heelal  dinosaurus  prehistorie  grieken  mijn tijdmachine  romeinen  vikingen  wereldoorlog I  wereldoorlog II
naar andere tijden

Prehistorie (-3000 v. Chr.) Oudheid: Grieken en Romeinen (3000 v. Chr. - 500 na Chr.) vroege Middeleeuwen (500-1000) hoge en late Middeleeuwen (1000-1500) ontdekkers en hervormers (1500-1600) regenten en vorsten (1600-1700) pruiken en revoluties (1700-1800) burgers en stoommachines (1800-1900) Eerste en Tweede Wereldoorlog (1900-1950) televisie en computer (vanaf 1950)

Contact Gastenboek


Tijdmachine

 

Wereldoorlog I

 

● De luchtoorlog
De geschiedenis van de luchtvaart was pas nauwelijks 10 jaar oud toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak.
De eerste oorlogsvliegtuigen waren niet meer dan verkenningsvliegtuigen. Ze bekeken vijandelijke linies en artilleriebeschietingen.
Al snel maakten beide partijen gespecialiseerde gevechtsvliegtuigen.
Tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog was de rol van militaire vliegtuigen veranderd van die van 'hulpje' voor de grondstrijdkrachten in die van een belangrijke zelfstandige strijdmacht.


Een zelfstandige strijdmacht

Een open cockpit

Piloten zaten in een 'open' cockpit en droegen zachte, leren jassen, met schapenbont gevoerde laarzen en handschoenen om de kou te weren.
De eerste bommen werden letterlijk over boord gegooid door de piloot.
Later werd er een vizier aangebracht op de bommenwerpers, en werden er bommenrekken en afwerpsystemen voor de bommen onder aan de romp gemonteerd. Die werden door de piloot of een ander lid van de bemanning bediend.


De eerste bommen werden met de hand gegooid.

De beste piloten werden 'azen' genoemd.
Om aas genoemd te worden moest men minstens 10 vijandelijke vliegtuigen neerhalen.
De best scorende aas uit de Eerste Wereldoorlog was ongetwijfeld de Duitse graaf 'Manfred Von Richthofen'. Hij haalde maar liefst 80 geallieerde vliegtuigen neer voor hij zelf werd neergehaald.
Von Richthofen werd ook wel '
De Rode Baron' genoemd, omdat hij altijd in een rood vliegtuig vloog.


Manfred Von Richthofen (midden)
 

Het vliegtuig van 'De Rode Baron'
 

Franse soldaten zoeken 's nachts de lucht
af naar vijandelijke vliegtuigen.
 

Neergestort vliegtuig

● De zeppelin
Voorjaar 1915. De eerste luchtschepen (zeppelins) verschijnen boven Groot-BrittanniŽ.


zeppelin

Ondanks de paniek (omdat men verwachtte dat er een bommenregen uit 'die dingen' zouden vallen) speelden luchtschepen nauwelijks een rol in de Eerste Wereldoorlog.
Maar bommen vielen er wel uit de zeppelin. Zoals boven Londen, met de hand gegooid.


Duitse 'hand'bom vanuit een zeppelin

De naam 'zeppelin' komt van de ontwerper van deze luchtschepen: de Duitse graaf Ferdinand von Zeppelin.
In het begin was het onmogelijk om de zeppelins neer te halen, omdat ze hoger vlogen dan vliegtuigen. Ze waren dan ook perfecte 'bommenwerpers'.
Later, toen vliegtuigen hoger konden vliegen, werden ze vaak uit de lucht geschoten.



Graaf 'Von Zeppelin'


Franse aanval op een Duitse zeppelin

Tegen 1917 werden de meeste zeppelins (Duitse ťn Britse) alleen nog gebruikt voor verkenningswerk boven zee.
 

● Vliegtuigemblemen uit de Eerste Wereldoorlog
 

Groot-BrittanniŽ
 

Frankrijk
 

Rusland
 

Amerika
 

BelgiŽ
 

ItaliŽ
 

Duitsland
 

Oostenrijk
 

Turkije
 

 
De aanleiding De oorlog De loopgraven Op het slagveld Ieper Verdun De luchtoorlog De oorlog op zee Het jaar 1918 Nederland en WO I De vrede Tijdlijn 1914-1918 Literatuur / DVD Internet

 


Build / 2002-2012 / Cebor  |  Disclaimer  |  E-mail