Sinterklaas

 

 

     

Dit jaar doen we mee aan het landelijke Sinterklaasjournaal. Ieder jaar gebeurt er bij ons op school wat vreemds, maar dit jaar is het Pietenhuis afgebroken en zijn de Pieten op zoek naar een nieuw onderkomen. Bij ons op school zijn bouwplaatsen ingericht, we spelen in de diverse hoeken waar we nieuwe pietenhuizen ontwerpen en natuurlijk bedenken we ook oplossingen voor de Pieten. 

Momenteel houd ik een sinterklaasdagboek bij van wat we allemaal doen in groep 2/3. Kijk op http://groep23bunders.web-log.nl!

Aankleding gebouw:

De onderbouwunit:

De speelhoek van groep 3 en 4 in de aula:

De kinderen kunnen hier bouwtekeningen maken voor een nieuw Pietenhuis!

 

Met de kleine blokjes en het speelkasteel ontwerpen we een nieuw Pietenhuis:

 

Vorige week was ik bij de HEMA en kocht ik voor € 2,50 per stuk twee mooie poppenkastpoppen van Sinterklaas en Zwarte Piet. Helaas was het paard uitverkocht, maar toen ik even later bij Bruna was, vond ik voor dezelfde prijs een schitterende Amerigo!

=============================================================================================

Verhaal 2004

Verhaal: Verhalend ontwerp 'de Sint moet verhuizen' (gebaseerd op het verhaal van Wijmke)

Brieven verhuispiet: brief 1 verhuispiet en brief 2 verhuispiet

7k

Allerlei 

ontwerpschema basisontwikkeling

Pietenmiddag

pietenspel

1k

werkbladen

techniek: 

metselen (techniek)

rekenen: 

rekenblad groep 3

cijferstempelblad 1   

cijferstempelblad 2

ringen en stokjes

taal:

rijmen

woordstukjes

1k

Mozaļek:

De stoomboot met mozaļeksteentjes. Klik hier voor twee voorbeelden. 

 

1k

Luisterhoek: 

Met het programma 'sound forge' heb ik de prentenboeken die we op school hebben en die van mezelf ingesproken op de pc en op cd gebrand. Natuurlijk met sfeervolle Sinterklaasmuziek op de achtergrond. De kinderen uit mijn klas vinden het heerlijk om lekker onderuitgezakt en liggend in een hoek met kussens, te luisteren naar 'muzikale' prentenboeken.

 

1k

Vouwen:

De vier vouwboeken van Thea van Mierlo zijn zeer aan te raden bij het Sinterklaasthema. Ook op de site van Elly van Noort staan goede vouwvoorbeelden. Ik maak altijd vouwkaarten voor de kinderen waar ze zelfstandig mee aan de slag kunnen (en anders beschadigt mijn boek misschien...). Hier enkele voorbeelden.

Hier wat voorbeelden van de kinderen:

1k

Muziek: 

In de kijkboeken die op het speciaal onderwijs worden gebruikt, vond ik een leuk spel. Je hebt een dobbelsteen nodig en 6 kaarten met daarop de afbeeldingen van 6 sinterklaasliedjes. Een kind gooit met de dobbelsteen en kijkt waar dat aantal stippen bij staan. Dat lied wordt gezongen!

1k

Als je een kleurplaat heel groot uitvergroot, hem schildert en plastificeert, kun je er een leuke vloerpuzzel van maken!

1k

Knutselen:

Dit pietje kreeg ik van een collega. Teken op zwart papier met wit potlood de contouren van een pietje. Niet er een tweede zwart blad aan vast, dit zorgt voor ook een mooie achterkant. De kinderen prikken de gaatjes uit en plakken er vliegerpapier tussen. Als laatste de piet uitknippen en voila, een mooie raamversiering.

1k

We maakten van schoendozen de verschillende kamers van Sinterklaas.

1k

Het werkje voor in het plakboek, een maanpietje... Klik hier voor de kleurplaat. De maan is versierd met verschillende stukjes inpakpapier en het pietje is gekleurd. Je kunt het pietje ook met een splitpen vastmaken, dan kun je het pietje laten schommelen. 

Vrij knippen over Sinterklaas:

1k

Foto's:

Hier wat foto's van mijn groep in sinterklaasstemming; het huisje omgetoverd tot kasteel, de luisterhoeken met sintboeken (door mij ingesproken en op cd gebrand) en de spelletjeshoek. De speelhoek is nog in ontwikkeling!

     

 

1k

Speelhoek: 

Tijdens het herfstproject had ik in mijn klas een herfstwinkeltje. Kinderen gingen met kaartjes vanuit de speelhoek, het kabouterhuis, naar de kabouterwinkel en kochten daar wat er op het kaartje stond. Dit was echter zo'n succes dat ik de winkel wil laten staan, maar nu als speelgoedwinkel. Alle kinderen uit de klas, knippen 1 plaatje uit van het speelgoedblad. Deze doen we in een envelop. Op de envelop komt het symbooltje van het kind met hun naam. Deze enveloppen zetten we in de speelhoek. In de speelhoek, omgetoverd tot het Sinterklaashuis, spelen 3 kinderen, 2 pietjes en 1 sint. De pietjes kunnen een envelop kiezen, kijken wat er op staat en naar de unit gaan, waar we met 3 kleutergroepen een speelgoedwinkel ingericht hebben. In de speelgoedwinkel spelen 3 winkelpieten. Zij geven het cadeautje dat de piet nodig heeft mee met bon en het moet wel afgerekend worden natuurlijk! Je kunt ervoor kiezen dat ze het in de winkel inpakken, maar in het Sinterklaashuis is ook een inpaktafel.

De kinderen in de winkel kunnen prijzen maken, bonnetjes schrijven en verkopen!

1k

In Veghel speelde het verhaal zich af dat twee Pieten, Theodoro en Trappedoelie, de paarddakrijlaarzen van de Sint kwijt hadden gemaakt. Ze gingen op bezoek bij de plaatselijke schoenenwinkel. In onze klas leefde het onderwerp schoenen ook waardoor we ook een schoenenwinkeltje hebben gemaakt. Leuk is het om te zien hoe de hoek speelt i.c.m. Sint en zijn Pieten! Hier zie je dat de Sint nieuwe schoenen komt kopen. Op de andere foto onze gevouwen schoentjes.

1k

 

naar boven

 

 

thuis