De wegligging

Terug naar de technische modificaties
Nadat de remmen en de motor waren aangepakt, was het tijd voor de wegligging. Alleen
met een snelle motor en een paar goede remmen ben je er nog niet. De wegligging van
mijn Mustang was echt verschrikkelijk. Af en toe natuurlijk gewoon 120 mph mee
gereden, maar dan had je echt de hele weg nodig. Eigenlijk was dit levensgevaarlijk.
Samen met een vriend bedacht ik een plan van aanpak.
De wegligging heb ik in 2 verschillende projecten verdeeld. Een project 'wegligging
voor' en een project 'wegligging achter'. Mijn idee was om eerst de wegligging voor aan
te pakken en achter slechts een enkele verbetering toe te passen. Ieder jaar een stapje
verder.
Voor wordt de wegligging ongeveer 70 tot 80 % bepaald. Dit wil niet zeggen dat als je
alleen voor aan de gang gaat, je tevreden kunt zijn. Dit is namelijk gevaarlijk. Je moet
een compromie vinden. Deze heb ik gevonden. In 2006 wil ik met de
acherwielophanging aan de gang. Maar tot die tijd hoeft ik me geen zorgen te maken dat
de verhouding tussen voor en achter gevaarlijk is.

Wat heb ik allemaal gedaan ?

Als eerste hebben we de complete voorwielophanging gedemonteerd. We hebben alles
natuurlijk schoongemaakt, geschuurd en gespoten.
We hebben vervolgens de volgende modificatie's doorgevoerd:
Een negative wedgekit gemonteerd:
De onderste draagarmen werden dicht gelast met
gegalvaniseerd staal:
Er werden nieuwe Traction Master 600 (lb/in) spiraal veren
gemonteerd:

Alle oude rubbers werden vervangen door
Poly-Urethane:
We hebben voor en achter stabilisatorstangen gemonteerd:

En er werden voor Koni Classic schokdempers gemonteerd:
Deze modificaties maken een wereld van verschil. Je kunt dit pas begrijpen als je vanuit
een standaard Mustang in mijn Mustang stapt. Dit rijdt zo perfect, je kunt met een hand
aan het stuur gewoon 120 mph rijden. Het is nu nog wel opletten. Achter zitten de oude
bladveren er nog onder met de standaard schokdempers. In extreme omstandigheden
merk je dat de auto achter lang niet zo stug is als voor. Maar gelukkig voel je het
'uitbreken achter ' aankomen en kun je hier rekening mee houden. Alleen zo'n
stabilisator achter compenseert al heel veel.

Mijn auto is voor 1 + 1 inch verlaagd, zie de foto's links boven en onder. Achter is het
stock hoogte. Hier gaat nog verandering in komen. Ik vindt het mooier als achter ook
nog iets omlaag gaat. Dit wil ik bereiken door nieuwe bladveren te monteren en
eventueel blokjes er tussen te plaatsen om de auto te laten zakken.

Voor de overige plannen zie 'Toekomst'.

Originele rijhoogte
Wielophanging na 30 jaar dienst
Het schuren van de draagarm
Een 7/8 inch stabilisatorstang
werd opnieuw gespoten
Zie die dichtgelaste onderste
draagarm..
Eindresultaat met oude schokdemper
De negative wedgekit is hier goed
zichtbaar

De bovenste draagarm is naar onder
verplaatst. Dat is hier goed zichtbaar
Nogmaals het eindresultaat
Zie het verschil in rijhoogte met
de bovenste foto