmiddels 60-jarige schrijver, dichter/perfomer, R'dams nachtburgemeester en discjockey, werd geboren te Rotterdam, in de wijk Overschie.
Na de HBS studeerde hij enkele jaren voor de akte Nederlands.
Op zijn elfde schreef hij zijn eerste gedicht met de titel 'Hoort, men werpt een atoombom' en in 1963 debuteerde hij in een literair tijdschrift met het gedicht "Leert Uw vogels kennen".

Hij werd ontdekt door Simon Vinkenoog (door Deelder steevast aangeduid als "ene Simon V. te A.") die hem uitnodigde als deelnemer aan een poëzie-manifestatie in het Amsterdamse theater Carré in 1966.

Drie jaar later verscheen zijn debuutbundel Gloria Satoria (1969). Diverse bundels volgden, en Deelder ging ook korte verhalen schrijven.

In de jaren negentig trad hij veelvuldig op met Herman Brood en met collega-dichter Bart Chabot. Naast dichter en schrijver is Deelder een performer (noemt zichzelf "aucteur"), (jazz-)drummer, en verstokt fan van de voetbalclub Sparta. Hij gebruikt veel korte zinnetjes, doorspekt met Engelse woorden en woorden uit de popwereld. Veel van zijn werk is absurdistisch, tot en met de naam van zijn jazz-combo, dat is genaamd jazz "Trio me reet" plus twee en met zijn vijven speelt.



      

Jazz is my religion - "niets aan de hand" (DVD)

Deze documentaire biedt een zeer persoonlijke ontmoeting met schrijver, speedgebruiker, up-tempo dichter en jazz-DJ Jules Deelder.

Met o.a. Jules Deelder, Ger "Sax" van Voorden, Bart Chabot, Remco Campert, Kamgurka, Simon Vinkenoog, Willem Breuker, Hans Dulfer.

Uitgeverij: A-FILMS / YELLOW BUTTERFLY FILMS © 2006.
Meer informatie en te verkrijgen op: www.a-film.nl of www.a-film.be






      
Deelder - Deelder Dubbelt (CD)

Dichter Jules Deelder heeft als hippe jazz-dj de laatste jaren behoorlijk aan de weg getimmerd. Dat zal ook de reden zijn dat muziek van Deelder's Trio Me Reet nu opnieuw is uitgebracht. Trio Me Reet is een hobbyproject van Deelder en vier andere jazzmuzikanten. Ze spelen al jaren samen en begeleidden Deelder onder meer in zijn vroegere shows.

De ene helft van 'Deelder Dubbelt' is daar een registratie van (eerder verschenen als 'Deelder drumt Jazz' in 1993). Het Trio Me Reet speelt ongedwongen en met veel energie vrije bewerkingen van nummers als 'Grand Street' van Sonny Rollins, 'Blue Train' van John Coltrane en 'Blue Monk' van Thelonious Monk. Het is een beetje slordige jazz, maar wel lekker. Tussendoor leest Deelder voor uit eigen werk.


Als er, zoals in het verhaal 'The Eddie Daté Story' doorheen gepraat wordt roept hij: "Hou je muil een beetje, doe me een lol. Pleur anders op." De tweede cd bevat apart opgenomen verhalen en voordrachten, zonder publiek. Deelder is soms moeilijk bij te houden, zo snel rollen de woorden van zijn tong. Uitgeverij: De Bezige Bij Audioboek (Zoem) 2006.



      


Onderstaand project betreft een compilatie van 3 jazz-cd's met als titels resp.; Deelder draait - Deelder draait door - Deelder blijft draaien.
Door hem zelf samengesteld uit zijn enorme persoonlijke zeer kostbare, unieke, alleen originele jazz-lp's collectie (dus geen cd's)!!




   

      


J.A. Deelder: Deelderhythm
De plaat werd al aangekondigd als “feest voor hoofd en kont”, dus veel meer woorden ga ik er niet aan vuilmaken. De vooroordelen zijn namelijk waar. ‘Deelderrhythm’ staat vol met finger snappin’, feet tappin’ little gems, gosh darnit! Als dit de straf is van Nachtburgemeester, well , he can throw me into jail anytime. En aangezien hij de grootste collectie bebop van, in ieder geval, de Benelux bezit, zal hij nog wel even voortdoen. Burgemeester Deelder for president! 29/12/2006





WEER OP WEG
De Deelder draait-serie gaf de Rotterdamse duizendpoot tevens een hernieuwde reden om het land in te gaan. Onder dezelfde naam sleept hij een deel van zijn collectie het land in om steeds meer mensen kennis te doen maken met jazz. Het mooie van deze compilaties en DJ-sets is nu dat Deelder hiermee een groot publiek aanspreekt, en niet alleen de traditionele vijftigplussers. Zoals hij onlangs in het decembernummer van FRET al opmerkte: "Maar het gaat erom dat mensen kennis maken met muziek waarvan ze het bestaan niet eens konden vermoeden. Jazz is voor een hoop mensen een vies woord. VVD-muziek.(...) Maar als ze mijn plaatjes horen, merken ze dat er een heleboel bijzit wat mooi is om te luisteren en vaak ook nog hartstikke dansbaar is."

MORE!
Deelder slaat de spijker op zijn kop. Zijn compilaties bieden een schat aan materiaal perfect om je jazzhorizon te verbreden. De songs, die decennia terug zijn uitgebracht op vinyl, hebben nog niets aan kracht ingeboet. Ze worden na minimaal studiowerk rechtstreeks op cd geslingerd, waardoor het geheel klinkt alsof het gisteren is opgenomen. De volgorde van de 14 tracks is volgens Deelder "volkomen willekeurig". We horen louter instrumentale jazz. De verzamelaar is naar verluid geen fan van vocale jazz. Neen, we horen "slechts" altosax, bariton, drums, gitaar, orgel, percussie, piano, trombone, trompet en tenorsax. We horen veel uitblinkende muzikanten, veel briljante solo's, vele meesterlijke ritmes en melodieën. We horen, soms middenin een nummer, de uitroepen van publiek en/of muzikanten. Het laatste dat je hoort op de compilatie is een enthousiaste roep: "more!, more!" De man met duizenden jazzplaten geeft je een nieuwe kans om van zijn collectie mee te genieten.
Grijp hem!




Boeken
      
Tot tien jaar geleden wist de kritiek zich nooit raad met de meester van de zwarte humor, die zelf kort daarvoor nog dichtte: 'De volledige vaderlandse literaire critiek / kan wat mij betreft zó worden doorgetrokken.' Maar op het moment dat zijn lijvige ontwrichtende oeuvre werd samenbracht in Renaissance, werd J.A. Deelder als verloren broeder omarmd door de schrijvende literaire pers. Het leverde vele lovende en inhoudelijk serieuze stukken op, die volledig recht deden aan niet alleen de grote kracht maar ook de betekenis van zijn gedichten.

Zo schreef Guus Middag in NRC Handelsblad: 'Deelder is intellectueler dan hij zich voorwendt te zijn. Zijn poëzie is, zoals alle goede poëzie, ook meteen meta-poëzie: zich maar al te bewust van alle andere poëzie die er ook is. Deelder geeft er graag op af, maar in zekere zin bestaat zijn werk juist bij de gratie van al die moeilijke en serieuze poëzie.'

copyright © 2004 J.A. Deelder
ISBN 9023416287

www.debezigebij.nl



      



DEELDER, J.A. De Dikke van Deelder De Dikke van Deelder is een met grote vaart geschreven verhalenbundel, die de lezer op elke bladzijde doet lachen. Benevens Deelder mag geen vaderlands auteur tot het schrijven ervan in staat worden geacht. Een boek, geschreven in de tussentijd, tot heil van ieder in het bijzonder én in het algemeen. 'Een verhalenbundel als deze moet ie niet in één ruk uitlezen. Je moet hem naast je gemakkelijke stoel hebben liggen. Om af en toe even open te slaan.' (Joost Niemöller) 'Ik zeg altijd maar: beter opbranden dan uitdoven.' (Jules Deelder).




copyright © 2002 J.A. Deelder
ISBN 90-234-0145-X
www.debezigebij.nl

      
Jazz is. Jazz leeft. Gebeurt. Beweegt. Jazz neemt. Jazz geeft. Jazz weet. Jazz spreekt. Jazz doet. Jazz laat. Jazz komt. Jazz gaat. Uniek. Muziek. Van vlees en bloed. Jazz waagt. Jazz wint. Breekt baan. Jazz bonkt. Jazz staat. Jazz valt. Is overal. Ontroert. Verwarmt. Grijpt bij de keel. Jazz knettert. Knalt. Ontketent. Heerst. Jazz heelt. Jazz zuivert. Lichaam. Geest. Jazz swingt. Jazz vecht. Is waar. Is echt. Geen loze kreet. Geen leeg gebaar. Jazz werkt. Versterkt. Ontwapent. Toont. Jazz laaft. Jazz loont. Is water. Brood. Jazz lacht. Jazz huilt. Jazz in. Jazz uit. Legt bloot. Daagt uit. Jazz kookt. Jazz bruist. Jazz troost. Jazz bijt. Jazz bloedt. Heeft schijt. Is zwart. Is wit. Is rood. Niet grijs. Jazz vloekt. Jazz moet. Verbroedert. Zoekt. Jazz vindt. Jazz wijst. Jazz schokt. Jazz eist. Jazz hoog. Jazz laag. Jazz voor. Jazz na. Jazz rookt. Jazz jaagt. Is eigen baas. Vereent. Verzoent. Begeestert. Woedt. Bevrijdt. Bewijst. Begrijpt. Vervoert. Jazz spreidt. Jazz sluit. Bezielt. Verrijkt. Geeft hoop. Verblijdt. Jazz shittert. Glanst. Jazz flitst. Jazz danst. Verhit. Zweept op. Bemint. Verleidt. Jazz roept. Jazz voelt. Jazz groeit. Jazz bloeit. Jazz blaakt. Jazz blijkt. Betovert. Geilt. Jazz ademt. Zweet. Jazz fluistert. Schreeuwt. Ontmaskert. Snijdt. Jazz glijdt. Jazz sluipt. Jazz slijpt. Jazz spuit. Jazz klinkt. Jazz dwingt. Jazz lonkt. Jazz blinkt. Jazz vraagt. Jazz raakt. Verlost. Verbaast. Viert feest. Verklaart. Is bitter. Zoet. Is hot. Is cool. Jazz ijlt. Vooruit. Voorbij. Ver weg. Dichtbij. Paraat. Bereid. Op weg. Altijd. Jazz was. Jazz is. Jazz blijft.

copyright © 1992 J.A. Deelder
ISBN 90-234-2470-0
www.debezigebij.nl
      
Angel Eyes is een voorstelling over jazz, drank, drugs en zo nog wat zaken, geïnspireerd op het leven van trompettist CHET BAKER. John Buysman en Jules Deelder vonden elkaar in hun passie voor Baker. Deelder schreef de tekst, Buysman speelt en vroeg zijn vader (jazzgitarist Luut Buysman) en Keimpe (1000 saxen over de Maas) de Jong voor de muzikale begeleiding. Het resultaat is een prachtige voorstelling, deels over Chet Baker maar ook over elke andere jazzmuzikant met vergelijkbare problemen.

De zaal staat al blauw van de rook als je binnenkomt, de acteur rookt op een manier waar je het benauwd van krijgt en slaat tussendoor ook nog wat blikjes bier achterover. In combinatie met de grofgebekte taal van Deelder en een bloedstollende scene waarin 'Chet' zichzelf een shot toedient zit de voorstelling je dicht op de huid. Buysman is absoluut overtuigend als muzikant die over zijn leven verhaalt, ondertussen mot heeft met alles en iedereen en ook nog moet 'scoren'. De muziek sluit naadloos aan op zijn relaas. Angel Eyes is een pleidooi voor jazz, voor de muziek maar ook voor een leven tegen de klippen op. Door Deelders tekst, Buysmans vertolking en de hand van regisseurs Paul Feld en Jeroen Kriek (van de Utrechtse groep Growing Up in Public) valt er nog een hoop te lachen om al dat geploeter.

"Om zoiets te schrijven, moet je volkomen verliefd op jazz zijn en bovendien meer van dope weten dan de theorie uit de voorlichtingsboekjes." (de Volkskrant)

N.B. Dit boekje ook voorzien van een enige, echte, onvervalste signering van Jules Deelder!


copyright © 1998 J.A. Deelder
ISBN 90-234-3801-9

www.debezigebij.nl




      
Apocrief - Brood, Chabot & Deelder
(dubbel-DVD)

Brood, Chabot en Deelder samen op één podium. Dat móet wel een bijzonder spektakel worden. En dat is het ook. Al zal niet iedereen gecharmeerd zijn van dit drietal, want 'je moet er van houden', zoals dat heet. De avond begint met een samenspraak tussen drie apostelen: Hermanus (Brood), Bartholemeus (Chabot) en Justus (Deelder). Ze wachten op J. van Nazareth, doch deze komt niet opdagen. Het is Goede Vrijdag en De Heer heeft zodoende andere dingen aan het hoofd. Het decor wekt de indruk van een keuken annex huiskamer... Na een scène vol apocrieven en bijbelcitaten, beweegt Brood zich naar de piano. Het lijkt alsof hij plotseling tot leven komt. Met zijn stakerige armen ver van het magere lijf, bespeelt hij de toetsen. Deelder heeft plaatsgenomen achter de drums. Verder verschijnen er twee louche uitziende musici ten tonele, die gitaar en saxofoon spelen. Dit resulteert in een dampend stukje jazz.


Deze theatervoorstelling zou wel eens legendarisch kunnen worden, aldus Bart Chabot!

Drie totaal verschillende persoonlijkheden met eigenzinnigheden, uniek als mens, uitzonderlijk charisma en levenservaringen, die met name via improvisatie in elke voorstelling steeds weer voor nieuwe, onverwachte en komische momenten zorgden!
Dit was ook hun drijfende kracht van de bijna 2 jaar succesvolle theatertournee waarin de voldoening zichtbaar voor zowel het legendarisch trio als het publiek. Ik heb dit alles mogen beleven op 23 maart 1999! (zie links entreekaartje als herinnering)











Herman Brood












Herman's (rock 'n roll & jazz)piano met daarop een CD van Chet Baker.

Chet Baker is voor Herman een belangrijke (jazz)inspiratie geweest, waarmee hij zich misschien ook wel identificeerde of (h)erkenning van zijn eigen talenten. Herman's "afscheid" (11 juli 2001), een fatale sprong van het dak van Amsterdam Hilton Hotel, roept associaties op met de tragische afloop van Chet Baker's leven. Chet is (13 mei 1988) uit het venster gevallen van het Prins Hendrik Hotel te Amsterdam en overleden.

Herman heeft gelukkig zijn vertolking van de Jazz nog vastgelegd in 1999. Dit resulteerde in de CD "Back on the corner" (bmg/ariola) een hommage aan twee van zijn "Jazz-helden" namelijk;

Mose Allison (piano/vocals) - diverse titels.
Chet Baker (trompet/vocals) - de onvolprezen jazz-klassieker; "My funny Valentine".
Een ander hoogtepunt op deze CD is natuurlijk Herman's jazz-versie van "Saturday Night".





Herman,

Ik koester de Jazz en bewonder ook Chet Baker
Jouw vertolking van de Jazz is mijn herinnering.


René Leemans.  (11 juli 2001)




Poëziedebuut Herman Brood
"kwartjes vallen soms met de jaren"




HET MOOIE VAN JAZZ IS
DAT NIEMAND
UIT KAN LEGGEN
HOE HET MOET

OP EEN DAG PASTE (OH SORRY)
HET KAN TOEVAL ZIJN
DAT DE MOOISTE MUZIEK
GEDEKT WORDT DOOR DE MOOISTE NAAM
JAZZ


Uitgeverij Nijgh en Van Ditmar heeft een postume gedichtenbundel uitgebracht (maart 2002) van niemand minder dan Herman Brood. De uitgever noemt het werk een “literair testament”. De gedichten zijn door Brood in slechts één dag geschreven en wel op 23 juni 2001, slechts twee weken voor zijn zelfmoord.

De zanger/schilder droeg de verzen voor tijdens een bezoek aan zijn zus Beppie. Die kreeg de ingeving om de gedichten op papier te zetten en zo ontstond de bundel Kwartjes Vallen Soms Jaren Later. In het boek wordt elk gedicht geflankeerd door een tekening van Brood, geselecteerd door zijn vrouw Xandra.
  
Paperback / ISBN 9038803206


Copyright © 2002 Teksten en illustraties Erven van Herman Brood.





Herman Brood & Jules Deelder
            Inderdaad nee


PERSINFORMATIE
'Inderdaad nee is ontstaan toen Herman en ik in 1985 op huwelijksreis waren op Gran Canaria, en ik zwanger was van Lola. Herman maakte de tekeningen en ik kleurde een aantal daarvan in. Jules Deelder voorzag ze later van passende bijschriften. De tekeningen raakten lange tijd kwijt, maar kwamen via grote omzwervingen toch weer boven water. Ik ben erg blij dat ze nu voor het eerst officieel kunnen verschijnen.'

Xandra Brood, november 2003

Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
ISBN 90-388-0328-01






            www.bartchabot.nl


© 2000 - 2010 René Leemans.