De remmen
Terug naar de technische modificaties
Als eerste modificatie hebben we de remmen aangepakt. Ik vind dat als je een motor wilt
gaan opvoeren, je eerst de remmen in orde moet hebben. Dit was ook wel nodig.
Bij mij zaten de niet bekrachtigde trommelremmen er nog onder. Deze remden
verschrikkelijk. Als ik met bijv. 60 mph ging remmen, moest je ten eerste al flink stampen
en vervolgens moest je het stuur goed vasthouden want de auto ging van links naar
rechts tijdens het remmen.
Dit was levensgevaarlijk en gelukkig heb ik met die trommelremmen geen noodstops
hoeven maken. En als je je dan bedenkt dat er Mustangs met een 428 c.i van de band
zijn gerold met trommelremmen; levensmoe.

Om te bepalen aan wat voor een eisen de remmen moeten voldoen, ben ik gaan
nadenken wat ik allemaal van plan ben qua vermogen. Hier hoefde ik niet lang over na
te denken. Bij mij is het immers nooit snel genoeg, dus moesten er bekrachtigde
geventileerde schijfremmen op komen.

Dan kom je al gauw bij de Stainless Steel Brakes Corporation terecht.
Hier heb ik de volgende kit aangeschaft:
Ook heb ik een nieuwe bekrachtiger aangeschaft. Deze zijn niet goedkoop, maar ja, dan
heb je ook wat. Ook een remdrukregelaar om de remkracht te kunnen verdelen heb ik er
bij besteld.
Nadat we het remsysteem hadden ontvangen vanuit de USA, kon het ombouwen gaan
beginnen. Dit was een flinke klus, maar na 2 dagen was alles al gereed!

Het resultaat was verbluffend. Mede omdat de remdruk op de remmen achter te regelen
is. Dit is natuurlijk in het begin nog even 'vogelen'. Wanneer heb je nu de ideale
verhouding? Maar na een tijdje heb je deze gevonden en zit je tijdens het remmen met
je neus tegen het raam gedrukt.

Nu rest nog de trommelremmen achter. Deze ga ik in 2006, wanneer ik achter ook de
veren en wegligging aanpak, ombouwen naar schijven.
Het zullen geen Stainless Steel Brakes worden, maar een nieuw concept wat perfect
werkt !
Zo was het
De oude trommel
Nog meer trommels
De remcilinder
De remcilinder met bekrachtiger
Remdrukregelaar
Links zie je de geventileerde schijf
Vooraanzicht remschijf
Ombouw naar schijven achter