Klein onderhoud aan de loc wordt in deze loods ook gedaan wat weer te zien is aan de materialen die bij de loods liggen. Voor het rangeerwerk op het station wordt gebruik gemaakt van een tractor van de bouwdienst.

Aan de westzijde gaat het spoor direct na de brug over de Moosbach de Schaduztunnel in. Aan de oostkant van het station gaat het spoor door een aantal korte tunnels en met een viaduct over de Wolfsschlucht naar Vregün.

 

Welkom in Renez

Renez is een fictief plaatsje aan de RhB lijn ergens in Graubünden.

Het station is gelegen op een hoogte van 1098 mm boven het vloeroppervlak aan een enkelsporige doorgaande lijn. Naar het stationsgebouw loopt een smalle weg vanaf het hoger gelegen dorpje. Aan deze weg bevinden zich twee hotels. De weg is smal en op bepaalde plaatsen vrij steil en daardoor minder geschikt voor vrachtverkeer. Alleen kleinere vrachtwagens kunnen via deze weg bij het station komen. De postbus maakt ook gebruik van deze weg. Voor zwaarder vrachtverkeer loopt er een weg vanuit het dal naar de ander kant van het station. Aan deze kant ligt een goederenspoor met een laadperron.

Bij het laadperron kan stukgoed overgeslagen worden. Een voornaam deel van het goederenvervoer van en naar Renez betreft hout dat in de buurt gekapt wordt. De meeste goederen worden overgeslagen aan deze kant van het station. Zo nu en dan wordt ook gelost en geladen vanaf het kopspoor bij het stationsgebouw. In het verlengde van het goederenspoor bij het laadperron staat een oude houten locloods annex werkplaats.

Het gebied rond Renez is populair bij wandelaars, mountainbikers en wintersporters. De bergachtige streek leent zich hiervoor uitstekend. Vanaf het station zijn meerdere wandelroutes uitgezet. Vanuit het station vertrekken treinen in twee richtingen. In westelijke richting gaat het naar Schaduz. In oostelijke richting gaat de lijn naar station Vregün. Het meeste personenverkeer betreft toeristen, daarnaast zijn er nog de dagelijkse forensen. Met name in de zomermaanden is er veel reizigersverkeer van en naar Renez. In de wintermaanden maken wintersporters gebruik van de trein om hier te komen. Renez en Schaduz zijn dan via de weg slecht bereikbaar. Voor het personenvervoer wordt voornamelijk gebruik gemaakt van korte treinstellen.

Het station heeft twee doorgaande perronsporen, één kopspoor aan een perron, één kopspoor met een laadperron voor goederenafhandeling en een spoor met een locloods aan het einde. Bij het goederenspoor voor de locloods vindt houtoverslag plaats. Het betreft dan voornamelijk rondhout maar ook bewerkt hout zoals planken en balken worden hier overgeslagen. Een oude kraan wordt nog steeds gebruikt voor de overslag hoewel er ook steeds meer gebruik gemaakt wordt van kranen en grijpers die op vrachtwagens geplaatst zijn. De locloods doet dienst als onderkomen voor de wat oudere locomotief die nog regelmatig gebruikt wordt voor het vervoer van goederen en voor de extra treinen met toeristen.

© 2007-2011   René Wolf

Update: 10 aug. 2011