Naar het gastenboek
Stuur me een mailtje voor meer info

Deze website biedt een verslag van mijn fietsvakantie in Engeland in Augustus 2005. De tekst is een beknopte weergave van mijn dagboek. Heb je opmerkingen of vragen omdat je zelf ook een dergelijke tocht wilt gaan maken, stuur me dan een mailtje. In de tekst heb ik al de nodige praktische informatie opgenomen. Indien gewenst wil ik graag mijn ervaringen met je delen. Bedankt voor je bezoek, laat maar horen in het gastenboek wat je ervan vindt.



SIERT WIERINGA: FIETSVAKANTIE ENGELAND AUGUSTUS 2005




HARWICH - CAMBRIDGE - NORTHAMPTON - STRATFORD - OXFORD - CHERTSEY - SEVENOAKS - CANTERBURY - DOVER




Op dinsdag 9 augustus ben ik per trein vanuit Groningen vertrokken naar Hoek van Holland. Buiten de spits kun je gemakkelijk een fiets meenemen, alleen bij het overstappen kan het lastig worden als je naar een ander perron moet. Gebruikte fiets is een GIANT Explorer, een zogenaamde hybride-fiets, inmiddels ongeveer 10 jaar oud, voor deze tocht opgeknapt. Onder meer de ketting, tandwielblok en remblokjes zijn vervangen. Deze fiets is zeer geschikt voor fietscamperen. Voldoende versnellingen (3x7) en de fiets is voldoende stevig. Het fietsen met de bepakking gaat wel ten koste van de stabiliteit. Met name tijdens afdalingen begint het geheel te zwabberen en boven de 40 wordt het dus bijremmen. Als fietstassen zijn de nu al meer dan 20 jaar oude Carrimore-tassen gebruikt, nog steeds in uitstekende conditie, zij het dat ze niet waterdicht zijn, maar ik kan me herinneren dat dat indertijd ook al niet helemaal het geval was.

In de wachtrij voor de boot in Hoek van Holland kom ik in kontakt met andere fietsers en twee motorrijders. Deze motor is weinig comfortabel....

<de GIANT met ongeveer 12 kg bagage




de Stainless Steel motor>

De boot van 16.00 uur is een snelle catamaranboot die de overtocht van iets meer dan 250 km in ongeveer 4 uur doet. Op open zee wordt een snelheid van meer dan 70 km/u gehaald. Gelukkig is er maar weinig deining. Hoewel niet zo lang, is deze boottocht ook saai. Op een televisie worden beelden getoond van de atletiek WK in Helsinki.

Ik wil overnachten op de Strangers Home Inn camping, deze blijkt een tiental kilometers buiten Harwich te liggen, weliswaar in de goede richting, maar dit tochtje met de invallende duisternis is ongewild. Snel tentje opgezet en de pub opgezocht. De eerste Guinness laat zich goed smaken. Dagboek bijwerken en nog ff sms-sen.

The Strangers Home Inn ....en een versgetapte Guinness...


Etappe 1 Harwich - Cambridge 125 km

Vroeg opgestaan en voor achten op pad. Landschap is niet denderend en de hemel is grijs. Ik moet duidelijk op gang komen. Heuvels vallen mee, het gebied is erg agrarisch. Opvallend is dat er geen mais wordt verbouwd, de velden zijn geel gekleurd van het koren. In een enkel geval is de Combine er al over geweest. Eerste stop in Lavenham, terrasje bij de plaatselijke slager, en de zon komt door.


Terrasje bij de slager, eerste cup of tea, in Lavenham



Bij de tweede stop als ik een kopje soep maak, word ik gezelschap gehouden door een gezellige Engelsman.

Cambridge fiets ik snel door, ik ben er nog maar net geweest, op de markt koop ik wat fruit en groente. Iets voorbij Cambridge wordt een camping aangegeven en dat lijkt me wel wat. Ruim 100 km gereden en de Highfield Farm Touring Park camping is heel plezierig. Nog wat gebabbeld met een meisje uit Utrecht die in Cambridge gaat wonen en werken en later de pub opgezocht.



Mooie camping bij Cambridge met een apart terrein voor kleine tenten.


Etappe 2 Cambridge - Northampton 79 km

Landschap is aanvankelijk saai en er zijn weinig mogelijkheden om iets te drinken onderweg. Dus zelf maar weer het brandertje tevoorschijn gehaald. Ik besluit op Northampton aan te gaan. Mocht het morgen regenen, dan heb ik een stad met trein bij de hand om iets te kunnen ondernemen.

...even uitblazen met een soepje...

's Middags wordt het heel mooi weer en ik kom vlak voor Northampton bij een prachtig plaatsje en ik stap af om wat foto's te gaan schieten.

....hier wil je wel begraven worden......
Easton Maudit, ongeveer 15 km ten oosten van Northampton


Etappe 3 Northampton - Stratford-upon-Avon 81 km

Na een rumoerige nacht op de zeer vervelende camping 's ochtends voor zevenen opgestaan, snel opgepakt en wegwezen.
Het kost weer de nodige moeite om uit de stad te geraken en de juiste route op het platteland te vinden. Na een uur is dat eindelijk gelukt. De wind is nog steeds tegen, noordwestelijk, maar verder is het mooi, droog weer. Ik besluit op Stratford af te gaan. Morgen zal er zeker regen komen en dan kan ik daar de trein pakken naar Tanworth en Birmingham. Ik kan wel merken dat dit de derde achtereenvolgende fietsdag is, ben toch echt aan een rustdag toe. Ik trakteer mezelf op een heerlijke lunch in een pub. Stratford-upon-Avon is heel toeristisch. Zeer veel motorrijders en overvolle straten. De plaatselijke VVV verwijst me naar de Racecourse, die dienst doet als camping. De drafbaan ligt aan de rand van het stadje en ik word onthaald door een zeer vriendelijke warden die er een hele vrolijke babbel op na houdt. De plek voor de tenten ligt naast de baan en als wasgelegenheid dienen de kleedkamers van de jockeys. Er wordt me wel te verstaan gegeven dat ik zondag op tijd moet vertrekken in verband met de races van die dag. Nadat ik de tent heb opgezet, lekker zacht gras, ga ik het stadje nog even in.
Het stadje is flink opgeknapt en in de hoofdstraat bevindt zich het geboortehuis van Shakespearre.
Na terugkeer op de camping maak ik kennis met Pete en Andree, fietscampeerders uit Southampton. Gezellig even bijkletsen over het fietsen en 's avonds praten we verder in de lokale pub, The Salmon's Tail.


Een welverdiende maaltijd in de pub Uitgebreid menu in elke pub aan de muur te vinden, meestal op ouderwets schoolbord
Racecourse Stratford-upon-Avon Pete and Andree uit Southampton

Geboortehuis William Shakespearre
Stratford heeft deze zomer een prijs gewonnen als bloemenstad

Rustdag 1. Tanworth-in-Arden, Birmingham

In de ochtend is het nog droog maar Andree heeft op de radio gehoord dat het aan de zuidkust al regent en de verwachting is dat het lange tijd hard zal regenen. Ik neem afscheid en ga lopend naar het station. Tanworth ligt precies tussen 2 stations, ongeveer halverwege aan het lijntje naar Birmingham.
Vanaf Dazey Station is het een kwartiertje lopen. Het is een lieflijk, landelijke omgeving, nog niet beinvloed door de nabije grote stad. In het dorp aangekomen is er een bordje Public Footpath en het paadje brengt me verrassend snel op het kerkhof, direct bij het graf van Nick Drake. Het is er prachtig!
Gelegen aan de voet van een grote boom, een simpele steen. Achter de steen staat een mandje met snuisterijen achtergelaten door fans. De kerkdeur is open. De kerk is vrij groot gezien het kleine plaatsje en eenvoudig van inrichting. In het voorportaal ligt een gastenboek. De meeste bezoekers van de kerk blijken fans van Nick Drake te zijn, voornamelijk afkomstig uit de UK.

Tanworth-in-Arden, komend vanuit het zuiden Mooi plekje bij de boom

Na bezoek aan de kerk loop ik door naar Wood Green, de volgende halteplaats van de trein. Het is inmiddels gaan regenen. De buitenwijken van Birmingham doemen op en het ziet er treurig uit, zo in de regen. Aangekomen in het centrum van Birmingham, loop je een winkelcentrum in van enorme omvang, Hoog Catherijnen is er niets bij. De winkels zijn de bekende ketens, niets voor mij dus. Eenmaal buitengekomen zijn er geen kleine, gezellige straatjes. Wel tref ik er een buitensportwinkel die uitverkoop houdt en ik koop er een mooi overhemd voor een prikkie. Het blijft plenzen en in de koffiehoek van een grote boekhandel lees ik wat in een biografie van Graham Greene om de tijd te doden. Tegen het eind van de middag zoek ik de trein weer op en het houdt op met regenen.

The Bull Ring, het inmens grote winkelcentrum Regen, regen en nog eens regen

Etappe 4. Stratford-upon-Avon - Oxford 88 km

Zondag op tijd voor de paarden vertrokken. Het is mooi weer en ik begin met een heus fietspad in zuidelijke richting en voor het eerst heb ik de NW wind mee. Om de zoveel kilometer moet ik van de fiets vanwege ingebouwde hindernissen die ervoor moeten zorgen dat er geen motoren gebruik maken van het fietspad, maar met de zwaarbepakte fiets zijn deze hindernissen geen pretje. Het pad is prachtig en dat vergoedt veel. Het valt me op dat de bramen al rijp zijn en die lust ik wel! Na het fietspad slaag ik erin de fietsroute te volgen en Oxfordshire is een mooie streek. Ik krijg nog een bui op mijn kop maar direct daarna schijnt de zon alweer. Eind van de middag bereik ik Oxford. Ook hier weer veel toeristen, waaronder Japanners en Amerikanen. Eerst naar de camping, deze ligt aan de rand van Oxford en ziet er leuk uit. Na het opzetten van de tent komt een Engelsman me een stoel brengen. Hij had vroeger ook met de fiets gekampeerd en wist nog hoe moe je dan kan zijn en hoe prettig dan een stoel is. Yes sir! Een rondritje door de stad gemaakt en een aantal van de bekende Morse plekjes gezien. En dus veel foto's gemaakt.

Heerlijk zo'n stoel na een dag fietsen!
Een heel bekend plaatje uit Morse
Oxford is een gezellige, sfeervolle stad, met veel moois


Etappe 5. Oxford - Chertsey 102 km

Oxford uit kan ik de fietsroute naar het zuiden volgen. Na een uurtje fietsen passeer ik de energie-centrales van Didcot. Bijzonder indrukwekkend is het om er zo dicht langs te fietsen. Nu gaat de route meer in oostelijke richting en ik kom in een pas aangelegd natuurgebied waarmee gepoogd wordt de vroegere biotoop van de buiten haar oevers tredende Thames in ere te herstellen. Geef de natuur de tijd en dit zal vast erg mooi gaan worden. Ik kan merken dat London dichterbij komt, gezien de nog laag vliegende jets, die met korte tussenpozen over komen. Heathrow is natuurlijk minder dan 20 kilometer naar het Oosten. Mijn route gaat via Windsor, met alweer veel Engels toerisme, in zuidoostelijke richting en in Chertsey vind ik een camping. Op de camping spreek ik met een Engelsman die wandelend vanaf London de Thames valley afloopt. In Chertsey proef je al echt de sfeer van Greater London, provinciaals en stedelijk tegelijk. 's Avonds de mooie pub aan de oever van de Thames bezocht en veel schrijfwerk verricht.

Energiecentrales van Didcot Natuurgebied in aanleg

Chertsey, aan de rand van Greater London

Etappe 6. Chertsey - Stensted(Sevenoaks) 92 km

Wederom vroeg opgestaan en ik kom al gauw in het drukke forenzenverkeer terecht. Dit is geen pretje, je wordt naar de rand van de weg gedwongen, en daar is het asfalt vaak beschadigd, bevinden zich de putdeksels, en bovendien heb ik last van de zuiging als ik kort wordt ingehaald. Dus de koers maar iets zuidelijker ingezet en dat scheelt een hoop. Het is hier prettig landelijk, met veel golf, paardensport en andere uitingen van het goede leven. Deze streek is zeker mooi, maar ik word getrakteerd op veel hellingen. Zeer stijl zo af en toe, 12-13% is geen uitzondering, en dat doet pijn. Ik fiets nu regelmatig op of evenwijdig aan de Pilgrims Way of The North Downs Way, ofte wel Canterbury komt in zicht. Gelukkig kom ik 's middags op tijd op een camping want het is warm en ik ben aardig kapot.

Dan weet je tenminste waar je voor uit moet kijken! Mooi aangelegde golfbanen op zo'n 25 km van centrum London

Camping Stensted Heuvellandschap van Surrey


Etappe 7. Stensted - Petham (Canterbury) 103 km

Eigenlijk toe aan een rustdag, maar dat komt morgen beter uit. Moeilijke fietsdag want de benen zijn slecht en de heuvels blijven zeer venijnig. Af en toe maar afgestapt, heeft het zitvlak ook even rust. Via Aylesford en Maidstone kom ik in Kent waar de North Downs gekruist moeten worden om in Herne Bay te komen. In Faversham ben ik uit de heuvels en volg de kustweg naar Herne Bay. Ik heb stevige wind tegen, maar dat kan me na de heuvels niet meer deren. In Henre Bay op zoek gegaan naar Dave, een vriend van weleer, en ik heb succes als ik zijn werk weet te achterhalen, maar daar aangekomen blijkt hij net deze periode in het buitenland te zitten. Enfin, ik heb hem in ieder geval opgespoord. Ik besluit door te gaan naar Canterbury, en vandaar uit naar de iets zuidelijker gelegen camping te Petham, aan de weg naar Folkestone. Het is fantastisch weer en de camping is heel prettig, zo ook de naastgelegen pub, The Checkers'Inn. Ik trakteer mezelf op een heerlijke maaltijd in de pub.

Aylesford in de ochtendzon Steenmarter, slachtoffer van het verkeer
Apotheek met een bijzondere naam Dave zijn huidige werk

Rustdag 2. Canterbury (Kent)

Gisteren is de voorste derailleur van de fiets kapot gegaan, dus ik moet op zoek naar een fietsenmaker. Op voordracht van de campingbaas vind ik er een in het station van Canterbury en zij verrichten goed werk. Het is fantastisch weer en Canterbury is een prima plek. Gezellig klein en veel mooie plekjes en niet zo gek druk. Ik doe een internetcafe aan, snuffel wat in een tweedehands boekhandeltje en vind wat ik al een tijdje zoek, bezoek een middeleeuws ziekenhuis uit de tijd van de Tales en verpoos een tijdje met mijn nieuwe boek in een prachtige stadstuin. Teruggekomen op de camping besluit ik de buitenbanden van voor- en achterwiel te verwisselen, want de achterste vertoont gevaarlijke scheurtjes aan de zijkant, met wat minder belasting moet dat toch wel houden. En nog even genieten van het mooie weer, kan niet beter voor het kamperen. 's Avonds laatste keer naar de pub want morgen steek ik over naar Calais.

Fraaie camping en prachtig weer in Petham



Mooie plaatjes in Canterbury, prachtige plaats en - ook heel plezierig - autoluw

In het hospitaal



Prachtige stadstuin die bij het hospitaal hoort


Etappe 8. Canterbury - Nieuwpoort (BEL) 160 km (waarvan 30 km met de ferry)

Voor zevenen opgestaan en zodoende ben ik mooi op tijd in Folkestone. Ik kan helaas niet met de trein door de tunnel want dat moet je minimaal 1 dag van tevoren boeken. Dat kost weer tijd en het nodige zweet om via de krijtrotsen van Folkestone naar Dover te rijden. Na bijna 800 kilometer zit Engeland erop! Met de ferry van 10.30 uur ga ik over. De boot heeft veel weg van een drijvende snackbar. Hoewel ik alweer een tijdje in de weer ben, staat de vette hap me tegen, en stel me gelukkig met een croissantje in het vooruitzicht. In Calais aangekomen is het grijs weer en het is duidelijk dat het elk moment kan gaan regenen. Algauw een bakker met verse croissants gevonden en ik stamp stevig door, na de rustdag heb ik weer steengoeie benen. Het stuk naar Duinkerken is onverwacht lang, saai en lelijk. Duinkerken zelf is een grauwe industriestad, wegwezen dus. Na 65 km bereik ik de belgische grens. Het is inmiddels aan het regenen. Ik besluit iets verder uit de kust te blijven om zodoende wat minder last te hebben van de noordwestenwind. Zo kom ik vlak langs Ieper. Ik bedenk me dat het vieze weer wel passend is bij deze streek die in '14-'18 zoveel slachtoffers heeft geeist. Zo zoetjes aan vind ik het wel welletjes geweest, nat van de regen, een lange dag, en ga op zoek naar een camping. Daar zijn er niet veel van en die ik al gezien heb bieden veel caravantreurigheid. Bij Nieuwpoort wil ik niet verder en ga naar de plaatselijke camping. Dit blijkt een enorme vakantiefabriek te zijn en godbeterhet, geen plek! Ik ben samen met twee andere fietscampeerders en onze teleurstelling en ontsteltenis is groot. Na enig aandringen blijken de Marieke's van de receptie nog wel twee trekkershutten in de aanbieding te hebben. Die willen we natuurlijk graag hebben. Best wel prettig om de natte spullen in de hut uit te kunnen leggen. Op de camping koop ik wat frieten en een pintje in de kampwinkel, want een pub is er niet. Als ik ga slapen is er nog een hele prettige verrassing, een zachte matras.......
Wat een weelde na 10 nachten op de grond gelegen te hebben!

Etappe 9. Nieuwpoort - Breskens 85 km

De lucht is dreigend en het waait stevig als ik om 9 uur vertrek. Eerst maar op Brugge aan. Het begint al weer te regenen en in Brugge aan de cappucino. Zelfs met regen is Brugge een leuke plaats! Na Brugge gaat het steeds harder regenen. Het is niet koud, dat scheelt. Op de grens met Zeeuws-Vlaanderen eet ik een omelet. Ik ben inmiddels door en door nat en besluit naar Breskens te gaan. Na bijna 100 kilometer in de regen gefietst te hebben, kom ik eindelijk bij het veerpont. In Vlissingen pak ik de trein naar Doorn voor een familiebezoek. Zelfs onder de regenkleding ben ik doorweekt. Door het geplens en de harde wind is het water door de kleinste gaatjes gegaan. Brr....

Etappe 10. Doorn - Oosterbeek 45 km

Kleine etappe over de Utrechtse heuvelrug. Maar goed ook, want ik heb slechte benen.

Rustdag 3. Arnhem

Etappe 11. Oosterbeek - Groningen 188 km

Om negen uur vertrek ik en de benen voelen goed. Na Apeldoorn bel ik mijn fietsmaatje en hij komt me in Zwolle met de trein tegemoet. Fietsen gaat zeker met z'n tweeen gemakkelijk en de route van Meppel via Appelscha naar Norg is erg mooi. Prima fietspaden en afwisselend landschap. In Norg warme hap en in het zicht van de haven toch nog serieuze panne, de binnenband is bij het ventiel ingescheurd. Met een te kleine binnenband al hobbelend thuis gekomen. Deze langste etappe van 188 kilometer is verbluffend makkelijk gegaan.



Navigatie onderweg, de GPS en de wegenkaart......


Sinds twee jaar ben ik in bezit van een GPS, de Garmin Etrex Vista, indertijd aangeschaft voor het wandelen in de bergen. Maar ook voor het fietsen is de GPS zeer bruikbaar. Van tevoren heb ik een route op de kaart uitgezet en op een 1:100.000 kaart ingetekend met een gele markeerstift. De route is met behulp van Mapsource geplot en ingelezen in de GPS.
Dit is niet erg accuraat want Mapsource in combinatie met de Vista is niet echt een routeplanner, maar het helpt onderweg.
Het is heel plezierig onderweg de Vista op de kaartfunktie te zetten, omdat de meeste verharde wegen in de basismap zijn opgenomen en zo wordt verkeerd rijden tot een minimum beperkt. Voor de GPS heb ik op het stuur een houder gefabriceerd waarin de GPS stevig verankerd is, goed af te lezen en te bedienen is. Maar er gaat niets boven de good old wegenkaart. Tijdens de voorbereiding heb ik me suf gepiekerd hoe ik met de kaart zal omgaan onderweg.
Een kaarthouder is een onding, het vouwen van de kaart onhandig en wat doe je met regen. De dag voor het vertrek krijg ik een gouden inval. Ik heb de kaart met de ingetekende route in blokken ter grootte van A4-formaat ingedeeld en de delen uitgeknipt. Er is wat voor nodig om de kaart in stukken te knippen, maar met een stapeltje handzame A4-tjes in handen weet ik dat dit gaat werken.


<Garmin Etrex Vista




Houder voor GPS op het stuur>

Voor de GPS heb ik op het stuur een houder gemaakt. Een in U-vorm gebogen stukje plaatijzer is met twee kabelklemmen aan het stuur bevestigd en bovenop heb ik met 2-secondenlijm een houder voor een mobiele telefoon in de auto aangebracht. Op het ossenkopfietsstuur heb ik met stevige, watervaste tape een showtas bevestigd, met de opening naar de zijkant om inregenen te voorkomen. Het geheel zit zo dat ik de beugels van de ossenkop gewoon kan gebruiken, de GPS goed kan aflezen en ook de kaart goed kan zien. De zijkant van de showtas sluit ik af met een paperclip. Dit geheel is de hele tocht keurig blijven zitten en ik ben er zeer tevreden over. Tijdens een stop kan ik de kaarten zo tevoorschijn halen en de juiste kaart voor gebruik in de showtas plaatsen. Alleen bij erg harde wind gaat het geheel wat hinderlijk klapperen, maar dit euvel wordt verholpen door wat meer kaarten in de showtas te doen en een keer te vouwen.
Alle etappes in Engeland en de terugreis tot Breskens heb ik met de GPS opgenomen en de tracks kunnen gedownload worden. Let wel, deze tracks zijn niet bewerkt, dus er zitten af en toe wat rare lusjes in ten gevolge van verkeerd rijden, of toch nog even terug rijden voor een winkel, pub oid. Het was wel lastig om de batterijen steeds opgeladen te hebben. Ik werk met oplaadbare 2000 mAH AA-batterijen en op de camping had ik tijdens het douchen telkens de oplader mee en een enkele keer kon ik de oplader bij een behulpzame caravankampeerder een nachtje laten bijladen.




GPS-tracks

Per etappe kunnen de mapsource-bestanden gedownload worden:

Etappe 1 Harwich - Cambridge Download

Etappe 2 Cambridge - Northampton Download

Etappe 3 Northampton - Stratford-upon-Avon Download

Etappe 4. Stratford-upon-Avon - Oxford Download

Etappe 5. Oxford - Chertsey Download

Etappe 6. Chertsey - Stensted(Sevenoaks) Download

Etappe 7. Stensted - Petham (Canterbury) Download

Etappe 8. Canterbury - Nieuwpoort (BEL) Download
De route van de ferry is meegecalculeerd, dus niet opgenomen.
Let op, omdat ik geprobeerd heb met de Chunnel te gaan, is er bij Folkestone een rare lus in de route ontstaan.

Etappe 9. Nieuwpoort - Breskens Download