Bouwpakket van de "Noordborg" is te vinden via DePsite.eu link. Tik in zoekvenster "COASTER" in en dan verschijnt er een pagina voor bestelling.

Mail: struner@home.nl Home Info Overzicht Links

Herman en Lidwien in het stuurhuis

De Brons 4ED

De ADVERTENTIE

TE KOOP

DE ALLERLAATSTE ORIGINELE NEDERLANDSE KUSTVAARDER UIT DE JAREN ZESTIG

m.s. CASPER (ex NOORDBORG) In vrijwel originele staat

- bouwjaar 1962 in Makkum

- type gladdekker



 




- afmetingen ca. 48.5 x 7.95 x 3.23 m

- 512 ton op diepgang 2.98 m

1 ruim, 2 luikhoofden, hout

- originele masten, laadbomen e.d.

- BRONS 4 ED hoofdmotor 220 PK

Gegevens zonder garantie

Sterke preferentie van eigenaars om het schip in Nederland te behouden.

PRIJSINDICATIE  EURO 175.000 ex BTW

Informatie  Dick van der Kamp Shipsales B.V.

tel 0181 321754 - shipsales@vanderkamp.com


Kümo Noordborg (maart 2010)

von Thomas Sperling (1:87 Artitec)

Die Noordborg wurde 1962 in Holland gebaut. Sie führte ein sehr abwechslungsreiches Leben bis sie 1992 in Gronigen aufgelegt wurde. Ihre Geschichte und viele Bilder vom Schiff kann man unter diesem Link finden. Leider ist diese Seite aber nur auf Holländisch.

Leider gibt es nur sehr wenige Resin-Bausätze von Handelschiffen. Gerade über Handelschiffe im Maßstab 1:350 würde ich mich, und wahrscheinlich auch viele andere Modellbauer, sehr freuen.

Thomas Sperling

Publiziert am 01. Juli 2007


RESTORATION PROJECT  (van D. v/d Kamp Shipsales 26 februari 2010)


In 2009 Dick van der Kamp Shipsales BV had re-purchased the coaster CASPER , the very last original 512 tons coaster in the Netherlands

The aim is the full upgrading of this vessel to its original state, including refitting of masts, derricks and winches and when its completed to keep it in the Netherlands.

This vessel was constructed in 1962 in Makkum, the Netherlands for the account of mr E. Wagenborg of Delfzijl under the name  “NOORDBORG”.

In the 1960s this vessel amongst a few sister vessels was trading in North Europe with bulk and timber cargoes cargoes.

The vessel has an original BRONS 4 ED slower revolution engine.


The last 15 years the vessel was not maintained, a impressive job has started in the second half of 2009 when the ship was taken to the oldest drydock in the Netherlands, being in Hellevoetsluis (www.droogdok.nl) where the vessel was removed from all her old coats of paint, ultrasonic measurements were taken (which proved to be very good) and only some small steel repairs where necessary.

The winches, masts and derricks were taken off and were blasted, new fire line and partly new decks were made.


Some photos of this spectacular restoration can be viewed on http://members.home.nl/struner under "Foto's".


The works are expected to be completed before the summer of 2010 including the accomodation and engineroom will be restored.

At that time a special reception will be held and invitations will be sent to the Dutch shipowners, other shipping related companies, Shipping Musea as well as private people who have a special interest in this vessel.

Already several Shipping Musea and municipalities with ports in the Netherlands have restored older vessels, such as:

Rotterdam the former cruise vessel SS Rotterdam (www.opderotterdam.nl)

Maassluis, the vintage tugs Furie, Hudson and Elbe http://www.furie.nl/, http://museumschiphudson.com/ en http://www.zeesleperelbe.nl/

older lighthouse vessels (www.noordhinder.nl)

Also the original BRONS enginefactory is restored, see www.bronsstichting.nl

Further Dutch Shipping musea can be seen on http://www.vaart.nl/links/historie.htm

But the ms NOORDBORG is the very last original drycargo vessel of its generation

In order to keep the vessel in the Netherlands possibly a body administering funds will have to be set up, as finance is needed.

Any suggestions are warmly welcomed.


#############################################################

#############################################################

Dit bericht komt uit het weekblad de "SCHUTTEVAER" nummer  37 van zaterdag 16 september 2006!


Casper zoekt nieuwe eigenaar


"Dit schip moet voor Nederland behouden blijven"


ZAANDAM


"We waren een sprookje in elkaar aan het knutselen, en toen kwam de koude douche." Zo vat Herman Klaassen zijn maritieme avontuur dat hij samen met zijn partner Lidwien Raaphorst begon, samen. Veertien jaargeleden kochten zij de coaster Casper(ex Noordborg) en door allerlei bureaucratische en andere perikelen zijn zij er letterlijk en figuurlijk niet veel verder mee gekomen. Nu zoeken zij een nieuwe eigenaar. Met pijn in het hart.


'Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren', zo halen zij een bekende dichtregel van Elsschot op.


"Dit schip moet behouden blijven. Het is een stuk industrieel erfgoed", vult Lidwien aan. "Het is niet de bedoeling dat ze er een Cummins in gaan zetten of andere strapatzen ermee uit gaan halen. We hebben er met man en macht aan gewerkt dat het schip technisch vaarklaar is. Een ander punt is dat we nu moeten erkennen dat we niet voldoende middelen meer hebben om het onderhoud rondom voor onze rekening te blijven nemen."


Authentieke staat


De Casper is praktisch nog precies zoals die ooit gebouwd is. Het binnenwerk is grotendeels in authentieke staat. Ook aan de buitenkant is er weinig gewijzigd. Het is wel aan hem af te zien dat er een kwastje nodig is, eufemistisch uitgedrukt.


Je wordt er af en toen wel een beetje cynisch van als mensen je daarop wijzen, alsof wij blind zijn. "Oh ja", zeg ik dan, "het was me nog niet opgevallen". Maar daar moet je door heen kijken. De technische staat van het schip is goed, het gaat er om dat er op de een of andere manier geld moet komen om het onderhoud ter hand te nemen.


"Dit schip stamt nog uit de periode voor het formicatijdperk", vervolgt Herman en hij wijst naar de oorspronkelijke elementen in het stuurhuis." Het interieur is overal degelijk en fraai uitgevoerd met mahonie en teak. Er is wel een radar in gekomen. De communicatieapparatuur is aangepast of vervangen. Alleen de kombuis is ooit veranderd; het kolenfornuis en het klassieke aanrecht zijn er helaas niet meer."


Dierbare herinneringen


De Noordborg was ingericht voor acht opvarenden: een kapitein, stuurman, machinist, kok en vier matrozen. Al spoedig nadat het schip in de vaart kwam, mocht er met minder matrozen worden gevaren. Met enige regelmaat komen er nog oude opvarenden op bezoek.


Dan horen we mooie verhalen van vroeger. Een matroos die met ons nog een keer door de hutten liep en zei: "Hier heb ik mijn dochter verwekt". Een andere vertelde dat hij als jonge matroos nog nooit zo veel gejankt had als hier aan boord. Je werd volgens hem erg kort gehouden. Je kreeg soms ook weinig te eten en het schip kon verschrikkelijk stampen. Je kon nog op sommige plekken de uitslag van de slingerende schilderijtjes zien. De laatste kapitein-eigenaar was gek op varen. Hij hield van het schip zoals wij er ook van houden. Maar als we de verhalen mogen geloven hield hij er niet veel aan over. Te meer daar hij niet op zondag wilde varen. Dan zaten de bemanningsleden verplicht naar de preek van de week luisteren, afgespeeld van een cassettebandje.


Tegenslagen


In de loop van de jaren werden Lidwien en Herman met de neus op de feiten gedrukt. Om het met een variant op de wet van Murphy te typeren: 'Als er iets fout gaat, dan gaat het allemaal mis'.


Toen we er aan begonnen hadden we grootse plannen. We hadden een huis en een kusthavensleper. Die hebben we beide verkocht om deze droom te verwezenlijken. We waren enthousiast. Te naïef wellicht. Om slechts een paar dingen op te lepelen: Officieel wonen we hier niet. Dit is geen postadres. Dan de ligplaats, daar hebben we ook heel wat mee te stellen gehad met de gemeente. Waar het op neerkomt, is dat de lagere echelons in de bureaucratische machtsstructuur je hoop geven, terwijl de hogere al lang beter weten. Je krijgt niet zo maar een vergunning om onderhoud te doen. Als je maar even met een bikhamer tegen de zijkant tikt, staat binnen de kortste keren de milieupolitie op de steiger. Rijkswaterstaat kan eventueel een tijdelijke ontheffing verlenen, maar dan moet je wel kunnen garanderen dat er geen snippertje verf in het water terecht komt. We hebben overigens veel hulp gehad de afgelopen jaren maar je kunt niet een beroep blijven doen op de vrije tijd van vrienden of relaties. Een ander punt is dat er een stichting in het leven is geroepen, met politieke zwaargewichten, maar daar komt de laatste tijd ook niet veel uit de verf. Komt bij dat ik in 2000 ziek ben geworden, terwijl Lidwien ging studeren. Kortom, wij hebben aardig wat geld aan dit schip gespendeerd, maar het eind komt nu financieel gezien toch wel zo'n beetje in zicht. We zijn heel ver gegaan maar we moeten onder ogen zien, dat het zo niet verder kan.


Twee opties


Het is duidelijk wat Lidwien Raaphorst en Herman Klaassen willen: de Casper moet voor Nederland behouden blijven. Twee opties staan daarvoor open.


Als er een gegadigde is die een koop wil overwegen vinden we dat goed. Dat zou betekenen dat wij er af moeten. Ook mogelijk is dat er door inzet van sponsors voldoende geld bijeen gebracht wordt om het schip op te knappen. Dat het een plaats krijgt als museaal object.


Het is per slot van rekening niet zo maar een schip. Maar dat moeten wel mensen zijn die snappen waar het allemaal om draait. Dan zouden we mogelijkerwijs hier kunnen blijven wonen en een controlerende of coördinerende rol kunnen vervullen in herstel en onderhoud."


Meer informatie over de geschiedenis van het schip is te vinden onder knopje "info" en op de foto pagina.


Voor overname of andere serieuze plannen kan men contact opnemen met:


Dick van der Kamp Shipsales in Zuidland

0181- 321754, shipsales@vanderkamp.com.



Veelbewogen achtergrond


De Casper kwam in 1962 als Noordborg in de vaart. Het was een van de 14 schepen van Wagenborg,  gebouwd door scheepswerf Amels in Makkum, dat al spoedig een eigen kapitein/eigenaar kreeg. Het is een zogenaamde gladdekcoaster, die vooral is ingezet om hout te vervoeren van Scandinavië. Het schip van    397 BRT en een laadvermogen van 518 ton transporteerde ook andere producten. In eerste instantie kon het ook granen in nemen, maar daar werd gauw van afgezien. Het schip, dat ook nog als Azola en Alk de Noordwest Europese zeeën bevoer, is een ontwerp van Piet Lalleman. De voortstuwing vindt plaats door een vier cilinder Brons ED diesel van 220 pk (160 kW).


In 1989 ging het uit de vaart en kwam het in Zaandam te liggen.

#############################################################