Hoofdpagina Spelerspagina Spelershandleiding Spelershandleiding II >>
  Live roleplaying        
     
 

Samenvatting

Op de bezoekerspagina van de website heb je kennis kunnen maken met de wereld van Vampire en de plaats van Domein Parkstad daarin. De hoeveelheid kennis die je hierover hebt, hangt af van de hoeveelheid leeswerk die je gedaan hebt. Je hoeft hiervan echt niet alles te weten, zoals gezegd. Wel: hoe meer, hoe beter.

De nu volgende tekst bevat informatie die wel nodig is om te weten. We leggen allereerst de huisregels uit, die je simpelweg moet kennen om mee te mogen spelen. Vervolgens vertellen we je de algemene do's en don'ts van roleplaying. Daarna gaan we in op het opzetten van een karakter, en leggen we je de basisconcepten van het spel uit. In de rechtermarge staat verder wat diepgaandere uitleg van de begrippen in het spel, en je karakterformulier. Kortom, dit is bijna allemaal sterk aanbevolen leesvoer.

We raden je daarom aan deze tekst af te drukken als je van plan bent om mee te spelen - dan heb je de basisregels in het kort bij de hand.


   
 

Spelershandleiding

Inhoudsopgave

  1. Huisregels
  2. Voorbereiden op het spel
  3. Het spel spelen
  4. Na het spelen

1. Huisregels

Er zijn een aantal regels die je absoluut moet weten voordat je kunt spelen. Misschien is het een beetje saai en dwingend om hiermee de handleiding te beginnen, maar het is belangrijk voor iedereen dat je kennisneemt van deze huisregels.

Mensen die deze regels negeren, kunnen door de spelleiding uit het spel worden gezet.

Regel een: het is maar een spelletje!

Dit is de allerbelangrijkste regel bij roleplaying. Het gaat om het plezier dat je hebt tijdens het spelen, er zijn geen verliezers of winnaars. Speel dus sportief en denk aan je medespelers.

Omdat het spel van origine Amerikaans is en Amerikanen gemiddeld gezien iets minder, uh hoe zeg je dat tactisch, 'inzichtelijk' zijn dan wij, moeten we ook verplicht melden dat alles wat tijdens het spel gebeurt fantasie is, niet echt, niet op ware feiten gebaseerd, en zeker niet een vervanging voor het echte leven. Als je op zoek bent naar een satanische sekte, zoek dan verder ;)

Regel twee: wat mag niet?

De algemene don'ts van role-playing.

  • Alcohol of andere drugs zijn tijdens het spel niet toegestaan. En kom alsjeblieft ook helder de spelruimte binnen. Het spel is niet alleen behoorlijk uitdagend, maar ook potentiëel gevaarlijk als je in het één of andere delirium verkeert. De spelleiders mogen zoals gezegd mensen uit het spel zetten als zij een gevaar vormen voor zichzelf of anderen.
  • Roken in en om de spelruimte niet toegestaan, omdat we rekening willen houden met mensen die last hebben van de rook of zelfs allergisch zijn. Bovendien kunnen vampieren toch al niet inhaleren. Roken kan onder andere in het café beneden.
  • Wapens (echt of namaak) zijn uit veiligheidsoverwegingen uitdrukkelijk niet toegestaan. Dus ook geen plastic. Het wordt natuurlijk wel gewaardeerd als je jezelf een passend kostuum aanmeet, en attributen mogen ook, maar niks dat ook maar lijkt op een wapen. In plaats van wapens gebruiken we wapenkaartjen. Als jouw karakter zichtbaar een wapen draagt, draag de wapenkaart dan ook zichtbaar.
  • Lichamelijk contact tijdens het spelen is in principe niet toegestaan. Natuurlijk mag je iemand een schouderklopje geven, maar het zal waarschijnlijk niet gewaardeerd worden als je iemand echt gaat slaan. Roleplayen draait om fantasie, en dit is typisch een punt om die te gebruiken. Lijkt ons wel duidelijk, maar toch, voor de volledigheid.

Regel drie: wat zien we graag?

De algemene do's van roleplaying.

  • Probeer tijdens de hele avond in game te blijven, want dat maakt het spel leuker. Als je even moe wordt (en dat is niet onwaarschijnlijk), kun je een pauze gaan houden in het café beneden. O, en tenzij je in game gaat bellen kun je je GSM maar beter uitzetten.
  • Als je tijdens het spel toch per sé iets out of game moet doen, bijvoorbeeld iemand een dringende vraag stellen, of uit je rol vallen, steek dan de vuist van je rechterhand omhoog, ongeveer tot naast je hoofd. Iedereen weet dan dat je niet in game bezig bent. Gebruik dit niet teveel - zie het vorige bolletje.
  • Als je in het spel moet terugvallen op de spelregels, haal er dan altijd een spelleider bij. Je kunt bovendien altijd om advies of hulp vragen als je ergens niet zelfstandig uitkomt.
  • Spelregels bieden een belangrijke houvast bij het roleplayen en zijn ervoor om dit in goede banen te leiden. Wij stellen echter spelplezier en goed je karakter uitspelen voorop, en zien dus niet graag onderling gemiereneuk over details van bepaalde regels. Als het dan per sé moet, dan graag wachten tot na afloop. De spelleiders ondersteunen je met de regels, zodat jij je kunt richten op het eigenlijke spelen. Iedere regel kan (en zal) door de spelleiders worden aangepast als dit zorgt voor een betere gameplay.
  • Wat er ook gebeurt, de spelleiders hebben het laatste woord, en denk eraan, geen enkele spelleider heeft als doel zijn spelers zo veel mogelijk tegen te zitten, en als hij een bepaalde beslissing neemt, dan doet hij dat waarschijnlijk omdat het spel of het verhaal daardoor beter wordt. Dit betekent echter niet dat je karakter altijd haar zin krijgt. Verzin dan maar een andere manier om je doel te bereiken. En nee, die andere manier is niet om hetzelfde aan een andere spelleider gaan vragen ;-)

2. Voorbereiden op het spel

Je spelkarakter maken

Genoeg do's en don'ts, laten we verder gaan met de voorbereiding op het spel. Uh-oh, dit betekent dat je een karakter moet gaan uitkiezen! In het spel Vampire, zoals gezegd, speel jij persoonlijk dat karakter. Dan is het natuurlijk fijn als dat karakter prettig te spelen valt. Bovendien moet het een beetje leuk zijn. Allemaal behoorlijk lastig dus. Maar vrees niet. In tegenstelling tot bij een 'klassieke' Vampire: The Masquerade groep is het maken van een spelkarakter bij ons niet per sé nodig. Als je komt spelen (of een nieuw karakter moet maken), krijg je de keuze uit drie opties:

  • We hebben een aantal door ons gemaakte karakterprofielen, ofwel compleet uitgewerkte conceptkarakters. Dit is vooral fijn als je echt geen idee hebt wat je nu eigenlijk wil.
  • We hebben bovendien een speciale verzameling multiple choice vragen samengesteld. Als je de vragenlijst invult, heb je uiteindelijk een prima doordacht concept verzonnen. Op de multiple choice antwoorden na, hebben wij dan ook niets voor je 'voorgekauwd', waardoor je karakter persoonlijker wordt.
  • Je mag, als je al langer Vampire speelt, ook gewoon op de normale manier een karakter maken; alles mag hierbij, zolang als het karakter:
    1. voldoet aan de regels van Laws of the Night (qua punten uitkomen)
    2. bij de Camarilla zit en daar ook echt thuishoort

Om je bij het kiezen of invullen te helpen, is het fijn als je al hebt nagedacht over wat je zo ongeveer wil spelen: een sterke brede kerel, een vrouw met hersens, wat dan ook. Dit hoeft niet uitgebreid, en als het je niet lukt, doen wij het wel voor je.

Als je op deze manier je karakter hebt bedacht, is het nog niet helemaal af, maar toch kun je gewoon gaan meespelen. Je krijgt een speciaal bandje om je arm om te laten zien dat je karakter nog niet helemaal klaar is. Je medespelers kunnen daar dan rekening mee houden.

Je karakterformulier

Als je vaker met je zojuist bedachte karakter gaat meedoen, is het erg goed om dat karakter wat meer uit te werken. Een richtlijn is dat je dit na ongeveer twee keer spelen zou moeten doen. Een eerste aspect van de uitwerking is het officiële karakterformulier. Op dat karakterformulier, worden de eigenschappen van je spelkarakter gedetailleerd beschreven. In principe is het niet veel meer dan het volgens de regels opschrijven van je karakterconcept. Wel krijgt je karakter er een aantal eigenschappen bij. Zo kan ze bijvoorbeeld gebruik gaan maken van de vermaarde magische krachten van de vampier. Wat uitleg over de verschillende aspecten van je karakterformulier vind je[hiernaast].

Meer uitwerking

Je karakter kan nòg verder worden uitgewerkt dan met een concept en een karakterformulier. Hierop komen we later nog terug - het is het beste als je gewoon eerst eens gaat spelen met je nieuwe karakter.

3. Het spel spelen

Het uitspelen van je spelkarakter

Bij het spelen moet je rekening houden met een aantal dingen die binnen de Camarilla plaatsvinden, en bovendien een beetje weten van de eerder genoemde regels om vervelende discussies met andere spelers te voorkómen (hem slaan lukt wel/niet). Verder kun je nog wel eens een begrip uit het spel tegenkomen dat je (nog) niet kent. Vraag er dan gewoon naar, of kijk in de begrippenlijst [zie hiernaast].

Het Elysium
De Camarilla-vampieren komen eens in de maand bij elkaar voor besprekingen en andere zaken. Laat dit overigens net de dag zijn die wij altijd uitspelen. Dat komt dus mooi uit, hebben we meteen een in-game verklaring waarom iedereen iedere maand zo gezellig bij elkaar gaat zitten ;-)

Hoe dan ook, de samenkomsten vinden plaats in het zogenaamde Elysium van het Domein. Het Elysium is een centrale ontmoetingsruimte, gelegen in een speciaal gebied van het Domein dat Rack genoemd wordt. Wij zullen de term alleen gebruiken voor de ontmoetingsruimte. Binnen de Rack gelden twee belangrijke regels:

  1. Alle erkende vampieren van het Domein mogen er vrijelijk jagen.
  2. Er mag in dit gebied geen geweld worden gebruikt tegen medevampieren.

Binnen het Elysium zelf gelden verder de regels die de beheerder van het Elysium, de zogenoemde Keeper, heeft afgekondigd. De meeste Keepers verbieden bijvoorbeeld het gebruik van Disciplines in het Elysium. Dit betekent concreet dat je conflicten met anderen ofwel diplomatiek ofwel elders zult moeten oplossen...

Status
Status is een van de belangrijkste begrippen binnen de Camarilla, niet alleen geeft het de mate van (dis-)respect aan waarin een bepaalde vampier binnen de gemeenschap wordt gehouden, ook in discussies kan Status de doorslag geven. Wanneer er een meningsverschil is tussen twee Kindred krijgt degene met de meeste Status (m.a.w. die de hoogste achting geniet) altijd gelijk! Het respecteren van de Status van anderen is dus een centraal concept in de Camarilla. Doet je karakter dit niet, dan kunnen de gevolgen voor haar niet zo prettig zijn...

Wanneer een vampier zich voor het eerst voorstelt aan de Prince van een Domein en geaccepteerd wordt, dan krijgt die vampier daarmee de eerste Status Trait, "Erkend" (Acknowledged). Verdere Status Traits kunnen door invloedrijke personen (lees: personen die zelf veel Status Traits hebben) worden toegekend of afgenomen. Toekennen van positieve Status gebeurt wanneer een vampier zich buitengewoon heeft ingezet voor het domein, de Maskerade of voor de Camarilla. Er bestaat natuurlijk ook negatieve Status, die wordt toegekend als een karakter iets heeft gedaan dat niet door de beugel kan. Zoals de Status van iemand anders negeren.

De hoeveelheid positieve Status geeft aan tot welke categorie vampier een karakter behoort: Kindred met nul of minder Status worden gezien als paria's, schop ze rustig aan de kant. Éen tot en met vijf Status hebben betekent dat je een Neonate (jongeling) bent. Zes tot en met tien Status maakt je een Ancilla. Meer dan tien Status maakt je een Elder. Binnen ons Domein heeft de Prince altijd de meeste Status, namelijk vijftien.

Challenges en tests
Tijdens het verloop van een spelsessie komt het natuurlijk regelmatig voor dat Kindred in conflict komen met elkaar. Of ze hun meningsverschil nu meteen met geweld proberen op te lossen of dat ze het iets subtieler aanpakken, de regels voorzien hierin door Challenges. Deze Challenges zijn er om te voorkomen dat je bijvoorbeeld urenlang met iemand moet debatteren of je 'm nu wel of niet geraakt hebt.

De methode staat bekend als steen-schaar-papier en werkt heel eenvoudig. Wanneer je iets moet doen dat niet 100% zeker lukt (bijvoorbeeld: iemand slaan, een zware deur openen, een ingewikkeld plan bedenken of uitvoeren, enzovoort) doe je een zogenaamde test. De momenten om een test te doen worden vaak aangegeven door je spelleider. Het testen werkt als volgt. Twee mensen brengen gelijktijdig drie keer een vuist naar beneden, en bij de derde keer vormen ze tegelijk een figuur met hun hand. Een vuist is een steen, een vlakke hand is papier, en een v-teken is een schaar. Schaar wint van papier (knip), steen wint van schaar (bot maken), en papier wint van steen (je kunt de steen inpakken). Hebben beide mensen hetzelfde teken, dan hangt het van de situatie af wat de uitkomst is - vraag hiernaar als het een keer voorkomt. Heeft je actie betrekking op een andere speler, dan test je tegen die speler. Is er geen ander bij betrokken, dan test je normaliter tegen een spelleider.

De Tradities van de Camarilla
De meeste Princes staan erop dat degenen die hun Domein binnenkomen, op de hoogte zijn van de zes Tradities van de Camarilla. Na een paar keer meespelen krijgt je karakter dan ook geheid de vraag om de Tradities op te dreunen. Mocht je dat (out-game) gewoon onmogelijk lukken, laat het de spelleiders dan even weten. We gaan er echter vanuit dat het wel los zal lopen.

De betekenis van de zes Tradities vind je in het document over de World of Darkness. We zullen ze hier nog een keertje herhalen.

  1. De Maskerade
  2. Het Domein
  3. Het Nageslacht
  4. Verantwoordelijkheid
  5. Gastvrijheid
  6. Vernietiging

Ofwel: MasDomNaVerGastVer ;-)

4. Na het spelen

Je spelkarakter uitwerken

Als je van plan bent vaker mee te doen, is het erg prettig (voor jou en de spelleiders) als je een achtergrondverhaal (history) bedenkt bij je karakter: waar komt zij vandaan, hoe zag het leven eruit voordat hij of zij vampier werd, wat komt zij in Domein Parkstad doen? Denk eraan dat Parkstad recentelijk is schoongeveegd, voor de derde keer in twee jaar. Een erg stabiel Domein is het dus niet... waarom komt jouw karakter erheen? We hebben de beschikking over vragenlijsten die je kunt invullen om je hiermee te helpen. Een goed achtergrondverhaal levert natuurlijk een leuke bonus op die je kunt gebruiken om je karakter te verbeteren (waarover later meer).

Met je karakter en haar achtergrond in gedachten, kun je vervolgens gaan werken aan de afronding van je karakter. Denk eens aan kleding en attributen. De meeste vampieren houden ervan zich te onderscheiden van anderen. Kortom, alles kan, zorg dat het bij je karakter past, maar maak het niet te duur voor jezelf... Wat attributen betreft, als je karakter over bepaalde voorwerpen beschikt (reageerbuisjes? palmtop? doos koekjes?), dan is het leuk als je iets meebrengt, al is het ter illustratie. Denk er wel aan dat alles dat ook maar enigszins op een wapen lijkt, verboden is.

Nog een punt van aandacht: houding en gedrag. Hoe spreekt je karakter, hoe beweegt hij of zij, zijn er bepaalde maniertjes? Goede spelers onderscheiden zich vaak doordat ze veel hebben nagedacht over dit punt. Kruip in de huid van je karakter. Hoe dit uitpakt is mede afhankelijk van de zaken die je kunt terugvinden op je karakterformulier. Vraag spelleiders en medespelers om advies.

Terugrapportages en tussentijdse acties

Je spelleiders zien niet alles van wat jouw karakter allemaal uitvreet tijdens een spelsessie. Ze zijn daar echter wel erg in geïnteresseerd. Bovendien is het handig als je als speler een beetje onthoudt wat er allemaal is gebeurd, dan kun je daar volgende keer op verder bouwen. Daarom hebben we graag dat je na afloop van een sessie een terugrapportage schrijft. Je mag zelf weten hoe lang of kort deze rapportage is. Het is het leukste als je zo'n rapportage schrijft alsof je karakter het zelf doet, zeg maar een soort dagboek. Om je te stimuleren tot het schrijven van een goede terugrapportage, is er 1 XP te verdienen met een terugrapportage, en nog een extra XP met een erg goeie (bijvoorbeeld als je ook hierin je karakter goed neerzet, of als je erg veel hebt ondernomen de afgelopen sessie). De terugrapportage moet binnen één week na de bijbehorende sessie via email binnen zijn.

Het leven van je karakter bestaat bovendien niet uit één dag per maand. Je kunt ook tussendoor allerlei dingen doen. We houden dit een beetje beperkt omdat anders de spelleiders een dagtaak hebben aan het behandelen van jullie documenten, maar in principe mag je tussendoor met je spelleider emailen om te laten weten wat je karakter gaat doen. Houd er rekening mee dat ook hiervan niet alles zomaar lukt, en dat we voor veel acties de stelregel aanhouden dat ze voltooid zijn op de dag van de volgende bijeenkomst, zodat je ze dan kunt uitspelen of gebruiken. Anders lopen we het risico dat verhaallijnen vreselijk door elkaar gaan lopen.

Experience Points (XP)

De mate waarin een karakter door ervaring nieuwe dingen leert of oude zwaktes overwint, wordt afgemeten in Experience Points (XP). Na iedere spelsessie krijgt een karakter sowieso 1 XP. Verder zijn er XP te verdienen met goed spelen en terugrapportages. Experience Points kunnen in de praktijk aan verscheidene karaktereigenschappen worden uitgegeven. In de echte wereld krijgt je karakterformulier er een upgrade van (ofwel, er komt gewoon meer aan eigenschappen bij - je spelkarakter wordt gewoon sterker). In de World of Darkness moet je karakter hiervoor zijn best doen; andere vampieren zijn vaak niet gemakkelijk te overtuigen om jou iets te leren, tenzij je er iets voor terugdoet...

We raden je aan om vanaf het begin al prioriteiten te stellen in het uitgeven van je XP. Dit maakt je karakter een stuk interessanter en speelbaarder. Iedereen heeft sterke en zwakke kanten, als je alles wil kunnen is het resultaat een karakter dat alles middelmatig kan en wat is er nou de lol aan om een Jan Modaal te spelen?

Terug naar de bovenzijde van de pagina

 

Begrippenlijstje

Enkele begrippen... zodat je weet waar het over gaat als er weer eens met een duur klinkende term wordt gegooid... Je kunt het natuurlijk altijd aan een medespeler of spelleider vragen, maar hier staat het ook. We hebben overigens alleen de begrippen neergezet die je waarschijnlijk wel eens zult tegenkomen. Eerst maar de begrippen rondom het spel.

In-game - Alles wat zich afspeelt in de wereld van het spel, dat is dus het spel zelf, en bijvoorbeeld ook een deel van de website. Houd in-game en out-game altijd strikt gescheiden - in-game is puur fantasie.

Out-game - Je echte wereld, ofwel alles dat zich niet in het spel afspeelt. De realiteit, dus.

Roleplaying - Weet je wat, begin jij eens mooi bij het begin van de site... ;)

Sessie - Een spelavond. Klinkt nogal ingrijpend, we zouden er een eufemistischere naam voor kunnen verzinnen, maar dat doen we niet.

Spelleider (storyteller) - Officieus bekend als de nachtmerrie van iedere speler ;) Maar eigenlijk zijn de spelleiders, of ook wel storytellers, er om te zorgen dat het verhaal blijft lopen en overkomt bij de spelers, dat je karakter iets te doen heeft, en dat het spel een beetje realistisch blijft. Kortom, als het spel een God-Sim was, dan waren de spelleiders... precies ja.

Terugrapportage - Alles wat je aan je spelleider(s) stuurt naar aanleiding van een spelsessie. De spelleiders zien niet alles en zijn dus erg benieuwd om te lezen wat jouw karakter allemaal gedaan heeft, en wat zij nog wil doen. Terugrapportages leveren daarom XP op.

Verteller (narrator) - Een verteller is zoals de naam al aangeeft iemand die meewerkt aan het overbrengen van het verhaal. Een soort spelleider dus, maar niet 'voor de regels' en dergelijke.

XP - Experience Points ofwel ervaringspunten, die aangeven hoe goed een speler het doet. In ruil voor zijn inzet kan hij zijn karakter sterker maken. Iedereen die bij een sessie aanwezig was krijgt sowieso al 1 XP.

Over nu naar in-game begrippen, ofwel termen die je de anderen in het spel regelmatig zult horen gebruiken.

Ancilla - Een vampier die ouder is dan een Neonate, maar jonger dan een Elder. Ancillae zijn meestal tussen de 100 en 300 jaar oud. Omdat we jou dat nog niet zien worden, maar het wel leuk voor je is als je karakter ook tot Ancilla kan doorgroeien, maken wij het onderscheid door middel van Status: heeft je karakter tussen 6 en 10 Status Traits, dan is zij een Ancilla.

Anarch - Een vampier die rebelleert tegen de onderdrukking door de Elders. De Anarchs willen een vrije, anarchistische vampierenwereld.

Archon - Een hulpje van de Justicar, maar zij staan in hoog aanzien bij de meeste Princes.

Blood Bond - Wanneer een vampier drie keer, tijdens drie verschillende gelegenheden, het bloed van een individuele andere vampier drinkt, komt deze in de macht van die andere vampier. Een vampier kan maar aan een andere vampier tegelijk gebonden zijn, behalve wanneer hij het bloed van verschillende vampieren tegelijk drinkt (bijv. wanneer het in een kelk gemixt wordt, zoals bij de Vaulderie van de Sabbat).

Bloodhunt - De Bloodhunt kan door een Justicar, een Conclave of door een Prince worden afgekondigd en betekent concreet de vogelvrijverklaring van de desbetreffende Kindred. Iedere vampier die hem of haar ziet mag (en moet) de veroordeelde doden zonder dat daar de zesde Traditie voor geldt.

Boons - Verschuldigde gunst aan een andere vampier in ruil voor een uitgevoerde opdracht. Komt in drie smaken: minor, major en life boon. Zo'n beetje het belangrijkste middel om iets van iemand gedaan te krijgen.

Diablerie - Sommige vampieren proberen machtiger te worden door de ziel van ouderen over te nemen. Dit wordt echter tegengehouden door het feit dat Diablerie, zoals het overnemen van de ziel van een andere vampier ook wel heet, een van de ergste misdaden is die een Kindred kan begaan. Het is heel gemakkelijk om een Diabolist te herkennen aan de zwarte aderen die er door zijn Aura lopen in de eerste drie maanden na de misdaad.

Elder - Een vampier van tenminste 300 jaar oud. Of, in ons systeem, een vampier met meer dan 10 Status Traits, een bijzonder gerespecteerd lid van de gemeenschap dus. Denk eraan dat het negeren van hun Status je wel eens duur kan komen te staan...

Embrace - De creatie van een nieuwe vampier. Om een 'child' te creëren moet een vampier zich voeden met het bloed van zijn slachtoffer tot aan diens dood, en dan een kleine hoeveelheid van zijn eigen bloed aan het lichaam geven. Hierna begint het lange en pijnlijke proces waarin het slachtoffer zijn eerste dood sterft en herrijst als een ondood monster: de Embrace.

Frenzy - In iedere vampier huist een beest dat hij zoveel mogelijk probeert te onderdrukken. Er zijn echter altijd wel situaties die het Beest in een vampier naar voren brengen en bij deze situaties raakt zo'n karakter dan ook in een zogenaamde Frenzy. Er komt een rode waas voor zijn/haar ogen en de dierlijke instincten nemen over. Frenzies treden op als een vampier buitengewoon woedend of buitengewoon bang is (bijvoorbeeld voor vuur), of als er iets speciaals gebeurt waar zij niet tegen kan (te weinig bloed hebben, bijvoorbeeld).

Ghouls - Deze levensvorm is de overgang tussen mens en vampier. Wanneer een vampier zijn/haar bloed te drinken geeft aan een sterveling krijgt deze daarvan extra krachten. Behalve extra fysieke kracht is het na verloop van tijd zo dat zo'n (technisch gezien nog steeds) mens zelfs de vampier-disciplines kan gaan ontwikkelen. Dat de Ghouls meestal blood bound zijn aan de vampier waarvan ze bloed krijgen zorgt ervoor dat ze in feite 100 % betrouwbare slaven worden. Hoewel ze niet zo sterk zijn als vampieren maakt hun mogelijkheid om daglicht te verdragen dat ze bovendien erg handige slaven zijn.

Golconda - Golconda is een staat waarin een vampier het Beest in zichzelf heeft geaccepteerd en ermee weet om te gaan. Het is extreem moeilijk om deze staat te bereiken, maar de voordelen zijn dan ook groot. Een vampier die Golconda heeft bereikt wordt niet langer mentaal verscheurd tussen zijn menselijke en zijn dierlijke kant en komt niet meer in Frenzy. Ook hoeft een dergelijke Kindred niet zo vaak meer te jagen.

Harpij - de harpij is degene die de Status van de inwoners van het Domein bijhoudt.

Justicar - Enorm machtige vampier met wettelijke macht. Je kunt erop rekenen dat iedere vampier in het Domein angstig ontzag heeft voor de Justicars. En dat zou jouw karakter maar beter ook hebben.

Neonate - Een jonge vampier van maximaal 100 jaar. In ons spelsysteem is een neonate een vampier met tussen de 1 en 5 Status Traits. De meeste spelers beginnen het spel als neonate.

Primogen - Een vergadering van de machtigste vampieren van elke Clan in een stad die de Prince 'van advies mag dienen'. Iedere deelnemer is als het ware de 'voorzitter' van haar Clan, en staat zelf ook bekend als de Primogen van die Clan.

Prince - De leider van een Domein. Dit is meestal de machtigste vampier. Zij heeft in ieder geval de meeste Status en dient dus erg omzichtig benaderd te worden. De meeste Princes hebben het trouwens echt niet zo op Neonates.

Rack - Het prinselijke gebied rond het Elysium, meestal het centrum van het Domein, waarin alle erkende vampieren vrij mogen jagen en waarin geen geweld gebruikt mag worden tegen andere vampieren.

Sire - De 'moeder' van een vampier. Oftewel, degene die je karakter heeft Embraced, is haar Sire. Het is een positief punt als je karakter nog op goede voet leeft met deze Sire, en als deze Sire gerespecteerd wordt. Het tegenovergestelde geldt ook...

Status - De mate van respect waarop een vampier mag rekenen binnen een Stad. Hoe meer respect, hoe meer ze te zeggen heeft. In ons spelsysteem verder de maatstaf om te bepalen of een vampier Neonate, Ancilla of Elder is.


Je karakterformulier

De beschrijving van je karakter op het karakterformulier gebeurt in een aantal categorieën, die aangeven hoe je karakter zich gedraagt en wat zij allemaal kan en niet kan. Hier laten we ze alvast langskomen.

Attribute Traits. De eigenschappen van een karakter worden ieder apart weergegeven in Attribute Traits, die worden onderverdeeld in drie categorieen: Physical (fysiek), Social (sociaal) en Mental (mentaal). Deze eigenschappen bepalen ook voor een deel hoe je karakter doet en denkt (of niet denkt). Speel ze dus vooral zo goed mogelijk uit. Het aantal Traits dat je bezit in een bepaalde categorie geeft een indicatie van hoe sterk je karakter op dat punt is.

Abilities. Al tijdens het gewone leven heeft ieder karakter een aantal vaardigheden opgedaan, ook nadat hij of zij vampier is geworden, gaat dat proces natuurlijk door. Dit wordt weergegeven met Abilities. De mate waarin je ergens in getraind bent, is af te lezen aan het aantal keer dat je een bepaalde Ability kiest. Zo zou Michael Schumacher waarschijnlijk wel 5 of 6 keer de Drive Ability hebben en kun je er zeker van zijn dat Albert Einstein minstens 6 keer de Science Ability had.

Influences. Vampieren beschikken over een grote invloed op de maatschappij. Deze invloed wordt weergegeven in Influence Traits. De invloed die in een stad te verdelen is, is natuurlijk beperkt. De mate van invloed die een karakter kan uitoefenen verschilt sterk met het aantal Influence Traits dat zij bezit en het aantal dat in een bepaald deel van de samenleving is uitgegeven.

Disciplines. De Disciplines zijn de bovenmenselijke krachten waar een vampier over kan beschikken. De aanleg voor bepaalde Disciplines is in het bloed van ieder karakter aanwezig. Dit is afhankelijk van de Clan. Naarmate je karakter ouder wordt, kan ze beter worden in het gebruik van de bovennatuurlijke krachten. Hier heeft ze echter wel de hulp van oudere en meer ervaren vampieren nodig.

Blood. De hoeveelheid bloed die een vampier in haar lichaam kan bewaren kan naarmate de tijd vordert steeds groter worden, die hoeveelheid wordt weergegeven in het aantal Blood Traits dat een karakter heeft. Iedere nacht kost sowieso één Blood Trait voor het in leven houden van het lichaam. Met bloed kunnen vampieren hun wonden razendsnel helen. Verder is voor sommige moeilijke Disciplines bloed nodig.

Willpower. Willpower (wilskracht) geeft de mate van zelfvertrouwen en vasthoudendheid van een karakter weer. Deze is noodzakelijk in tijden van grote stress, als de roofdierinstincten boven komen, en geeft een karakter de extra kracht die nodig is om obstakels te overwinnen. Ieder karakter begint het spel met een bepaald aantal Willpower-punten. Deze kunnen worden gebruikt voor diverse zaken, zoals het behouden/herwinnen van je zelfbeheersing in stressvolle omstandigheden, zoals het zonder bloed raken. Ook kun je Willpower inzetten om een retest te verkrijgen.

Humanity/Conscience/Conviction. De psyche van een vampier wordt gekenmerkt door een constante strijd tussen zijn menselijkheid (Humanity) en het roofdier in hem (the Beast). Je Humanity geeft aan hoe menselijk of beestachtig jij bent. Je Conscience geeft aan hoe gewetensvol je bent. Je Conviction tenslotte laat zien hoe vastberaden je bent. Erg belangrijke gegevens dus, die veel invloed op je karakter hebben.

Health. Ondanks hun grote krachten (of juist dankzij) kunnen vampieren toch gewond raken. Dit wordt afgemeten in Health. In Vampire: the Masquerade zijn er vijf Health Levels die aangeven hoeveel verwondingen de vampier heeft. Het oplopen van een wond zorgt ervoor dat je een Health Level verliest (met uitzondering van heel zware verwondingen). De vijf Health Levels zijn Healthy (gezond), Bruised (aangeslagen), Wounded (gewond), Incapacitated (uitgeschakeld) en Torpor (coma). De betekenis lijkt ons duidelijk.