Dit is mijn logboek.
Hierin heb ik alle werkzaamheden beschreven
gedurende de dagen dat ik aan mijn boot heb gewerkt.
Stap voor stap begint het geheel op een kano te lijken.
Lees en geniet!!

zijn er vragen?? !!

Laatste update 21.04.2007

Logboek: Hiawatha 15ft

9 augustus 2003:

Boek Canoecraft aangeschaft bij BOL.com.

lekker op mijn gemakje een type uitgezocht dat voldoet aan mijn eisen. Ik wil er "straks" mee kunnen touren en solo-en.

De keuze is gevallen op de Hiawatha.

22 augustus 2003: Bouwplannen van de Hiawatha gekocht via internet bij http://www.bearmountainboats.com .. 69 dollar.In tussentijd georiënteerd over hout leveranciers overal en nergens, uiteindelijk via Frank Perry bij een leverancier in Hulsel hout besteld
woensdag 5 november 2003 Na lang wachten dan eindelijk het hout (Western Red Cedar) kunnen ophalen in Hulsel. mooie prijs dankzij Frank Perry. Tevens zijn strongback kunnen overnemen.
vrijdag 7 november 2003: Na het werk naar de Hornbach gegaan om MDF platen dikte 18mm te kopen om de mallen van te maken.
zat. zon. 8 & 9 november 2003:

Begonnen met het op orde maken van de garage met Pa, Pa is druk bezig geweest met het isoleren van de garagedeur.Daarna mbv carbonpapier de mallen overgetrokken van de bouwtekeningen op het hout.

Aangezien de mallen symmetrisch zijn L&R heb ik met de eerste keer overtrekken een dubbele laag carbon gebruikt zodat de contourlijnen ook aan de achterzijde van de bouwtekening kwamen te staan, zo kon ik ook makkelijk de tweede helft overtrekken (spiegelen).daarna het uitzagen van de mallen mbv een decoupeerzaag.

Einde van het weekend mallen #0 t/m #6 van 1 kant en de boegen klaar. #0 hoeft maar 1 maal, de rest 2 maal. Heb nu dus de eerste exemplaren af.s'Avonds op internet gezocht naar hard hout Wit Amerikaans Essen, offertes aangevraagd.

dinsdag 11 november 2003 Na her en der onderzoek gedaan naar adressen om freesjes te kopen uitgekomen bij Harry Broers in Rijen, 1 holle frees R=6,3 en 1 bolle frees R=6,3 samen ongeveer 36,00 euro. (nog niet gekocht!)
Zondag 16 november 2003

s 'Ochtends de mallen 1 t/m 6 op maat geschuurd, daarna de tweede afgetekend.

En 4 van de 6 gezaagd.

vrijdag 21 november 2003: Naar Timber Holland geweest om Amerikaans Essen te kopen, toevallig hadden ze net een lading binnen van 4,90 meter, normaalgesproken hebben ze alleen standaard lengtes van maximaal 3 meter. Die heb ik dus 1 maar ook 2 lengtes van 2,45 meter voor de "stems". Dus een mazzeltje. Ook hadden ze daar Panga-Panga hout, da's héél donker hout. Ik dacht dat het wel mooi zou zijn voor de "decks", misschien met als accent een mooi licht streepje ertussen.
Zaterdag 22 november 2003: s'Morgens vroeg begonnen met de laatste mallen afgemaakt en geschuurd. Daarna bezig geweest de strongback op maat te maken, hels karwei, Frank had alles gelijmd en geschroefd dus veel beuk en sloop werk. Aan het eind van de dag de juiste lengte bereikt en de strongback op poten gezet.
Vrijdag 28 november 2003 MDF platen meegenomen naar de schuur om de bovenplaat voor de strongback te maken. 1 moest ik nog op maat zagen dus een mooie oefening voor de zaagtafel ………… Helaas geen succes. De cirkelzaag had nogal wat speling en afwijking. Gelukkig was de afwijking richting het afval. Besloten om de (nieuwe) cirkelzaag terug te brengen naar de winkel om een betere te kopen, gelukkig deden ze daar niet al te moeilijk.
Zaterdag 29 november 2003

De bovenplaten voor de strongback op maat geschuurd en gemonteerd.

Daarna de poten stabieler gemaakt. Mallen gemonteerd samen met Pa.

Vrijdag 5 december 2003: De mallen nog iets preciezer bijgesteld door aan de stems aan weerszijde een plankje te monteren met daartussen een touwtje.Met een proefopstelling de zaagtafel ingesteld.
Zaterdag 6 december 2003:

Verder de zaagtafel ingesteld samen met pa. Een aandruk plankje gemaakt van afvalhout zodat het te zagen materiaal goed tegen de geleider gedrukt wordt tijdens het zagen. Paar proef-latjes van oude vloerdelen en MDF gezaagd. Dikte mooi 6,4 á 6,5mm dikte. s'Middags 12 strips gezaagd van het essenhout 1,05meter lang.

Met behulp van m'n campingfornuis, m'n reis-didgeridoo, een oude fluitketel van Ria en een oude doek de 6 essen-strips ongeveer 20 minuten gestoomd. De 6 strips pasten precies in de buis (m'n reis didgeridoo) een oude lap bovenin de buis gedaan zodat de stoom niet te snel kon ontsnappen.

Er moest wel voldoende water in de ketel zitten anders zou deze kunnen droogkoken . Eén van stems in de workmate vastgezet en al de nodige lijmklemmen klaargelegd, daarna de (zeer hete) strips uit de buis gehaald en alle 6 tegelijk tegen het begin van de stem gezet.
Pa klemde de strips vast terwijl ik de strips verder om de stem-mal boog.

Dit karwei verliep wonderbaarlijk zonder enige moeilijkheden. De strips moeten nu 24 uur om de mal blijven zitten.

Zondag 7 december 2003 : s'Avonds de strips van de mal gehaald en mbv een spanband weer gebogen voor verder drogen.
Woensdag 10 december 2003: Tweede set strips gestoomd, gebogen en geklemd om de stem. Ging deze keer nog beter dan de eerste. De buis waar de strips in zaten was zo heet geworden dat deze ook vervormd was maar dat maakte niks uit want hij had z'n dienst gedaan.Na het klemmen de overige mallen ingetapet.
Vrijdag 12 december 2003 De strips losgemaakt en met spanband in de goede vorm gebogen, beide strips te drogen gelegd op de zolder.
Vrijdag 2 januari 2004:

Eindelijk een mooie droge dag, samen met Karen en later met pa begonnen met het zagen van de strips. Eerst de zaagtafel ingesteld op de breedte van de balken, de stripdikte was al goed ingesteld (van het zagen van de essenstrips).

Toen we er 40 gezaagd hadden zijn we opgehouden, aan de resterende breedte van de balken te zien kunnen er nog 3 strips uit gehaald worden (per balk).

Zaterdag 3 januari 2004:

Met Remco de resterende 30 strips gemaakt. Toen we 10 strips gezaagd hadden zag ik dat er precies vierkante strips overbleven, dit kwam goed uit want toen kon ik de balkjes een kwart slag draaien zodat er een mooiere (zonder veel nerf tekening) strips gezaagd kon worden.

De laatste 10 waren spannend want het afval bedroeg slecht tienden van millimeters!! Misschien leuk om voor een miniatuur Hiawatha te gebruiken.

Zondag 4 januari 2004: Eerste 3 strips van de bow-stem gelijmd.
Woensdag 5 januari 2004: Eerste 3 strips van de stern-stem gelijmd.
Vrijdag 9 januari 2004: In Udenhout bij JC van de Voort Houthandel en Zagerij BV 1 plank noot en 1 plank maple gekocht. NB: Hier verkopen ze ook purperhart (voor peddeltip.)
Zaterdag 10 januari 2004 s'Morgens weer de zaagtafel buitengezet om het Maple en Noot te zagen. Met het optillen van een plank door m'n rug gegaan ……………auw! Balen!!Toch nog wel van de bow stem de laatste 3 latjes gelijmd.
Zaterdag 24 januari 2004 Op m'n verjaardag mooi boek gekregen over het maken van houten peddels plus een spookschaaf.
Zondag 25 januari 2004 De gelijmde stems los van de mallen gemaakt. buiten weer zaagopstelling voor het zagen van het noot en esdoorn. Het noot ging redelijk goed, zijn gestopt na 9 latjes. Het esdoorn daarin tegen was een hel. De plank was een beetje getordeerd en had ook een s-vorm Het zagen hiervan ging zo moeilijk dat we na 4 latjes zijn opgehouden, mocht ik er meer nodig hebben dan vind ik er vast wel een oplossing op.Hierna de stemmallen weer op de bok bevestigd en de op maat gezaagde innerstems op geschroefd / geklemd.Nu nog een mooi design maken als decoratie.
Zondag 1 februari 2004 Start gemaakt met het schuinen van de stems. beetje onwennig nog zo met de spookschaaf. Maak geen gebruik van malklosjes zoals in het boek maar gewoon op het oog.
Vrijdag 13 februari 2004 Verder gegaan met het schuinen, De bow is af voor de eerste 4 a 5 strips. Dus niet slecht op zo'n ''ongeluksdag''.
Zaterdag 14 februari 2004 Veel gedaan. De Stern is nu ook geschuind en voor proef de eerste strips erom geklemd. Om deze strips tegen de mallen te zetten heb ik L-vormige klemmen gemaakt van afvalhout. Op sommige plekken heb ik de L-vorm zo gemaakt dat deze dezelfde vorm heeft van de mal. Om een indruk te krijgen hoe het er straks uit komt te zien heb ik een strip ceder, esdoorn en noot er op gedaan en ik moet zeggen "Het kleuraccent is erg mooi".
Zaterdag 27 maart 2004 De innerstems (bow en stern) compleet geschaafd. Hopelijk wordt het binnenkort warm genoeg om te lijmen.
Hemelvaart 2004 Frank kwam goede nieuws brengen dat zijn freesjes geleverd zijn. Niet zo lang geleden tijdens een vrijdagavond op de club met hem overlegd om toch maar te gaan frezen. Hij ging ze toch bestellen voor z'n nieuwe project (een zeekayak).
Maandag 31 mei 2004

Na lang gewacht (door omstandigheden) toch eindelijk weer eens lekker aan de boot gewerkt. Samen met Ingo tussen de buien door de bolle kanten gefreesd aan alle ceder en hard houten strips. Het instellen nam nogal wat tijd in beslag omdat de frees een eigen leven begon te lijden, de instelling veranderde telkens van hoog naar laag. Na de zoveelste keer bleef alles eindelijk goed staan. Eind resultaat: redelijk tot goed.

Zaterdag 5-juni-2004

Heb vandaag dus de holle zijden gefreesd. alle cederstrips zijn gefreesd. de hardhouten daarentegen waren/zijn een ramp! De eerst keer was het net of de frees er niet door kwam, na wat meetwerk de frees iets dieper gezet, resultaat> zeer onregelmatig oppervlak. ik heb 2 strips geprobeerd daarna opgehouden. ik moet die nu eerst weer mooi recht frezen, de resterende strips dus ook. Remco bedankt voor de hulp, zo ging het lekker snel!!

Zondag 20 juni 2004 De onderkant van de stems moesten nog geschaafd worden zodat de oplopende boeg en steven gemaakt kunnen worden, dit klusje ging wonderbaarlijk snel dankzij een vlijmscherpe blokschaaf van Opa Ruijzenaars. Twee esdoorn strips met elkaar verbonden, eerst schuin afgezaagd en toen gelijmd en geklemd. na afloop verder gegaan met m'n peddel.
Zondag 11 juli 2004 Samen met Remco de andere esdoorn en noot strips verlengd en de eerste 4 cederstrips (2 aan beide kanten) gelijmd! Dit was best spannend als die fout zou zijn gegaan dan……………. maar gelukkig het ging allemaal goed!
Zondag 18 juli 2004 De strips zijn goed gedroogd, en vandaag de eerste noot strip gelijmd, deze paste perfect! M.b.v. een spuitje met gebogen tip de lijm in de groef gedaan, ging erg goed.
Zaterdag 24 juli 2004 Op Erik Woerkens advies toch de esdoorn strips gebruikt! Later de tweede strips van noot erop gedaan tegen alle verwachtingen in toch een mooi resultaat!
25 juli t/m 15 aug. 2004

In deze 3 weken vakantie toch nog aardig opgeschoten, niet zoveel als verwacht maar dat komt omdat ik ook nog andere leuke karweitjes had. Zo zag het er halverwege de vakantie uit!

Aan het eind van de vakantie begon het geheel er al een beetje als een canadees uit te zien. Op laatste strips die nu gelijmd zijn zit bizar veel spanning en heb dus veel klemmen en span-manieren moeten gebruiken.De strips lopen nu wel iets vrij van de mal als ik de klemmen weg haal maar ik geloof erin dat alles goed komt als bak- en stuurboord samen komen.

T/m 6 september 2004

Nu al een heel eind! Langzaam maar zeker werk ik naar het midden toe, nog 5 strips en dan is het zover, 1 kant af. Ik hoop voor het weekend de uitstekende stukjes af te zagen en alles mooi recht te schaven/schuren. In de tussentijd de bow en stern side strips voor de oplopende punt gelijmd. Nu begint het dan toch eindelijk op een kano te lijken.

10 september 2004 De laatste strip aan 1 kant is gelijmd!! De oplopende punten zijn ook klaar.
11 september 2004

De rechte lijn (over de helft van de boot) zorgvuldig afgetekend en met de decoupeerzaag voorzichtig afgezaagd.

De bow en stern geschuurd met de bandschuurmachine.

19 september 2004

De vaart zit er nu goed in, moet nu nog maar een paar strips.

21 september 2004 De beslissing genomen de oorspronkelijke outerstems niet te gebruiken omdat ze niet naar m'n zin passen. Heb nu weer noot en esdoorn gezaagd om te gebruiken voor een paar nieuwe sets, zo zal de kleuraccent aan de zijkant ook te zien zijn aan de voor en achterkant.
22 september 2004

De bowstem gestoomd! Ging buitengewoon makkelijk. Weer op de zelfde manier gestoomd als in het begin en daarna om de bow gebogen en vast gezet met spanbanden. Paar dagen laten zitten.

30 september 2004

Vandaag is het dan zover! De boot is dicht!!!!! Joepie!!!!!
De volledige bow is nu ook gelijmd.

1 oktober 2004

Begonnen met schuren met de zojuist aangeschafte excentrische schuurmachine. Tevens de garage geheel opgeruimd.

10 oktober 2004 Verder gegaan met schuren en de bow geschaafd, eerst de outer-stern gestoomd.
15 januari 2005 Na een lange stop eindelijk weer tijd om aan de boot te werken. Samen met Karen de laatste 3 sternlatten gelijmd en vast gezetmet spanbanden.
22 januari 2005 Vandaag begonnen met het schaven van de stern. Tot mijn grote verbazing ging het deze keer zo vlot dat ik al rap klaar was. Daarna nog de romp verder geschuurd.
30 januari 2005 Zijkant geschaafd. aangezien dat er een aantal strips met de nerf tegengesteld aan elkaar zaten ging het schaven een stuk moeilijker op sommige plaatsen een paar happen eruit per ongeluk, die stukjes gelijk opgevuld. het schuren verloopt nu best vlot. Grit 80 erop en de oneffenheden vliegen eraf.
6 februari 2005 De opgevulde stukken geschuurd zodat je niet meer kan zien dat er opgevuld is.
13 februari 2005 Nog even een tweetal uurtjes geschuurd. Schuurwerk nu zo goed als af.
s'middags bij de Bootbouwer de resterende spullen besteld. zie excel bestand Bestellijst benodigdheden hiawatha.xls
21 februari 2005

Vandaag de spullen binnen gekregen. Eindelijk, nu kan ik verder.

Nog te doen voordat ik de hull kan bekleden:
· Kieren opvullen met eigen gemaakte guppa, gelukkig niet erg veel kieren .
· Bow en stern mooi rond vormen/schuren.
· Stofvrij maken.
· Wachten tot 15 graden Celcius voor het bewerken van de glasmatten en epoxy.

19 maart 2005

nadat ik wat naslagwerk had gedaan begonnen met het aanmaken van de epoxy met keuring voor het opvullen van de gaps. dit ging behoorlijk goed naar mijn zin.

De samenstelling vasn de zelfgemaakte guppa is:

  • epoxyhars
  • harder
  • katoenvlokken
  • schuurpoeder (hoeveelheid geeft diepte van de kleur.
20 maart 2005 De zelf gemaakte guppa was goed uitgehard, het restmateriaal weggeschuurd.
viel niet mee want het schuurpapier zat telkens vrij snel vol
25 maart 2005

De laatste plekjes geschuurd met nieuwe voorraad schuurpapier.
Daarna de hull goed stofvrij geveegd en helemaal nat gemaakt zodat de nerf opkomt, zodra deze weer droog is kan ik de hull met grit 240 mooi glad schuren. De natte hull laat al even zien hoe het resultaat zal zijn als de glasmat en epoxy erover zit, mooi!

26 maart 2005 Nu de hull weer opgedroogd was heb ik 'm geschuurd met grit 240, het resultaat mag er zijn, lekker glad.
2 april 2005

Vandaag had ik mooi de tijd om de gunwhalelijn bij de bow en stern vloeiend te maken.
Met een mal die ik van triplex gemaakt had kon ik alle 4 de kanten gelijk aftekenen en daarna met de decoupeerzaag en handzaagje bewerken.

3 april 2005

Nu is het dan zover, de temperatuur is goed, ik heb genoeg tijd en een helpende hand!
Samen met Ingo alle voorbereidingen getroffen.
Eerst de hull weer stofvrij gemaakt, daarna hebben we de glasmat over de hull gelegd en voorzichtig een beetje strakgetrokken.

Ingo heeft de epoxy aanmaak op zich genomen. Met een digitaal weegschaaltje kun hij de hoeveelheden nauwkeurig afmeten, goed roeren, in de tweede beker doen, nog eens goed roeren en klaar. Daarna kreeg ik het mengsel in mij verfbakje waarna ik met de verfroller (tip van Erik Woerkens en Frank Perry) het op de glasmat kon aanbrengen.

Dit was natuurlijk behoorlijk spannend want het was de eerste keer dat ik zoiets deed, het verliep uitstekend! Bij de bow heeft Ingo wel even moeten helpen het resterende materiaal omhoog te houden zodat dit de hull niet zou raken. Ik heb daarna het resterende materiaal weggeknipt.

De rest van de hull ging gelukkig makkelijk.

Nadat we de gehele hull gedaan hadden hebben we samen een sqeegie (klein rechthoekig stukje rubber) gepakt om het overtollige epoxy te verwijderen en de glasmat goed aan te drukken op de hull, het restant (afval) deden we in een bekertje.

We verbaasden ons erover hoelang de epoxy verwerkbaar was. Met een paar uur waren we klaar en zeer tevreden over het resultaat.

Ingo, bedankt voor je hulp bij deze klus.

Redenen roller in plaats van kwast:

1: ik heb de roller gebruikt omdat je dan beter egaal druk kan uitoefenen op de glasmat zonder deze uit zijn fatsoen te trekken EN je kunt de epoxy dan veel beter verdelen over de hull cq mat ten op zichte van een kwast. let er op dat je een roller gebruikt zonder haartjes! schuim werkt fantastisch.
2: de epoxy is het beste vermengd als je 'm 2 keer goed gemengd hebt, vandaar de 2de beker want dat roert fijner als in een verfbakje.
3: we hebben telkens kleine hoeveelheden aangemaakt ongeveer 450 gram (dus 300 hars en 150 harder).
4: nadat de gehele hull is gedaan ben ik er nog een paar keer met de roller over gegaan voor nog betere verdeling van de epoxy en daarna pas het restant met de sqeegy verwijderd. de sqeegy zorgt er ook voor dat de glasmat stevig tegen de hull gedrukt wordt.

 

zondag 17 april 2005 De eerste laag zit er goed op, de hull ligt opgeschuurd en de tweede laag epoxy erop gedaan, ik kon dit helaas niet doen voordat de eerste laag volledig uitgehard was. als ik eerder was geweest (binnen ongeveer 8 uur) dan had ik gebruik kunnen maken van een chemische verbinding, nu moest ik schuren om ervoor te zorgen dat ik een goede mechanische verbinding zou krijgen.
vrijdag 22 april 2005

Even een moment van noodzakelijke ontspanning en lekker aan m'n boot werken.
Vanmiddag de derde en laatste laag aangebracht, nadat ik de hull weer geschuurd en vetvrij gemaakt had. Tot mijn verbazing had de tweede laag blijkbaar niet overal een goede hechting zodat het oppervlak niet honderd procent vlak was. na het schuren zag het er gelukkig beter uit. ik heb de hull vetvrij gemaakt met verdunt ammoniak.
Nu maar afwachten hoe het resultaat zal zijn, zal het nu wel mooi vlak worden? morgen zullen we het zien.....................

zaterdag en zondag 23/24 april 2005

Al vroeg begonnen, bij het binnengaan van de werkplaats zag ik het direct, de hull was weer mooi egaal (op een paar kleine plekjes na helaas, maar je het blijft handwerk!).
alle mallen los gemaakt behalve nummer 0, de twee stemmallen heb ik ook nog laten zitten. Om de boot van de mal te halen moet je wel even met z'n tweeen zijn, dat gebeurt morgen.

Samen met Karen de hull voorzichtig van de mal gehaald en daarna op twee schagen gezet.

Ik heb naar voorbeeld van het boek Canoecraft twee steunen gemaakt waar de hull straks in zal komen te liggen.
Hiervoor heb ik mal nummer 4 gepakt en deze overgetrokken op een andere plank erbij rekening gehouden dat de hull de stripdikte en epoxy groter is dan de mal. de cradle zoals ze dat noemen heb ik bekleed met radiatorbuisisolatie zodat deze de hull niet te veel zou beschadigen.

Zo dan kan nu het werk aan de binnenkant beginnen.

8 juli 2005 Na een lange stop weer op mijn gemakje aan de boot gewerkt, ben begonnen met het schuurwerk aan de binnenkant van de hull. Heb eerst de randen bewerkt zodat ik me niet zou snijden aan de vlijm scherpe kant van het afgesneden glasmat.
21 juli 2005 Vandaag met Ed Tuik verder gegaan met schuren, we hebben het grof aangepakt en meteen grit 40 erop gezet zodat de grootste oneffenheden weg gingen, daarna grit 80 en grit 100 gebruikt. Met z'n tweeen ging het lekker snel en hebben we weer wat tijd ingehaald. Nu is de hull zo goed als vloeiend van binnen en de volgende keer hoeft er alleen nog maar grit 240 over gehaald te worden om de overgebleven krassen weg te werken.
2 augustus 2005

Verder gegaan met het schuren van de binnenkant, met een verfkrabber de harde lijmresten verwijdert. Het begint al aardig glad te worden.

5 augustus 2005 Samen met Karen de gunwales gezaagd. Heb ze nu 17 millimeter hoog en ongeveer 22 millimeter breed. Om het mooier te maken moet ik ze nog iets minder rechthoekig maken. De inkepingen ga ik denk ik erin frezen tzt.
7 augustus 2005

Op m'n gemakje verder gegaan met schuren van de binnenkant. Om even iets anders te doen dan schuren en schrapen ben ik begonnen met de dekjes. ik heb eerst met een stukje karton de binnenmaat van de bow en stern getekend, daarna de zwaaihaak ingesteld en het hout (panga panga) afgetekend. het zagen verliep redelijk zodat ik nog maar een klein stukje hoefde te schuren met de bandschuurmachine. De twee delen heb ik gescheiden door een strip essen voor het kleuraccent. Ik heb ze verlijmd en kan de binnenkort aftekenen om de kromming te schaven.


Later op de middag kwam ingo nog langs om te komen helpen met het laatste schuurwerk. Na afloop hebben we de hull helemaal nat gemaakt van binnen zodat de nerf op komt zetten zodat ik die kan wegschuren als de hull weer droog is. Trouwens erg mooi zo die natte hull want nu krijgt "tie" al de donkere kleur.
Ik moet de hull op enkele plekken nog iets opvullen maar veel minder als aan de buitenkant.

9 augustus 2005 De opgedroogde hull met grit 240 geschuurd.
12 augustus 2005

De hele middag vrij dus lekker verder klussen. ik kon het niet laten en heb nogmaals de hull geschuurd voor een nog gladder resultaat. nu moet ik zeggen dat er helaas nog steeds een beetje onregelmatigheden in zitten maar die krijg ik er niet uit. De lijm is namelijk harder dan het hout en dus is het schuuroppervlak niet egaal. Maar des al niet te min vind ik het toch erg mooi gelukt.

Ik ben ook verder gegaan met de inner-gunwales. Ik heb ze taps afgetekend en met de decoupeerzaag gezaagd. door eerst de bow te doen (samen) kan ik die straks stomen en buigen om vervolgens de stern te doen, ivm de krommingen is de juiste lengte niet eenvoudig te bepalen dus doe ik alles in etappes. Heb al wel een buigmal gemaakt waar ik de gunwhales om kan buigen.

s'Avonds de hull met water en ammoniak vetvrij gemaakt zodat we morgenvroeg meteen kunnen beginnen met het aanbrengen van de glasmat.

13 augustus 2005

Eindelijk is het dan zover, het aanbrengen van de binnenste glasmat. Om 7 uur stonden Remco en ik bijna gelijktijdig voor de garage om aan de slag te gaan.
Nadat we de glasmat op lengte hadden geknipt hebben we 'm er voorzichtig in gelegd.
na wat stoeien met vele plooien kregen we het er toch zo goed als glad in.
Doordat we de randen hadden ingeknipt viel het restant mooi over de rand.
Remco uitleg gegeven over hoe de epoxy gemengd moest worden en toen konden we aan de slag.

De eerste streken waren behoorlijk spannend en al snel werd het duidelijk dat het veel moeilijker zou worden dan de buitenkant!!
Gaande weg en door goed teamwerk ging het toch best goed, we hebben het zonder plooien en luchtbellen kunnen aanbrengen.
Het was goed te merken dat de temperatuur nu hoger was dan de vorige keer want de epoxy werd veel sneller stoperig, dus volgende keer nog kleinere hoeveelheden maken. De bow en stern waren het moeilijkst, omdat de punt zo erg spits toeloopt heb je eigenlijk geen ruimte voor roller of kwast. Met het betere kunst en vlieg werk is het dan toch gelukt. om 12:30 waren we klaar.

Noot voor de volgende keer: optijd de mat goed op maat knippen en passend maken in de punten. Dat scheelt een hoop "geklooi".

Remco, nogmaals bedankt voor je hulp!!

begonnen met stomen van de gunwales, 1 die ik al taps had gezaagd in een buis gedaan en tijdje laten stomen. daarna om de mal gebogen en ................................ helaas, gebroken!


Niet lang genoeg gestoomd denk ik. Gelukkig is de breuk op zo'n punt dat ik de lat nog kan gebruiken want hij was behoorlijk te lang.

17:00 uur de tweede epoxy laag aangebracht. niet hoeven te schuren ivm de chemische reactie van de eerste en tweede laag. de eerste moet dan wel droog zijn maar niet volledig uitgehard.

17 september 2005

nogmaals geprobeerd de gunwale te stomen, dit keer wel 40 minuten!! na het eerste stukje buigen wat verbazend goed ging knapte het alsnog! zomaar zonder tekenen gewoon "KNAP". Stomen is K.T!!

okee, dat werkt dus niet.
Jemig zeg dat amerikaans hardhout lijkt wel een ambtenaar .............. werk totaal niet mee.

8 oktober 2005

Wederom een hele tijd geleden .................... ik had er enorm de balen in dat het tot 2 keer toe gebroken was. Van alle werkzaamheden zijn de gunwhales wel de lastigste, zeker vanwege de sterke kromming bij de bow en stern.

Na lang beraad de knoop doorgehakt. De gunwales gaan in drieen!
De latten die ik al gezaagd had kon ik gelukkig hergebruiken.
Uit 1 lat kon ik precies 3 strips maken van elk 7mm dik zodat ze samen een 21 mm dikke gunwale zouden vormen. Wel heb ik het restant vande 4,90m balk moeten gebruiken om genoeg strips te kunnen maken

Ook heb ik ze samen met Pa wat smaller gemaakt zodat het torderen wat makkelijker zou gaan.
Na berekening zal de complete gunwale (inner + ceder hull + outer) ongeveer 5cm zijn dus breed zat.

Na al dat gezaag konden Pa en ik ons niet meer inhouden want we wilden zien of het resultaat zou hebben, dus ff buigen die latten. En ja hoor het is een succes! Het ging zelfs gehoorlijk makkelijk. maar genoeg gedaan vandaag, volgende week weer verder.

15 oktober 2005

De schuur volledig opgeruimd was ook wel nodig, weer een bewijs dat je werkplaats altijd schoon en overzichtelijk moet zijn.

Nadat we de juiste lengtes hadden bepaald (3 verschillende! tgv de kromming bij de bow en stern) en de uiteinden taps toe gezaagd hadden hebben we ze gelijmd en op de hull gemonteerd, voor alle zekerheid heb ik tape tussen de hull en de strips gedaan.
In totaal 49 klemmen nodig gehad!

we hadden lakens in de boot gelegd zodat de klemmen de binnenkant niet zouden beschadigen en lijmresten erop konden vallen

 

17 oktober 2005

De klemmen verwijderd en............... de kromming blijft er goed inzitten!!!

Samen met Pa de volgende 3 latten op maat gemaakt en taps toe gezaagd.

19 oktober 2005 Wederom samen met Pa de 3 inner latjes gelijmd en geklemd.
22 oktober 2005

de klemmer vewijderd en ook deze was goed gelukt. Om er zeker van te zijn dat de dekjes goed zouden passen heb ik deze alvast verder glad geschuurd.

Maar eerst heb ik beide inner gunwales van de boot gehaald om ze met de bandschuurmachine mooi glad te maken want na montage kan ik er niet makkelijk meer bij.

Nadat ik het schuurwerk gedaan had heb ik de dekjes bewerkt zodat ze mooi in de punt passen.

Ook ben ik begonnen met het juk wat in het midden van de boot komt. eerst heb ik de omlijning afgetekend op een stuk amerikaans essen en vervolgens met de decoupeerzaag uitgezaagd. toen ik daar mee klaar was heb ik met de bovenfrees deranden kwartrond gemaakt en de rest met de bandschuurmachine mooi glad.


zoals je ziet moet het nog veel gladder maar je krijgt wel een idee hoe het eruit komt te zien als het straks klaar is.

23 oktober 2005

Vandaag is de klus: het frezen van de gaps in de inner gunwales.

Aangezien mijn frees niet lang genoeg was/is en het erg hard hout is moest ik de gaps in 3 etappes doen. Ik had de posities van de gaps gister al afgetekend met behulp van een meetplankje waar ik ook de gap had gefreesd. Ik vond het wel mooi om de gaps 5cm lang ten 15cm uit elkaar te maken. Het zijn er uiteindelijk 16 beiderzijds geworden.

Nadat ik alles gefreesd had heb ik ze weer gemonteerd zoals op de foto's te zien is.
Ik kan wel zeggen dat ik zeer tevreden ben.

2 november 2005 Vanavond met Ed de innerwales gemonteerd, het geheel ziet er zonder lijmklemmen veel beter uit.
3 november 2005

overdag een bouwtekening gemaakt over hoe ik de zitjes ga maken.

Ik denk dat ik het lattenbodem-principe ga gebruiken door cederlatjes te buigen tussen het frame van het zitje,

5 november 2005

Vandaag vroeg begonnen.
Voordat Ingo kwam heb ik vast de mal gemaakt voor de afdichtluikjes voor de bow en stern.

En de dekjes verder op maat gemaakt zodat deze even lang zijn.

Toen Ingo arriveerde zijn we samen aan de outerwales gaan werken. Ik heb de uiteinden weer taps gezaagd en Ingo heeft de innerwales met de bow en stern mooi vloeiend geschuurd met de bandschuurmachine. Het resultaat mag er zijn!
Ingo bedankt!!

Toen de 3 latten van de outerwale gereed waren (op lengte en taps) hebben we ze na een heerlijke lunch bevestigd. Wederom hebben we alle klemmen moeten gebruiken.
Het mag gezegd worden dat de outerwales (veel) makkelijker zijn dan de innerwales.

Nadat deze bevestigd waren zijn we begonnen met het Essen voor de zitjes te zagen.
breedte: 1 1/8'' en hoogte 7/8''. Hiermee kan ik straks het frame maken.

Als afsluiting heb ik vast een aantal ceder latjes verlijmd van ongeveer 80cm lang waar ik binnenkort 2 afsluitluikjes van kan maken.

8 november 2005

Ik kon me niet langer inhouden, ik moest even naar de boot.

Heb de klemmen losgemaakt en de laatste 3 latten op maat en taps gezaagd.

9 november 2005 Vanavond samen met Pa de laatste 3 latten gelijmd en geklemd. Daarna ben ik verder gegaan met de zitjes, heb ze eerst uitgetekend en aangegeven waar de latjes straks moeten komen. De cederlatjes worden 15mm breed en er komt 5mm tussen. Heb de essenhouten frames met een deuvelverbinding in mekaar gezet voor extra sterkte en met lijmklemmen een tijdje goed stevig geklemd. Ook heb ik de plank van samengestelde cederlatjes die ik zaterdag al gemaakt had geschuurd en de afdichtluikjes erop afgetekend. Gelukkig heb ik nog een afvalstuk glasvezel over die ervoor gebruikt kan worden. Daarna zal ik ze pas uitzagen.

Vrijdagmiddag en/of zaterdag zal ik de outerwales schuren en misschien ook al 1/4 rond frezen.

10 november 2005

Na een tijdje getwijfelt te hebben toch maar na overleg met pa besloten dat ik de innerwales 1/4 rond ga frezen. Dat betekend wel dat ze er weer even af moeten, gelukkig heb ik ze nog niet verlijmd met de hull......
S'avonds de innerwales en outerwales van de boot gehaald en het restant van de tape aan de binnenkant van de hull verwijdert (die zat er nog op sinds het lijmen van de innerwales) de tape ging er zo moeilijk van af dat de plak bleef zitten, heb dus moeten boenen met spiritus om het er af te krijgen.

Na het frezen (zaterdag??) kunnen de outer- en inner wales gelijmt en geschroeft worden.
Het boek raad aan het verlijmen van de wales met de hull met epoxy te doen. En dat heb gelukkig ik nog voldoende.
dus dat wordt weer lekker prutsen en kliederen met hars en harder..


11 november 2005 Op een strip purperhart (paars hout) mijn logo (RD) getekend, zodat ik die met de figuurzaag binnenkort kan uitzagen en als fineer kan gebruiken in het juk.
13 november 205

De houtenomranding (gunwales) zijn 1/4 rond gefreesd. zowel de binnen als de buitenkant. Bij de binnenkant moest ik oppassen dat ik niet te ver zou gaan omdat de dekjes er ook nog tussen moeten, en dan zou het niet mooi meer passen.

Samen met Ed de stoeltjes verder klaar gemaakt, het is gebleken dat het idee dat ik eerst had om de latjes iets te buigen zodat er een soort verende lattenbodem zou ontstaan niet goed werkte, we hebben daarom toch maar de latjes gewoon tegen elkaar aan gelegd en ook vlak. Het geheel veert toch wel iets.


Met de bovenfrees heb ik in het frame een richel gemaakt waar de cederlatjes precies mooi in vallen.


Ed heeft zich bezig gehouden met het kleurenschema en het zagen van het ceder. Mooi werk!!

21 november 2005 Vanavond de innerwales gelijmd en geschroefd.
22 november 2005 De dekjes bevestigd, hiervoor moest ik de outerwales even eraf halen zodat ik de schroeven in de bow en stern voor de innerwales eruit kon halen. De gaten heb ik verder geboord terwijl de dekjes ertussen zaten geklemd met een lijmtang. daarna langere schroeven gebruikt om de dekjes stevig vast te kunnen zetten.
23 november 2005

een koude dag dus lekker binnen gewerkt aan de RD die ik in het juk wou hebben. de RD is gemaakt van purperhart en het juk van amerikaans essen dus allebei knoerthart!

het uitfrezen was dan ook echt monnikenwerk maar het resultaat mag er wezen.

2 december 2005

Ron Gommers op bezoek gehad, hij is van plan om ook een canadees te gaan bouwen en wou even komen kijken en informatie opdoen. erg gezellig zo zie je maar weer dat het houden van een site over je hobby je in contact kan brengen met medebouwers. Ron SUC!!!

Nadat hij weg ging ben ik begonnen met de gunwales goed glad te schaven en te schuren met spookschaaf en bandschuurmachine.

3 december 2005

Verder gegaan met schaven en schuren, wat een verschil zeg!!

Toen dat klaar was heb ik de dekjes vormgegeven. er moest wel erg veel vanaf.

Pa en Ma kwamen ook even kijken in de koude schuur hoe het ervoor stond......

Daarna heb ik de hiawatha met Pa even naar buiten gedragen om een foto in daglicht te maken. WOW voldoening troef!!!

Tot slot heb ik de nog te zagen afschotluikjes die in de bow en stern komen behandeld met epoxy. als die uitgezaagd zijn komen daar schroefdoppen op zodat ik er iets in kan wegstoppen.

10 december 2005 Toch maar besloten eerst de zitjes te maken die ik al van plan was, dus gewoon met de ceder latjes. Als ik deze af heb en gemonteerd heb is de Hiawatha zo goed als af en kan ik in de wintermaanden en lente werken aan zitjes met geweven riet/rotan.
Heb de ruwe stukken geschuurd en de hoeken met de frees 1/4 rond gemaakt. Ik verbaasde me erover dat het gewicht zoveel scheelt terwijl ik er voor mijn gevoel niet veel vanaf heb gehaald. Ook verder gegaan met de 2de peddel maar eh, brrrrrrrrrrrrr veel te koud in de schuur dus ben tijdig opgehouden.
17 december 2005 Vandaag met Ron Gommers (ook bootbouwer) naar Louis Peters geweest om daar zijn creatie te bewonderen en ervaringen uit te wisselen. we waren erg onder de indruk en hebben er nog de hele terugweg naar huis over gepraat.
Kerst 2005 Karen had een briljant idee, ze had een ontwerp gemaakt voor een nieuw soort zitje voor in de kano. Wat het precies is ?? Dat zie je later in het logboek....
7 januari 2006

eerste keer dat er weer aan de Hiawatha gewerkt wordt in het nieuwe jaar. nou ja gewerkt... vandaag bij Frank Perry de lak gehaald voor de afwerking. Het moet echter minimaal 15 graden Celcius zijn om het aan te mogen brengen.
Dus geduld maar weer.

De Sugar island peddel uitgezaagd. goh het is nog best zwaar.... ik hoop dat de peddel niet te zwaar blijft.

20 januari 2006

Een andere bootbouwer waar ik regelmatig contact mee heb is vandaag gezellig op bezoek geweest om het resultaat in het echt te bekijken in plaats via de pc.

Zoals de vorige gezamelijke bijeenkomst weer leuk onze eigen ervaringen uitgewisseld over de werkwijzen en problemen diewe gaande weg tegen zijn gekomen en uiteraard de oplossingen die we gevonden of gekregen hadden.

Maar voor het bezoek kwam heb ik eerst aan de afdichtluikjes gewerkt. De mal had ik intussen al een tijdje klaar en nu was het dan zover..... gaan ze passen??

eerst maar uitzagen en schuren, raspen en schuren en raspen en schuren en raspen.......etc.

Hier zit hij er los in en je ziet wel ik moet nog meer schuren.

En dan nog een foto met de Hiawatha zijaanzicht met de 2 peddels. de lange is een Voyageur gamaakt van Amerikaans Essen, de ander is een Sugar Island van een mix van houtsoorten ivm de kleuren (die moet nog volledig geschaaft worden)

Louis Peters heeft nog even een paar foto's gemaakt terwijl ik de Hiawatha optilde buiten, Bedankt!!

27 januari 2006 Verder gewerkt aan de Sugar island peddel. met de tot bovenfrees omgebouwde Dremel gaat het een stukje sneller.
21 april 2006

tot vandaag af en toe gewerkt aan de peddel want het was nogsteeds te koud om aan de boot te werken.

Gisteravond door Peter Jonkergouw uitgenodigd om in zijn werkplaats aan de peddel verder te werken op de grote bandschuurmachine. Nou dat aanbod kon ik natuurlijk niet laten gaan. zo gezegd zo gedaan. Op de bandschuurmachine het peddelblad vlak en dun gemaakt en ook het handvat al wat vorm gegeven.

Peter bedankt!!

27 april 2006

Het artikel dat ik geschreven heb voor de TKBN is gepubliceerd!!

het is niet zo uitgebreid als dit logboek maar wel leuk om eens door te lezen.

03 mei 2006

Nou vandaag was het dan zover, Joepie 15+ graden!!

Eindelijk, meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en de schotjes nog was mooier passend gemaakt en daarna met verdikte epoxylijm vastgezet.

In eerste instantie de epoxylijm te dun gemaakt en dus liep het uit, daarna extra katoenvezels aan de epoxylijm toegevoegd en na goed roeren weer de schotjes vastgelijmd, nu ging het wel goed. Nu maar hopen dat het vast blijft zitten.


Toen ik eenmaal klaar was en aan het opruimen was hoorde ik een raar geborrel, wat bleek nu, het restant epoxylijm in het potje was zo heet geworden dat het aan het aan het koken was, de stoom kwam ervan af. Pa heeft nog geprobeerd er foto's van te maken maar daar is het helaas niet zo goed op te zien.

05 mei 2006

Vandaag de binnenkant geschuurd en in de lak gezet. voor deze lak geen roller gebruikt maar gewoon een 3'' brede kwast.


Van de voyageur peddel het blad ook in de lak zet.

6 mei 2006

de lak is goed opgedroogd en uitgehard en klaar om voor de tweede keer behandeld te worden, zo gezegt zo gedaan.....

geen tegenslagen gelukkig, de lak trekt er mooi op zonder veel neiging tot druipen.
De temperatuur is werkelijk fantastisch om in te werken.

07 mei 2006

He he vandaag de hiawatha van de strongback gehaald en in de tuin gelegd zodat ik wat meer ruimte had voor het opruimen van de garage.

de strongback zelf heb ik ook gesloopt. van de 2 poten heb ik kleine steunen gemaakt zodat de hiawatha daar op z'n kop op kom liggen voor het schuren en lakken van de buitenkant.
De hull licht opgeruwd met grit 400 en daarna ontvet en de 2 componenten lak aangebracht.

Terwijl de hull stond te drogen de twee peddels bewerkt met Owatrol D1 olie.
de steel van de Voyageur peddel en eht blad van de Sugar Island.
Het verschil tussen de lak en de olie is op de peddel bijna niet te zien. ik gebruik nu de olie want daar krijg je minder snel blaren van met pedelen.
Het blad van de Voyageur heb ik bewust in de lak gezet omdat het een zogenaamde "stille"peddel is en dus niet uit het water gehaald wordt tijdens het varen.


8 mei 2006 de tweede laklaag aangebracht, ook op de peddels weer wat olie gedaan.
9 mei 2006

de boot weer omgedraaid, de maldelen waarin de boot kan liggen weer op destaanders gemonteerd.

Het juk heb ik met slotbouten vastgezet.

Nu is het dan tijd om de gunwales en dekjes in de olie te zetten.

 

10 mei 2006

YES!! het is zover! de boot wordt voor het eerst tewater gelaten!

Hij vaart super! lekker koers vast en niet te instabiel.

Eerste keer dat de Hiawatha kanaalwater raakt

Trots lekker stukje varen!!

 

The End............. op naar het volgende bouw-avontuur.

2 juli 2006

samen met Ron Gommers (ook bootbouwer) een GPS tochtje gevaren door de Biesbosch, het was super mooi weer en de 16,5 kilometer ging bijna vanzelf.
Weinig last gehad van mijn knieen (nog steeds geen zitje ingebouwd.)

28 maart 2007

Vandaag per toeval langs een leerlooierij gereden en kreeg spontaan weer zin om iets aan de canoe te werken, ik moest immers nog een zitje maken......

Dus ben daar naar binnen gegaan en gevraagt of ze mij konden helpen aan een mooi stukje leer.
Daar in de fabriekshal niets naders dan stapels leder in alle soorten en maten. Na wat spuurwerk een mooi "lapje"gevonden. na betaling naar huis en naar de werkplaats om een zitje op te halen. Na de gelijmde cerderlatjes eraf te hebben gehaald, eerst het frame verder met de bovenfrees afgewerkt.

Ben begonnen met een mal te maken van papier om te kijken hoe groot de lap leer moest worden om mooi om het frame gespannen te kunnen worden. Daarna het papier op het leer gelegd en uitgesneden.

Vervolgens de messing oogjes in het leer bevestigd m.b.v. een speciale tang.

Het leer kon nu bevestig worden, ik heb daarvoor kunststof touw genomen i.v.m. waterbestendigheid en beperkte elasticiteit.

Na het nodig veterwerk is het dan zover, de test. gelukkig is het frame sterk genoeg.....

nu alleen nog bevestigen in de Hiawatha.


13,14 april 2007

Ben vandaag begonnen aan de modificatie aan de Hiawatha, het juk moest eruit en het zitje en 2 nieuwe jukken erin. Gelukkig had ik nog een mooi stuk esdoorn staan dus heb ik dat ervoor gebruikt.

Nadat ik deze onderdelen met de bovenfrees bewerkt had konden ze gemonteerd worden in de Hiawatha.

de nieuwe onderdelen zijn meteen in de Owatrol gezet en dus is de Hiawatha nu klaar voor het water....

Wordt Vervolgd!!