Home

Peter Tetteroo wint Emmy Award
19 november 2001
New York
Peter Tetteroo met zijn Emmy Award KRO-documentairemaker Peter Tetteroo is de eerste journalist die in het communistische Noord-Korea een film maakt. Bewegingsvrijheid voor Westerse journalisten is er bijna niet. Het bestuur van het land is autoritair. Iedereen lijkt in dienst te staan van alleenheerser Kim. Toch gaat Peter Tetteroo en wint hij, tot verrassing van velen, de fel begeerde Emmy Award.
Kim il Sung 'De film is namens de NOS naar de voorronden in Keulen gegaan', vertelt Peter Tetteroo aan verslaggever Jacques Geluk van het Haarlems Dagblad van 23 november 2001. 'Tien producties blijven daar over. Vier zijn er genomineerd. Toen ik de presentaties van de andere genomineerden zag, was dat schrikken'.
'De film van de BBC gaat over de laatste twee dagen voor het ruimteveer Challenger neerstort. Die is zo goed. Het lijkt een gelopen race. Ik denk, ik zit hier nu, maar het is na´ef te veronderstellen dat we nog meedoen. Het winnen van een Emmy is het hoogste dat je kunt bereiken.'
Enorme zaal door
Uren wachten volgen. Tetteroo krijgt geen hap naar binnen. 'Wij zijn als tweede categorie, na het drama, aan de beurt. De Chinese presentatrice noemt de genomineerden en even later ons als winnaars. Het voelt als een klik. Ineens wordt het van niet waar, waar ik van overtuigd was, wel waar. We zitten achterin en ik moet die enorme zaal door. Een speech heb ik niet voorbereid, maar ik heb hem wel gehouden. En daarna word je geleefd, raakt alles in een stroomversnelling. Ik lig er nog wakker van. Maar relativeer het ook. Het had net zo goed anders kunnen lopen en van te voren kun je niet zeggen: ik doe het zo en dan win ik een prijs.''
Kim il Sung

Oprecht
Peter Tetteroo kijkt terug: 'Het idee voor het maken van de film ontstond toen ik na de dood van leider Kim il Sung in het KRO-programma Brandpunt Noord-Koreaanse beelden zag van duizenden huilende mensen. Een hoogleraar in Amsterdam vertelde me dat het geen show was, maar dat die mensen zo ge´ndoctrineerd en ge´soleerd zijn dat het verdriet bijna oprecht is. Ik wil daarheen, heb ik toen geroepen, maar dat bleek moeilijk. Na zes jaar lukte het eindelijk het land binnen te komen. Het gewone publiek mag jou niet eens in de ogen kijken.'

'We hebben, ondanks scepsis van collega's, de officiŰle tour gedaan. Gewoon hun ideaalbeeld laten zien. Dat is zo extreem en onwaar dat je daarmee genoeg zegt. Vanuit de hotelkamer hebben we een agente gefilmd, die het verkeer regelde. Maar er was geen verkeer! En als je daarvan wat zei begrepen ze het niet. De Noord-Koreanen zeiden: we hopen dat u kijkt en zelf oordeelt. Maar we hebben niet geoordeeld. Een jurylid zei me later: we hebben voor uw programma gekozen omdat het niet paternalistisch is en u de mensen zelf laat oordelen. Daar is tv uitermate geschikt voor.' In het buitenland is belangstelling voor de film.

Bron: KRO jaarverslag 2001

Een Emmy Award is de hoogst denkbare internationale onderscheiding op tv-gebied. De Netwerk documentaire over Noord-Korea van Peter Tetteroo, cameraman Pieter Groeneveld en dr. Raymond Feddema van de Universiteit van Amsterdam.
9 september 2002.

Welcome to North Korea

A film by Peter Tetteroo for KRO Television

This film, shot mostly covertly, shows the irony of a regime where 20 million people lived in poverty, some on the brink of starvation, while former dictator Kim II Sung built extravagant monuments to reflect his power. He fostered a grotesque personality cult, which his son and successor Kim Jong Il perpetuates. All around the capital, Pyongyang, an endless stream of propaganda glorifies the leaders. Monuments and museums pay homage to them, but they are strangely empty.

Noord Korea
Standbeeld Noord Korea

The contrast between capitalist South Korea and the impoverished North is dramatically shown. The founder of Hyundai, Tsjoen Joe Jung is held in great esteem in the south. He believes in uniting the two Koreas and has made significant donations to economic development in the north, trying to ease the way to reunion.

The film crew was not allowed to interview people at random. The ones "selected to speak to foreigners" gave an idealized image of the regime that was hardly credible. Footage shot secretly by a Chinese relief organization attests to a generation dying from starvation and disease, and suffering terrible human rights abuses. Welcome to North Korea captures in a vivid manner the tight grip the regime has on its people, with a power not used benevolently.

Seattle International Documentary Film Festival, 2003

Chicago International Documentary Film Festival, 2003

Best Documentary, International EMMY Awards, 2001

"Recommended. After viewing this technically excellent film, and acknowledging that 1,000,000 soldiers face one another on the border, one comes away understanding the danger to world peace that this clash of cultures has produced." David W. Sewicki, Butler Library, Buffalo State College for EMRO

"Gives students a glimpse into a country that has been virtually closed to the rest of the world." School Library

Journal 50 min. Video. Sale $295. Rental $75. (also available at 32 min.)
www.filmakers.com


Netwerk wint Emmy Award


Door Eric de Bie
HILVERSUM - Niet de brandweermannen maar Nederlandse televisiemakers waren vannacht even de helden van New York. Tijdens de uitreiking van de Internationale Emmy Awards veroverde de Netwerk-film Noord-Korea de hoofdprijs in de categorie documentaire. Reden voor veel Amerikanen om met de aanwezige KRO-ploeg uitgebreid op de foto te gaan.

'Wildvreemde mensen klampen je aan en willen met je poseren", vertelt een gelukkige Peter Tetteroo, een van de makers van de documentaire, vanuit New York. 'De brandweermannen zijn hier de eregasten op het gala, maar ook zij willen met je op de foto. Voor een nuchtere jongen uit de Zuid-Hollandse polder is dat een rare gewaarwording.'

Visum
De Netwerk-film Noord-Korea is in augustus 2000 gemaakt. Nadat een KRO-ploeg zes jaar had geprobeerd een journalistenvisum te krijgen, lukte het toen wel om op een andere manier het communistische land binnen te komen. 'Hoe precies kan ik niet zeggen. Dat zou de mensen die ons daarbij hebben geholpen misschien in gevaar brengen', aldus Tetteroo.

Tijdens het filmen stond de KRO-ploeg voortdurend onder observatie van drie begeleiders. Daardoor was het alleen mogelijk contact te hebben met zogenoemde 'geselecteerden', Noord-Koreanen die toestemming hebben met buitenlanders te praten. Zodoende ontstond wel een uniek dokument, meent Tetteroo. 'We hebben er bewust voor gekozen om geen oordeel over het land uit te spreken. We wilden sec laten zien hoe de situatie daar is. Naar mijn idee is dat goed gelukt en de jury vond dat blijkbaar ook.'

Bron: De Twentsche Courant Tubantia dinsdag 20 november 2001