Have a nice day!

Mijn Opel Vectra

Type A2 Hatchback

Bouwjaar 1995

Laatst bijgewerkt op 11 juli 2013



Voordat de Vectra kwam.

De brommers en eerste auto-ervaringen


Morris minor

T
oen ik 16 werd mocht ik de oude brommer hebben van mijn vader. Die had namelijk een paar jaar eerder zijn rijbewijs gehaald en eindelijk, na een jaar of wat, een auto gekocht.

Dat was een Morris Minor. Zo een, maar dan 2-deurs. Helemaal rot en er zat niet eens verwarming in!

Hierin heb ikzelf, als jochie van 13, 14 jaar oud, vele malen gereden achter ons huis: een smal pad helemaal af rijden en dan noodgedwongen weer terug in zijn achteruit omdat draaien niet kon. Bleek later erg handig bij de eerste autorijlessen.

Na een jaartje volgde er nog zo'n zelfde wrak.





Ford Taunus 12m 1958


T
ot er een Ford Taunus 12M, bouwjaar 1958, kwam. Stuurversnelling en een 3-bak. Radio? Nee, die zat er niet in. Maar wel verwarming! Man! Wat een luxe!
 
Ook daar heb ik, nu op de openbare weg, vele kilometers mee gemaakt. Gingen mijn ouders 's avonds op visite, "mocht" ik mee om 's nachts terug te rijden. Kon mijn vader zijn borreltje drinken. Toen ik 15 was viel mijn vader een keer onderweg van Rotterdam naar Ewijk in slaap en reed zo van de weg af. Toen heb ik het stuur overgenomen en zijn we toch nog veilig thuis gekomen.
De onze was een soort van gebroken wit met een rood dak.
HMW Centro










D
ie brommer was een oud ding, een "Centro" met een "HMW"-motorblokje, 2-versnellings en een kapotte koppeling, en ooit nieuw gekocht bij Willy van Gent in Rotterdam.
 
Het was precies zo'n brommer als de linker brommer op de foto, alleen was de mijne cremekleurig.
Het frame was erg slap, dus de brommer reed niet echt lekker.
Maar ja, men kijkt een gegeven paard niet in de bek. 







E
en jaar later kocht ik een "NSU Quickly". Waar de Centro nog dik 55 km/u liep ging de NSU niet harder dan 43. Maar binnen een paar maanden was dat drastisch veranderd! Met ijzerzaag, schuurpapier, een handboormachine(!) en een assortiment ijzervijlen had ik de NSU al snel supersnel. Ruim 75 km/u liep dat ding toen, en helemaal zonder onderdelen te vervangen. In de eerste versnelling liep hij 47! Hieronder een foto van een soortgelijk exemplaar.
Nsu Quickly


Nadeel was wel dat ik de brandstof zelf moest mengen, want standaard 2-takt benzine, daar liep hij niet meer op: de compressie was veel
te hoog, dus mengde ik superbenzine met Castrol Racing 2-takt olie, de olie die zo lekker ruikt.

De versnellingsbak was er een met rechte tanden en het gevolg van de grote krachten resulteerde in een jaar tijd in het vervangen van de primaire overbrenging en 2 maal de eerste versnelling. Ook de koppeling en twee kettingen waren in no-time versleten. Ik was met dit gekke ding wel de snelste op ons dorp!






DKW HuMMel TS
En weer ruim een jaar later kwam de volgende, want de NSU was echt afgeragd. Ook, omdat ik gezakt was voor mijn rijbewijs en ik toch wel vervoer wilde. Dit keer een "DKW Hummel TS". Op de foto een originele, maar de mijne werd helemaal "gechopped".


Ik reed dus al een "chopper" voordat "Easy Rider" in de bioscoop verscheen. Ook deze werd opgevoerd, maar nu wèl met een gekocht opvoersetje.

 
Toen ik mijn eerste autootje kocht na het behalen van mijn rijbewijs ging de DKW naar mijn broers die er samen op naar school reden. Daarvoor had ik hem wel wat "afgevoerd". Met als gevolg dat de DKW met 2 man erop nog altijd dik 65 km/u haalde tegen de wind in.
 
Later verkocht ik de brommer aan een buurjongen die er mee wilde crossen.
Ik waarschuwde nog voor de brute trekkracht, maar de eerste de beste keer dat hij er mee weg wilde rijden ging de DKW er alleen vandoor en lag hij met zijn reet op de weg de DKW na te kijken!


Rijbewijs en Koninklijke Marine

Hr. Ms. Noordbrabant




I
n december 1968 ging ik voor de eerste keer op voor mijn rijbewijs. In Amsterdam, en op de dag nadat ik daar de opleiding had afgesloten voor telegrafist bij de Koninklijke Marine. Door enorme stress zakte ik als een baksteen. Dat was op een zaterdag. De maandag erna was ik geplaatst op Hr. Ms. Noord Brabant, een A-klasse onderzeebootjager waarvan hiernaast een afbeelding.









T
wee jaar later, januari 1971, na flink wat lessen in Leiden en omgeving (ik zat op Marine Vliegkamp Valkenburg) ging ik voor de tweede keer op, en toeval: op de dag nadat ik er vertrok voor de korporaalsopleiding, en weer op zaterdag. Deze keer slaagde ik, met lof!
De maandag daarop zat ik in Den Helder. Daar werd ik verliefd op een Eend.

Hr. Ms. Van Nes






N
a de voltooiing van de opleiding voor korporaal telegrafist werd ik geplaatst op Hr. Ms. van Nes, de F805, en nauwelijks een jaar later op een zusterschip, de Hr. Ms. van Galen, de F804, en maakte toen, in 1973, een wereldreis van 7 maanden.

De "race-eend" was toen al vervangen door de Scaldia 408.

En die werd, direct na thuiskomst, op zijn beurt weer vervangen door mijn eerste nieuwe besteleend, de AK 400 met verlaagd dak, de HB-40-69.





De Race-eend


Mijn allereerste auto kocht ik dus in 1971. Het was de 2CV-AZAM-6 van 1965 waar ik verliefd op was: het was een zeer luxe 2CV die 
gebouwd was op de techniek van de luxere en sterkere AMI-6 (zie foto rechts).
Die heb ik ook nog gehad, al was het alleen voor de motor.






Het exemplaar op de foto links is dus een AZAM-6, herkenbaar aan de beugelbumper en de extra chroomstrips. Het was een totaal verrotte bak, maar ik heb er erg veel plezier mee gehad: stoplichtsprintjes met gillende banden tegen onder andere een Ford Mustang die ik ook nog won, omdat de Mustangrijder door zijn lachbui niet van zijn plek kwam! 
De AZAM 6 is ook nooit op mijn naam gezet. Toen ik mijn volgende auto aanschafte ging dit exemplaar naar de sloop.

Maar onkruid vergaat niet! Zodoende kreeg de vorige eigenaar een keer een boete die was opgelopen door de man die deze auto van de sloop kocht
, die hem óók niet op naam zette, en er dagelijks mee op en neer van Wijchen naar Utrecht reed! Hij had zijn Azam-6 namelijk total loss gereden en wilde aanvankelijk de mijne gebruiken voor onderdelen. Het werd uiteindelijk andersom.



Bij de bieb kwam ik een boekje over 2CV's tegen met op de kaft een foto van MIJN Azammetje: FU-72-66! Sta je toch even raar te kijken!










De Scaldia 408 Moskovitch



In 1972 werd deze dus vervangen door een tweedehandse Scaldia, eigenlijk een Moskovitch, een Russische auto, maar gebouwd in België. 
Leuke auto. Een verwarming geschikt voor de koudste Siberische winters, hoog op de wielen en een kleine garageuitrusting aan boord, zoveel gereedschap kreeg je meegeleverd bij aanschaf! Zelfs speciale sleutels om de versnellingsbak te demonteren zaten erbij.
Maar na een jaar waren de onkosten hoger dan de aanschafprijs, want ik had de motor moeten vervangen door een ruilmotor, de cardanas en de versnellingsbak vervangen door exemplaren van de sloop, en nog wat kleinere dingen.
Met de Koninklijke Marine maakte ik in 1973 een wereldreis en na thuiskomst kocht ik de volgende auto. De Scaldia ging naar mijn zus en haar vriend. Reden ze van Nijmegen naar Sittard, moesten ze eerst 5 liter olie kopen bij de Hema: waarschijnlijk was de koppakking niet fris meer.



 


De Besteleenden AK-400, lage uitvoering


In januari 1974 kocht ik mijn eerste nieuwe auto: een 2CV AK400, een besteleend dus. Een rode, de HB-40-69. Binnen de kortste keren was hij helemaal bekleed van binnen met zwarte skai en volgehangen met ver- en breedstralers, kastjes, gordijntjes en natuurlijk muziek: toen nog een mono Philips radiootje van 6 watt en een Philips stereocassettespeler van 2 x 6 watt met de toen populaire Blaupunkt bollen: mijn eerst "ICE"!
Het was een lage uitvoering, zoals ze vroeger ook waren.



N
et een jaar later lette een 2CV-rijder niet op en reed ik 'm total loss. Dus kwam er weer een nieuwe, een oranje dit keer, de 83-10-BB. Ook bekleed, maar nu met oude mooie tafelkleden! Was net een bordeel van binnen. Helaas waren een paar jaar later de centjes op en de besteleend stuk, dus moest ik 'm verkopen en brak een lange autoloze periode aan. Die begon in 1979, maar ik had er toen toch 5 jaar veel lol mee beleefd!




De Mitubishi Lancer en de Renault 19 GTS


Na die autoloze periode van 22 jaar kwam er in oktober 
2001 eindelijk weer een auto,een donkerblauwe
Mitsubishi Lancer 1.6, die na ruim een jaar, in november 2002, werd vervangen door een Renault 19 GTS.








Die Renault beviel me steeds minder. Oncomfortabel en veel onkosten.

Toen kon ik, na bijna 2,5 jaar met de Renault, de auto overnemen van een kennis voor een hele schappelijke prijs.



Mijn Vectra.

 


En zo werd ik dus in februari 2005 de trotse en tevreden eigenaar van een Opel Vectra type A2, model hatchback.
Bouwjaar is 1995.

Het was, en is, een prachtige auto. Hij reed altijd heerlijk comfortabel, is ruim en zit prima.


De vorige eigenaar is er dan ook altijd zuinig op geweest en heeft de Vectra altijd vertroeteld.


Dat doe ik dus ook: geen beurt overslaan, regelmatig wassen en poetsen en kleine verfraaiingen en verbeteringen aanbrengen.

Welke? Dat kun je allemaal zien en lezen als je deze pagina verder leest.



Toen ik hem kocht was hij al ruim voorzien van extra's, zoals een schuif/kanteldak, startonderbreker, elektrische ramen voor, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische antenne, mistlampen voor, standaard lichtmetalen velgen, deelbare achterbank, spatlappen voor en achter.
En een trekhaak.


De eerste ingreep was een nieuwe uitlaat, want die er onder zat was lek.


Vervolgens heb ik toen een nieuwe radio gekocht, een Sony Xplod, waar ik mijn MP3 schijfjes in kon stoppen, en een 500 watt versterker om de gekregen subwoofer aan te sturen. Deze subwoofer was er een van Hi-Fonics: 'Power from the Gods'!
Verder zijn toen ook de achterste luidsprekers vervangen door 100 watt Pioneers.
Ik was toen dik tevreden met het geluid!
























T
oen volgde het aanbrengen van een armsteun tussen de voorstoelen.

Man wat rijdt dat lekker!






K
ort erna heb ik de letters van de kofferklep verwijderd.

Zag er veel strakker uit zo.







O
ok een kaartleeslampje en een LifeHammer hebben hun plekje gekregen.
Ik heb er ook een Mr. Handsfree carkit in gezet voor mijn mobieltje. Want veiligheid bovenal!
Later heb ik er een extra 12 volt aansluiting bij gezet, speciaal voor de carkit.
Nu kan de asbak tenminste dicht!
En hield ik een aansluiting beschikbaar voor het geval ik mijn mini-koelkastje meeneem!

















O
mdat de hoezen van de versnellingspook en de handrem versleten waren (zie boven) heb ik die vervangen door rood/zwarte lederen exemplaren.
Rood/zwart?
Ja. Want de stuurhoes was ook rood/zwart en de Vec zelf is ook rood: wel héél erg donker.
(Sorry voor die asbak: die is heel snel hierna geleegd.)
            




















V
ervolgens heb ik de achterste ramen laten tinten met hoge kwaliteit folie.

Maakt de Vec echt "dik"!








E
r was inmiddels ook een nieuw uitlaatsierstuk opgekomen. De oude was een beetje lullig, vandaar. Op de foto's hierboven zie je 'm zitten.
Om de suggestie van een dikke uitlaat niet te verpesten had ik de pijp en de einddemper zwart gespoten, evenals de bevestigingsschroeven van het sierstuk.


Zag er echt goed uit!







T
ijdens het opruimen vond ik nog een nieuwe ruitenwisser voor een Mercedes Sprinter, met 60 cm een flinke jongen! Nou vond ik de achterruitenwisser altijd al een beetje ielig, dus heb ik eens gekeken of die paste. En ja hoor, een minuutje knutselen met een fittingschroevendraaiertje zorgde ervoor dat de grote wisser een flink stuk meer schoonmaakte dan dat kleine ding dat er origineel op zat! Paste perfect!








H
et volgende wat er aangebracht werd waren de windgeleiders bij alle ramen. Ziet er netjes uit!

De windgeleiders zijn super! Met  het raam op een kiertje zijn beslagen ramen binnen minuten weer droog, en je hebt geen last van irriterend gebulder vlakbij je oor. Het geluid is stukken minder. En waar andere windafwijzers nog wel eens voor andere herrie zorgen is daar bij deze geen sprake van! Een aanrader! Zie voor leverancier onderaan deze pagina.





Deze GT-spoiler kocht ik op Marktplaats. Voor 17,95 had ik hem thuis.

Voor een aardig bedrag werd hij geschuurd en gespoten.
De eerste poging om hem te monteren bleek na een dag niet succesvol. Dus werd de spoiler weer verwijderd en vervolgens met kit gemonteerd.
Nu zit hij als een huis en ziet de Vectra er weer iets sportiever uit.



Ik ben er erg tevreden mee.

En hier de foto's van de gemonteerde spoiler!





T
egelijkertijd had ik andere, tweedehands velgen gekocht.
Deze zijn er net voor de meeting in Oss (2007) opgezet.
En hier zie je de velgen zitten! Staan echt goed en waren voorzien van Pirelli Zero Nero's.
Maatje 205/45/16.





























Met dank aan Mark-i500 voor de foto's!


E
n dan heb je de letters nog van de kofferklep. En je hebt wat spulletjes. En natuurlijk de twee "VECTRA-TEAM.NL" nummerplaten, toen nog zonder tussenstreepje.
Wat doe je d'r mee.
Nou, die lagen op mijn oude hoedenplank! Niet los natuurlijk, want bij een hatchback gaat de hoedenplank mee omhoog, dus leg je het los neer dan valt alles naar beneden en is het elke keer opnieuw een zooitje.

Daar had ik het volgende op gevonden: koop voor enkele euro's een halve meter zelfklevend klittenband. Gebruik de haakjeskant. Knip er niet te grote stukken van en plak die aan de onder- of achterkant van de spullen die je op de hoedenplank wilt. Soms is een heel klein stukje al genoeg, zoals bij de letters. En tot slot "plak" je het op de hoedenplank. Verwijderen is altijd mogelijk en je beschadigt niks.

Kijk maar eens hoe ik het toen gedaan had:










TIP!
Is bij jouw hatchback de hoedenplank vooraan doorgezakt en/of gebroken?
Met een latje en een paar schroefjes is dat zó verholpen. Even met een viltstift de schroefjes zwart maken en je ziet er niks meer van. Heb ik ook gedaan.












E
n toen konden we stickers kopen van ons team.

Dus besteld en de eerste kwamen er op!


























Mooi hè! De grote op de achterruit zat er een poosje later ook op.
Intussen weer een wijziging! Ik zag het voor het eerst bij Crazybertje. Koplampen waarvan het overbodige chroom zwart was gemaakt. Schitterend vond ik dat! En het werd een lang gekoesterde wens. Alleen kwam het er maar niet van. Tot ik op Marktplaats een stel koplampen vond die al zwart gemaakt waren. Voor een schappelijk prijsje kwamen ze in mijn bezit. Er zat ook een schakelaar bij voor electrische hoogteverstelling, dus dat heb ik nu ook!
 
Zie hier het resultaat:
Vectra koplampen
Vectra koplampen
Vectra koplampen
De originele koplampen heb ik kunnen verkopen, zodat deze modificatie mij uiteindelijk maar 15 euro heeft gekost.


Helaas hebben uitlaten ook niet het eeuwige leven.
En hij was dan ook hoognodig aan vervanging toe.
Dus hadden we een nieuwe tussendemper
besteld met een Sebring einddemper.
Hij werd door mijn monteuse gemonteerd. De middendemper was echter nog zo goed dat die toen niet is vervangen. Scheelde weer in de kosten!

En monteuse ja. Want die bestaan ook. Ze heet Marga, is de dochter van de caféhouder waar ik kom en werkt onder de naam "Entramado". Mijn Vectra wordt door haar uitstekend onderhouden! En niet duur!


Hij zit er mooi onder! Precies zoals ik het wilde, dus niet onder de bumper vandaan stekend.
En het geluid is donker en beschaafd. Naar het schijnt verandert de klank nog enigszins na verloop van tijd, maar ik ben nu al zeer tevreden!

Hoe de uitlaat onder de wagen staat zie je hieronder:



Omdat er inmiddels een minikoelkastje en een navigatieapparaatje bij waren gekomen kwam ik een 12 voltaansluiting tekort. Dus moest er een oplossing komen.

En dit is het geworden:

Ik heb de 12 voltstekker eraf geknipt en de kabel netjes op de aansteker aangesloten.
Nu kan ik voortaan ook de sigarettenaansteker op zijn plek laten zitten.

Vectrafolders







I
k heb ook een aantal mooie folders over de Vectra op de kop getikt.
O.a. 3 originele brochures die je bij de dealer kon krijgen en een Autotheek-Special over de Vectra.















T
oen kon ik een Kamei-grill overnemen. Tweedehands, maar als nieuw.

Die grill van Kamei zat er snel in.
Staat erg goed tussen de zwarte delen van de koplampen. De grill verbindt zo heel mooi de koplampen met elkaar.





Ik vind het schitterend staan!






D
e oude ruitenwissers waren echt op. Dus tijd voor nieuwe.
Omdat we toch bezig waren werden dat dus zogenaamde flatblades.
Voordeel: ze waaien niet meer los van de voorruit. En ze wissen ook nog eens fantastisch!
Deze zijn van Valeo.












I
nmiddels werd de autoradio, ook wel HU (Head Unit) genoemd, gewisseld.
De Sony XPLOD is nu een JVC KD BT-22.
Voorzien van een Aux-aansluiting voor mijn Sony Walkman, de originele
cassettespeler, en een USB-aansluiting.
Natuurlijk ook geschikt voor MP3.



Op Marktplaats vond ik donkere richtingaanwijzers voor de voorkant. Nou had ik die al eens gehad, er ook ingezet, maar ik vond ze te donker, dus heb ik ze weggedaan.
Opel Vectra
Maar toch vond ik het wel mooier dan de originele. Dus toen ik de advertentie zag contact opgenomen en gevraagd of het die voor de A2 waren, met de knik in het glas. Toen daar een bevestiging op kwam heb ik ze besteld. Ik wilde ze gewoon op meetings erin zetten en met de originele rond blijven rijden.

Groot was mijn verrassing en blijdschap toen ik het pakket openmaakte: het bleken zowaar zwarte heldere te zijn, zoals je ze wel ziet in combinatie met angel eyes! Dus die konden er direct in. En natuurlijk direct zilveren lampjes erin, want oranje ziet er niet uit.


Opel Vectra
Opel Vectra








Passen perfect bij de koplampen en maken de neus helemaal af! 














J
a, en dan krijg je nogal eens opmerkingen dat de Vectra hoog op de poten staat.  Dus toen ik
een leuk setje veren op de kop kon tikken ging ik, net als de Vectra, door de knieën.
Dit is het setje:
Vectra veren
En zo staat de Vectra er voortaan bij. Niet extreem laag maar precies goed.
Vectra verlaagd
Vectra verlaagd













Ben erg tevreden! Je levert dan wel aan comfort in, maar de wegligging is stukken beter geworden!
















T
ijdens het geweldige Internationale Opeltreffen in Sevenum op 20, 21 en 22 augustus 2010 heb ik mezelf
op aanraden van ander VTN-leden aangemeld voor de Show&Shine.
Ik rekende helemaal nergens op want er waren andere, in mijn ogen mooiere Vectra's A.
Wie schetst mijn verbazing toen mijn naam tijdens de prijsuitreiking werd omgeroepen!
Jawel! Ik had de tweede prijs voor de mooiste Vectra A gewonnen!
Ik was zo verbaasd dat ik bijna vergat om de beker op te halen.
En hier is-t-ie dan, mijn allereerste beker ooit:


Ik ben er dan ook ontzettend trots op!







V
reugde en verdriet liggen soms dicht bij elkaar.
2 dagen na het succes met de Vectra in Sevenum, op 24-8-2010, hoorde ik het onmiskenbare geluid van een aanrijding op de parkeerplaats. Ik kijk uit het raam en zie een rode Suzuki Jimny die zich verwijdert van mijn Vectra.
Ik loop naar buiten, kijk naar de Suzuki waar een vrouw achter het stuur zit en kijk naar mijn Vectra.
In eerste instantie zie ik niks. Terwijl ik kijk rijdt de Suzuki gewoon van de parkeerplaats weg. Ik neem het kenteken in me op voor de zekerheid, draai me om, en zie dit:


Ik vlieg naar binnen, pak mijn sleutels en probeer de Suzuki in te halen. Maar het verkeer zat tegen en ik moest de poging opgeven.
Teruggekomen heb ik eerst de politie gebeld en toen navraag bij de dokterspraktijk aan de overkant gedaan.
De doktersassistente heeft de bestuurster gebeld en haar aangeraden met mij contact op te nemen.
Dat deed ze binnen een half uur.
Ze gaf toe tegen mijn Vectra aan te hebben gezeten maar had geen schade gezien! Ik heb haar aangeraden maar snel naar mij toe te komen dan kon ze de schade eens goed bekijken.
Kwartiertje later was ze er, heeft de schade bekeken en vervolgens hebben we samen de schadeformulieren ingevuld.

Ik had wat meer foto's gemaakt, ook van haar auto, en het is niet echt zachtjes gegaan:





Snel bij een schadebedrijf geweest. Geschat werd de schade op 1500 euro!
De formulieren werden verstuurd naar de verzekeringsmaatschappij van de vrouw.
En werd het afwachten geblazen.

Je begrijpt dat ik hier niet blij mee was!

Maar gelukkig werd de zaak keurig hersteld. Zelfs de achterbumper, waar al bij de aankoop een paar venijnige deukjes in zaten, is nu weer gaaf.

Opele BVectra schade hersteldOpel Vectra schade hersteld

De achterbumper vóór en na:

Opel Vectra achterbummper voorOpel Vectra achterbumper na

Gezien de barre winterse omstandigheden liep ik al een poosje te denken aan een setje winterbanden.
Belt een kennis op dat zij nog 4 prima winterbanden in de kelder heeft liggen. Ze pasten niet op haar nieuwe auto, dus of ik ze wilde hebben? Mocht ze gratis ophalen! Velgen had ik binnen een dag, 2 dagen later de banden om de velgen en de wielen onder de Vectra. Net op tijd, want 's nachts viel er een dik pak sneeuw!

Dus staat mijn Vectra voortaan 's winters op "vrachtwagenwielen". Moet wel opletten op de snelheid: bij 140 km/u "hapten" de banden achter helaas in de spatbordrand. Dus doen we het gewoon wat rustiger aan.

Winterband op Opel VectraOpel Vectra op winterbanden
Omdat ik er nogal eens in het donker op uit moet heb ik er ook een setje Xenon H4, dus Bixenon, in laten zetten.
Bixenon in Vectra A






Dat scheelt heel veel aan licht! Nu is rijden in het donker gewoon prettig.











En de mistlampen gaan nu mee aan bij grootlicht.
(Met excuses voor de onscherpe foto.)
Bixenon grootlicht met mistlampen Vectra A
Of de duvel er mee speelt: Op 8 april reed er wèèr iemand achteruit tegen mijn voorkant. Gevolg is dat de bumper opnieuw moest worden gespoten. Donderdag 21 april ging de Vectra naar binnen om met een opnieuw gespoten voorbumper en een nieuw onderdeel 2 dagen later weer te kunnen worden opgehaald.

Maar er was ook goed nieuws.
Via het VTN-forum kon ik een MTX subwooferset kopen. Een MTX RT501 versterker plus een MTX T5512-04 subwoofer in een Necom gepoorte kist.
Dat klonk een heel stuk beter!

En zo zag het eruit:

Opel Vevctra met MTX subwoofersetOpel Vectra met MTX subwoofer

Hierna ook maar eens met de rest van de ICE bezig geweest.
De deurspeakers vervangen door AxTon speakers wat het geluid al een stuk beter maakte.
Daarna de hoedenplank maar eens gaan aanpakken.

De nieuwe hoedenplank, op maat en de gaten erin gezaagd en vervolgens de bekleding erop gelijmd:

Opel Vectra hoedenplankOpel Vectra hoedenplank

De speakers erin, de versterker eronder geschroefd en de aansluitingen klaar gemaakt:

Opel Vectra hoedenplankOpel Vectra hoedenplank

En zo zat de hoedenplank in de Vectra, hier nog met de oude subkist:

Opel Vectra hoedenplankOpel Vectra hoedenplank
Opel Vectra hoedenplank

Ook aan het doorzakken is gedacht door er 2 U-profielen onder te schroeven. De voorste zit uit het zicht, de achterste, waar je tegenaan kijkt, is bekleed. Paste maar net met de versterker.

En zo zit de hoedenplank nu in de Vectra.

Opel Vectra hoedenplankOpel Vectra hoedenplank

De oplettende lezer ziet nog een verandering. Klopt! De subwooferkist is namelijk vervangen door een originele MTX subwooferkist.
De oude Necomkist bleek een grote constructiefout te hebben: de allerlaagste tonen waren eigenlijk nauwelijks hoorbaar. De conus van de sub stond wel heen en weer te zwiepen, maar zonder dat je geluid hoorde, en daarbij werd de versterker ook nog eens gloeiend heet.
Volgens HiFi Point in Boxmeer was de basreflexpoort waarschijnlijk te kort, en dus heb ik toen maar een MTX-kist bij ze besteld.
Was nog een aardige klus de sub uit de oude kist te krijgen, en HiFi Point bleek gelijk te hebben: de basreflexpoort ging maar tot in de hoek. Kijk maar.

Foute Necom subwooferkist

Maar met wat werk zit de sub nu in een nieuwe behuizing en in de Vectra.

Opel Vectra ICEOpel Vectra ICE

Nu klinkt het echt brilliant in de Vectra! Mooi helder, de hogere bassen klinken nu stukken beter door met de nieuwe hoedenplank terwijl de laagste bassen nu ook echt ver naar beneden door gaan.
En hard dat het gaat! De score bij een dB-drag was, met dit vrij eenvoudige setje, een mooie 132.7 dB!


Ook heb ik ooit een minikoelkastje gekregen, en laat die nu mooi rechts van de subwooferkist passen!
Dus voortaan altijd koude drank aan boord.

Opel Vectra met koelkastOpel Vectra met koelkast2
Tenminste: als er wat in zit. ;-)


Verder zit er sinds deze week een achterruitspoiler op. Een hele tijd geleden gekregen van Kimmie en nu eindelijk gerepareerd en gespoten, samen met de voorbumper:
Opel Vectra achterruitspoiler

De 60 cm wisser van de achterruit moest wel vervangen worden door een korter exemplaar. Nu zit er een 40 cm wisser op. want zelfs de standaard 45 cm wisser bleek te lang.

Opel Vectra achterruitspoiler





De spoiler maakt de achterkant van de Vectra lekker fors!

















E
n toen kocht ik de ruitenwisserhendel van een Omega, samen met een regelbaar relais. Daarmee is het mogelijk de interval van de ruitenwisser zelf in te stellen. In een half uurtje zat hij er in.
Opel Vectra, instelbare interval op ruitenwisser.Opel Vectra met interval op ruitenwisser


Opel Vectra USB-stick



O
mdat ik soms onderhand 3 of 4 kabels langs, onder en over mijn dashbord had hangen/lopen en ik nog wat 12 volt stopcontacten had ben ik weer eens bezig geweest.







Eerst de kabel met USB-aansluiting weggewerkt zodat de USB-stick uit het zicht kan liggen.
 





Opel Vectra extra 12 voltaansluiting





O
m te voorkomen dat de kabel van de GPS over het dashbord loopt heb ik een extra aansluiting links onder gemaakt zodat de kabel nu recht naar beneden kan i.p.v. over het dasbord.

Deze aansluiting is met constante plus. Zo kan ik mijn telefoon bijvoorbeeld opladen zonder dat het contact aan staat.
Hij is in de zekeringkast gezekerd.















En nu het koelkastje achterin staat ook daar een, dubbele, 12 voltaansluiting gemaakt die ook via de zekeringenkast loopt en een eigen zekering heeft gekregen.
Opel Vectra 12 voltaansluitingOpel Vectra 12 voltaansluiting

Nu zie je binnen alleen nog de stekker van de carkit en geen andere losse kabels meer.

Opel Vectra led-looplamp




I
k k
reeg bij mijn kerstpakket in 2010 een LED-looplamp. Handig, vooral als je hem bij je hebt. Dus 2 klemmen gekocht en de lamp onder de hoedenplank gezet. Nu kan hij ook opgeladen worden via de 12 voltaansluiting en heb ik altijd een volle accu in de lamp.











Motorruimte Vectra A



E
én ding is nog helemaal niet aan bod gekomen: de motorruimte!
2 jaar geleden ben ik begonnen met het schoonmaken en poetsen van het kleppendeksel, en van het een kwam het ander.
Inmiddels ziet de motorruimte er behoorlijk netjes uit.

Zo is ook de lelijke slang tussen hitteschild en luchtfilter vervangen.










massakabel Vectra A


De massakabel tussen minpool en carrosserie is vervangen i.v.m. de versterkers van de ICE.



















Maar vooral de vele uren poetsen hebben het onder de motorkap erg mooi gemaakt.
Zoals de sluiting, en de motorkap zelf.

motorkap Vectra Amotorkapsluting Vectra A

De motordelen zelf hebben de meeste tijd gekost. Plus de nodige schrammen en sneetjes.
Maar het resultaat mag er zijn.

Nooit gepoetst en gepoetst naast elkaar.
motor Vectra Amotor Vectra A
                                                                        
motor Vectra AOpel Vectra motorruimte

Opel Vectra motorruimteOpel Vectra motorruimte


Zo ziet het er tenminste netjes uit!

En daar hoort natuurlijk ook een mooie oliepeilstok bij, dus die is netjes geschilderd.

Opel Vectra oliepeilstok
Toen ook maar het klepdeksel aangepakt.

Opel Vectra A klepdekselOpel Vectra A klepdeksel

Ja, het wordt nog eens wat!


Nadat ik op een dag vroeg in de ochtend tijdens mijn krantenwijk met een kokende motor tot stilstand kwam omdat de ventilator niet aansprong bleek tot overmaat van ramp dat ook de radiateur lek was. Die lekkage werd snel erger, dus kwam er een nieuwe in. Gelijk ook de sensor/schakelaar vervangen.

Intussen had ik wel een schakelaar ingebouwd waarmee ik zelf de ventilator naar believen aan kan zetten. Ook omdat ik vaak in alle vroegte kranten bezorg en het vervelend vind dat de ventilator onverwacht aan kan springen. Met dat lawaai sta ik niet graag in een smal straatje! Dus kan ik de ventilator nu vantevoren aanzetten zodat ik in stilte mijn werk kan doen als dat nodig is.
Maar ook handig bij filerijden en bij het trekken van mijn caravan onder zomerse omstandigheden!

Met een relais over de aansluitdraden van de sensor/schakelaar die in de radiateur zit heb ik de sensor/schakelaar overbrugd.

Opel Vectra, handbediening koelventilator









De schakelaar waarmee ik de ventilator kan bedienen zit in de stuurkap, achter de ruitenwisserhendel, mooi uit het zicht. Dit is standje "Aan". "Uit" staat het hendeltje naar beneden.









Opel Vectra zaklamp



I
n het Kerstpakket van 2011 zat een LED-zaklamp, een nep-Maglite. Bijna hetzelfde als de echte, maar stukken lichter.
Omdat ik een echte Maglite in de auto had liggen heb ik ze omgeruild. Maar zo'n lamp in de kaartenbak ligt wel steeds te rammelen.
Nu niet meer. Bij de Boerenbond 2 een soort van gereedschapklemmen gehaald waarin de lamp precies past, en die aan de B-stijl geschroefd.










Opel Vectra handschijnwerper








O
ok een handschijnwerper heeft nu een plekje in de kofferbak.













E
n we hebben weer wat nieuws!
Ik heb namelijk het originele binnenlampje vervangen door een die voorzien is van 2 leeslampjes.
Het was een eenvoudig klusje, moest alleen een extra massadraadje leggen. Heb er later ook nog van een stripje aluminium een reflectortje in gemaakt voor meer licht.
En dus is de Vectra weer een tikkie luxer geworden.

De leeslampjes aan en alles aan, zonder reflector.
Opel Vectra A binnenlichtje
En alles aan, mèt reflector:
Opel Vectra A interieurverlichting
Al lang ergerde ik me aan het hitteschild. Gedeukt, gescheurd, vlekkerig. En al even lang zocht ik een ander.
En die heb ik nu! Het pakje was nog niet uitgepakt of ik was bezig met het wisselen!

Al snel lag het oude schild naast het nieuwe:
Opel Vectra hitteschilden
Opel Vectra hitteschilden.
En hier de oude en nieuwe situatie.
Opel Vectra hitteschild C18NZOpel Vectra hitteschil.

En weer een kleine aanpassing.
Omdat ik op meetings meestal de motorkap open heb staan (zie voor het waarom boven) was een vurige wens eens van die stang die de motorkap omhoog houdt af te komen.
Dus toch maar eens "hoodlifters" besteld en die er ingezet. De motorruimte is nu zowel visueel als praktisch een stuk toegankelijker.

Opel Vectra hoodliftersOpel Vectra hoodlifters



Opel Vectra werkauto


De Vectra is niet alleen maar een hobby.
Hij moet
namelijk ook regelmatig stevig aan de bak. Een echte
werkauto dus. Er worden elke dag kranten mee vervoerd. En in de vakantieperiode soms wekenlang
meer dan "normaal". Dan ligt de Vectra echt helemaal afgeladen, vooral op zaterdagen.



Maar ook op dagen dat er bij de kranten bijlagen zitten ligt de Vectra barstensvol: soms met meer dan 2500 tijdschriften.



En als je over onverharde binnen- en bosweggetjes moet rijden blijft hij bij regenweer niet echt schoon.



Opel Vectra werkauto

En we hebben weer wat nieuws! Een tijdje terug kocht ik via het Opel Forum een echte Wiechers veerpootbrug.
Na lang aarzelen heb ik die er kort geleden in gebouwd.

Wiechers veerpootbrug in Opel Vectra A
Wiechers veerpootbrug in Opel Vectra A











Het effect is vooral merkbaar bij korte bochtjes die stevig worden ingezet: het stuurt gewoon strakker.
Ik had al wel een veerpootbrug liggen, van aluminium, maar om de een of andere reden bleek die na een paar jaar liggen zodanig vervormd dat hij niet meer paste.
Dus nu een echte stalen!

Wiechers veerpootbrug in Opel Vectra A


De caravan

En toen was er opeens de caravan. Het is een oudje en hij is niet groot.
Het is een Chateau Touring 320 Elite. Bouwjaar: 1977!
Heb ik voor weinig gekocht en is, gezien de leeftijd, nog in goede staat.



Na thuiskomst eerst grondig gewassen en van binnen schoongemaakt.
Hij is voorzien van een praktisch nieuwe koelkast,
heeft een gaskachel en 3 slaapplaatsen, een kookplaat met 3 gaspitten,
plus een aanrechtje met wasbak en stromend water.









Inmiddels heb ik een luidsprekerset van een computer ingebouwd zodat
mijn radio/cassettespeler een fatsoenlijk geluid en volume heeft.









Ook een generator is aangeschaft zodat ik onafhankelijk ben van een stroomaansluiting.






En lekker zuinig dat hij is! Twee dagen Sevenum kostte iets meer dan
5 liter benzine. Ideaal dus!

En zo ziet de combinatie er uit: Vectra plus caravan.






Ideaal voor weekendmeetings en weekendjes weg.


En tussendoor staat de caravan lekker droog in de stalling (links).




Foto galerij.


In de loop van de tijd heb ik redelijk wat foto's gemaakt tijdens meetings.
Omdat ze nu voor maar weinig mensen toegankelijk zijn zet ik
hier de links naar mijn foto albums neer:

Pinkstermeeting Ulft, 13 juni 2011

CTN Jubileummeeting Zundert, 10, 11 en 12 juni 2011

Rides from Heaven, Beuningen, 22-5-2011

Leuk videootje van Rides from Heaven

OFZO Meeting, Asten - 15 mei 2011

Int. Opelmeeting Klazienaveen - 8 mei 2011

M&M Meeting, Dronten - 17 april 2011

TT/CT, 2e verjaardag, de Meern - 3 april 2011

Nieuwjaarsmeeting VTN de Meern - 30 januari 2011

OCC Wintermeeting Roermond - 9 januari 2011

OF Meeting de Meern - 14 november 2010

O.P.N. Amersfoort - 10 oktober 2010

OSC Geffense Plas Oss - 19 september 2010

Sevenum, Internationale Opeltreffen 2010

De Meern, CT/TTN vs. VTN, 18-7-2010

Rides From Heaven, Beuningen, 2010

CTN Meeting Zundert, 2010

Crazy Opel Drivers Wintermeeting Panningen, 2010

OF meeting de Meern, 8-11-2009

OPN Sevenum 2009-1

OPN Sevenum 2009-2

Asten - Nobis, 12 april 2009

Helaas geen eigen foto's van de Meern, maar hier staan er heel veel:

AC - De Meern, 5 april 2009

Asten - Nobis, 13 april 2008

Mac - Heerenveen, 21 oktober 2007

Sevenum, 18 augustus 2007

AC - De Meern, 7 juli 2007

Total Tuning - Cuijk, 17 juni 2007

Asten - Nobis, 1 april 2007

Helaas heb ik zelf geen foto's van het VOKK treffen op 20 april 2008.
Maar hier zijn er genoeg te vinden:

Tuners4VOKK - Nieuwegein, 20 april 2008

Klazienaveen, 27 april 2008

VTN vs TF/CF, 27 junli 2008, de Meern

Opel Sport Club, Oss, 21-9-2008

Najaarsmeeting OPN, Amersfoort, 12-10-2008




Vectra Team Nederland

Ik ben ook gelijk lid geworden van het Vectra Team Nederland toen dat in 2006 werd opgericht. Het Vectra Team Nederland is geen club, we hebben dan ook geen voorzitter of bestuur. Iedereen is gelijk.
Ik heb al heel veel meetings bezocht en het is een ontzettend gezellige club. In juli 2007 stond ons Team zelfs in de "Total Tuning"!





We hebben natuurlijk een website en natuurlijk ook een zeer levendig en gezellig forum. Vijf jaar oud en al meer dan 600 forumleden. Van het Vectra Team Nederland zijn inmiddels ook alweer ruim 30 mensen lid!
Neem er eens een kijkje.

En als je mij zoekt: mijn nickname is Navy.



http://www.vectra-team.nlhttp://www.vectra-team.nl/forum

Andere Opel- en Vectra-sites.





Hier vind je veel informatie over Vectra's, hun rijders en veel foto's van hele mooie Vectra's! Ook van de mijne.

http://www.opelvectra.info/


Opel Custom Club
Een zeer jonge Opelclub.

http://opelcustomclub.nl/






Het forum voor rijders van alle Opel modellen.
Hier is ook veel informatie te vinden, ook voor de Vectra.

http://www.opel-forum.nl






Ook in Groot Brittanië kennen ze de Vectra, al is-ie daar van Vauxhall. En wat bij ons de Vectra A is, is daar nog steeds een Cavalier. Geeft niet: voor wie de Engelse taal machtig is een leuk forum.

http://www.vvoc.com/

http://members.home.nl/opeltje/
Dit is een website vol met informatie, over Opels, maar ook over Vectra's. Er staan ook veel links op.

http://members.home.nl/opeltje/


Overige zaken

Mijn windgeleiders, die mooie raamlijsten dus, komen van Team Heko uit Polen.
http://www.laudorshop.nl/index.html
Er is een nieuwe importeur! Laudorshop in Alphen aan de Rijn kan ze nu leveren.


Hun webshop vind je hier:

http://www.laudorshop.nl

Informatie:

info@laudorshop.nl



© Peter Schilte
Het is niet toegestaan teksten of foto's
van deze pagina te gebruiken zonder
schriftelijke toestemming.