Zelf een motor importeren

Door zelf een motor te importeren is het mogelijk om flink wat geld te besparen. Vergelijk maar eens de prijzen in het buitenland. Er zijn natuurlijk wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden bij het invoeren naar Nederland. Zo is er de BTW, BPM en het laten keuren door de RDW. Maar zelfs met deze kosten meegerekend dan is het nog steeds de moeite waard om zelf een motor in te voeren.

Het meeste werk zit ‘m in het zoeken en vervoeren van de motor. In Italie en Duitsland moet de verkopende partij ervoor zorgen dat de motor van zijn/haar naam wordt afgeschreven. In Italie krijg je ‘Automobile club D'Italia’ papieren mee, dit zijn de eigendomspapieren van de motor. In Duitsland krijg je van de oude eigenaar de ‘Abmeldebescheinigung fur den Fahrzeughalter’; dit is het bewijs dat de motor in Duitsland is afgemeld. Aangezien je de motor niet in een ander land dan Nederland op je naam kunt of hoeft te zetten, hoef je geen aktie te ondernemen in het land van aankoop.

Het is helaas niet toegestaan om de motor naar Nederland te rijden, je hebt namelijk geen kenteken en/of kentekenbewijs.Je zult dus voor vervoer moeten zorgen. Het is wel verstandig om het vervoer van de motor te verzekeren. Je kunt natuurlijk ook de motor op het framenummer laten verzekeren, maar in dit geval zal de verzekeringsmaatschapij meestal wel verlangen dat je al bij hun verzekerd bent en een opgeschorte verzekering hebt.

Inboedel bij immigratie
Wanneer je je motor importeert als je terug komt naar Nederland, behoort het tot je verhuisgoed.
De motor moet wel langer dan 6 maanden in je bezit zijn of er moet meer dan 6000 km mee zijn gereden. Je hoeft geen BPM te betalen, geen BTW af te dragen en heb je geen CVO nodig. Uiteraard moet blijken uit de import-formulieren dat het verhuisgoed is en heb je registratiepapieren uit het land van herkomst nodig. Verder moet de motor wel gekeurd worden en dus voldoen aan de Europese maatstaven. De kosten bedragen ongeveer 80 euro. Wel moet je de motor langer dan een jaar in je bezit houden anders moet je alsnog BPM betalen.

RDW keuring aanvragen
Een keuring kun je aanvragen bij het RDW hoofdkantoor via telefoonnummer 0900-0739 (10 cent per minuut). Het kan ook online. Onderaan de pagina staat een link die je naar een overzicht brengt waar op je de keuringsstations met wachttijden vindt. Je kunt dan bij het station naar keuze een afspraak maken. Je krijgt dan automatisch een bevestiging in de bus van de afspraak met een tijd waarop je verwacht wordt.
Ook kan er voor die dag een ‘eendagskenteken’ aangevraagd worden. De motor moet dan natuurlijk wel minimaal WA verzekerd zijn. Je kunt natuurlijk ook de motor op een aanhanger o.i.d. vervoeren om risico’s te vermijden.
n uit de EU meestal geen probleem, er moeten wel overal E-keur merken op staan (lampen, knipperlichten, enz.) en de motor moet natuurlijk goed rijden en remmen. Alle vaste onderdelen moeten aanwezig zijn en de tank moet minimaal voor de helft gevuld zijn. Ook wordt er doorgaans even op gereden door één van de keurmeesters. De kosten van een keuring bedragen ongeveer 90 euro. Motoren vanaf 1998 moeten ook nog eens gewogen worden en dat kost ook nog eens zo’n 15 euro.
Bij de keuring krijg je een BPM-aangifte formulier, dat gedeeltelijk door jezelf en gedeeltelijk door de RDW wordt ingevuld. Het eerste deel van het formulier gaat naar de RDW in Veendam en de rest van het formulier moet je meenemen naar het BPM aangifte punt. Op de dag dat je de motor hebt laten keuren moet je ook nog even langs het douane-kantoor op hetzelfde terrein om daar de verschuldigde BPM te betalen.

BPM
BPM staat voor Belasting Personenauto's en Motorrijwielen. De BPM wordt berekend aan de hand van de consumentenprijs van de motor. Dit is de prijs die door de importeur (de officiele) wordt opgegeven. Dit is dus de prijs van de motor die gold ten tijde van de 1e toelating. Dus bij een motor die in Duitsland in 1998 op naam werd gezet, geldt de Nederlandse consumentenprijs van 1998. Vroeger was het zo dat voor het bereken van de netto BPM voor elke maand dat je motor oud was 1% van het bruto BPM werd afgetrokken. Nu werkt het met schalen en jaren. Tot voor een paar jaar geleden was het mogelijk om 100% aftrek te krijgen bij een motor die meer dan 100 maanden oud was, dit is helaas niet meer. Tegenwoordig is de 100% aftrek pas bij 300 maanden (25 jaar). De motor wordt dan als oldtimer beschouwd. Onderaan de pagina vind je een link naar een BPM-calculator. Zodoende kun je van te voren al uitvinden wat voor bedrag betaald moet gaan worden.

BPM-aangiftepunt
Wat heb je allemaal nodig? Natuurlijk de motor, het BPM aangifte formulier dat je bij de RDW keuring hebt teruggekregen, een bewijs van herkomst van de motor (buitenlands kenteken of eigendomsbewijs) en een identiteitsbewijs. Bij de Douane zullen ze nog een keer het framenummer controleren.
Als je het verschuldigde BPM-bedrag betaalt hebt, stuurt de Douane de papieren naar de RDW. Zodra ze in Veendam de papieren hebben (dit gebeurt direct via een digitale verbinding en wordt ‘s nachts verwerkt) zullen ze je het kentekenbewijs opsturen. Dit gebeurt meestal binnen 1 werkweek. Als je het kentekenbewijs hebt ontvangen kun je het kentekenplaat laten maken. Er wordt wel gecontroleerd of de motor na afgifte van het kentekenbewijs verzekerd wordt. Doe je dit niet dan ben je strafbaar en kan er procesverbaal opgemaakt worden.
Zo, als alles goed is gegaan ben je nu dus in het bezit van een officiele Nederlandse motor en een minder lege portemonnee dan wanneer je de motor in Nederland bij een dealer of particulier had gekocht. Het kost je wat tijd, maar dat weegt niet op tegen het geld dat je uitspaart. Mocht je besluiten zelf een motor te gaan importeren dan wens ik je veel succes bij het importeren. Het stelt werkelijk niets voor! Mocht je vragen hebben, dan kun je me natuurlijk altijd even mailen.
# #