To stabilize this dropdown click here


Iets over APRS, UI-VIEW32 & win98 en de KF 163..... Dutch Text


VOORAF

Enige opmerkingen.

Bijna onderaan deze pagina ( hier ) vind je een volgfunctie van aprs.fi voor PC1L-9/11/12. het kan het zijn dat die pagina soms wat langzaam laadt. Het scrollen verloopt even niet soepel. Er is dan niets met uw pc aan de hand. Even wachten totdat het aprs.fi deel geladen is, dit duurt slechts enkele seconden onder normale omstandigheden. Het laadproces is in de browserbalk onderin dit scherm te volgen.

Een kort verklarend lijstje van sommige hier gebruikte termen kan men vinden onderaan deze pagina. Zo'n term of begrip wordt meestal kort toegelicht indien rood gekleurd.

Deze pagina is bedoeld voor iedereen die interesse heeft in het aprs gebeuren en speciaal voor hun die niet of nog maar net gestart zijn. De linken zijn zorgvuldig gekozen ( door mij persoonlijk ) en betreffen betrouwbare sites waarbij teleurstellingen zo goed als uitgesloten zijn.

Als je met deze mode actief wilt worden dan is enige ervaring met zelfbouw, modificatie en zenders in het algemeen, wel vereist. Er zijn vele wegen om een doel te bereiken en uiteraard hoeft de lezer zich nergens toe verplicht te voelen bij het lezen van deze pagina. Als hij ( of zij ) hier bruikbare info vindt dan is dat al een goede zaak. Een en ander speelt zich af rond ui-view32 en het onvolprezen KF-163 project.

APRS ZEER BEKNOPT

Elke radiozendamateur weet wat een qth locator is. Deze geeft redelijk nauwkeurig een positie ( ww ) weer. Op een qsl kaart vind je altijd de qth locator vermeld. Veel mooier wordt het als die positie nauwkeuriger weergegeven kan worden. Bijvoorbeeld met behulp van gps. Nog mooier is het als een mobiel station via radio zijn 'gps' positie doorgeeft in een speciaal daarvoor bestemd net : het aprs net. Het station zend packets uit ( ui frames ) volgens het ax25 ( zie packet ) protocol. De snelheid waarmee het gebeurt noemt men de baudrate, die is meestal 1k2 of 9k6. Met behulp van modems en speciale programma's kunnen de ontvangen posities op een kaart zichtbaar worden gemaakt. Je kan monitoren. Bijvoorbeeld met behulp van Google Maps. Zo'n mobiel station ( het kan positie, bakentekst, koers en hoogte uitzenden ) kan zeer nauwkeurig worden gevolgd door andere stations in het netwerk. Maar ook via internet is al een en ander te zien, veel aprs stations geven info door in het internet waar de gegevens door speciale websites worden verwerkt en opgeslagen. Een voorbeeld, zie hier ( zoom maar eens in, de satellietfoto's liegen er niet om ). Je kan allerlei interessante informatie over dat station lezen. Of een door dat station gevolgde route bekijken. En meer.

Zie eventueel hieronder de linken naar enkele APRS info pdf files.
Info pdf files ( APRS beginselen ) klik op de plaatjes ________________ Info PDF file Nederlands C. van Gorp, PA7RHM en B. Stienstra, PD2BS______ Info PDF file English Alan Crosswell, N2YGK

Het betreft geen recente files maar ze kunnen wel verhelderend zijn. Inzake de werking van een APRS systeem. Sommige erin genoemde parameters zijn inmiddels verouderd, maar voor de uitleg maakt het niets uit. De nieuwe params worden verder naar onderen op deze pagina behandeld.

INLEIDING KF-163 ( I )

Eerst enkele fotootjes. In verband met een topic ( forum ) werden ze snel met de GSM gemaakt en verzonden, de kwaliteit is niet zo best.

Foto 1 : hier zie je de KF-163 houder ( behuizing met de 2x16 polige connector, zie ook de volgende foto's ). Ik heb er een on/off miniatuur schakelaar, twee LEDS en een 9 polig sub D female chassisdeel ingeplaatst. Ook zie je de kabel met de 6 polige mini DIN connector voor aansluiting van de GPS muis. Een van de LEDS betreft het functioneren van die unit.

Foto 2 : hier zie je een KF-163 houder ( foto : credit ezkits.eu ) waarbij de 2x16 polige connector te zien is. Bovendien is er hier een mini DIN chassisdeel, verkrijgbaar via ezkits.eu, voor aansluiting van de GPS unit gemonteerd.

Foto 3 : deze houder wordt hier op de KF-163 bevestigd .....

Foto 4 : hier zie je de complete KF-163 met de houder van foto 1. De kabel naar de PC is aangesloten voor aanpassing roepletters, params en dergelijke.

Foto 5 : laat iets zien over de afmetingen van de hier getoonde, nog niet helemaal afgewerkte KF-163. De afmetingen ( let ook op de SUB-D Connector ) vallen reuze mee voor een setje met een HF Output Power van ongeveer +40 dBm.

Foto 6 : laat het hier gebruikte monitor luidsprekertje zien. Het is erg compact en je kan het met dubbelzijdige kleefband bijvoorbeeld tegen de ruit bevestigen. Natuurlijk staat het niet altijd aan. Het audioniveau ( volumeregeling ) is vast ingesteld met een weerstandje dat nog net in de houder ( op de 2x16 polige connector ) bij te plaatsen was.

Foto 7 en 8 : tonen een zelfbouw antenne met een '27 MHz' magneetvoetje. Deze bewees goede diensten voor een eerste /M experiment. In verband met de noodzaak van een goede, gelijkmatige 'rondom' karakteristiek bij deze test kon het gewenste effect bereikt worden door de magneetvoet 'centraal' te plaatsen. Dus daar waarbij de nagestreefde karakteristiek existeerde. Bij het naar voor, achter of zijwaarts plaatsen ontstond er richteffect. Een bijna perfecte antenne test dus.

Foto 9 : je ziet ( helaas wat onduidelijk ) de complete KF-163 set in de testfase, deze ligt gewoon in een uitsparing onder het dashboard boven een oude mobiele HandsFree Pioneer CarKit GSM PCM-D300 ( de portofoon wordt op de normale manier gebruikt tijdens het mobiel zijn ). Het ledgedrag is zo goed te zien. De toegepaste gpsmuis ( GPS unit ) is een Navilock NL-303P, SiRF3 GPS ontvanger ( niet zichtbaar op de foto ). Je kan deze zonder meer op je gemodificeerde KF-163 aansluiten. Verkrijgbaar bij ezkits.eu Het is een aanrader. De prijs ligt tientallen Euro's onder die van Conrad. De gevoeligheid is werkelijk topklasse, zie ook verder naar onder en via de bovenstaande link !

Foto 9a, 9b en 9c : de op dit moment in gebruik zijnde mobiele antennes voor het aprs gebeuren. De toegepaste antennes zijn een Sirio en een Home Made kwartgolf. De 23 cm SperrTopf ( in verband met enige korte APRS experimentjes maar meestal de ATV mode betreffende ) is op een raamklem gemonteerd. Je ziet verder nog een 'JWX' raamklemantenne, in gebruik met de 2 meter portofoon tijdens het testen. Zie ook hieronder ( 'de antennes' ).

Foto 10 : de auto is een Ford Escort van tegen de 20 jaar. Dit in verband met het kenteken, gedeeltelijk zichtbaar op deze foto.

Foto 10a : deze auto, een KIA CL 1.8 ( circa 10 jaar ) is voorlopig de opvolger van de mooie Escort ( inmiddels 22 jaar ).

Foto 11 : de 23 cm Home Made SperrTopf in detail. Deze 'natuurlijke' antenne behoeft geen tegencapaciteit van een autodak. Bij zorgvuldig bouwen en afregelen is de afstraling in het verticale vlak mooi schijfvormig en azimuthaal zuiver cirkelvormig. De voetpunt impedantie is 50 Ohm binnen 1 %. Een SWR waarde in het voetpunt is niet meetbaar bij een normaal ingestelde SWR meter. Er zijn dan geen waarneembare staande golven. Voor een verhaaltje over de spertopantenne zie bij 'de antennes' onderaan deze pagina of klik hier.

ORIENTATIE INSTALLATIE EN MODIFICATIE

Wil je nu meteen verder met het KF-163 deel ( II ) dan hier klikken.

Een tijdje geleden kreeg ik interesse in het aprs netwerk hi. Vroeger heb ik al gewerkt met ui ax25 packet radio en ervaring opgedaan met de typische params, die daarbij horen. Ze zijn van groot belang voor een goed verloop van het radiotraffic. Een van de belangrijke factoren is hier wel het 'effect van verkeersregeling'. Hierdoor worden packets zodanig verzonden dat er zo weinig mogelijk 'botsingen' ( collisions ) optreden met die van andere stations, de trx wacht netjes op zijn beurt en houd een en ander zo weinig mogelijk op. Een andere erg belangrijke parameter is de txdelay. Als je met een relais werkt, zoals in de KF-163 aanwezig, moet je er echt rekening mee houden. Zo zijn er nog meer parameters. Verder kan het belangrijk zijn om te beseffen wat ui mode inhoudt. Er is namelijk geen bevestiging ontvangst. Deze mode wordt toegepast in het aprs gebeuren.

Met betrekking tot spacecommunications zijn params zo mogelijk nog meer van belang. Bijvoorbeeld bij een verbinding met ( of via ) een shuttle of het iss ( te denken aan een pile up ). Uiteraard zijn de al genoemde params voor aprs ook belangrijk en het is goed om er even bij stil te staan. Ook al heeft het aprs programma een default voor de params.

Verder zijn er de typische 'aprs tracker' instellingen. Bijvoorbeeld proportional pathing, comment interval, slow and fast beacon rate, met respectievelijk slow and fast speed threshold, om er enkele te noemen. Het is van groot belang dat al deze instellingen juist zijn gekozen.

Ik besloot eerst eens te gaan uitkijken naar een geschikt programma voor het basis station. Al snel vond ik op het internet ui-view32 en het was in enkele seconden downloaded. Zie hier. Een registratienummer ( aanvragen via de website van Andy M0CYP ) werd in eerste instantie uitsluitend afgegeven voor PA3GJE, mijn vorige callsign, maar niet voor PC1l. Na een mailtje aan Andy was het echter zo opgelost en ik verkreeg de registratie. Deze is gratis tegenwoordig. Men verwacht wel een donatie. Ik kon nu ui-view32 installeren. Op dat moment waren beschikbaar een p1 ( DOS formatted ) met win98 second edition, een p2 met w2k prof ( NTFS ) en een AMD Athlon 64 Processor met uiteraard geen vista maar xp prof ( NTFS ) hi. Ik koos voor de p1. Het programma liep tot mijn verwondering meteen erg goed. Dat was meegenomen. Over ui-view32 nog dit : het is erg mooi en met overleg gemaakt ! Overigens heb ik het ook op de pc met de AMD processor geinstalleerd en daar werkt het opvallend goed.

Omdat ik nog een tcm3105 had liggen wilde ik deze graag toepassen in combinatie met ui-view32. Dat is mogelijk als je het programma AGW PacketEngine gebruikt. Dus ook gehaald en geinstalleerd. Tevens vind je er de drivers en dergelijke. Zo direct als ik eerder Andy had gemaild zo deed ik het nu ook naar Tjalling PE1RQM. In mijn zoektocht zag ik zijn site op het internet en het zag er goed uit. Hij gaf precies de juiste antwoorden op mijn vragen en ik kon weer verder. Omdat het soms wat moeilijk kan zijn om alles aan het werk te krijgen, zie enige aardige tips hoe ui-view32 te combineren met AGW bij gebruik van een Baycom Modem of een TCM3105 ! Betreft MWV nieuwsbrief_nr4, zie hieronder, een ( UBA ) pdf file. Kijk op de pagina's 3/8 en 4/8. Hier staan ook enkele erg nuttige tips voor als je het probeert met win98 .....
Info pdf file ( MWV nieuwsbrief_nr4, UBA ) klik op het plaatje ______ MWV UBA nieuwsbrief_nr4

Nog een belangrijk advies ten aanzien van het op te geven pad in ui-view32. In de MWV nieuwsbrief ( overigens hulde voor de inhoud, men zoekt zich zonder de daarin gegeven adviezen mogelijk te pletter voor een configuratie met de TCM 3105 en win98 ) wordt aangegeven :

* Unproto address : APRS,WIDE,WIDE,TRACE7-7

Inmiddels is het drukker geworden op de aprs VHF frequenties en je verandert bovenstaande beter in APRS,WIDE2-2 ! Op UHF zie je hier ( JO20UU, anno 2012 ) niemand, maar dit terzijde. Overigens betreffende de KF-163 is in aprstracker v0.11 SmartBeaconing enabled ( Beacon interval set 0 ) en Proportional Pathing set 3. Dit laatste betekent dat er bakens worden uitgezonden met een digi pad dat toeneemt tot een maximum van 3 hops. Het eerste baken wordt zonder digi pad uitgezonden, het tweede met digi pad RELAY, het derde met digi pad RELAY, WIDE2-1 en bij het volgende baken begint alles weer van voren af aan. Het betreft default settings, wees voorzichtig met het wijzigen ervan ! Arno PE1ICQ ( een van de mensen achter het KF-163 project, men mag hem een pluim op de figuurlijk bedoelde hoed geven voor zijn inbreng ) heeft deze waarden niet voor niets ingevoerd. Naschrift : in plaats van RELAY in bovenstaand voorbeeld gebruikt men tegenwoordig WIDE1-1, hierover later nog een opmerking.

Terug naar ui-view32 en het unproto address APRS,WIDE,WIDE,TRACE7-7. Op het internet merkte ik al spoedig dat mijn callsign terug te vinden was in een van de ( die ik voor het gemak maar even zo noem ) 'blacklists'. Zie bijvoorbeeld hier. Daarin zijn stations opgenomen die een wat minder sociaal gebruik maken van het aprs net, vaak vanuit onwetendheid, net begonnen. Er zijn meer van die ww lijsten waar ik gelukkig niet in terug te vinden was. Als men daarin vermeld wordt is dat geen goede zaak. Tevens werd in een andere lijst ( met 'brave' stationnetjes, hi ) info niet meer weergegeven ( oje, en nu ? ). Op aanraden van Tjalling PE1RQM heb ik toen bovenstaande wijziging doorgevoerd. Na een aantal dagen zag ik de callsign weer bij de 'nette' stations staan. Dit bijvoorbeeld werd er in zo'n 'blacklist' weergeven : APRS,WIDE,WIDE,TRACE7-7 too long path !

Nog een laatste opmerking bij de MWV nieuwsbrief .....

Met betrekking tot tip 2 ( AGW ) worden er twee mogelijkheden aangegeven. Voor win98SE werkte de tweede mogelijkheid hier meteen. In AGW vulde ik het adres en het IRQ voor de betreffende, door mij gekozen COM poort in. Bij de eerste mogelijkheid bleef ( om wat voor reden dan ook ) win98SE problemen geven ( van het kastje naar de muur etcetera ). Het is mogelijk dat dit jou ook overkomt. Kies dan de tweede methode. Ten overvloede hieronder nog even de standaard instellingen voor de COM poorten.

COM 1 = 3F8, IRQ 4
COM 2 = 2F8, IRQ 3
COM 3 = 3E8, IRQ 4
COM 4 = 2E8, IRQ 3

En zeker ook goed om te weten .....

Met betrekking tot Winsock. Je moet de Winsock 2 update hebben als je Windows 95 of Win98 OEM gebruikt ( het wordt automatisch geinstalleerd in Win98 SE, Win2000 en WinXP ). Winsock moet in Setup Interfaces ( AGW ) enabled zijn ! Verder : als je AGWPE in combinatie met UI-View32 gebruikt en je tracht UI-View32 op te starten waarbij dit bericht verschijnt : An error occurred initializing AGWPE system 1. Address Family is not supported dan betekent dit dat het TCP/IP protocol niet geinstalleerd is op je PC. Er wordt dan geadviseerd : Create a Dialup Networking (DUN) Connection in Windows (use a dummy telephone number) and the TCP/IP protocol will be installed automatically. Maar wat ook werkt is even de netwerk kaart installeren ( onder Win98 SE ). Tijdens die installatie wordt vanaf de win98 SE CD ook hosts.sam geladen, hoeft dus niet apart te worden toegevoegd !

Dan een belangrijke opmerking met betrekking tot enige ( digi ) parameters in AGW ( Properties for Port1 : Tnc Commands ).

Let me control Parameters : aanvinken !

Persist 255
Slottime 1

Deze waarden samen zijn te vergelijken met een DWait van 0 ( aanbevolen door Bob Bruninga )
Geef niet in 256 en of 0 ! Een slot time 0 kan bijvoorbeeld de PTT Off maken ..

MaxFrame 4
Retries 15
TxDelay 25
TxTail 4

Default 9600 : eerst deze knop activeren dan bovenstaande aanpassen.

SoftDcd 64 : maar niet aangevinkt ( mode analoog, VHF tranceiver squelch net voorbij het 'randje' ).

DAMA Slave niet aangevinkt.
EAX25 Decoding niet aangevinkt.
FullDuplex niet aangevinkt.
Frack 8
RespTime 3
Check Every Units 120

Alle kans dat het nu ( goed ) werkt. Voor veel VHF UHF tranceivers en situaties van toepassing.

Tot slot nog iets over de ui-view32 digi voor als je deze enabled. Zie hier.

INLEIDING KF-163 ( II )

Dan de KF-163. Bij het zoeken naar aprs informatie kwam ik bij toeval uit op de 'museum' website Jan Corver uit. Daarin worden Bosch KF-161 en KF-163 trx aangeboden, al of niet gemodificeerd en afgeregeld ( zie ook hier ) voor amateurprijzen zie hier. By the way : zelf heb ik nog een Trimble antenne in zeer goede staat bemachtigd bij VanDijkenElectronica zie onder GPS stuf. Trouwens, de LeadTek GPS LR9532 ( SiRF2 ) die ik er ooit ( voor enig experimenteel werk ) uithaalde, is buitenshuis bruikbaar, niet binnen, meestal ook niet bij een raam. Ik heb deze gepland voor in een antenne mast hi, speciale toepassing. Voor aprs gebruik ik een SiRF3 GPS ontvanger : de gevoeligheid is echt super. Ik kan deze ontvanger zonder meer binnenshuis in een kamer met nog een zolder erboven gebruiken of binnen in de auto werkelijk onder het dashboard. Maar bovenop het dashboard, mag natuurlijk ook, voor alle zekerheid hi.

Nog even met betrekking tot het 'radiomuseum' .. het kan zijn dat bij het bezoeken van deze website je dit misgelopen bent : mogelijk dat deze video je interesseert ( ook al betreft het hier geen aprs ).
Info pdf file ( specs Navilock NL-303P GPS ) klik op het plaatje _____________________ Navilock NL-303P, SiRF3 GPS ontvanger

Maar goed : ik was nieuwsgierig geworden en heb zo'n KF-163 laten komen ( zie de foto's hierboven ), ik had een goede keus gemaakt. De tracker en PLL controle module bevinden zich al in de set. Samen vormen ze naar mijn mening een aantrekkelijke combinatie voor de betreffende radiozendamateur. Het zit zowel hardware als softwarematig heel goed inelkaar.

Met betrekking tot de kleine aanpassingen en bewerkingen nog het volgende : let er op of je de goede pdf files hebt ! Hier was dat eerst niet zo, ik had er niet op gelet. Er kunnen dan onduidelijkheden bestaan. In mijn geval dus ook en heb nogal wat vragen gesteld aan Arno PE1ICQ voor duidelijk was dat de pdf files iets minder recent waren hi. Arno heeft mij werkelijk zeer deskundig van antwoord voorzien, zelfs toen hij in HongKong verbleef. Hij attendeerde mij trouwens ook op het versienummer van de pdf files. Achteraf staat mij het schaamrood op de kaken als ik aan sommige vragen terugdenk. Maar dat krijg je als je niet oplet met de versie van documentaties, manuals en dergelijke hi. De meest recente file was trouwens in een mum van tijd gehaald via ezkits.eu

KF-163 BEDRIJFSKLAAR MAKEN ..... ENIGE OPMERKINGEN

De KF-163 houder herbergt de 2x16 polige connector : hier kan je de benodigde doorverbindingen maken. Als het goed is dan bevinden de originele draden zich er nog, die kan je met voordeel gebruiken. Overbodige draden kan je het beste verwijderen. Vergeet niet de verbinding a6-c7 te maken ! Arno schrijft erover :

In de laatste versie staat op blz 12 dat je op de KF-163 connector een doorverbinding moet maken tussen de pinnen a6 en c7. Dit is nodig voor de "kanaal vrij" detectie van de tracker. Als die niet is aangesloten dan kan het voorkomen dat de tracker niet of niet regelmatig wil gaan zenden.

Ga dus niet van alles proberen ( rommelen met de zwaai of allerlei toeren uithalen met kabels en aansluitingen in je mobiel ) voordat je die verbinding gecontroleerd hebt !

Nog een tip voor als het jou mocht overkomen. Hier trad het fenomeen op dat de set soms een tijdlang niets uitzond. De beruchte hiaten ten gevolge hebbende, zie ook onder 'de antennes'. Dankzij het monitor luidsprekertje kwam het euvel vanzelf aan het licht.

In deze KF-163 was de analoge squelch op het 'randje' ingesteld ..... In de auto, waar ten gevolge van andere electronica het ruisniveau net iets hoger ligt dan daarbuiten, kon de set dan vaak niet op zenden overgaan. De ruis was te horen via de monitor. Zodoende was de 'fout' snel verholpen door middel van het iets bijregelen van R 219. Houd er rekening mee dat in een voertuig ( en direct erbuiten ) het ruisniveau iets hoger kan liggen ! Mocht dit niveau van een extreme waarde zijn, dan heeft het geen zin om het via de squelchregeling op te lossen. Want dan stoor je alleen maar extra op de aprs frequentie. Vind eerst de oorzaak en los het op alvorens verder te gaan.

Regel de squelch zodanig af dat in het voertuig de ruis onderdrukt wordt indien alle andere te gebruiken electronica is ingeschakeld.

Het betreffende instelpotmetertje bevindt zich in de oranje cirkel ( foto rechts ). Rechtsom draaien verlaagt de squelchdrempel ( bewerkte foto, origineel : credit ezkits.eu ).

Bij gebruik van een stukje kabel bedoeld voor de verbinding met een externe ( bijvoorbeeld mini DIN ) connector dien je er op te letten dat die kabel ( al of niet bevestigd met behulp van een rubbertule ) stevig ingeklemd is om schade te voorkomen.

Nooit een verbinding tussen a10 en massa laten bestaan tijdens normaal gebruik.

Wil je eens wat meten en op een gemakkelijke manier de set op zenden laten overgaan, dan kan je een schakelaartje ( advies : terugverend ! ) aanbrengen tussen a9 en massa.

Je kunt gemakkelijk een luidsprekertje aansluiten ter monitoring. Tussen a4 en massa een 25 K potmetertje plaatsen of een weerstand ( bijvoorbeeld 5 tot 15 K ). Het luidsprekertje was hier al meteen van nut toen de set in het voertuig getest werd, zie hierboven.

Een on/off schakelaartje is aan te sluiten tussen a7 en massa.

Ik heb gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een LED aan te sluiten op c12, ook tijdens het rijden is die goed zichtbaar. Deze LED kan erg nuttig zijn, geeft specifieke informatie, zie hier ( verklarend lijstje onder aan deze pagina : ledgedrag ).

Klik hier voor enige suggesties met betrekking tot het plaatsen van meer LEDS. Ook vind je er enige tips en ervaringen.

De zwaai begrenzing is bij te stellen ( als dit nodig zou zijn ) met behulp van R 401. Het betreffende instelpotmetertje bevindt zich in de oranje cirkel ( foto rechts ). Je hoeft het bovendeksel niet te verwijderen. Je kunt erbij vanaf de buitenzijde van het chassis, nadat de kap verwijderd is. Het potmetertje voor de instelling van de maximum zwaai ( R 411 ) bevindt zich onder het trackerprintje ( bewerkte foto, origineel : credit ezkits.eu ).

Let er op hoe je de PC kabel aansluit, verwissel c4 en c5 niet. Eenzelfde opmerking voor wat betreft de GPS ontvanger ! Bij deze laatste kan je eventueel de c5 aansluiting laten vervallen. In bepaalde gevallen kan dit mogelijk gemakkelijker zijn indien je maar een connector gebruikt voor zowel pc als GPS ontvanger.

Als alles klaar en gecontroleerd is kan je een kabel aansluiten ( er mag dan geen GPS unit aangesloten zijn ) tussen KF-163 en een COM poort van je PC, gebruik de meegeleverde bootable CD ( ja, die met de in mijn geval wat minder recente, eerder beschreven pdf files hi hi ). Stel zo nodig in het BIOS boot CD in. De rest gaat vanzelf : Linux wordt opgestart, het wordt echter niet geinstalleerd. Er is een menu en alles wijst zich vanzelf uit. De tracker kan nu geconfigureerd worden. Je kunt je roepnaam en params ingeven en klaar. Erna verdwijnt alles weer van je PC.

Wat de KF-163 zelf betreft : deze is prima afgeregeld en werkt goed. De zwaai was iets aan de lage kant ( kan eenvoudig bijgeregeld, indien nodig ) en hij lag goed op frequentie ( na een tijdje, afhankelijk van de mate van gebruik nog eens na checken / regelen : x-tal ). De output power is 10.5 watt ( bij 12.5 Volt ) wat ik meer als voldoende vind. Onder normale omstandigheden. Anders kan je iets bijplaatsen. Dan wel opletten dat de txdelay niet in het gedrang komt. Het outputsignaal is stabiel. Overigens hoeft een aprs signaal zeker geen qrp signaal te zijn. Er moet voldoende antenne erp zijn ( in alle richtingen rond de antenne in verband met de te volgen koersen en koerswijzigingen ) voor een goede werking.

In aprstracker v0.11 is SmartBeaconing enabled ( Beacon interval set 0 ) en Proportional Pathing set 3. Dit laatste betekent dat er bakens worden uitgezonden met een digi pad dat toeneemt tot een maximum van 3 hops. Het eerste baken wordt zonder digi pad uitgezonden, het tweede met digi pad RELAY, het derde met digi pad RELAY, WIDE2-1 en bij het volgende baken begint alles weer van voren af aan. Het betreft default settings, wees voorzichtig met het wijzigen ervan ! Bovenstaande volgens het zogenoemde Nieuw-EU paradigma.

Tegenwoordig is het gebruikelijk om te kiezen voor het Nieuw-N paradigma, waarin RELAY vervangen is door WIDE1-1. Het digipad ziet er nu zo uit : WIDE1-1, WIDE2-1. Omschakelen tussen Nieuw-EU en Nieuw-N is mogelijk door in de aprstracker configuratie optie P ( Switch Paradigm ) te gebruiken.

Betreffende de tracker ( citaat ) : in aprstracker v0.11 zijn de volgende nieuwe eigenschappen toegevoegd. Aprstracker werkt nu ook met alleen $GPRMC NMEA strings. Ook SmartBeaconing is mogelijk met alleen RMC. GGA is alleen nodig als hoogte informatie in het APRS baken moet worden meegezonden. Net zoals in voorgaande versies werkt aprstracker ook met alleen GGA, maar dan zonder SmartBeaconing. Of met GGA en VTG, met SmartBeaconing.

Betreffende het LED gedrag ( citaat ) : in v0.11 is het gedrag van de LED als volgt. De LED gaat direct aan nadat de tracker wordt aangezet, en gaat uit zodra de eerste $GP wordt ontvangen. De LED zal blijven knipperen zolang de GPS data afgeeft. Er zijn twee manieren van knipperen. Als de GPS ontvanger nog niet is gelockt ( en dus geen betrouwbare posities afgeeft ) zal de LED meest uit zijn en steeds kortstondig aan gaan. Als de GPS is gelockt dan is de LED meest aan, en steeds kortstondig uit.

Opmerking : als de set niet op zenden kan overschakelen bijvoorbeeld tengevolge van extreem druk traffic of fout adjust van de analoge squelch in de KF-163 zal de LED uit zijn.

UI-VIEW32 & DIGI'S

Met betrekking tot de zogenaamde ui-view32 'New Paradigm' versies zie ook onderaan dit hoofdstuk of klik hier. Met de configuratie en hardware zoals hierboven, eerder besproken, is er in ieder geval nu een mogelijkheid om een goed werkende digi te verkrijgen hi .. dat is toch al iets, nietwaar ? Met behulp van win98SE en een p1 zonder TNC. Uiteraard is een snellere computer te gebruiken met meer recente software in combinatie met bijvoorbeeld een soundcard ( zie ook hier ) in plaats van een modem. Er zijn twee mogelijkheden :

1-UI-View32 'New Paradigm' RELAY digi. Voor de mobiele stations. Lees ook hieronder over het vervangen van RELAY !

2-UI-View32 'New Paradigm' full WIDEn-N digi. Een 'complete', volledige digi.

Deze tweede optie heb ik getest.

Opmerking, als je nog maar weinig ervaring hebt opgedaan, kies dan voorlopig voor optie 1. Deze digi is veel 'eenvoudiger' van opzet en hoeft niet perse 24 uur per etmaal QRV te zijn. En zal in het algemeen veel minder snel kunnen storen ( opmerking onder voorbehoud ) .. Bovendien bewijs je de mobiele stations er een dienst mee, als alles tenminste goed werkt ! Na de korte beschrijving van een WIDEn-N digi ( optie 2 ) zijn er nog enige opmerkingen over de RELAY digi ( optie 1 ) toegevoegd.

Zoek met betrekking tot optie 2 altijd eerst uit of een full WIDEn-N digi voor jouw locatie wel kan ! Lees dit eens over, zie hier. En zeker ook hier. En de pdf info files verder naar onder op deze pagina. Optie 2 heb ik getest en 'goed' bevonden voor een experimentje. Ik kon hiervoor overigens kiezen in verband met het feit dat in Maastricht geen andere full WIDEn-N digi gestationeerd was ten tijde van de test. Voor welke optie je ook kiest, je moet alles goed checken op een juiste werking. Laat zeker ook je verantwoordelijkheden gelden inzake ! Zoals je bij je mobiele station 'very long digi path' en 'bad relay usage' fouten moet vermijden, zo zal je ook hier ten aanzien van je basis station weer met overleg te werk gaan. Goed opletten bij het invullen van Alias(es), zie ook hieronder. Check ook via internet ( aprs servers ) je instellingen op fouten. Kijk of misschien je callsign in de 'blacklists' voorkomt ..

De screenshots hieronder tonen hoe een en ander er na de eerste proeven en modificatie van de ui-view32.ini file uitzag. Voor een normale weergave en het aflezen van ingevulde waarden kunt u de muiswijzer op de afbeelding plaatsen.

Na enig experimenteren, werd in Station Setup het unproto adres APRS,WIDE2-2 ( of WIDE3-3, in een eerder stadium ) ingevuld ( Unproto address ) en als callsign werd PC1L-2 ingevoerd ( Callsign ). In Alias(es), dat betreft dus de Digipeater Setup, kwam er PC1L-2,RELAY,WIDE ( Sub Alias werd ook PC1L-2 ). Het Beacon comment ( M'strichtPHG14612/T ) wordt later nog toegelicht. WIDEn-n werd aangevinkt. Dupe secs heeft de waarde 9, deze kan zeer belangrijk zijn .. Let op : in Alias(es) is geen TRACE ingevuld ( 'obsolete' ) .. Trouwens, tegenwoordig moet ook RELAY als 'obsolete' gezien worden. Bob Bruninga WB4APR verving het door WIDE1-1 zie hier. In Alias(es) van de Digipeater Setup heb ik RELAY toegevoegd voor die mobiele stations die ( nog ) niet de waarde WIDE1-1 ( New-N Paradigm Digi Path ) willen of kunnen gebruiken.

Merk op dat het Beacon comment in onderstaand plaatje nog M'strichtPHG14614/T weergeeft ( een baken per 15 minuten ). Tegenwoordig is 30 minuten te adviseren. Verder heeft het tweede cijfer in de code nog de waarde 4, er werd indertijd uitgegaan van de terreinhoogte. De betreffende waarde moet voor de bedoelde situatie echter 1 zijn ( 20 feet height above surrounding 10 miles of average terrain ..... ). Later meer.

Station Setup klik voor een Beschrijving

Digipeater Setup klik voor een Beschrijving

In verband met het feit dat ik geen 24H full WIDEn-N digi ( met BT ) run, heb ik korte tijd een 'RELAY' digi ( voor het gemak zo genoemd ) uitgeprobeerd, speciaal bedoeld ten gunste van mobiele stations die nog met RELAY werkten. In de Digipeater Setup zijn WIDEn-n en TRACEn-n dan niet aangevinkt en in Alias(es) ontbreekt WIDE. In plaats van PC1L-2 is er nu PC1L ingegeven, evenals in Sub Alias en in Callsign van de Station Setup .. en wat het Unproto address betreft wordt RELAY hier natuurlijk niet ingevuld .. zie de afbeeldingen hieronder.

Station Setup klik voor een Beschrijving

Digipeater Setup klik voor een Beschrijving

Met betrekking tot de bovenste twee screenshots is er nu sprake van een heuse UI-View32 'New Paradigm' full WIDEn-N digi. Een 'complete', volledige digi. Nogmaals, alvorens deze te gebruiken dien je goed na te gaan of dit systeem in jouw situatie correct kan functioneren ! Dus alles beschouwen, niet alleen het softwarematige deel met alle aanpassingen. Ook je TRX en antenne in combinatie met je locatie en zeker ook de andere digi's in de 'buurt' vormen erg belangrijke factoren. En de keuze van het modem of de soundcard speelt een rol. Vaak levert bijvoorbeeld een soundcard een supergevoelige respons op. En werkt meer foutloos dan 1k2 ( Baycom ) en 9k6 ( G3RUH ) modems .. Detectie van stations met relatief lage s meter waarden is mogelijk. De betreffende stations kunnen nu dan ook een veel grotere afstand hebben tot de eigen digi.

UI-VIEW32 & SERVERS

Momenteel hanteer ik de instellingen zoals de afbeelding hieronder laat zien. Indien mogelijk maak je gebruik van een filter ( Extra log-on text ) bijvoorbeeld indien je een wat oudere pc gebruikt of een computer waar veel programma's tegelijkertijd op lopen. Het 'pincode' nummer ( Validation number ) is in onderstaand screenshot uiteraard weggelaten, overigens wordt dit samen met het registratienummer verstrekt. De serverlinken ( Select One Or More Servers ) zijn bij de programma setup inbegrepen en kunnen worden updated.

Belangrijk ! Lees ook de laatste drie alinea's van het volgende hoofdstuk ( direct onder de afbeelding aldaar ) !

Server Setup klik voor een Beschrijving

UI-VIEW32 & NEW PARADIGM CONFIGURATIONS

Het is mogelijk om UI-View32 van een 'New Paradigm' configuratie te voorzien. Daartoe worden RELAY en TRACEn-n niet meer gebruikt. En voor Nederland moet je NLn-n kunnen toepassen ( of bijvoorbeeld voor Belgie BEn-n ). TRACEn-n wordt vervangen door het nieuwe WIDEn-n ( traceable WIDE ) en het vroegere WIDEn-n ( non traceable WIDE ) door NLn-n ( non traceable NL ). RELAY kan zonder meer vervangen worden door WIDE1-1. Daar is hier al genoeg over geschreven. Een en ander wordt bereikt door in de INI file ( Uiview32.INI ) de sectie [DIGI_OPTIONS] te vervangen. Door de INI file te openen ( kladblok ) kun je de nieuwe parameters ingeven. Je vindt de file in Program Files - Peak Systems - UI-View32. Tenzij je bij installatie voor een andere map gekozen hebt. Save eerst een exemplaar van deze file veilig ergens weg voor als je een fout zou maken. Om de nieuwe [DIGI_OPTIONS] waarden te vinden kun je een speciaal voor dat doel gemaakte calculator gebruiken, zie hieronder.

Indien de link werkt en de pagina beschikbaar, is het nu simpel. Je vult het gevraagde in en de online calculator ( van M0CYP, ik modificeerde en vertaalde deze in het nederlands, zie hier ) levert de gezochte info. Zowel de oude als de nieuwe configuratie, met betrekking tot de [DIGI_OPTIONS] sectie, kunnen worden opgevraagd. Je kan het result overnemen en in je INI file plakken. Mocht de pagina eens niet bereikbaar zijn, geen probleem. Je kan het dan handmatig afwerken. Klik in dat geval hier of op onderstaande afbeelding voor verdere instructies.

Hieronder zie je hoe het er uit zal zien ( muisaanwijzer op afbeelding plaatsen ). WIDEn-n is naar rechts verschoven en links is nu NLn-n zichtbaar ..... TRACEn-n is verdwenen. Je New Style APRS Digipeater is een feit.

Opmerking, in het result vind je een defaultwaarde 30 voor Dupe secs. In de afbeelding is het desbetreffende hokje opengelaten daar deze waarde afhankelijk is van het functioneren van andere, actuele APRS digipeaters in de buurt .. Er dient sprake te zijn van een zo goed mogelijk samenspel !

Dan nog de nieuwe instellingen om het UI-View32 station als I-Gate te laten werken volgens de laatst aangenomen settings. In C:\Program Files\Peak Systems\UI-View32\IGATE.INI verandert men de regel NOGATE=NOGATE,RFONLY in : NOGATE=NOGATE,RFONLY,RELAY,TRACE,WIDE3,WIDE4,WIDE5,WIDE6,WIDE7

Het is zeer belangrijk de wijziging door te voeren om overbelasting van het systeem te voorkomen en als bewaking van het protocol. Een voorbeeldje. ls er een mobiel station dat een ongewenste waarde ( bijvoorbeeld WIDE5-5 ) in het pad heeft staan, dan zal de I-Gate deze simpelweg blokkeren waardoor het probleem ten gevolge van het ontstaan van duplicate and delayed packets zal kunnen verminderen. Iets dergelijks kan overigens ook worden ingesteld voor de digi functies ( bijvoorbeeld smart digi's met Abusive Path Trapping ). Voor iets meer info zie hier.

Indien het station alleen gebruikt wordt om het eigen mobiele station op internet te brengen ( zie ook onder UI-VIEW32 & SERVERS hierboven met het screenshot APRS Server Setup ) : pas een Extra log-on text toe : filter p/CALLSIGN(-SSID). Alle andere data worden niet doorgezonden vanaf de server. Laat zo mogelijk de Gate Internet To RF opties uitgevinkt. Idem voor Enable local server. Maak gebruik van de OPTIONS Show IGATE traffic ter controle en monitoring.

UI-VIEW32 & BEACON COMMENTS

Met betrekking tot je 'beacon comment' kan met voordeel de PHGR online calculator gebruikt worden ( betreffende power, hoogte, antenne gain en beacon rate ). De bakentekst moet zo kort mogelijk zijn maar liefst zo veel mogelijk stationsinfo bevatten. Volgens internationale afspraak worden er maximaal 43 karakters voor bakentekst gebruikt. Daarom is PHG code ten zeerste aan te raden ! Een voorbeeld. Bij een antennehoogte van 50 meter ( 1 feet = circa 0.3048 meter ), een TRX power van 1 watt bij een antenne gain van 6 dB in NO richting en iedere 30 minuten een 'beacon text' als "Test" krijg je dit als resultaat : PHG14612/Test. Via copy & past kun je dat in je bakentekst verwerken.

Voor de PHGR calculator klik hier. Wil je de tool in het nederlands en de hoogte in meters ingeven klik dan hier.

Deze laatste link betreft een calculator die behalve de genoemde aanpassingen ook vrij is van enkele vervelende bugs ( waarbij onder andere een bepaalde waarde in de PHG code niet kon worden weergegeven ). Ik heb indertijd het script aangepast waardoor het werkt, geheel volgens protocol ( Bob Bruninga ).

Zoals je ziet kan ook een 'antennerichting' ( met betrekking tot de dekking ) worden weergegeven :

0 - OMNI
1 - NE
2 - E
3 - SE
4 -S
5 - SW
6 - W
7 - NW
8 - N

Dus voor een APRS station met 25 watt, een antenne hoogte en gain van respectievelijk 10 voet en 3 dB, en twee bakens per uur zal het er zo uitzien :

PHG50302/Home Station ( OMNI )
PHG50312/Home Station ( NE )
PHG50322/Home Station ( E )
PHG50332/Home Station ( SE )
PHG50342/Home Station ( S )
PHG50352/Home Station ( SW )
PHG50362/Home Station ( W )
PHG50372/Home Station ( NW )
PHG50382/Home Station ( N )

Betreft dus het vierde karakter in de ( cijfer ) reeks van de PHG code. Het eerste betreft het vermogen ( geen ERP ), het tweede de hoogte, het derde de antennegain en het vijfde het aantal bakens per uur. Afgezien van het ruimtebesparende karakter leest men in een oogwenk deze gegevens van het baken. Vind je dit nog te moeilijk dan is er een erg handige tool beschikbaar : UI-PHG is een add-on voor UI-View32 die power, hoogte, gain en richting op de UI-View kaart toont ( PHGphgd ). De tool vereist UI-View32 versie 2.03. Na het ontzippen UIPHG.exe en UIPHG.xtr even in de UI-View map zetten, snelkoppeling maken, op je desktop zetten en het werkt.

UI-VIEW32 & SSID

Iets over het gebruik van een SSID, de Secundaire Station Identifier, toenemend belangrijk :

-0 basis station
-1 extra station
-2 extra station
-3 extra station
-4 extra station
-5 andere netwerktoepassingen, zoals Dstar, Iphones, Blackberry's ..
-6 uitzonderlijke activiteiten zoals satellieten, camping, 6 meter ..
-7 APRS portable, diverse toepassingen met portofoon
-8 ( zeil ) boten of tweede mobiele station
-9 APRS auto ( gewoonlijk inclusief berichtenvoorziening )
-10 internet, Igates, echolink, winlink, AVRS, APRN ..
-11 APRS aeronautical mobiel : ballon, vliegtuig, ruimtevaartuig ..
-12 APRStt, DTMF, RFID, apparatuur, one way trackers ( KF-163 ! ) ..
-13 weerstations
-14 APRS trucs, vrachtwagens
-15 extra station

Voor het volledige verhaal ( APRS SSID Standard Applications for more flexibility door WB4APR, updated 9 June 2010 ) : zie hier. Aangeraden wordt het te lezen.

UI-VIEW32 & KAARTEN

Kaarten op maat voor eigen gebruik in ui-view32 zijn erg gemakkelijk te maken. Je kan bijvoorbeeld een kaart naar keuze inscannen. Vervolgens voorzie je de kleine bijbehorende inf file van de juiste gegevens. Dat betreft de coordinaten van de hoeken linksboven en rechtsonder. Let op : de minuten worden 'decimaal' weergegeven, ingevoerd. Het is overigens wel een secuur werkje. Ziehier een resultaat ( betreft pagina uit de website van PA3EZC ), dit zijn goed gemaakte kaarten, ik heb ze getest, ze zijn voldoende nauwkeurig. Op ongeveer gelijke manier heb ik zelf zo ook enige kaartjes 'gemaakt' ten behoeve van local traffic observatie, zie hier. Betreft gifjes, 702 bij 702. Bijbehorende inf files : inf1 inf2 De nauwkeurigheid is medium gekozen ( maar kan worden opgevoerd via de inf file ) omdat dit hier ruim voldoende was. Hieronder zie je een van die kaartjes, 'actief', net na inschakelen, terwijl ze 'volloopt' met de stationsbakens. Soms zie je ook dichtbij, in de buurt, interessante bakens, zoals hier, net toen het screenshot gemaakt werd : PA3WEG-7. Betreft Wouter ( van het succesvolle Delfi-C3 satellietje, hij is een van de mensen achter dit project ) .. Rechtsboven zie je verder nog PA3GJL-9, vroegere 'sparringpartner' ( morse verbindingen in de 2 meterband, als voorbereiding op het examen, hi ).

Een satellietfoto kan dan voor het station PA3WEG-7 op die locatie bijvoorbeeld opleveren :

Iets dergelijks voor bijvoorbeeld het station ON4AGP-8 bij een approach / landing ( het betreft dus een vliegend object, een straalverkeersvliegtuig ) :

Merk op dat ON4AGP hier het Plane sm symbool gebruikt. Uit de bakeninfo ( hier niet weergegeven ) blijkt dat er gekruist werd met ongeveer 800 km/h op een hoogte van circa 10 km. Maar hij vliegt ook kleinere vliegtuigen, vandaar. Ten tijde van het maken van het screenshot was overigens de hoogte afgenomen tot minder dan 1000 meter en de snelheid teruggelopen tot circa 350 km/h .. Dit in verband met de aanvliegprocedures.

Diverse servers ( internet ) geven ook mogelijkheden tot het automatisch volgen van stations. Je stelt enkele zaken een keer in ( bijvoorbeeld station en zoom ). Hieronder een result via aprs.fi. Het beeld wordt automatisch ververst, je ziet steeds de laatst ontvangen positie van het gevolgde station. De uplink ( APRS direct RX DIGI ) voor het hier gevolgde station ( PE1RLN uit Hulsberg ) was ten tijde van onderstaand screenshot PC1L-2. Dit station ( PC1L ) had toen zijn I-Gate gesloten. Geen probleem, de I-Gate van ON0LGE was open .. Via PC1L-2 en ON0LGE-2 ( die PC1L-2 kon ontvangen ) kwam alles via ON0LGE-12 op internet terecht. Uit alle dan beschikbare informatie was tevens af te leiden dat op dat moment uitsluitend PC1L-2 een uplinkstation kon zijn. Voor dat deel van Maastricht had PC1L-2 dus een nuttige functie die tijd en die dag ..... ondanks het feit dat op dat moment de eigen I-Gate gesloten was. In zo'n situatie is het van groot belang dat je met de juiste parameters werkt. Onder andere daardoor kon PC1L-2 'zien' dat de uplinkfunctie voor zijn rekening kwam en stoorde in het doorgeven ook geen andere stations. Dat zijn leuke dingen om te weten hi. Tot slot : in het voorbeeld is met opzet niet te ver ingezoomd in verband met het volgen van het betreffende station. Interessante situaties kunnen altijd later nader bestudeerd worden.

Verder zijn er voor ui-view32 zeer mooie add-ons verkrijgbaar ( wel niet allemaal kosteloos ) met betrekking tot de inzoom mogelijkheden. Informatie verkrijgbaar via internet.

UI-VIEW32 & SOUNDCARD ( ENIGE INFO )

Hieronder ( na de opmerking over de PC soundcard en de foto's ) een resultaat ( PC1L-2 Digipeater Users afkomstig uit DB0ANF ) van het digi ui-view32 experimentje na 13 weken. Betreft 144.800 MHz 1k2. De digi was steeds 'bemand' en slechts enkele uren per dag QRV. Uiteraard is dit niet de bedoeling bij een al bekende digi, men moet dan 24 uur per dag gebruik kunnen maken ervan ! Ook heb ik nog geexperimenteerd met een 9k6 70 cm optie. Hierbij werd gebruik gemaakt van de PC soundcard in combinatie met AGWPacketEngine en een Alinco 510 TRX. De soundcard 'klopt' het bekende G3RUH modem op 9k6 .. in ruime mate zelfs. Zie hier een link met veel nuttige informatie die Bertus ( moderator van Electronica Forum ) onder mijn aandacht heeft gebracht.

De RX mod aan de Alinco was zeer eenvoudig : een weerstandje ( zelf waarde bepalen ! ) aan pin 9 van het MC-3361 ..... et voila, het werkt. Echter : resultaten zijn uitgebleven, in Maastricht en omgeving werd geen APRS waargenomen op 70 cm ( 1k2 ), laat staan dat er 9k6 signalen werden uitgezonden ! Inmiddels had ik ook begrepen dat er op 70 cm met een baudrate van 1200 gewerkt wordt. Het zou echter een geweldige verbetering zijn om hier met 9k6 uit te komen, dacht ik zo.

Met betrekking tot het 1k2 gebeuren met behulp van een PC soundcard volgen hier nog enkele mogelijke tips voor wat het aansluiten betreft.

Als op de geluidskaart LINE IN ontbreekt kan men overwegen MIC IN te gebruiken. Bij een van de PC's hier stond echter op beide aansluitingen ( dus zowel linker als rechter kanaal ) 2.5 VDC. Ook zijn er kaarten waarbij ten behoeve van de MIC voeding ( Electret type ) op een van de inputs ( rechter kanaal ) 5.0 VDC staat. Dit kanaal is dan niet bedoeld voor verwerking van geluid, zie ook hier ! Verder constateerde ik dat er zich een gelijkspanningscomponent op de LS RX output, dat is de luidsprekeruitgang van de portofoon of ( zend ) ontvanger, bevond. En ( uiteraard ) werkte het niet. Na enkele seconden 'liep alles vast' .. Ik heb toen alle gelijkspanningen geblokkeerd. Ook heb ik een weerstand ( Rbel ) als belasting voor de LS RX opgenomen. Het linkerschema ( test ) voldoet hier onder de gegeven omstandigheden. Zorg voor een zo laag mogelijke afsluitimpedantie aan de zijde van de geluidskaart. Betreffende de potmeter, kies dus een zo laag mogelijke weerstandswaarde, waarbij de schakeling nog ( goed ) werkt. Bijvoorbeeld 5 K of nog lager. Maar niet te laag in verband met de potmeterstromen ! Aan de hand van de situatie even berekenen.

Als de MIC input van de geluidskaart een weinig DC belast zou moeten worden ( ten behoeve van de stabiliteit ), dan kan het rechterschema in aanmerking komen. Dan extra opletten dat de potmeterwaarde niet te laag uitvalt indien je ook een gelijkspanning op de input van de geluidskaart hebt staan ! Die spanning is hier niet geblokt.

Natuurlijk kan het ook professioneler. Met behulp van een geschikte opamp met netwerkje is een ( 'cleane' ) spanning bij constant blijvende impedantie te realiseren. Maar in veel gevallen zal het zo ook al goed kunnen werken. Check in ieder geval een en ander ( vervormingen en dergelijke ) met behulp van de 'SoundCard Tuning Aid ( AGWPacketEngine, zie ook hier ) ! De mono ( jackplug ) connector wordt gebruikt aan de LS RX zijde en de stereo connector is bedoeld voor de soundcard. Gebruik hier geen mono type ! Verder nog te vermelden ( los te zien van het vermijden van mogelijke DC kortsluitingen ) dat bij toepassing met AGWPacketEngine uitsluitend het linker kanaal wordt gebruikt ! Met behulp van het schakelaartje ( niet in het schema opgenomen ) kan er geschakeld worden voor 9k6 toepassingen .. er wordt dan niet meer afgetakt van de LS RX. Bij blijvende problemen is het absoluut aan te raden om deze pagina te bestuderen. Ook het probleem van optredende aardlussen wordt er behandeld. Voor als de PC en je RX beide geaard zijn ! Dit kan rampzalige effecten met zich meebrengen indien er geen rekening mee gehouden wordt .....

Even aansluiten op een portofoontje ( hier met rubberduck ) en er is al het nodige op het scherm te zien. Indien er dan ook nog sprake is van accuvoeding is er geen aardlus probleem te verwachten. Bij aansluiting van een ( overigens goed werkend ) modem was er zonder 'externe' antenne trouwens bijna nooit iets te zien .. Door het gebruik van AGWPacketEngine in combinatie met de soundcard mogen de signalen veel zwakker zijn om toch nog correct gedecodeerd te worden.

Het inmiddels alweer vijftien jaar oude portofoontje DJ-F1 van Alinco op de foto's heeft toevallig ook de AM AIR banden aan boord die ik conform de machtigingsvoorwaarden voor zenden geblokkeerd heb. En de hier toegepaste rubber duck is uitermate geschikt voor de betreffende frequenties. Dus meteen ook maar even AcarsD, dat ook gebruik maakt van de soundcard, getest ( voor een korte Nederlandstalige uitleg zie hier en hier, de moeite waard ). Het functioneert uitstekend. Even omschakelen van 144.800 MHz 'FM' naar 131.725 MHz 'AM' en het werkt. Er hoeft niet opnieuw afgeregeld te worden. Wel is het belangrijk dat je de volumeindicatie '25' in dit programma niet overschrijdt.

Hieronder het PC1L-2 Digipeater Users Resultaat, afkomstig uit DB0ANF, stand per 140908. Voor een resultaat per 140909 ( meer specifiek 19&200909 ), de sluitingsdatums, zie hier ( resume ). Bij deze zijn alle betrokkenen uit die periode bedankt voor de medewerking, het was de moeite waard ! Het station PC1L ( experimentele toepassingen ) is inmiddels gesloten, zie hier de leuke results ( resume ). Sinds 080510 ( met PD0HF ) is PC1L-2 soms weer QRV, zie hier. Tot slot, de I-Gate is uitsluitend QRV met de SSID -10 ( conform de nieuwe richtlijnen ). Klik hier voor PC1L-10.


VOLGFUNCTIE INTERNET

Een volgmogelijkheid voor PC1L-9/11/12 ( van aprs.fi ), respectievelijk auto/vliegtuig/auto. Voor als er eens een keertje sprake is van enige activiteit hi ((-,O)) .. Het volgen geschiedt volautomatisch maar je kunt zelf in/uitzoomen en nog veel meer indien je dat wenst. Daartoe moet je wel de muisaanwijzer op de kaart brengen. Opmerking : de PC1L-11 link werkt alleen in een periode dat er ( recentelijk ) gevlogen wordt / werd. Idem voor PC1L-9.

Als je goed gelezen hebt weet je waarom de SSID -9 en -12 beide een auto kunnen betreffen, -11 betreft een vliegend object.

http://aprs.fi/?call=pc1l-12&mt=hybrid&z=14&timerange=3600&_s=ss_call

http://aprs.fi/?call=pc1l-11&mt=hybrid&z=14&timerange=3600&_s=ss_call

http://aprs.fi/?call=pc1l-09&mt=hybrid&z=14&timerange=3600&_s=ss_call

TOEGEPASTE 'APRS' ANTENNES

Dit hoofdstukje is iets uitgebreider dan de andere in verband met het belang van een juist gekozen antenne bij aprs. Dit vanwege de toegepaste ui mode ( geen bevestiging ontvangst ).

Radiozendamateurs gebruiken diverse vormen van polarisatie, bijvoorbeeld horizontaal, verticaal, en circulair : te weten lhcp en rhcp. Welnu, aprs signalen zijn verticaal gepolariseerd. Verder worden er door radioamateurs vele soorten antennes zoals rondstralers, beams, schotelantennes etcetera gebruikt. Voor mobiele aprs toepassingen wordt een verticale rondstraler gebruikt omdat deze vanwege het specifieke karakter van de aprs mode een vereiste is, het beste werkt. In het horizontale vlak ( het azimuth betreffende ) moet de antenne over 360 graden zoveel mogelijk dezelfde gain brengen. Dat is makkelijk te checken door eens in een kleine cirkel te rijden en te kijken op je s meter als je bent afgestemd op een digi met een op de testlocatie heersend constant signaal. Dat betekent dus dat ongeacht de rijrichting en bochtenwerk er een gelijkblijvend signaal van en voor de digi beschikbaar is als je rondstraalkarakteristiek in orde is. Als er ( te ) veel richtwerking is, dan is de kans groot dat de digi je op een bepaald moment niet meer 'ziet', niet meer ontvangt, bij het volgen van een bepaalde koers en als de afstand alweer wat groter is. Omdat het hier ax25 packet radio in ui mode betreft wordt die info ook achteraf niet meer opgevraagd en kan als verloren worden beschouwd. Er treedt dus een hiaat in de verwerking van de geografische informatie op ! Op de kaart ( tracking mode ) lijkt het voertuig dan soms een vreemde of zelfs onmogelijke route te volgen. In de praktijk valt het meestal wel mee, als er bij richtwerking bijvoorbeeld in noordelijke richting rijdende de digi je met s5 ontvangt, dan zal, als de richtwerking bijvoorbeeld 6 dB verschil oplevert in de hier actuele rondstraalkarakteristiek, de digi je met s4 ( of s6 ) ontvangen bij het rijden in zuidelijke richting. Het is maar een voorbeeld, het hoeft niet perse een zuidelijke richting te zijn. Met andere woorden, de digi ontvangt je dan nog steeds. Niets aan de hand. Ben je nu echter wat verder van die digi verwijderd dan wordt het natuurlijk wel kritisch. Voor een /AIR station geldt uiteraard iets dergelijks, als ik bijvoorbeeld in een cirkel vlieg dan is het zeer goed te noemen als de actuele digi tijdens deze manoeuvre steeds eenzelfde, constant signaal ontvangt van ons vliegtuig.

Opmerking : behalve het azimuth is ook de elevatie soms van belang. Als de digi of juist het aprs station zich aan boord van een vliegtuig of een ballon bevindt. Je zou kunnen spreken van een uplink ( geen downlink in het tweede geval hi ) maar dit terzijde. Voor het normale aprs gebeuren valt dit buiten beschouwing.

Sommige antennes heb ik voor de betreffende werkfrequenties, te weten 144.800.0 en 430.512.5 MHz speciaal getuned, de swr word doelbewust zeer laag gehouden om het transmissie systeem op de werkfrequentie 'gesloten' ( dicht ) te houden. Er is dan een minimale existentie van staande golven en een maximale storingvrijheid te bereiken. Dit tunen heeft alleen maar zin indien de betreffende antenne daar zelf geschikt voor is. Maar goed, zo kunnen meerdere systemen in je mobiel tegelijkertijd meer storingvrij werken of is het gebruik van een low pass filter echt zinvol. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor aprs maar voor alle toepassingen. Je kan zo een qso voeren met behulp van een tweede zender in dezelfde, of een andere, band. Overigens moet het zinvol zijn om een antenne te tunen. Dat is het geval indien je naar de ontwerpkarakteristieken 'toewerkt'.

Opmerking : de Sirio antenne, de SMA4, een solide 100 Watt 1/4 lambda type, geen spoelen, stalen stralerdeel, vleugelmoer ( en toch lage SWR waarden ), een degelijke en waterdichte voet ( dv, S of SL type ) en spotgoedkoop. Het SMA4 S type is geschikt voor VHF, SMA4 SL voor UHF, je hoeft bij deze laatste dan alleen maar de straler verder in te korten. Er is hier niets anders over te zeggen ( schrijven ) dan dat deze antenne erg robuust is, niet zwiept ( flutter ), en in elektrisch opzicht precies doet wat een kwartgolf natuurkundig gezien doen moet. Het is een erg stabiele antenne en niet verprutst door allerlei mogelijke en onmogelijke toevoegingen.

Alvorens te continueren eerst enige GSM fotootjes. Hieronder zie je de Sirio spriet, een beetje onduidelijk misschien. De rechterfoto toont de spriet in detail ( basis, met de vleugelmoer ) naast de magneetvoet.

Hieronder de binnenzijde van de achterklep van de Ford Escort : de gemonteerde 50 Ohm VHF connector van de dv voet ( S type ). De connector bevindt zich op de foto achter de oranje kabel. De boring van 19 mm is na het doorvoeren niet of nauwelijks te zien, het past zeer nauw. Zo perfect dat wegkrassen van lak niet nodig was. Na een typisch Limburgs gebruik, het in het vooruitzicht stellen van een fijne vlaai, hebben twee monteurs van een niet nader te noemen Ford Dealer in Beek - Geleen net werk geleverd. Overigens raad ik ten aanzien van aprs mode niemand aan om de antenne ver naar achter te monteren. Nadat het experiment voltooid is, komt er een geheel ander type antenne, die hier wel op zijn plaats is. De Sirio spriet verhuist dan naar een definitieve plaats.

Continuering van het verhaal. De gain is echter iets minder dan van 1/2 en 5/8 lambda antennes. Maar het verschil is veel minder dan een s punt. Mocht je s meter bijvoorbeeld als verschil aangeven 3 s punten ( en dat kan voorkomen ) dan is er ergens iets heel erg mis hi hi. De SWR in het voetpunt ( ! ) is laag na het tunen en zeer stabiel, gelijkblijvend voor die frequentie. Monteer je deze antenne 'centraal' ( wat sterk aanbevolen wordt ) dan is de rondomgevoeligheid overal gelijk of nagenoeg gelijk. Maar ook achter op de kofferbak werkt het zelfs nog redelijk, althans qua optredende SWR waarde. Echter een kwartgolf type kan je het beste altijd zo hoog mogelijk monteren. Ik heb wat geexperimenteerd met een antenne helemaal achter op de auto en het richteffect is dan zo sterk dat bij enige afstand tot een digi en bij een bepaalde koers deze digi je niet 'ziet'. Het eindeffect is bijvoorbeeld een lange lijn tussen twee punten, het heeft nog maar weinig te maken met de werkelijk gevolgde route.

Opmerking : er zijn ook antennes met verlengspoel. De gain heeft een verband met ( is gerelateerd aan ) de lengte. Echter het deel dat de spoel voor zijn rekening neemt ( virtuele lengte ) doet niet mee voor wat betreft deze gain.

Opmerking : iemand had mij gevraagd om over de spertop iets uitgebreider te zijn. Bij deze, zie hieronder ! Bij geen interesse gewoon overslaan. Natuurlijk hoef je voor een APRS toepassing niet speciaal een spertopantenne te gebruiken. Maar juist vanwege het feit dat het zo'n bijzondere antenne is en ik deze ook gebruikt heb voor het APRS home station en ook als mobiele toepassing ( 70 cm APRS experimenteel /M en 23 cm ATV experimenteel /M en /AIR ) vind je hieronder enige ervaringen voor hun die het mogelijk interesseert.

Voor het maken van de GSM fotootjes is de betreffende antenne hier even in een magneetvoetje geschroefd.

De straler van een spertop valt in de categorie halvegolf. Deze 'natuurlijke' antenne behoeft geen tegencapaciteit van een autodak. De antenne is volledig zonder toevoegingen ( geen spoelen en condensatoren ). De 'sleeve' ( coaxiale pijp ) verhindert ( 'sperr' - sperrtopf ) HF op de buitenkant van de coax. De straler ligt op aardpotentiaal. Bij zorgvuldig bouwen en afregelen is de afstraling in het verticale vlak mooi schijfvormig en azimuthaal ( dus het horizontale vlak betreffende ) zuiver cirkelvormig. De impedantie in het voetpunt kan 50 Ohm bedragen binnen 1 %. Bij een normaal ingestelde ( adjust forward / reflect ) SWR meter zijn geen meetbare staande golven aanwezig. De inductieve en capacitieve waarden in dit systeem zijn gelijk. In het voedingspunt existeert de zuivere antenne weerstand Rs. De antenne is opvallend ongevoelig voor objecten in de omgeving. De antenne is redelijk breedbandig ( zelfs geschikt voor ATV ). En het is een erg leuke antenne ter beoefening van de digitale APRS mode. De centrale binnengeleider loopt door de coaxiale pijp en komt aan de onderzijde weer tevoorschijn en is dan elektrisch neutraal.

Dit elektrisch niet actieve deel is met voordeel bruikbaar voor montage in bijvoorbeeld een raamklem van een auto. Zie de foto. Je hoeft geen massa verbinding te leggen naar je autodak of welk punt dan ook.

Echter, deze antenne is geen aanrader voor de aspirant zelfbouwer. Behalve de vereiste nauwkeurigheid ten aanzien van de constructie zijn er drie kritische ( afregel ) punten, gevormd door het stralerdeel boven de coaxiale pijp, het deel erin en de hoogte van het verbindingspunt tussen chassisdeel en straler, gemeten vanaf de onderzijde van de pijp. Je hebt na de bouw wel een erg stabiele en duurzame antenne.

Veel mensen denken zeer ten onrechte dat deze antenne een equivalent is van de J antenne. Niets is echter minder waar. De J antenne is juist met zeer veel fantasie een equivalent te noemen van de spertop. Hij is ontworpen door een vindingrijke om in de tijd dat er overal, tot op straat toe, UKW FM dipolen te vinden waren. Dat was tijdens de opkomst van de kabel en zelfs al ervoor. Met een ijzerzaagje of iets dergelijks kon nu uit deze dipool zeer gemakkelijk een 2 meter antenne gemaakt worden. Na de bewerkingen heeft de nieuwe antenne een J vorm, vandaar de naam. Even een coaxlijntje eraan en klaar. Een werkje van enkele minuten. Qua materiaal is iets dergelijks ook van toepassing voor een 2 meter spertopantenne : een afgedankte fietspomp met stalen cylinder is uitstekend basismateriaal. Het verschil met de J antenne is echter dat het nu een zeer goede antenne oplevert met perfecte, bijna ideale karakteristieken. Goed, de J antenne is met veel fantasie een equivalent te noemen. Maar het is allerminst een rondstraalantenne, de stub ( hoe kan het ook anders ) straalt zelf ook mee met desastreus gevolg. De aanpassing is veel en veel slechter dan bij de spertop. Men kan zich dus zorgen maken als radiozendamateurs ( dit zijn mensen met een licentie ! ) nieuw materiaal halen om een J antenne te gaan bouwen. Dat is niet de bedoeling bij dit ontwerp. Maar slechts de modificatie, ombouw van UKW dipool naar J antenne.

Over de robuustheid. Enige jaren geleden was er een blikseminslag in een van de antennes als boven beschreven, ingezet als home antenne. Op het moment van inslag was via deze antenne een 9k6 packet radio station PA3GJE-2(5) actief. In huis was een televisie gesneuveld die niet eens aan stond en enige lampen. De spertop en alle apparatuur ( ook de modems en de monitoren ), erop aangesloten, waren 100 % OK. Ook na langere tijd geen verborgen gebreken. Verklaring : de straler is vanwege de constructie erg degelijk doorverbonden met de coaxiale buis, er is een zeer goede elektrische verbinding. Er trad geen potentiaal verschil op tussen de centrale pin en massa van het antenne chassisdeel. Waarschuwing : bij kwart golf antennes, en vele andere typen ontbreekt de bovenbedoelde 'DC' kortsluiting ! Dan kunnen er hoge spanningen ( static ) optreden.

Tot slot, via het neutrale straler draadeinde aan de onderzijde kan je een dikke draad naar aarde voeren indien gewenst. Echter, advies ( ! ) bij onweer 'alles' eruit ! Ook nog vermeldenswaardig : de effecten van bepaalde elektromagnetische velden ( zoals bij onweer ) worden door spertopsystemen sterk gedempt. Aan de uitgang van de antenne is het opvallend 'rustig'. Er staan ook geen hoge spanningen ten gevolge van static over de antenne aansluiting. En dat merk je tijdens de ontvangst ! Die is meer storingvrij dan met een ander type antenne.

COAXLENGTEN EN MOBIELE ANTENNES

Nog iets betreffende coaxlengten bij mobiele antennes. Ter voorkoming van foute interpretaties bij misaanpassingen. Een specifieke kabellengte kan verhinderen dat je zendereindtrap een 'foute' impedantie zal 'zien' ingeval van een antenne met een ongebruikelijke aanpassing. Heb je bijvoorbeeld coax met een verkortingsfactor van 0.66 en is je werkfrequentie 144.800 MHz dan is een halve golf elektrische lengte circa 1035.9 mm en je halve golf coaxlengte ( fysieke lengte ) is dan circa 683.7 mm. Dit betekent dat er precies 180 graden doorlopen wordt. En dat betekent weer dat er aan het eind van dit stukje kabel een exacte copie van de amplitude waarden zal optreden als aan het begin ( verminderd met het kabelverlies ). Ook bij misaanpassing tussen kabel en antenne.

Stel de lengte bedraagt precies meerdere aantallen halve golven, dan meet je weer de juiste momentele amplitude waarden, optredend in de antennevoet verminderd met het kabelverlies ( negatieve gain of gain loss ). Is echter de coaxlengte niet gelijk aan een halve golf ( of geen veelvoud ervan ), dan zullen de amplituden in het meetpunt niet gelijk zijn aan de oorspronkelijke. Er treedt impedantietransformatie op. Dit verschijnsel treedt op bij misaanpassing tussen kabel en antenne. Je zenderuitgang zal nu andere waarden zien ( als het goed is ).

Bij fabrieksantennes wordt vaak een bepaalde lengte coax bijgeleverd. Meestal betreft dit geen halve golf of veelvoud. Je meet dan aan het uiteinde een andere impedantie als aan de voet van de antenne ( als er geen match is ). Soms ook is de kabel juist afgepast. Aan het eind is de impedantie dan toch meetbaar. Bij zelfbouw antennes echter, zie je af en toe ongehoord afwijkende impedanties ten aanzien van het nagestreefde antenne diagram ! Met de coax kabel truc wordt dan wel eens ( meestal per ongeluk ) de impedantie waarde aan de zenderkant redelijk gehouden. De gewenste, getransformeerde impedantie, moet precies bij de zendereindtrap optreden.Overigens treden er bij serieuze vormen van mismatch flinke verliezen op en kunnen er ongewenst hoge spanningen existeren die slecht zijn voor de zender.

Stel, je werkt met een kabel van 5 meter lengte op 144.800 MHz. Het betreft dan ongeveer 7.3 veelvouden. Dit komt overeen met circa 56.4 graden. Teken eens een sinus ( dus over 360 graden ) en bezie het punt 56.4 graden, het spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting, dacht ik zo.

Opmerking en waarschuwing : ondanks het feit dat in bovenstaande ten aanzien van de aanpassing aan de zenderkant een bepaald resultaat bereikt wordt, is het systeem niet 'dicht'. De optredende staande golven zijn gewoon aanwezig in het systeem ! Het beste is uiteraard een antenne gebruiken die in het voetpunt van nature een juiste aanpassing mogelijk maakt ( met een lage SWR ), onder de specifieke ( werk ) omstandigheden. Dan wordt tunen zinvol.

Mocht je bovenstaand verhaaltje als niet juist zien : respons naar pc1l@veron.nl

EEN MOBIELE SPERTOPANTENNE

Tot slot met betrekking tot de spertop, eventueel toe te passen als ATV ( en zelfs als mobiele 70 cm APRS ) antenne, nog enige info. De spertop kan als mobiele ATV antenne ingezet worden. De 23 cm uitvoering heeft een nogal stealth karakter voor satellieten in het zenith vanwege de schijfvormige afstraling in het verticale vlak, maar dit slechts terzijde. Je ziet hier de tuned spertop ( in dit geval gemaakt van gaspijp ) klaar voor gebruik in de auto, geheel compleet met coax, SMA connectors en raamklem. Afgeregeld voor 1280 MHz.

BEREKENING EN BOUW VAN EEN SPERTOPANTENNE ..... JAVASCRIPT

Deze antenne ( hier dus bedoeld voor mobiele toepassingen ) is nogal robuust gekozen waardoor de 'slankheidsgraad' ( verhouding tussen toegepaste golflengte en diameter van de straler ) een relatief lage waarde bereikt. Daardoor is de verkortingsfactor V dan ook aanzienlijk. De diameter van de straler is weer afhankelijk van de binnendiameter van de coaxiale pijp ( hier een gasbuisje ). Dus bij een ontwerp moet er even met al die parameters rekening gehouden worden ! Vooral bij het afwijken van de 'standaardwaarden' zoals in dit geval wordt het wel iets minder gemakkelijk. Voor hen die eens een spertopje willen bouwen heb ik een korte bouwbeschrijving met een JavaScript samengesteld, zie hier .. direct naar het JS gaan kan ook, zie hier

Een opmerking. Omdat niet alle gegevens bekend zijn werkt het JS als het ware met benaderingsformules. De eerder beschreven nauwkeurigheid wordt benaderd. Door middel van instellen en afregelen kunnen toch goede results behaald worden.

NOG ENIGE ZAKEN VOOR MOBIEL GEBRUIK NAAST HET APRS .....

Omdat het voor sommige ATV zenders beter is om te werken met een eigen maar ook nauwkeurige en stabiele spanning zonder ups en downs ( te denken aan de boordspanning ) is voor gebruik in de auto een High Efficiency Linear Regulator toegepast, hier de LT 1086 CT 5. Voor /AIR toepassingen wordt een ander systeem gebruikt, gebaseerd op 'externe' sealed accu's. Er wordt dan geen gebruik gemaakt van de vliegtuigboordspanningen. De LT 1086 CT 5 is een 1.5 A type, dus achter de ATV zender kan nog een kleine lineaire versterker worden geplaatst.

Even inbouwen in een 'apothekersdoosje' ( met dubbele bodem hi, let wel op het materiaal, dit moet warmtebestendig zijn ) en klaar .....

Voor de andere noodzakelijke spanningen zoals de camera ( 4.75 Volt ) en de LCD monitor ( 12.00 Volt 10 % ) heb ik enige 'Conrad printjes' gebruikt ..... ( met de LM317T ).

Opmerking : soms heb ik deze ( wat grotere ) mobiele ATV zender mee. Hier is alles intern geregeld met betrekking tot de spanningen. De 18 Volt accu is ingebouwd.

JWX ANTENNE

Opmerking : de JWX antenne, een raamklem dualband type. Ik heb deze in gebruik voor de portofoon. Indien je eens snel mobiel QRV wil zijn, is deze antenne erg handig. In een mum van tijd heb je de porto samen met deze antenne in je auto ( en er weer uit ).

Net als bij de spertop geldt hier dat je geen massa verbinding hoeft te leggen naar je autodak. De antenne is ( vrij degelijk ) middels een beugelklem op een raampje gemonteerd. Door het raampje even te openen kan de antenne simpelweg weer verwijderd worden. Het antenne ERP verschil tussen rubber duck en JWX antenne is aanzienlijk. Bovendien heb je nu de portofoon antenne buiten je mobiel, wat altijd ten zeerste aan te raden is. Het gebruik van rubber ducks in kleine ruimten, en in het bijzonder in een 'Kooi van Faraday' kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Meer over de interessante JWX antenne, zie hier.

Een wat hogere SWR waarde is geen probleem voor een portofoon die normaal met rubberduck is uitgevoerd. En er treden soms aanzienlijke schommelingen op. De portofoon electronica weet daar raad mee.

Bij de JWX antenne besloot ik nog een kleine modificatie toe te passen waardoor de SWR voor en na de rit precies hetzelfde is. Uiteraard gemeten met stilstaand voertuig. Ook vastzetten in het raam levert steeds opnieuw dezelfde SWR waarde op. De oplossing was simpel maar ook erg effectief. In het voetpunt van de antenne is een mechanisch-elektrische stabilisatie aangebracht. Afregelen op een lage SWR waarde is uiteraard mogelijk vanwege de constantheid ervan. Het resultaat voor een bepaalde auto was hier 1 : < 1.1 .. Let op : het betreft de waarde aan het uiteinde van de coax !

Bij wijze van experiment heb ik enige tijd de gemodificeerde 'JWX' als APRS antenne ingezet ( op 144.800 MHz ). De results waren verrassend goed ! Er was minder richtwerking als verwacht en de gain was ( dus op VHF ) prima !

BESLUIT

Wil je meer weten dan vind je veel informatie elders op internet of via de links in deze site.

Dank aan Arno PE1ICQ en Tjalling PE1RQM voor de verhelderende antwoorden op mijn vragen tijdens de inwerkperiode. Aan Leni van DileOnLine vanwege het geduld en klantvriendelijkheid ( in verband met speciaal verzoek om een bepaald type antenne, die hier uiteindelijk in perfecte staat is aangekomen ).

Na al die GSM fotografie en om het af te sluiten kon onderstaand fotootje er ook nog bij.

Ik wens de lezer, hoe dan ook, veel suc6 met de hobby. Leon PC1L ((-,O)).

HET LIJSTJE

Met opzet zijn de verklaringen hieronder beperkt gehouden.

1k2 1200 baud
9k6 9600 baud
aprs
automatic positioning reporting system
azimuth aanduiding in het NOZWN vlak, bijvoorbeeld 90 graden azimuth is pal Oost, azimuth waarden van 0 tot 360 ( 0 ) graden
beam richtantenne, ook : straal, bundel
callsign
de stations roepnaam, identificatie
circulaire polarisatie hierbij treedt er een draaing van het signaal op, zie ook lhcp en rhcp
cluster een netwerk via internet en deels ook radiografisch geregeld, meldingen over bijvoorbeeld satellieten kan je zo ww doorgeven of ontvangen, het werkt erg effectief mede vanwege de mogelijkheid tot het gebruik van vele filters .....
collissions 'botsing' van packets
down
, downlink zenden vanaf de satelliet of een object /air op de betreffende frequentie
down zijde betreffende de zendkant van het satelliet station of object /air
erp
effective radiated power, effectief uitgestraald vermogen van de antenne
fix te zien door een bepaald knippertempo van de LED.
fm frequentie modulatie, moderne vorm van het moduleren van een draaggolf
getuned
, tunen fijnafgeregeld, het fijnafregelen, op 'maat' maken
gps global positioning system
gpsmuis GPS unit, ontvanger met ingebouwde, gevoelige GPS antenne
hi hiermee geeft men onder andere aan dat men ergens blij of tevreden over is
home made ( t ) huiswerk, zelfbouw betreffende
iss International Space Station
ledgedrag er zijn enkele mogelijkheden :

1- LED uit : de set kan niet op zenden overschakelen, bijvoorbeeld tengevolge van extreem druk traffic of fout adjust van de analoge squelch in de KF-163
2- LED gedurig aan : de tracker is aangezet maar ontvangt geen data, de GPS muis is bijvoorbeeld niet aangesloten
3- LED knippert, is meeste tijd uit : GPS is ( nog ) niet gelockt
4- LED knippert, is meeste tijd aan : GPS is gelockt, systeem werkt naar behoren

low pass filter
laag doorlaat filter laat een signaal met een bepaalde frequentie door maar bijvoorbeeld niet de derde harmonische ervan
lhcp left hand circularly polarized, linksomdraaiend, betreft electrisch veld
monitoren, monitoring het volgen of observeren van ( bepaalde ) radio signalen en geografische posities
om old man, radiozendamateur
packet digitale communicatie vorm via radio, meestal door zendamateurs toegepast, de toevoegingen ax25 en 1k2 of 9k6 geven respectievelijk iets aan over de vorm ( de uitvoering ) en de snelheid ( de baudrate ) ervan
params toegepaste parameters in het packet radio gebeuren
pile up erg veel stations tegelijkertijd aanwezig .....
polarisatie zie circulaire, horizontaal, verticaal
rhcp
right hand circularly polarized, rechtsomdraaiend, betreft electrisch veld
shuttle ruimteveer, pendel
s meter geeft de sterkte van het ontvangen signaal aan, veel s meters geven niet precies de juiste ontvangen signaalwaarde aan maar wel de veranderingen in zo'n signaal, je kunt vaak uitstekend een verzwakking of versterking constateren
spacecommunications verbindingen via radio met objecten in een baan om de aarde
swr
standing wave ratio, staande golf verhouding, dit is de verhouding tussen heen en terugkomende, verzonden en gereflecteerde golven in het transmissie systeem, hoe kleiner de waarde van de staande golven, hoe beter, staande golven worden veroorzaakt door stootpunten, dat zijn punten in een transmissie systeem waarbij in mindere of meerdere mate reflecties optreden
tcm3105 een tijd geleden een erg populair modem IC bij radiozendamateurs, ook bekend van het baycom modem
transponder
systeem waarbij meerdere stations tegelijkertijd op verschillende channels kunnen werken
trx tranceiver, zender en ontvanger
txdelay de tijd tussen het inschakelen van de zender ( via de PTT ) en het daadwerkelijk verzenden van informatie ( data ), zo kan gewacht worden totdat de carrier stabiel is geworden, ook bij gebruik van een relais is deze param soms belangrijk, in het aprs net is de txdelay niet zeer kritisch omdat de eisen voor de hier gebruikte zendereindtrappen niet extreem hoog liggen ( in tegenstelling tot het 'highspeed' packet radio op de hogere frequenties waar de in te schakelen carrier bij voorkeur zeer snel moet stabiliseren : hier heb ik zelf wel gestreefd naar een txd = 0 of 1 wat erg prettig werkt als het goed gaat, ON5VL was in staat om dat aan te kunnen, soms, hi :-), iedereen tevreden, hoe sneller hoe beter, maak je txd waarde in een aprs net echter niet te klein, ook al heb je een ultrasnelle carrier start, want veel digi's werken hier ( nog ) met een analoge squelch ..... dat valt dus alweer mee
qso contact tussen zendamateurs via radio
qrp laag vermogen betreffende
qrv beschikbaar, operationeel, standby
qsl kaart betreft bevestiging verbinding
qth locatie waar men qrv is, woonplaats
qth locator code die een bepaalde zone, area aangeeft, geografische positie, een radio operator weet vaak meteen 'waar het is', of kan het snel opzoeken
ui ax25 betreft packet radio volgens het ax25 protocol, ui mode betreft het verzenden en ontvangen zonder bevestiging ontvangst
up, uplink zenden naar de satelliet of een object /air op de betreffende frequentie
up zijde betreffende de zendkant van het aarde station
utc gmt, de greenwich mean time
verticaal niet draaiend, constant verticaal blijvend
werken zenden ( en ontvangen ), bijvoorbeeld werken over een satelliet
ww wereldwijd
x-tal kristal, bepaalt de werkfrequentie van je uitzending, houdt de frequentie stabiel