Motorrevisie van de 289 V8
In 1999 vond ik het tijd worden voor een motorrevisie.
Ik had mijn auto nu 1 jaar, maar ik was al snel uitgekeken op de performance van de 289
V8 motor.

Voorend Autoparts in Gendt heeft mijn motor gereviseerd en getuned. Zij hebben
natuurlijk jarenlange ervaring met het tunen van Amerikaanse V8 motoren.

De motorrevisie was voor hun lopende band werk. Het tunen ging volgens een concept
dat zij gebruiken om een 289 V8 zo'n 300 pk op de krukas te geven.

Overigens heb ik tijdens de revisie van mijn motor de gelegenheid aangegrepen om
overige zaken te verbeteren, zoals bv. een rembekrachter enz.

Na het uitbouwen van de motor is het blok naar het revisiebedrijf gebracht. Hier is het
vervolgens 0.030 '' inch opgeboord. Ook de krukas werd geslepen. De zuigers zijn van
Speedpro.

De cillinderkoppen werden gereviseerd en geharde klepzittingen werden gemonteerd.

Er werd een Ford Motorsport distributieketting, en een high volume oliepomp
gemonteerd.














Nieuwe Zuigers werden gemonteerd samen met nieuwe zuigerveren. Deze zuigers zijn
geschikt voor een hoge compressie.

Natuurlijk kwam er een Holley 4V carburateur op, in combinatie met een Edelbrock
Performer inlaatspruitstuk.
Terug naar de technische modificaties
In 2006 hebben we de motor verder gaan verbeteren. In dit jaar heb ik mijn motorruimte
strak gemaakt en mijn motor verder verbeterd. Alle details over het project motorruimte
staan onder het kopje modificaties. Het blok is wederom grondig aangepakt. Er werden
de volgende nieuwe onderdelen gemonteerd:

Nieuwe Edelbrock Performer RPM aluminium cilinderkoppen:
De Nokkenas is van Ford Motorsport, hydraulisch Intake 290, exhaust 300 graden.

De gemonteerde headers zijn van Hooker, Super competition.






Als dress-up heb ik voor Ford Motorsport klepdeksels met 13 inch open
luchtfilterhouder gekozen. Ook zijn er nog snelsluiters gemonteerd.

Dit geeft natuurlijk een mooi resultaat:
Het blok voordat het naar het
revisiebedrijf ging
Het gehoonde blok in de bok
De oude zuigers
Mustang zonder motor
Cilinderkoppenrevisie
Het shortblock met TRW-zuigers
Het blok, vooraanzicht
Het blok, close up
De Paxton droom, historisch verantwoord!
Het blok, nadat het was uitbouwd