Open brief aan Abu Jahja

 

 

Beste Abu Jahja,

 

In reactie op de voor moslims beledigende cartoons waarop de Profeet stond afgebeeld onder andere met een bom in zijn tulband, besloot je met gelijke munt terug te betalen. Of, in je eigen woorden gezegd, je wilde de grenzen van onze veelgeprezen vrijheid van meningsuiting testen en zocht daarom naar iets dat ons net zo heilig is als de Profeet voor moslims, en dacht dit gevonden te hebben in de joden en de Holocaust. Het is je zeker gelukt om walgelijke cartoons te maken, en ook om er mee in de publiciteit te komen. Toch hebben ze niet de reactie opgeroepen waarop je waarschijnlijk had gehoopt, namelijk woede en ontzetting. Natuurlijk, het CIDI diende een aanklacht in, maar daar kijkt niemand van op, toch? De (volgens jou ongetwijfeld door de joden gecontroleerde) media zijn niet over je heen gevallen, en zijn meer in de greep van de ongekende wereldwijde Arabische woede over de Deense cartoons, dan van jouw 'tegencartoons' op de website van de AEL. Het feit dat ambassades in vlammen opgaan, Deense burgers hun leven niet zeker zijn in Arabische landen, en er leuzen op spandoeken te lezen waren als: "Bereid je voor op de echte Holocaust" en "Doodt hen die de Islam beledigen" maakt duidelijk meer indruk. Hoe dergelijke reacties ons ervan moeten overtuigen dat de islam een vredelievende religie is, is me overigens niet helemaal duidelijk.

 

Maar er zijn meer redenen waarom jouw cartoons niet meer indruk maakten. Hoe erg ze ook zijn, het soort van cartoons dat jij op je site hebt geplaatst zijn niet bepaald origineel. Zoals jij ongetwijfeld weet zijn ze in de Arabische media dagelijkse kost, net als televisieprogramma's waarin joden samenzweren om de wereldmacht te verkrijgen, joden christelijke kinderen doden voor het bakken van brood, en 'wetenschappers' debatteren over of de Holocaust wel heeft plaatsgevonden. Ook in Nederland en Europa zijn er groeperingen die er dergelijke ideeŽn op nahouden, neonazi's die de joden evenzeer haten als de Arabieren, al vormen zij gelukkig slechts een kleine minderheid.

 

Maar de belangrijkste reden is een andere: ook als je geprobeerd had om wat origineler te zijn, was het je waarschijnlijk niet gelukt om ons echt kwaad te krijgen. Je had, in plaats van de joden, die al millennialang met name door de Europeanen zijn verguisd en uitgescholden en vervolgd, ook kunnen kiezen voor iconen van het christendom. Dit was een 'passender antwoord' geweest op de cartoons over de Profeet. Je had je dan in de traditie kunnen scharen van beroemde schrijvers als Gerard Reve, die in 1966 een tegen hem aangespannen rechtszaak wegens godslastering won. Of in de traditie van Spaan en Vermeegen met hun spotlied over de Paus naar aanleiding van diens bezoek aan Nederland in 1985. Als je het koningshuis had uitgekozen als doelwit voor je spot had je wellicht een contract aangeboden gekregen bij Talpa of BNN. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je wilde. Je wilde immers shockeren, niet amuseren. Je wil ons duidelijk maken dat ook wij vinden dat je niet alles mag zeggen, en ons op dubbele standaards betrappen: moslims mogen beledigd worden, maar joden niet. Maar die dubbele standaards zijn er niet. Veel autochtone Nederlanders vinden de cartoons over Mohammed smakeloos, en vinden dat we met de gevoelens van moslims rekening moeten houden, net als met die van andere groepen en religies. Voordat deze cartoons waren gepubliceerd, en voordat je hier met jouw 'tegencartoons' op reageerde, werd er al uitgebreid gedebatteerd over waar de vrijheid van meningsuiting ophoudt en het verbod op anti-discriminatie in werking treedt. Veel mensen ook vonden dat Van Gogh te ver ging in zijn uitspraken over zowel moslims als joden, alsook sommige politici. Maar in Nederland vinden we dat de rechter daar het laatste woord over heeft, niet woedende massa's of een extremist met een pistool. De vrijheid om te zeggen wat je vind is met moeite veroverd op kerk en staat, en hebben vele mensen met de dood moeten bekopen. Die vrijheid willen we niet opgeven, ook al betekent dat dat er soms lelijke dingen over bepaalde bevolkingsgroepen gezegd worden.

 

Nog een opmerking over dubbele standaards: Anne Frank heeft zo'n speciale betekenis voor de Nederlanders omdat zij het icoon van onschuld en wrede onderdrukking onder een fascistisch regime is. Zij is het symbool van de meer dan 100.000 joden en andere mensen die in de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd en vermoord. Zo iemand tot het object van een 'test op onze vrije meningsuiting' maken getuigt van een ongekende lafheid en gevoelloosheid, temeer daar jij zelf beweert tot een onderdrukte minderheidsgroep te behoren. Verschillende rabbijnen hebben de cartoons van Mohammed veroordeeld, juist omdat zij maar al te goed weten hoe het voelt een minderheid te zijn en verguisd te worden. Is dit je antwoord daarop??

 

Ratna Pelle

 

_______________________________________________________

Spotprenten B: Karikaturen van de Profeet.

_______________________________________________________

Spotprenten C: Cartoons over cartoons.

_______________________________________________________

 

 

Ratna's Review- MidEastWeb-IsraŽl-Palestina Info†† -Hoofdpagina