Ligging                                                home

routebeschrijving naar het huis

directe omgeving

Ligging op de kaart

Villastaden ligt op de 60e breedtegraad. Op de kaart is dat ongeveer op de lijn tussen Oslo en Stockholm

Als we op een kleinere schaal kijken, dan ligt het in de noord-oostpunt van de provincie Värmland, op ca 20 km van de grens met Dalarna

Op onderstaande gedetaileerde kaart is de plaats van het huis precies aangegeven

Hoe kom je er?

Er zijn veel manieren om bij het huis te komen

Hier tref je een overzicht aan van de belangrijkste internationale trein-, vlieg- en veerbootverbingen naar Zweden. Binnenlandse treinreizen, vluchten en veerbootverbindingen worden hier buiten beschouwing gelaten.

·         Met vliegtuig

·         Met auto en boot

.         Met auto  via de  Øresundbrug

·         Met de trein

·         Met de bus

Met vliegtuig

Er zijn meerdere mogelijkheden om met het vliegtuig naar Zweden te reizen vanuit Nederland of België. Hieronder volgt een overzicht met de ons bekende rechtstreekse vliegverbindingen tussen Zweden en Nederland/België. Vliegverbindingen via andere landen (er gaat veel via Kopenhagen) laten we hier buiten beschouwing.

Nederland - Zweden

1 uur 40 min.

Brussels Airlines

Met auto en boot

Als je met de auto naar Zweden reist, zijn er veel alternatieven. In de meeste gevallen kiest men ervoor een bootovertocht in te lassen. Hieronder volgt een overzicht van de mogelijkheden, met links naar de diverse rederijen. Het gaat hierbij om directe bootverbindingen.

Klik hier voor een overzichtskaart van veerbindingen.

Duitsland - Denemarken

13 uur. 30 min.

5 uur 45 min.

Trelleborg

2 uur 45 min. ( Clipper-Service )
5 uur 30 min. ( Combicarrier )

TT-Line

Sassnitz

3 uur 45 min. tot 4 uur

Travemünde

Trelleborg

7 uur 15 min. ( Jumbo Liner )
7 uur ( Combicarrier )

Varberg

4 uur

top

Met de auto via de Øresundbrug

Wie per eigen vervoer naar Zweden reist en geen ferry's wil te nemen, kan gebruik maken van de brug over de Sont tussen Kopenhagen en Malmö . De verbinding is circa zestien kilometer lang en bestaat uit een tunnel van 3,5 kilometer, het vier kilometer lange kunstmatige eiland Peberholm en een hangbrug.
Het wegverkeer kan gebruik maken van vier rijbanen (twee in iedere richting); voor treinen zijn er twee sporen. Een oversteek over de
Øresundbrug kost per auto (tot 6 m) € 32, per motor € 17 en met auto en caravan € 64. Er zijn voordelige 4- en 10-rittenkaarten te koop. Deze kunnen ter plekke bij het tolstation gekocht worden. Betaling met creditcard is mogelijk. Reserveren is niet nodig.

De afstand Amsterdam- Kopenhagen bedraagt 904 km

Met de trein
Met de trein kan men vanuit Nederland via Duitsland en Denemarken in Zweden komen. De reistijd is minimaal 25 uur. Men moet ook minimaal twee keer overstappen.
De Noors-Zweedse firma Linx (eigendom van de Zweedse en Noorse Spoorwegen) onderhoudt onder meer hogesnelheidsverbindingen tussen de steden Kopenhagen en Göteborg. Aan boord kun je met je eigen laptop internetten als je een netwerkkaart voor draadloze communicatie hebt.

De internationale treinplanner van de NS geeft informatie over de verschillende routes en reistijden. De treinreis van Amsterdam naar Stockholm duurt ongeveer 16 uur.

Met de bus
Er zijn busverbindingen tussen de Benelux en Zweden, die worden uitgevoerd door Eurolines Nederland en Eurolines België. De route gaat via Duitsland en Denemarken. Stopplaatsen in Nederland zijn o.a. Rotterdam, Amsterdam en Groningen. In België vertrekt men onder meer vanuit Brussel, Antwerpen en Gent. Men kan online reserveren.
Bestemmingen: Stockholm en Göteborg.

Routebeschrijving vanaf Götenborg

Route beschrijving Lesjöfors – Villastaden 43
Bij aankomst Göteborg: Volg de borden E20 richting Stockholm. Blijf deze weg ongeveer 170 km volgen tot 7 km voorbij Mariestad. Sla bij deze afrit naar links af (wegnr 26 richting Mora). Deze weg zal je de komende 110 km volgen tot in Lesjöfors.

Enkele aparte verkeerssituaties:
Vlak voor Kristinehamn ga je op een rotonde met daarop een grote propeller rechtsaf, volg ook hier wegnummer 26, richting Mora en Filipstad.
Ongeveer 5 km verder moet je een klein stukje de E18 volgen, richting Karlstad.
Ook hier staat wegnummer 26 richting Mora erbij vermeld. Bij de oprit naar de snelweg is er een erg scherpe bocht. Bij
de eerst volgende afrit afslaan richting Mora (weg 26)
In Filipstad volg de 26 rechts af richting Mora. Ongeveer 12 km na Filipstad (vlak voorbij het dorpje Persberg) slaat de 26 af naar links. Volg deze weg richting Lesjöfors en Mora.
Welkom in Lesjöfors!
Je moet nu de weg volgen door het dorp heen, 2 km nadat je de bebouwde kom hebt
verlaten is er een geel bord met een afslag naar links: Villastaden V. Je kunt deze afslag volgen (zie route B), maar de weg is iets slechter en langer. Je kunt ook doorrijden en route A nemen.

Route A: Als je de weg volgt moet je vlak voordat het weer een 90 km weg wordt (na 1 a 2km) goed kijken naar een klein grijs bord aan de linkerkant van de weg ‘u passeert nu de 60ste breedtegraad’ (in het Zweeds uiteraard).
Vlak hierna moet je links af een smal weggetje inslaan. Na 500m buigt de weg haaks naar links. Na 50m vind je het huisje aan de rechter kant.

Route B: Sla bij het bordje Villastaden V af naar links. Vlak na de oude spoorlijn moet je bij de T-splitsing rechts af. Volg dit pad over ongeveer 1 km. Het is huisje nummer 43

Directe omgeving

De omgeving is heuvelachtig.
Het huis ligt aan een klein weggetje waaraan een stuk of 15 huizen liggen. Deze huizen worden over het algemeen permanent bewoond door Zweden. Er komt alleen maar bestemmingsverkeer langs.
Direct achter het huis begint het bos. Je kunt er uren lopen, dwars door het bos of over smalle en brede paden. Er groeien erg veel bosbessen in dit bos.

Omdat Zweden het
allemansrätten heeft is het vrij toegankelijk. Kijk op de pagina over Zweden voor een uitleg hierover.

De boodschappen kunnen gedaan worden in een plaatsje (Lesjöfors) op ca 2 km afstand. Daar zijn ook verschillende eetgelegenheden en een midgetgolfbaan. Voor het echte golfen moet je ca 30 km rijden. Meer informatie op de bladzijde 'wat is er te doen'.

Op ca 1 km afstand is het dichtstbijgelegen meer met bij de camping van Lesjöfors een zandstrandje waar kinderen heerlijk kunnen spelen. Ook kan in dat meer natuurlijk gevist worden. Het strand bij Djuprammen (ca 11 km noordelijk) is veel groter en langer. Het water is er vrij lang ondiep en bestaat uit een zandbodem. Erg veilig voor kinderen om te spelen. Zuidelijk, even voorbij Långban is ook een zandstrandje. Bij al deze plaatsen is een kleedhok en een toilet.

In de andere meren rondom is ook goed te zwemmen, maar daar bestaat de oever over het algemeen uit rotsen.

Kijk bij Lesjöfors onder badplatser.

In de buurt van Lesjöfors is ook een standbeeld te vinden. Het is even zoeken, het staat nl niet in het dorp zelf, maar in het bos op een mooi uitzichtpunt. Om het te vinden moet je de Geersgatan inrijden, richting Sandsjön. Op een gegeven moment is er een pad rechtsaf richting Minnekullen. Dit pad inrijden. Na verloop van tijd passeer je het gebouw van de watercentrale. Kort daarna gaat er een pad rechtsaf naar een paar boerderijen. Op één van de boerderijen is een bordje bevestigd met de naam van het standbeeld (Suder Mattes) Die aanwijzing volgen. Na enige tijd wordt het pad wel heel smal, er is daar niet goed met de auto te rijden, dus het laatste stukje lopen. Je ziet dan het standbeeld aan de linker kant.

Een ander leuk uitstapje is een uitkijktoren.
Neem de weg richting Sandsjön, zoals hierboven. Volg deze weg nog ca 3 km langer. Er staat dan een bordje dat verwijst naar Dalkarlsberget. Het weggetje is aan de linker kant. (Er staat ergens een verweerd verkeersbord - verboden in te rijden- maar daar mag je langs rijden) Het is een kronkelweggetje van ca 4 km lang. Op een gegeven moment staat er een bord met de verwijzing Dalkarlsberget 700m. Hier de auto parkeren en te voet verder gaan. Het pad wijst zich vanzelf, maar is wel langer dan 700 m en het is aan te raden stevige schoenen of laarzen aan te doen.  Aan het eind van het pad is de uitkijktoren en ook een berghut, waarin een logboek ligt en waarin een kachel staat. Ervoor is een picknicktafel. Een prachtig plekje!

Een paar foto's uit de omgeving

In de winter is in Lesjöfors ook een schaatsbaan en een skihelling met een kleine sleeplift. Langlaufen kan natuurlijk door het hele gebied.