Denemarken

Terug naar beginpagina

In december 2001 wilden we er tussen kerst en oud en nieuw nog even tussenuit. Een paar daagjes maar, en liefst wel naar het buitenland om er even helemaal uit te zijn. Dus zijn we naar het reisbureau gestapt en hebben een aantal overnachtingen in een Kro (herberg) geboekt. Van 27 t/m 30 december zijn we in Kolding geweest, in Jutland. Een verslag.

Voor dit verslag heb ik wat plaatjes uit de diverse folders gescand, de foto's waren namelijk pas later klaar. Maar je kunt ze wel bekijken op de aparte fotopagina Denemarken 2001 (opent in een nieuw browserwindow).

Donderdag 27 december ( Groningen - Kolding)

We vertrekken rond 8:50 uur. Er ligt zowaar sneeuw! Rustig aan dus, vanwege gladde wegen. Rond 9:30 passeren we de grens met Duitsland bij Nieuweschans. In Duitsland verslechtert het weer met het uur. In Noord-Duitsland wordt het steeds moeilijker rijden vanwege hevige sneeuwval. Zodoende passeren we pas om 15:30 de grens Duitsland - Denemarken. Nog 70 kilometer rijden naar ons einddoel, Kolding.

Het is 17:00 uur, en we rijden eindelijk Kolding binnen. Het laatste eind was spannend, en het is hier echt winters met 15 cm sneeuw. Er wordt veel vuurwerk afgestoken, dat mag hier blijkbaar nu al? De Kro vinden we redelijk vlot, geen probleem. Wat wel jammer is, is dat het gebouw geen enkele sfeer heeft, terwijl we daar juist voor gingen. We zagen ons al zitten in een prachtig vakwerk-gebouw, in heerlijke rustieke sfeer. Dit heeft meer weg van een Amerikaans motel... :-(. We slapen in Hotel Tre Roser.

Dan maar hopen dat Kolding zelf wat te bieden heeft. Na het dumpen van de bagage lopen we even de stad in.

Kaart van Denemarken

Kolding in vogelvlucht

Kolding vanuit de lucht, het Koldinghus aan het meertje Slotsø

Het centrum van Kolding ziet er wel gezellig uit, en het valt ons niet tegen gezien de grootte van de plaats. Wel jammer dat ze druk doende zijn de kerstverlichting te verwijderen, daar wordt de sfeer natuurlijk wel iets minder van... Het pinnen van kronen bij een bank is een van onze doelen van dit tochtje, en dat lukt. Dan nog eten. We besluiten het restaurant van het hotel te proberen. Dit blijkt erg luxe (en dus duur) te zijn, maar wel lekker. In de lobby staat een computer met internetaansluiting, zodat je van alles op kunt zoeken (of gratis SMSjes sturen, zoals ik de wat jongere gasten zag doen), bijvoorbeeld over Kolding zelf, het Koldinghus (kasteel, zie ook luchtfoto) of een reisje plannen met de trein op de site van de DSB.

Wij gaan eerst maar eens slapen, het was al met al een vermoeiende dag, morgen trekken we erop uit.

Vrijdag 28 december

We slapen eens rustig uit, je kunt hier tot 10 uur aan komen zakken bij het ontbijt, dus daar maken we heerlijk gebruik van. Het ontbijt is goed verzorgd, met ruime keus. We lopen door het park in de richting van het slot, dat willen we eerst bekijken. De weersvoorspelling was "sneeuwstorm"; nou, dat klop wel ongeveer. De sneeuw valt met bakken uit de lucht (kun je dat zeggen van sneeuw?), en er staat een snijdende wind, dus echt lekker ontspannen wandelen wordt het niet. We vinden een bordje dat naar het kasteel wijst, dus wij volgen de aangegeven richting. We wandelen een heuvel op, het slot zal hier wel bovenop staan? We komen aan bij een grote poort, als we er door lopen komen we op een grote binnenplaats uit. Bij een deur prijkt een bordje dat zoiets vermeld als 'Ingang stadsarchief'. Wij maar naar binnen, even schuilen en even vragen naar het kasteel.

Het blijkt dat we ons nog niet in het kasteel bevinden. From the looks of it, zou ik zeggen dat het de oude stallen zijn. De vriendelijke dame die ons te woord staat, legt uit dat we nog iets door moeten lopen in de richting die we al volgden, en dat we het kasteel dan echt niet kunnen missen. Ze lijkt wel verbaasd door onze vraag...

Wij lopen weer de sneeuwjacht in. En ja hoor, als we nog zo'n 50 meter hebben gelopen, doemt in de witte storm een groot gebouw op. Het Koldinghus is maarliefst 4 verdiepingen hoog, en je kunt het inderdaad niet missen. Bij goed weer hadden we het ook van ver al kunnen zien, toen we nog aan het meertje Slotsø liepen. Maar ja, met dit weer is het een ander verhaal. We gaan snel naar binnen.

Er is op dit moment (december 2001 dus) een tijdelijke tentoonstelling over 1000 jaar Deense helden. En een held kan dus van alles zijn, van een keeper bij het voetballen (Peter Schmeichel) tot zeehelden tot toneelspelers. Het is best interessant, en in tegenstelling tot de rest van het museum zijn de bordjes hier nog in het Engels. We hadden een plattegrond en een beknopte gids, waarmee we door de rest van het kasteel wandelen. Er zijn verschillende stijlkamers, met meubilair uit een bepaalde periode (bijvoorbeeld 17e eeuw), kamers met speelgoed van vroeger tijden, met glas, aardewerk, zilver, goud. De bibliotheek en de kapel vinden we de mooiste ruimtes. Op het dak van de toren heb je -bij goed weer- een prachtig uitzicht over de stad. In ons geval iets minder, vanwege de nog voortdurende sneeuwjacht.

Kapel van het Koldinghus

De kapel van het Koldinghus.

Ook de 'dungeon' van het kasteel is opengesteld voor publiek, het is leuk en apart om daar ook eens rond te mogen lopen. Klammige muren, geen verlichting, stoffige lucht, kortom: een echte akelige kerkersfeer.

Meer info over het Koldinghus vind je hier.

Het restaurant gebruiken we voor het nuttigen van een kopje koffie en wat lekkers. De sneeuwstorm blijkt als we naar buiten komen wel wat geluwd, het is droog en de wind is wat afgenomen. Er ligt nu veel sneeuw, dus enthousiast beginnen we aan een sneeuwpop. Het eindresultaat is redelijk, maar de jeugd van Kolding is dat blijkbaar niet met ons eens, een dag later lopen we nog een rondje om het Koldinghus en is de sneeuwpop vernield... :-(

We lopen wat door de stad en bekijken wat winkels. We proberen ook in het station wat info te krijgen over een eventuele treinreis naar Odense, morgen. Wat kost het en hoe laat kan het. We hadden dus al even op de site van de DSB gekeken, in het hotel, maar wat uitleg erbij kan geen kwaad. Voor 336 kronen (45 Euro) hebben we 2 retourtjes, niet mals voor een ritje van een klein uurtje. Maar goed, we willen er ook wel even uit en autorijden met deze hoeveelheden sneeuw kunnen we schudden op onze gewone bandjes.

Terug in het hotel ontdekken we dat het zwembad waar in de folder veel aandacht aan geschonken wordt dicht is, mooie grap. Nynke is hierdoor aardig ontstemd, ze had zich er erg op verheugd. Ik eigenlijk ook wel, want er was ook een sauna bij... We eten in de stad bij een prima pizzeria, gezellig en druk, wel even wat anders dan het wat stijve hotel-restaurant. Wat ons trouwens nog opviel vandaag is dat je hier chocolade-Euro's kunt kopen in de supermarkt, en dat terwijl de Denen toch een duidelijk 'nee' hebben laten horen tegen de Euro en dus ook niet meedoen...vreemd.

Entreekaartje HC Andersens Hus

Kaartje voor het museum dat hieronder op de foto staat.

Zaterdag 29 december (Kolding - Odense - Kolding)

Een dagje Odense vandaag. Vroeg uit de veren hiervoor, want op zaterdag zijn de winkels niet altijd de hele dag open, hoewel dit wel steeds vaker het geval is in Denemarken. De trein van 9:30 uur halen we makkelijk. Het is vandaag weer redelijk fris, maar niet bitter koud, zo rond het vriespunt. Op het station heb je trouwens monitoren met informatie over aankomende en vertrekkende treinen, en ook computers waar je nog meer informatie uit kunt halen. In de trein zelf staat boven elke stoel op een display tot welke plaats deze stoel gereserveerd is. Zo weet je dus of je nog gestoord kunt worden als je ongereserveerd een plekje zoekt (zoals wij).

Het station van Odense lijkt zelfs nauwelijks op een station, eigenlijk zijn er alleen maar perrons. We vinden de weg naar het centrum en doen eerst even een bakje, bij een conditorei. Het sneeuwt hier heel lichtjes. Na de koffie zoeken we de Tourist Information op, waar ze heel behulpzaam zijn en ons een kaart meegeven van de stad. We gaan als eerste naar het Hans Christian Andersens Hus, het museum over deze sprookjesschrijver in wat waarschijnlijk zijn 'childhood-home' is, het huis waarin hij zijn jeugd zou hebben doorgebracht. Zijn geboortehuis staat ergens anders in Odense. Toegang tot het museum kost 35 kronen per persoon. Het museum ligt in een prachtige buurt van Odense, met allemaal schattige kleine huisjes. Ze hebben mooie documenten en leggen zijn hele levensverhaal uit. Gelukkig is alles er meertalig uitgevoerd, zodat wij het Engels op de bordjes kunnen lezen.

Wat opvalt is dat Hans Christian Andersen (HCA) erg veel doorzettingsvermogen had. Hij wilde graag toneelspeler worden in het theater, en verliet al op 17-jarige leeftijd het ouderlijk huis om zijn geluk in Kopenhagen te beproeven. Wat zullen ze hem daar bij het theater zat geweest zijn, want een aantal jaren lang heeft hij geprobeerd er werk te krijgen, met matig succes. Later bleek dat hij ook goed kon schrijven...

Na dit museum een kleine wandeling door winters Odense, waar het niet meer sneeuwt maar wel veel sneeuw ligt. We zoeken het geboortehuis van HCA ook even op. We kunnen er ook in, voor 3 kronen p.p. geloof ik. Het stelt qua museum niet veel voor, en veel van de teksten die ze hebben hebben we ook al in het HC Andersens Hus gezien, maar het is toch leuk om er rond te lopen en te zien op welke oppervlakte het grote gezin moest leven. Er is ook een schitterend achterstraatje.

Hierna lopen we nog even door het (winkel)centrum. Veel van de winkels gaan toch al dicht en we zoeken de trein maar eens op. Die komt al snel en zo zijn we vlot weer in Kolding. Op de kamer rusten we even uit van het avontuur, om daarna ons laatste geld te gaan 'opeten' in de stad. We wandelen nog even rond het slot, waar onze sneeuwpop niet meer staat, en maken nog wat laatste foto's van het prachtig uitgelichte slot. Weer bij het hotel probeer ik even of ik de auto open kan krijgen, dit lukt gelukkig redelijk vlot. Wel belangrijk als we morgen weg willen. We gaan vroeg op bed.

Zomerfoto van HC Andersens Hus

Het Hans Christian Andersens Hus in Odense.

Zondag 30 december (Kolding - Groningen)

We staan om 8 uur op, na een prima nacht. Ontbijten, spullen pakken. Het is gelukkig droog, want rijden met sneeuw heb ik nu wel gezien. Het is wel koud. De auto is toch dichtgevroren, erg vervelend. De deuren zijn op een goed moment los, maar het benzineklepje buigt gevaarlijk zonder echt open te gaan. Toch moeten we snel tanken, want op de heenweg hebben we de tank aardig leeggereden. Hopen dat het nog goed komt.

Gelukkig blijkt er dichtbij een bezinestation te zijn en slotontdooier blijkt ook prima te werken op scharnieren van vastgevroren benzineklepjes, dus alles komt goed. We moeten alleen wel met vastgevroren ruitenwissers de weg op, wat in het begin nog wel gaat, maar als er wat mensen krap gaan inhalen is dat snel niet leuk meer. We gaan kort van de weg af om de ruitenwissers los te bikken. Het is een prachtige dag, en Denemarken ligt onder een blauwe lucht en een ongerepte witte deken. We genieten van het heerlijke uitzicht onderweg. Rond 11 uur passeren we de Deens - Duitse grens, en nu sneeuwt het toch weer, heel vervelend.

Duitsland komen we vlot door, met schone wegen, goed weer en een heerlijke schnitzel natuurlijk! Rond 15:50 zijn we bij de Duits - Nederlandse grens, en nu wordt de sneeuw toch weer vervelend. Op het laatst kruipen we met 40 km/uur over de A7 richting Groningen. Zo wordt het toch nog 16:30 uur voordat we (eindelijk) thuis zijn, waar Willem erg blij is ons weer te zien!